Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan to hunder gå overens?


Hannah
 Share

Recommended Posts

Kan to hunder som ikke går overens, gå overens hvis de blir nok vant med hverandre?

Før jeg fikk samojeden som jeg har nå, hadde jeg en labrador/border collie mix, som jeg nå bare har noen ganger i måneden/uken (varierer veldig), og begge er kjempesnille hunder, men begge får sterkt ressursforsvar når de er sammen. Det virker som om de ikke går så godt overens.

Mixen synes samojeden blir for påtrengende, da samojeden bare skal oppå ham. Han blir liksom irritert. Jeg fjerner jo så klart samojeden så han ikke blir plaget, men hvis jeg ikke fjerner ham så legger mixen samojeden i bakken, og de begynner å lekeslåss. Synes selv de leker ganske voldsomt, så prøver å fjerne dem fra hverandre når det blir for mye. De lekerbiter så hard at det ender med at en av dem hyler. De klarer liksom ikke å roe seg selv med mindre jeg avskiller dem slik at de ikke kan plage hverandre.

Det jeg lurer på er om de kanskje kommer til å bli vant med hverandre, og kanskje kan være fri i stuen sammen, eller om de alltid må være avskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som det er reel aggresjon hos noen av dem, så jeg tror det handler mest om å lage klare regler for hva som er lov av lek, både ute og ikke minst inne. Inne ville jeg hatt forbud mot all lek, og pass på at alt av potensielle ressurser fjernes så det ikke trigger noe. Viktig å være konsekvent på det med hvilken oppførsel som tolereres og ikke, bryt med en gang de viser tegn til å herje eller "lekesloss". Min erfaring er at så lenge man er tidlig nok ute med å avbryte leken så går det greit å roe dem også, men det kommer selvsagt også an på individene. Om de rekker å eskalere er det mye vanskeligere å avbryte dem, og de vil bruke lenger tid på å roe seg igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...