Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


mokken
 Share

Recommended Posts

@QUEST du har så mange kriterier at jeg falt litt av. Men hvor mye er du ute da? Er trekk morsomt? 
Hva med Vorsteh? Jeg vet at du ikke liker jakt. Men min vorsteh, og mange vorsteh jeg kjenner kan gå løs overalt, og stoppes fra all jakt. De er relativt enkle å trene.
Min har f.eks to forskjellige frikomandoer. En hvor man må gå så jeg ser han, alltid. Og en hvor han får herje løs (da ser jeg han ikke alltid, men han stikker jo aldri av). 
Noen piper en del, men det virker veldig linjebetinget. 
Ingen i min sitt kull piper eller bjeffer stort. Min bjeffer kun når jeg kommer hjem, da er han glad og bjeffer kanskje en eller to ganger. 
utover det bjeffer han aldri. Ikke når det kommer folk på besøk engang :P 
De krever jo litt tur da, men ikke så mye som jeg trodde. Min tåler fint rolige dager, og kortere turer i perioder hvor jeg jobber mye (han er ikke mye alene da, er med på kontoret). Slenger på en kløv med vekt i om vi ikke skal så langt. 
Mentaltrening er ikke vits :lol: Han syns ikke det er så morsomt.

Jeg syns ikke man skal ha fuglehund uten å jakte, men vorsteh får man fra trekklinjer også. Men da bør de få trekke. Sykkel og ski er jo supermorsomt! :D 

 

Edit: Jeg tar det tilbake, du liker jo ikke være ute på vintern :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vakt. Far ringte akkurat vaktnummeret. "E det dyrlækjaren? Eg har Rudolf her. Han e raud på nasen. Kva ska me gjera?"   Nei, det er ikke fars vanlige dialekt.  

Ah, endelig ferdig med pynting av juletre! Ble litt budsjettre i år. Er dyrt å flytte, bytte jobb etc., så da måtte jeg bruke det jeg hadde. Jeg synes at det ble verdens søteste juletre da, om jeg ska

Hils på lille *insert fint tispenavn som jeg ikke har kommet på enda*:    Det første hun gjorde da vi kom dit var å stemple meg med alle fire beina sine, og bite meg i haka.  

Posted Images

3 minutter siden, Line skrev:

Man kan jo være medlem men ikke ta del i drama også :) 

Det er jeg enig i. Men når alt dramaet blir skrevet om i klubbladene og på nettet, så hjelper det ikke hvor mye man ikke deltar. Da får man det rett i fleisen uansett. 

Har heller ikke vært aktiv som medlem, så når til og meg jeg som bare får blader og følger med litt på nettet får med meg alt ramaskriket så er det for mye drama for min del :P

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff på to nuffer på tur. Å herremin for noen svæære beist. Også så treige da:lol: han var en smule irritert han mannen, når han stod å venta på at bikkja skulle gidde å gå de siste 20 metrene til bilen.

Veldig snille og rolige da. Desverre var min hund så skremt av størrelsen at hun aldri tørde å gå bort, selv om de bare sto der og glodde:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos lege og fått luket bort kreft og blodpropp. Ikke at jeg hadde særlig mistanke om det fra før da, men :aww: 

Så lenge det ikke var smerter i selve kneet, og hevelsen ikke så ut til å være i direkte forbindelse med kneet er det antakelig fallet i skauen når det var isete, og det at jeg har holdt på å gå i spagaten et par ganger sist det var glatt her som er årsaken. 
Muskelrifter kan visstnok bli hovne inntil et par uker etter skader og strekker skjer, så dersom det ikke blir enda verre så er det antakelig det. 
Om noen uker til så finner jeg det ut. Det skal visstnok være leget innen 6 uker, og om en uke bør det begynne å reduseres. Jeg måtte riktig nok unngå for mye belastning over lang tid da. Det eneste jeg får ut av det er at rekonvalesensen for min del tar et par uker til. :whistle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 2ne skrev:

Nå måtte jeg google meg selv, oppkast og hundesonen :lol: Men ja, Nora kasta opp i februar, jeg antok det var fordi hun spiste fuglemat og fuglebæsj, mens andre foreslo samonella. Jeg tror ikke Ali har kasta opp, det ville jeg jo tatt som tegn på at hun var drektig :P 

Det var ikke bikkjene som kasta opp - de spiste på noe bak garasjen eller hvor det var, som ligna på oppkast :P Det er ikke så veldig lenge siden du skrev om det, husker jeg :D 

Vi har vært en snartur på Løten for å shoppe litt ingredienser til nyttårsaften. Det snødde ganske greit da, men nå ser det ut til å stoppe opp og det har brått blitt veldig mye lysere ute. Snøen er sånn typisk langhårshundfiendtlig, men jeg lurer på om vi skal ta på regndresser og ta en sparktur bortover vegen faktisk. Willy er igjen billig, han piper. Nesten så man skulle dro han har blitt  doberman... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempet meg vei til storsenteret for å bytte en julegave - klarte så klart å kjøpe to ekstra ting som jeg ikke gadd og prøve og som var feil størrelse, en for stor og en for liten, så må tilbake igjen en annen dag... sukk...

Her er det snøkaos de lux - NB til de som skal til Letohallen imorgen, så er det verdt å beregne seg god tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har siste rest av brød, snop og annet tilsvarende gått i søpla. Kroppen er råtten etter halvannen uke med fråtsing :P Nå straks ut med jentene, og når jeg kommer inn skal jeg steke rundstykker uten mel og sukker. 

Kjøpte forresten en Stangekalkun i går, som nå ligger i bilen og tiner sakte. FB minnet meg på et år jeg stekte kalkun i 14 timer - den tror jeg at jeg skal gjenta i år, for det ble himla godt! Må ut og kjøpe stekepose først da, men det har ingen hast. Regner med det tar noen dager å tine den kalkunen :lol: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Siri said:

Det var ikke bikkjene som kasta opp - de spiste på noe bak garasjen eller hvor det var, som ligna på oppkast :P Det er ikke så veldig lenge siden du skrev om det, husker jeg :D 

Stemmer det, det hadde jeg glemt. Spørsmålet er jo hvor lenge det er siden, dette med Ali er jo noe som har kommet i løpet av "svangerskap" og "fødselspermisjon". Hun skulle jo hatt 7 uker gamle valper nå, om jeg ikke husker helt feil. 

Godt @QUEST og du har bedre hukommelse enn meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like morsomt hver gang å forklare noen veien hit... :lol:  

Hvor står du nå da?
-Nei det vet vel ikke jeg
Hvilken vei kjørte du inn da?
-Sjekket ikke jeg 
Hva ser du da? 
-Hvitt hus med grå karmer og en sving 
Kanskje du kunne kjørt tilbake og sett på hva veinavnet var? 
*mumler noe som er langt unna her* 
-Ah shit jeg er ikke der enda nei. 
Nei, du er ganske langt unna. Kjør dit, dit og dit. 
-Ok, hvordan gjør jeg det? 
Holder deg på tråden jeg. Nå skal du se et T-kryss, kjør til høyre der. 
-Ser bare et kryss jeg. 
Ja sving til høyre der du. 
-Sånn da har jeg gjort det. Nå ser jeg et sort hus. 
Fint, kjør ca 20 meter til og sving til første til høyre igjen. 
-Ok. (to sekunder senere:) Shit kjørte forbi ******. Skulle jeg inn der? 
Ja... :lol:  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kaja skrev:

@QUEST du har så mange kriterier at jeg falt litt av. Men hvor mye er du ute da? Er trekk morsomt? 
Hva med Vorsteh? Jeg vet at du ikke liker jakt. Men min vorsteh, og mange vorsteh jeg kjenner kan gå løs overalt, og stoppes fra all jakt. De er relativt enkle å trene.
Min har f.eks to forskjellige frikomandoer. En hvor man må gå så jeg ser han, alltid. Og en hvor han får herje løs (da ser jeg han ikke alltid, men han stikker jo aldri av). 
Noen piper en del, men det virker veldig linjebetinget. 
Ingen i min sitt kull piper eller bjeffer stort. Min bjeffer kun når jeg kommer hjem, da er han glad og bjeffer kanskje en eller to ganger. 
utover det bjeffer han aldri. Ikke når det kommer folk på besøk engang :P 
De krever jo litt tur da, men ikke så mye som jeg trodde. Min tåler fint rolige dager, og kortere turer i perioder hvor jeg jobber mye (han er ikke mye alene da, er med på kontoret). Slenger på en kløv med vekt i om vi ikke skal så langt. 
Mentaltrening er ikke vits :lol: Han syns ikke det er så morsomt.

Jeg syns ikke man skal ha fuglehund uten å jakte, men vorsteh får man fra trekklinjer også. Men da bør de få trekke. Sykkel og ski er jo supermorsomt! :D 

 

Edit: Jeg tar det tilbake, du liker jo ikke være ute på vintern :lol:

Hm..jeg skjønner ikke dette..jeg syns da ikke jeg har så mange kriterier jeg..:icon_redface:

Nei trekk er ikke aktuellt for min del og heller ikke vorsteh..  Jeg har ennå ikke truffet en jeg har fallt for men det viktigste her er sjansen for å få en piper.. Jeg har kjent dobere med piping og helt seriøst, det hadde bare ikke gått det..Enten måtte jeg ha vært tungt medisinert eller pipedyret måtte ha forsvunnet..   Jeg fatter ikke at noen klarer å ha slikt i hus.. :blink::P Hadde jeg 'måttet' velge mellom en piper og mye pelsarbeid + bjeffing, jeg hadde uten tvil gått for det sistnevnte og det sier litt..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

@QUEST Du trenger en basenji uten hundeaggresjon. Det finnes, de fungerer jo stort sett veldig bra som flokkhunder. :)

 

Vet du hva, jeg er helt enig! Basenji er en av mine hjerteraser, så absolutt! :wub: Ble dog en smule skremt av den jeg overtok, at den spiste sund 'alt' av tekstiler kunne jeg leve med men at den laget 'tesil' av en av mine andre tisper var ikke greit..:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kaja said:

@QUEST du har så mange kriterier at jeg falt litt av. Men hvor mye er du ute da? Er trekk morsomt? 
Hva med Vorsteh? Jeg vet at du ikke liker jakt. Men min vorsteh, og mange vorsteh jeg kjenner kan gå løs overalt, og stoppes fra all jakt. De er relativt enkle å trene.
Min har f.eks to forskjellige frikomandoer. En hvor man må gå så jeg ser han, alltid. Og en hvor han får herje løs (da ser jeg han ikke alltid, men han stikker jo aldri av). 

 

Hvordan lærer du inn dette? Alltid lurt på det:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Vet du hva, jeg er helt enig! Basenji er en av mine hjerteraser, så absolutt! :wub: Ble dog en smule skremt av den jeg overtok, at den spiste sund 'alt' av tekstiler kunne jeg leve med men at den laget 'tesil' av en av mine andre tisper var ikke greit..:|

Du får jo preget dem i stor grad den veien du vil så lenge du har dem som valp ;)  Akkurat det å perforere andre hunder står vel ikke noen rasestandarder, så det bør la seg gjøre å unngå det. 

Sjef har endelig klart å ta to skritt med apportbukken. Jeg måtte gjenta at han skulle holde fast og trekke forsiktig i halsbåndet for å få ham fremover, men skritt er skritt altså! Nå tror jeg kanskje han begynner å bli klar for å trene mer på den når han er litt heit i topplokket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Vet du hva, jeg er helt enig! Basenji er en av mine hjerteraser, så absolutt! :wub: Ble dog en smule skremt av den jeg overtok, at den spiste sund 'alt' av tekstiler kunne jeg leve med men at den laget 'tesil' av en av mine andre tisper var ikke greit..:|

Syns ikke du skal la deg skremme av det, de aller fleste basenjier lever fint i flokk :) Nå er kanskje ikke jeg den rette til å snakke som har en teit basenji, men mye her skyldes nærhet i alder, kjemikrasj og at basenjien hadde vondt lenge noe som utløste fryktaggresjon. Nå er det ikke han som er "problemet" her hjemme, han er ikke den som tenner først av gutta mine. Han oppsøker heller ikke andre hunder ute osv, ikke alene hvertfall. 

Når det er sagt så er salukier mye enklere å ha i hus enn kreative basenjier :lol::wub:   Har bedre innkalling på salukien, han finner ikke på så mye tull, og er faktisk stort sett interessert i min mening om ting, noe basenjien gir glatt F i om den ikke samsvarer med hans egen mening :lol: 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Stemmer det, det hadde jeg glemt. Spørsmålet er jo hvor lenge det er siden, dette med Ali er jo noe som har kommet i løpet av "svangerskap" og "fødselspermisjon". Hun skulle jo hatt 7 uker gamle valper nå, om jeg ikke husker helt feil. 

Godt @QUEST og du har bedre hukommelse enn meg :icon_redface:

Jeg er jo viden kjent for min gode hukommelse :P 

4 minutter siden, QUEST skrev:

Vet du hva, jeg er helt enig! Basenji er en av mine hjerteraser, så absolutt! :wub: Ble dog en smule skremt av den jeg overtok, at den spiste sund 'alt' av tekstiler kunne jeg leve med men at den laget 'tesil' av en av mine andre tisper var ikke greit..:|

Og jeg tenker vel at basenji kanskje ikke er den rasen jeg ville valgt om jeg ville hatt en omgjengelig hund i flokk... De er vel ikke akkurat ukjente for å være kvepsete og ufine mot andre hunder. 

Jeg kledde bikkjene i regndress og gikk på tur med dem. Det skulle jeg jo aldri ha gjort... ser for meg noen timer med pelsstell foran meg nå *sukk* 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *Kat84* skrev:

Du får jo preget dem i stor grad den veien du vil så lenge du har dem som valp ;)  Akkurat det å perforere andre hunder står vel ikke noen rasestandarder, så det bør la seg gjøre å unngå det. 

Sjef har endelig klart å ta to skritt med apportbukken. Jeg måtte gjenta at han skulle holde fast og trekke forsiktig i halsbåndet for å få ham fremover, men skritt er skritt altså! Nå tror jeg kanskje han begynner å bli klar for å trene mer på den når han er litt heit i topplokket. :P

Nja, jeg er ikke så sikker på det.. Denne tispa fulgte jeg i oppveksten ( fra valp) og hun bodde bl,a sammen med en annen grei tispe og møtte både mine og andre på gjevnlig basis , før hun flyttet hit. Det funket helt ok i omtrent ett år før det smalt. Jeg gjorde flere forsøk på å ha dem sammen igjen men basenjien lot ikke til å glemme og fløy på den andre tispa uten betenkning på nytt.  

6 minutter siden, Raksha skrev:

Syns ikke du skal la deg skremme av det, de aller fleste basenjier lever fint i flokk :) Nå er kanskje ikke jeg den rette til å snakke som har en teit basenji, men mye her skyldes nærhet i alder, kjemikrasj og at basenjien hadde vondt lenge noe som utløste fryktaggresjon. Nå er det ikke han som er "problemet" her hjemme, han er ikke den som tenner først av gutta mine. Han oppsøker heller ikke andre hunder ute osv, ikke alene hvertfall. 

Når det er sagt så er salukier mye enklere å ha i hus enn kreative basenjier :lol::wub:   Har bedre innkalling på salukien, han finner ikke på så mye tull, og er faktisk stort sett interessert i min mening om ting, noe basenjien gir glatt F i om den ikke samsvarer med hans egen mening :lol: 

 

 

 

De basenjiene som har vært i familien ( også den omtalte tispa) var særdeles lydhøre for kommandoer og var helt uproblematiske å ha løse :) Ser andre har hatt helt motsatte erfaringer dog. 

Basenji sjekker inn på mange av mine ønsker, flott utseende, lettstelt luktfri pels ( selv om mer vinterherdig  pels hadde vært ideellt) og ikke MINST jeg opplever de som smarte og oppegående hunder! :heart: Rett nok kan denne smartheten gi seg litt vel kreative utslag til tider og selv om  det er utvilsomt enklere å ha en hund som er litt 'lite utstyrt i toppetasjen'  ..så  jeg har tungt for sånne..:P Jeg liker individer som tenker 'whats in it for me..' 

Har du inntrykk av at det er forskjell på linjene når det kommer til hundeaggressivitet? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Paranomia skrev:

Like morsomt hver gang å forklare noen veien hit... :lol:  

Hvor står du nå da?
-Nei det vet vel ikke jeg
Hvilken vei kjørte du inn da?
-Sjekket ikke jeg 
Hva ser du da? 
-Hvitt hus med grå karmer og en sving 
Kanskje du kunne kjørt tilbake og sett på hva veinavnet var? 
*mumler noe som er langt unna her* 
-Ah shit jeg er ikke der enda nei. 
Nei, du er ganske langt unna. Kjør dit, dit og dit. 
-Ok, hvordan gjør jeg det? 
Holder deg på tråden jeg. Nå skal du se et T-kryss, kjør til høyre der. 
-Ser bare et kryss jeg. 
Ja sving til høyre der du. 
-Sånn da har jeg gjort det. Nå ser jeg et sort hus. 
Fint, kjør ca 20 meter til og sving til første til høyre igjen. 
-Ok. (to sekunder senere:) Shit kjørte forbi ******. Skulle jeg inn der? 
Ja... :lol:  

Sånn er det her også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, QUEST said:

Nja, jeg er ikke så sikker på det.. Denne tispa fulgte jeg i oppveksten ( fra valp) og hun bodde bl,a sammen med en annen grei tispe og møtte både mine og andre på gjevnlig basis , før hun flyttet hit. Det funket helt ok i omtrent ett år før det smalt. Jeg gjorde flere forsøk på å ha dem sammen igjen men basenjien lot ikke til å glemme og fløy på den andre tispa uten betenkning på nytt.  

De basenjiene som har vært i familien ( også den omtalte tispa) var særdeles lydhøre for kommandoer og var helt uproblematiske å ha løse :) Ser andre har hatt helt motsatte erfaringer dog. 

Basenji sjekker inn på mange av mine ønsker, flott utseende, lettstelt luktfri pels ( selv om mer vinterherdig  pels hadde vært ideellt) og ikke MINST jeg opplever de som smarte og oppegående hunder! :heart: Rett nok kan denne smartheten gi seg litt vel kreative utslag til tider og det er utvilsomt enklere å ha en hund som er litt 'lite utstyrt i toppetasjen'  ..men jeg har tungt for sånne..:P Jeg liker individer som tenker 'whats in it for me..' 

Har du inntrykk av at det er forskjell på linjene når det kommer til hundeaggressivitet? 

 

Min er enklere å ha løs enn endel andre, men han kommer ikke før det passer han selv :lol:  Men han forsvinner aldri. 

Ja, jeg tror det går endel på linjer med hundeaggressivitet. Nå mener jo jeg at mye av det min viser er erfaringsbassert pga smerter, og ikke nødvendigvis tilarvet, men det er selvsagt ikke en risk jeg er villig til å ta, så han er fullstendig utelukket fra avl. Ser man på historien så var aggresjon mye mer utbredt, så dette er jo noe som har endret seg myyye siden rasen kom til norge. Går man etter linjer der de er kjent for å fungere bra i flokk osv. Se på utstillinger, se hvordan hundene oppfører seg rundt andre. Jeg ser jo stor forskjell på min og @Wednesday sin, de er fra samme oppdretter, men ikke samme linjer. Hennes er mye mer omgjengelig med andre hunder enn det min noengang var. 

Når det er sagt, så er det en ting jeg syns er ekstremt viktig på basenji, vet ikke alle er enige med meg der, men det får bli opp til hver enktelt: Nemlig alder på avlsdyr. Jeg har sett eksempler på hannhunder som har blitt brukt i avl rundt 2 år, som har vært greie med andre hunder. Og så endrer det seg det seg dramatisk fra 2-4 år og man ender opp med å ha brukt en hanhund som etterhvert viser seg å ha ganske heftig hundeaggresjon i seg. Gjerne da fryktaggresjon som blir utløst av enkelthendelser, men som viser at det antakeligvis ligger en disposisjon for det i hunden. Har ikke hørt som samme greia på tisper, men jeg er ikke så veldig "inni" miljøet lenger heller, så hører bare om ekstremtilfeller regner jeg med. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mail fra hooks om endret leveringstid på sengen til Kasko, nå gidder jeg faktisk ikke mer og ber om å få angre kjøpet. Vente i over to mnd på en hundeseng gidder jeg faktisk ikke. Er andre gang de endrer leveringstid nå. :aww:  Finne meg en nettbutikk med kortere leveringstid heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...