Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


mokken
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Turb skrev:

@QUEST hva er kravene dine til neste hund? 

Jeg anbefaler å tenke sånn som jeg, mer eller mindre, tvang min søster til å gjøre når hun skulle bytte rase. Hva er absolutte krav? Hva er ønskelig og hva er krav du kan fire på om alt annet stemmer? Så begynner du å skjalte ut raser etter kategori en først og ser gjennom de hundene du har igjen med tanke på de to andre kategoriene.

Jeg kjenner meg igjen i det. Hadde cavalier i mange år. Når dyrlegen til slutt sa at nå er det på tide at du finner deg en ny og sunnere rase, så ble presset såpass stort at jeg faktisk fant en annen rase

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vakt. Far ringte akkurat vaktnummeret. "E det dyrlækjaren? Eg har Rudolf her. Han e raud på nasen. Kva ska me gjera?"   Nei, det er ikke fars vanlige dialekt.  

Ah, endelig ferdig med pynting av juletre! Ble litt budsjettre i år. Er dyrt å flytte, bytte jobb etc., så da måtte jeg bruke det jeg hadde. Jeg synes at det ble verdens søteste juletre da, om jeg ska

Hils på lille *insert fint tispenavn som jeg ikke har kommet på enda*:    Det første hun gjorde da vi kom dit var å stemple meg med alle fire beina sine, og bite meg i haka.  

Posted Images

På soverommet har jeg vindu i to tilstøtende vegger og må finne en måte å dekke til begge. Det er hengt opp en rullegardin på det største men det kommer mye gatelys inn det andre. Kjøpte skinner med hjørnedel på kid, hun i kassa sa den var "så enkel å kappe atte" så det skulle gå fint å tilpasse lengde. Jaggu... skinna er i aluminium. Henger jeg den opp sånn som den er dekker den halve veggen og senga kommer i veien for gardina. Kosta meg over 1000 kr med veggfester og sånt, har lagt den ut på fb nå i håp om å få igjen noe for den (kan ikke returnere til butikken siden jeg har brutt emballasje osv). I am so SMRT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

@QUEST hva er kravene dine til neste hund? 

Jeg anbefaler å tenke sånn som jeg, mer eller mindre, tvang min søster til å gjøre når hun skulle bytte rase. Hva er absolutte krav? Hva er ønskelig og hva er krav du kan fire på om alt annet stemmer? Så begynner du å skjalte ut raser etter kategori en først og ser gjennom de hundene du har igjen med tanke på de to andre kategoriene.

Jeg laget jo en tråd tidligere om emnet og det endte vel opp med at flere mente at Ikeahundrasen var det eneste som innfridde.. :P Jeg syns jo ikke selv jeg har så voldsomme krav men det kjipe er at de rasene jeg virkelig har lyst på, har ett eller flere 'absolutt nei' punkter.. :hmm: Som nevnt ovenfor, jeg hadde kjøpt SH uten tvil, hadde det ikke vært for at 'gå løs' ikke nødvendigvis fungerer særlig bra.. Puddel er en annen favoritt men pelsen er ett STORT minus. Jeg har jo hatt puddel og er ikke ukjent med problemet,for å si det sånn.. Kelpie er en annen rase jeg er begeistret for men jeg tviler jo sterkt på at en slik hund syns det er nok å bare gå turer i skauen.. Skotsk hjortehund har jeg hatt lyst på i maaange år men rasen har lav forventet levetid.. Hadde hunden hostet eller haltet hadde jeg blitt kjempebekymra og regnet med at den var dauen nær.. Såe..enkelt skal det ikke være..:P

 

 

 

 

Akkurat nå, Krutsi skrev:

@QUEST du hakke vurdert en ny whippet igjen da? Du skulle ha hatt ei som gamle mi, som forøvrig ligger på sofaen nå og sover sikkert kjempe søtt etter litt kontrollering av stuebordet. Hun jakter egentlig ikke, kan til nød jage katter. Er sosial og grei med alt og alle. Og trenger ikke tur, mener hun selv, hvis det er stygt vær. Så hennes hovedaktivitet de to siste dagene har vært å bytte plass imellom sofaen og hundesenga.. :lol: 

Hehe..aner jeg at du har noen for salg..? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg laget jo en tråd tidligere om emnet og det endte vel opp med at flere mente at Ikeahundrasen var det eneste som innfridde.. :P Jeg syns jo ikke selv jeg har så voldsomme krav men det kjipe er at de rasene jeg virkelig har lyst på, har ett eller flere 'absolutt nei' punkter.. :hmm: Som nevnt ovenfor, jeg hadde kjøpt SH uten tvil, hadde det ikke vært for at 'gå løs' ikke nødvendigvis fungerer særlig bra.. Puddel er en annen favoritt men pelsen er ett STORT minus. Jeg har jo hatt puddel og er ikke ukjent med problemet,for å si det sånn.. Kelpie er en annen rase jeg er begeistret for men jeg tviler jo sterkt på at en slik hund syns det er nok å bare gå turer i skauen.. Skotsk hjortehund har jeg hatt lyst på i maaange år men rasen har lav forventet levetid.. Hadde hunden hostet eller haltet hadde jeg blitt kjempebekymra og regnet med at den var dauen nær.. Såe..enkelt skal det ikke være..:P

Så bare curlytråden egentlig... 
Hva med kromis eller bedlington? Labrador? Norrbottenspet? Buhund? *sier hun glatt og slenger ut en rekke veeeldig ulike raser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

På soverommet har jeg vindu i to tilstøtende vegger og må finne en måte å dekke til begge. Det er hengt opp en rullegardin på det største men det kommer mye gatelys inn det andre. Kjøpte skinner med hjørnedel på kid, hun i kassa sa den var "så enkel å kappe atte" så det skulle gå fint å tilpasse lengde. Jaggu... skinna er i aluminium. Henger jeg den opp sånn som den er dekker den halve veggen og senga kommer i veien for gardina. Kosta meg over 1000 kr med veggfester og sånt, har lagt den ut på fb nå i håp om å få igjen noe for den (kan ikke returnere til butikken siden jeg har brutt emballasje osv). I am so SMRT.

Eller du kan bare kjøpe deg ei baufil og sage skinnen? 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg laget jo en tråd tidligere om emnet og det endte vel opp med at flere mente at Ikeahundrasen var det eneste som innfridde.. :P Jeg syns jo ikke selv jeg har så voldsomme krav men det kjipe er at de rasene jeg virkelig har lyst på, har ett eller flere 'absolutt nei' punkter.. :hmm: Som nevnt ovenfor, jeg hadde kjøpt SH uten tvil, hadde det ikke vært for at 'gå løs' ikke nødvendigvis fungerer særlig bra.. Puddel er en annen favoritt men pelsen er ett STORT minus. Jeg har jo hatt puddel og er ikke ukjent med problemet,for å si det sånn.. Kelpie er en annen rase jeg er begeistret for men jeg tviler jo sterkt på at en slik hund syns det er nok å bare gå turer i skauen.. Skotsk hjortehund har jeg hatt lyst på i maaange år men rasen har lav forventet levetid.. Hadde hunden hostet eller haltet hadde jeg blitt kjempebekymra og regnet med at den var dauen nær.. Såe..enkelt skal det ikke være..:P

 

 

 

 

Hehe..aner jeg at du har noen for salg..? :ahappy:

Hehe Nope :P har nok ingen å tilby før om kanskje et par år :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pringlen skrev:

Bare hare (nesten....) 

:teehe:

25 minutter siden, QUEST skrev:

Fin ! :) Ja , det er jo akkurat det ..man kan jo ikke kjøpe en SH med den forhåpningen at akkurat DEN hunden skal bli en av de som kan gå løs uten problemer, det er for stort et sjansespill.. :/  Nå er det helt sikkert en del som syns jeg er sær og krevende med tanke på ny rase og det stemmer sikkert men av hensyn til både meg selv og ikke minst en eventuell ny hund, så tenker jeg at det er veldig greit at vi trives med hverandre og at hunden fungerer/trives med den typen hundehold jeg har :) 

Jeg har jo allerede sagt det: IKEA-hund. Sett hjul på den, så er den med på tur også - når du gidder :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Så bare curlytråden egentlig... 
Hva med kromis eller bedlington? Labrador? Norrbottenspet? Buhund? *sier hun glatt og slenger ut en rekke veeeldig ulike raser*

Kromis har jeg tenkt på ja :) Men ble betenkt over helseissues som er nevnt og relativ sterk innavlsgrad. Eller liker jeg utseendet på rasen og tror kanskje (?) at de har en personlighet jeg ville likt. Jeg liker smarte hunder med litt 'it' , selv om  de ikke er så enkle bestandig. Bedlington..næh..pelsen..labrador har jeg sett maaange  og bare en eneste som jeg syns var pen..dessuten lukter de (og sikler..) og sorry in advance men de fremstår ikke som spesiellt glupe..:P Norrbotten bjeffer mye og jeg tenker på de som jakthunder. Buhund kjenner jeg godt til..likanes rase absolutt men løsmunnet så det holder..:ike:

Absolutte krav er at rasen er 'omgjengelig' med andre hunder av begge kjønn, jeg har begge deler og null bur eller grinder..Så en rase som har samkjønnsissues er IKKE aktuell. Rasen må ikke lukte ( og jeg er var på det..) eller sikle mer enn yderst lite, kunne gå løs på turer uten å ha radius på en kilometer eller så og det er et absolutt pluss om pelsen er 'naturlig' . Siden jeg 'bare' går turer med hundene i skauen, bortfaller raser som krever 'brukstrening' for å trives/være hushavende. Sist men ikke minst, helse er viktig! Raser som har forventet levetid på under 10 år eller har plenty med helsissues er ikke interessante.. 

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Eller du kan bare kjøpe deg ei baufil og sage skinnen? 

Hehe Nope :P har nok ingen å tilby før om kanskje et par år :P 

Ah, jeg trodde kanskje du hadde en eller flere i 'overskudd' :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
5 hours ago, QUEST said:

 

@Belgerpia eller noen andre som måtte vite.. :) Jeg var innom NKK's nettside nå og prøvde å finne registreringstallene for diverse raser ( gjerne noen år bakover) men enten så er jeg elendig på å lete eller så må man kanskje være medlem for å få tilgang? 

Det finner du på DogWeb - logg inn på Min Side, gå til DogWeb - velg statistikker - du vil måtte hente inn flere favorittraser da, men der ligger det mange år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Absolutte krav er at rasen er 'omgjengelig' med andre hunder av begge kjønn, jeg har begge deler og null bur eller grinder..

STAFF!!! 

Hilsen absolutt alle hundegrupper på facebook. :aww:  :lol: 


Jeg kryper til korset og ringer lege i morgen tidlig. Så da vet jeg hva morgendagen bringer. Fastlegebesøk, og garantert videresending til sykehuset. 
Greit å ha en plan om ikke annet... :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

STAFF!!! 

Hilsen absolutt alle hundegrupper på facebook. :aww:  :lol: 


Jeg kryper til korset og ringer lege i morgen tidlig. Så da vet jeg hva morgendagen bringer. Fastlegebesøk, og garantert videresending til sykehuset. 
Greit å ha en plan om ikke annet... :aww: 

Staff ja..at jeg ikke tenkte på det! * klaske seg i pannen* kjernesunn OG omgjengelig med alle andre hunder! :P

@Belgerpia; Takk :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Staff ja..at jeg ikke tenkte på det! * klaske seg i pannen* kjernesunn OG omgjengelig med alle andre hunder! :P

Jepp, for det sier nemlig alle som har hatt staff i et par mnd i alle facebokgrupper. Og står det på facebook er det som kjent sant! :P 

Nei, jeg aner ikke hva som kunne passet for deg. Av over 400 raser så fant jeg bare en som var god nok og fylte alle mine kriterier, så jeg lar heller være å anbefale noe som helst uansett til hvem med mindre det er opplagt hva som passer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Kromis har jeg tenkt på ja :) Men ble betenkt over helseissues som er nevnt og relativ sterk innavlsgrad. Eller liker jeg utseendet på rasen og tror kanskje (?) at de har en personlighet jeg ville likt. Jeg liker smarte hunder med litt 'it' , selv om  de ikke er så enkle bestandig. Bedlington..næh..pelsen..labrador har jeg sett maaange  og bare en eneste som jeg syns var pen..dessuten lukter de (og sikler..) og sorry in advance men de fremstår ikke som spesiellt glupe..:P Norrbotten bjeffer mye og jeg tenker på de som jakthunder. Buhund kjenner jeg godt til..likanes rase absolutt men løsmunnet så det holder..:ike:

Absolutte krav er at rasen er 'omgjengelig' med andre hunder av begge kjønn, jeg har begge deler og null bur eller grinder..Så en rase som har samkjønnsissues er IKKE aktuell. Rasen må ikke lukte ( og jeg er var på det..) eller sikle mer enn yderst lite, kunne gå løs på turer uten å ha radius på en kilometer eller så og det er et absolutt pluss om pelsen er 'naturlig' . Siden jeg 'bare' går turer med hundene i skauen, bortfaller raser som krever 'brukstrening' for å trives/være hushavende. Sist men ikke minst, helse er viktig! Raser som har forventet levetid på under 10 år eller har plenty med helsissues er ikke interessante.. 

Ah, jeg trodde kanskje du hadde en eller flere i 'overskudd' :ahappy:

Hahaha nei, er dessverre litt på minussiden for tiden føles det ut som.. begynner jo å ligne et normalt hundehold her, og vurderer å hente hit elghunden til svigers bare for å få opp kaoset igjen :lol: 

har du sett på feks lancastshire heeler? Papillion? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Kromis har jeg tenkt på ja :) Men ble betenkt over helseissues som er nevnt og relativ sterk innavlsgrad. Eller liker jeg utseendet på rasen og tror kanskje (?) at de har en personlighet jeg ville likt. Jeg liker smarte hunder med litt 'it' , selv om  de ikke er så enkle bestandig. Bedlington..næh..pelsen..labrador har jeg sett maaange  og bare en eneste som jeg syns var pen..dessuten lukter de (og sikler..) og sorry in advance men de fremstår ikke som spesiellt glupe..:P Norrbotten bjeffer mye og jeg tenker på de som jakthunder. Buhund kjenner jeg godt til..likanes rase absolutt men løsmunnet så det holder..:ike:

Absolutte krav er at rasen er 'omgjengelig' med andre hunder av begge kjønn, jeg har begge deler og null bur eller grinder..Så en rase som har samkjønnsissues er IKKE aktuell. Rasen må ikke lukte ( og jeg er var på det..) eller sikle mer enn yderst lite, kunne gå løs på turer uten å ha radius på en kilometer eller så og det er et absolutt pluss om pelsen er 'naturlig' . Siden jeg 'bare' går turer med hundene i skauen, bortfaller raser som krever 'brukstrening' for å trives/være hushavende. Sist men ikke minst, helse er viktig! Raser som har forventet levetid på under 10 år eller har plenty med helsissues er ikke interessante.. 

Ah, jeg trodde kanskje du hadde en eller flere i 'overskudd' :ahappy:

Kromisen har en del sykdommer, men ikke mer enn andre raser og de har god kontroll på de sykdommene som er. Det er jo gjennomført et utavlsprosjekt i Finland og man begynner allerede å se fordelene av det i rasen - sånn generelt går de sammen med alle hunder i husholdningen, men kan være litt kresne mot hunder de ikke kjenner - de er også ganske enmannshunder. 

Hva med fieldspaniel eller en annen liten spaniel som ikke er direkte jaktavlet? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jepp, for det sier nemlig alle som har hatt staff i et par mnd i alle facebokgrupper. Og står det på facebook er det som kjent sant! :P 

Nei, jeg aner ikke hva som kunne passet for deg. Av over 400 raser så fant jeg bare en som var god nok og fylte alle mine kriterier, så jeg lar heller være å anbefale noe som helst uansett til hvem med mindre det er opplagt hva som passer :P 

Ja og så er det bare sosialisering som skal til..for alle hunder er nemlig like..det er eieren som gjør de til hva de blir.. Ifølge ung ( og blond faktisk..) staffeieier, også på fb..:P

Ja, ikke sant..man skulle jo tro at ned så mange raser, så skulle det ikke være så vanskelig å finne minimum en rase eller to som passet.. men det ser ut til å være ennå vanskeligere enn jeg trodde.. :huh: ( og nei Siri med flere..det er altså IKKE jeg  som er vanskelig altså..:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Krutsi skrev:

Eller du kan bare kjøpe deg ei baufil og sage skinnen? 

Blir det et pent nok snitt til at jeg kan feste en hjørnedel på den tro? 

Det er en sånn her skinne, sporene i enden må bevares nok til at jeg får tredd glidere innpå og satt inn en skjøtedel til hjørnebuen.

 

423216001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ja og så er det bare sosialisering som skal til..for alle hunder er nemlig like..det er eieren som gjør de til hva de blir.. Ifølge ung ( og blond faktisk..) staffeieier, også på fb..:P

Ja, ikke sant..man skulle jo tro at ned så mange raser, så skulle det ikke være så vanskelig å finne minimum en rase eller to som passet.. men det ser ut til å være ennå vanskeligere enn jeg trodde.. :huh: ( og nei Siri med flere..det er altså IKKE jeg  som er vanskelig altså..:sleep:

ouch, da vet jeg ikke hva jeg skal si. ,min lille mini omplassering, hater alle unger ( tross alle løfter fra forrige eier)  han knurrer, vil helst herje, kan i alle fall ikke passere, må bare vente på fred og ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Blir det et pent nok snitt til at jeg kan feste en hjørnedel på den tro? 

Det er en sånn her skinne, sporene i enden må bevares nok til at jeg får tredd glidere innpå og satt inn en skjøtedel til hjørnebuen.

 

423216001.jpg

Hvis du sager rett, med et fint blad, så ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle gå.. du moser jo den ikke av, så greia er vel bare å få til en rett kant når du sager.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hahaha nei, er dessverre litt på minussiden for tiden føles det ut som.. begynner jo å ligne et normalt hundehold her, og vurderer å hente hit elghunden til svigers bare for å få opp kaoset igjen :lol: 

har du sett på feks lancastshire heeler? Papillion? 

Hm..glemte å si at så kortbente raser eller flatneser er uaktuelle .. Papillon blir det nok med tiden ja men jeg kunne tenkt meg en stk. litt større hund.. :) 

Akkurat nå, Turb skrev:

Kromisen har en del sykdommer, men ikke mer enn andre raser og de har god kontroll på de sykdommene som er. Det er jo gjennomført et utavlsprosjekt i Finland og man begynner allerede å se fordelene av det i rasen - sånn generelt går de sammen med alle hunder i husholdningen, men kan være litt kresne mot hunder de ikke kjenner - de er også ganske enmannshunder. 

Hva med fieldspaniel eller en annen liten spaniel som ikke er direkte jaktavlet? 

Ja,har fått med meg det utavlsprosjektet og rasen er slett ikke definitivt krysset ut, den er absolutt fremdeles på 'kanskje' lista :) 

Nja, nei..er ikke så begeistret for andre 'spanieler' enn papillon.. F.eks er hengende øyelokk absolutt nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hm..glemte å si at så kortbente raser eller flatneser er uaktuelle .. Papillon blir det nok med tiden ja men jeg kunne tenkt meg en stk. litt større hund.. :) 

Ja,har fått med meg det utavlsprosjektet og rasen er slett ikke definitivt krysset ut, den er absolutt fremdeles på 'kanskje' lista :) 

Nja, nei..er ikke så begeistret for andre 'spanieler' enn papillon.. F.eks er hengende øyelokk absolutt nei..

Korthårscollie da? Grande? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Hun er jo søt da når hun sitter stille... 

26111907_10155128982762108_5236389949416

Kjempesøt - men hun sitter og pønsker på noe :D

1 time siden, Siri skrev:

De halvstekte rundstykkene er jo supersmarte :D Jeg har spist noen av dem i jula, for å si det sånn... og før jul... :aww: Og det var veldig godt med Siris hjemmelagde påleggssalat på dem.

Halvstekte rundstykker er en viktigere oppfinnelse enn ferdig oppskåret brød.

32 minutter siden, Pixie skrev:

På soverommet har jeg vindu i to tilstøtende vegger og må finne en måte å dekke til begge. Det er hengt opp en rullegardin på det største men det kommer mye gatelys inn det andre. Kjøpte skinner med hjørnedel på kid, hun i kassa sa den var "så enkel å kappe atte" så det skulle gå fint å tilpasse lengde. Jaggu... skinna er i aluminium. Henger jeg den opp sånn som den er dekker den halve veggen og senga kommer i veien for gardina. Kosta meg over 1000 kr med veggfester og sånt, har lagt den ut på fb nå i håp om å få igjen noe for den (kan ikke returnere til butikken siden jeg har brutt emballasje osv). I am so SMRT.

Eller om du kjenner noen som har stikksag med metallblad. Det har jeg. Eller gå tilbake til butikken for tips.

På julaften åpnet jeg julegave, en tur-GPS, og eska var tom - inneholdt bare bruksanvisning, garanti og den plasten som ligger på skjermen. Vi var veldig spent på om butikken ville tro oss, det være seg om den var stjålet eller om emballasjen hadde tilhørt en utstillingsmodell. Men alt er ordnet, og jeg kan gå i min lokale butikk og få ut dingsen. Men jeg klødde meg lenge i hodet på julaften, og lurte på om det var noe annet i eska jeg skulle finne. 

Jeg klødde meg dog mer i hodet da jeg åpnet en pakke med fire DVD'er jeg hadde ønsket meg. Og en femte DVD, som var sesong 13 av Grey's anatomy. Det er ikke en serie jeg ser på, eller har planlagt å se på, men jeg ville nok uansett ha begynt med sesong 1. De må ha sendt feil fra Platekompaniet, så pappa har sendt kvittering i posten så jeg kan bytte i butikk i Jessheim. Er det slik de får opp seertallene, ved å pushe feil DVD på folk i håp om at vi skal gi etter og se på? Og salgstallene øker ved at jeg hadde måttet bestille de tolv første sesongene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...