Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv innenfor både hunde- og hestesport - mulig ved siden av jobb?


brindle
 Share

Recommended Posts

Driver å drømmer om framtiden, og jeg vil ha i både bøtter og spann jeg da vettu! 

Savner livet som aktiv konkurranserytter, og håper på å kunne ta opp dette igjen når økonomien tillater det. Samtidig er det hundelivet som er hovedvalget mitt, og jeg ønsker virkelig å satse med hunden - vi snakker høydriftshund (Schæfer/malinois) som jeg vil drive IPO/redning med + forhåpentligvis tjenestehund etterhvert. 

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har erfaring med å drive aktivt med både hest og hund ved siden av jobb, eller er er jeg ute å kjører og må fint nøye meg med å ta et valg. Når jeg sier aktivt innenfor hestesport, så mener jeg den type hestehold hvor man trener/vedlikeholder en hest for seriøs konkurranseridning. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet hvor mye tid en IPO-/redningshund tar, så er det nok mulig, men det blir ikke igjen så mye tid til familie der om du skal gjøre alt selv. Jeg kjenner et par satsende ryttere med jobb og familie/barn, og de får til dét, men jeg kan ikke se for meg at det skulle vært tid til noen timer skikkelig hundetrening i tillegg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri orket det, og jeg hadde ikke følt at jeg hadde klart å gi hunden det den fortjener om jeg hadde klart å gi hesten det, rett og slett fordi det å ha hest tar noen timer hver dag, og så skal man i tillegg trene hund fysisk og pyskisk OG ha tid til seg selv oppi det hele. Jeg har lagt hesteholdet på si, pga økonomi og tid.

 

Jeg hadde hest og hund samtidig en periode (ingen av de i konkurransetrening) og ser nå i ettertid at hundene måtte lide for det. Hadde vært litt annerledes om hundene kunne vært med i stallen og på ridetur, men det hadde allikevel blitt mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundetrening når det gjelder redning så er det jo gjerne fellestrening en kveld i uka og ja  en dag i helgen for dem som er i nærheten her. Ellers så koster utstyret du skal ha for å kunne gå ut i redningsaksjoner mye som du må påkoste selv. Så er det egentrening med hunden. Hesten kan jeg ikke noe om.

I tilleg så har du jo bo utgifter 

Så kommer tiden du vil bruke på venner og det sosiale

Noen får dog til det meste. 

Jeg hadde ikke klart det ut fra tid og økonomi selv om det hadde vært drømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er løsningen å jobbe turnus. Det løser mange floker tidsmessig. Nå trener jeg ikke aktivt hverken hund eller hest, kun litt hobby. Men var aktiv med begge deler tidligere. Disiplin som trene hest før jobb, bruke ridehuset og trene hund etter å ha trent hest osv kan gjøre det mulig. Skaff forrytter som tar «fridagene» til hesten, som tur og lett baneridning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO og redningshund er tidkrevende sporter. Skal du trene med et NRH-lag så må du også være med på treningene der, som tar mye tid, i og med at du ikke kun skal trene din hund men også figurere for andre hunder. Det er vel ofte et par dager i uken. IPO er jo tre grener som skal trenes hver for seg, og lydighet/biting skal også settes sammen. Jeg kan ikke for mitt bare liv se for meg at du skal få tid til å trene hund seriøst, trene og konkurrere med hest(gjerne i tillegg til vanlig stallarbeid) OG jobb. Jeg tror du må velge. En ting er å få timer nok i døgnet, men jeg tror mange ville blitt utslitt av å ha så lite tid til seg selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å satse innen både hest og hund samtidig er ikke veldig realistisk. Begge deler tar mye tid, og er ikke sånne ting man bare kan velge bort fordi man ikke gidder eller har tid i perioder, særlig ikke hvis du har en konkurransehest og en høydriftig hund, de er ikke helt lagd for pauser noen av dem. Om du i tillegg mener å satse både IPO og redningshund, ja da er det vel egentlig ikke nok timer i døgnet uansett hvor ambisiøs og motivert man er.

Jeg trener IPO og redningshund parallelt, og noe av utfordringen er å finne treningsdager og prøver som ikke krasjer. Begge deler krever mye trening for å komme i mål, og på ganske forskjellige områder. Det er også krevende for hunden å gjøre så forskjellige ting, og en helg kanskje gå en IPO prøve, og neste uke ta prøve i f.eks. rundering og skogsspor. På de to siste årene så har vi måtte bestå 11 forskjellige prøver, pluss ukas arbeid B og A, grunnkurs, utmarsj, orientering og fysisk test. For å si det sånn, det har ikke vært igjen veldig mange ledige helger til ridestevner eller trening av hest ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel mulig, men jeg tenker det blir mer stress enn glede å skulle holde på med alt. En ting er å ha både hund og hest, en annen ting er å ha konkurranse- og redningshund i tillegg til konkurransehest. Når man først har fått godkjent redningshund er det jo greit å ha tid og mulighet til å dra på leteaksjoner også... Ville nå uansett kommet gang med én av delene før jeg i det hele tatt hadde tenkt tanken på å starte opp med den andre. Jeg hadde ikke orket. Jeg ser hvor mye tid det tar med redning(og det er tid jeg gjerne bruker), men det er jo greit å ha litt fritid utenom. I tillegg så ser jeg jo at med den jobben jeg har så er det allerede et puslespill å få med meg samlinger og kurs i NRH om ikke jeg skulle drevet med andre ting i tillegg. Jeg driver med både lavine og ettersøkning så er aktiv i NRH hele året...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imens jeg igjen sleit med å få nok treningstimer sammen med grupper pga turnus. Realiteten er at de fleste som virkelig satser på hund ikke jobber 100%.. Så mye av treningen min ble alene og rundering ble begrenset hvor langt jeg kunne komme med. Du blir gjerne ikke så ofte invitert når du gjerne må dra etter ett par timer og rundering krever litt mer enn 2 timer i skauen. (og det forsvinner treningstimer på andre sine hunder da alle skal ha sitt og man gjerne er 3-6 personer å trener).

Å satse bare på hund og bare på hest kommer an på hva du satser på og hvordan du satser. Jeg har nå samboer som driver med travhest. Jeg ser jo at de gangene jeg kan ha hundene med hesten på treningstur så får jeg jo to fluer i en smekk. Men med en gang du er på bane, trene i ridehus o.l. så begrenser jo mulighet til trim av hund. 

Det jeg vil fram til: Ja du kan satse på det ene, og kanskje begge deler, alt etter HVA du faktisk satser på og hvor avhengig du er av andre. Det er også mulig å klare ha 100% jobb, men der begrenser det seg på turnus/arbeidstider og hva slags jobb/ikke jobb de du skal trene med faktisk har. Jeg klarte aldri satse på rundering/NRH pga turnusen min, men ingen problem med spor/lydighet. Nå er det "lett" å trene agility og ha hest som hundene kan være med å trene med. Fortsatt ser jeg at det hadde vært enda vanskeligere å satse på rundering her jeg bor nå, for da måtte jeg har kjørt en time eller to for å få en treningsgruppe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, JeanetteH said:

Imens jeg igjen sleit med å få nok treningstimer sammen med grupper pga turnus. Realiteten er at de fleste som virkelig satser på hund ikke jobber 100%.. Så mye av treningen min ble alene og rundering ble begrenset hvor langt jeg kunne komme med. Du blir gjerne ikke så ofte invitert når du gjerne må dra etter ett par timer og rundering krever litt mer enn 2 timer i skauen. (og det forsvinner treningstimer på andre sine hunder da alle skal ha sitt og man gjerne er 3-6 personer å trener).

 

 

Det samme gjelder for IPO. Figuranten og resten av gruppa er der så lenge alle trener. Man er avhengig av et godt treningsmiljø for å lykkes og man får ikke innpass i et treningsmiljø om man ikke gir like mye tilbake som man får. Om regelen blir at man stikker tidlig hver kveld blir nok fort resten av gruppa sure. Mye trening kan man gjøre alene, men når man trener for konkurranse er man avhengig av andre og da tar treningen mange timer pr kveld

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, lijenta said:

Hundetrening når det gjelder redning så er det jo gjerne fellestrening en kveld i uka og ja  en dag i helgen for dem som er i nærheten her. Ellers så koster utstyret du skal ha for å kunne gå ut i redningsaksjoner mye som du må påkoste selv. Så er det egentrening med hunden. Hesten kan jeg ikke noe om.

I tilleg så har du jo bo utgifter 

Så kommer tiden du vil bruke på venner og det sosiale

Noen får dog til det meste. 

Jeg hadde ikke klart det ut fra tid og økonomi selv om det hadde vært drømmen

De jeg kjenner som trener redningshund trener ganske mye mer enn en fellestrening eller to i uka. Hunden bør jo trenes mellom fellestreningene også. 3-4 ettermiddager brukte hun siste jeg snakket med det om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hund og hest ser jeg lite problemer i, å ha både konkurranse-, hund og hest ser jeg en tidsknipe med. 

Hadde det fristet med annen konkurrerering enn IPO/NRH innen hund? Finnes jo mye annet innen hund som ikke er så krevende. 

Ha forrytter på hesten noen dager? Ta oppvarming til trening som en skrittetur der hunden er med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO og redningshund er to krevende aktiviteter som begge krever MYE TID. Som de andre skriver så skal ikke bare din hund trenes, du må også være med på treningen av andres hunder, og da går det fort en dag. Folk som drar før treningen er ferdig og ikke bidrar blir sjelden godt mottatt... Om du "bare" trener f. eks SL, så er du ikke så avhengig av hjelp, men skal du trene gruppe C så må du regne med at det tar en god del tid.

Å få det til samtidig som du skal trene og konkurrere med hest + å jobbe fulltid seg jeg på som et vanskelig prosjekt. Bare NRH og IPO er et fulltidsprosjekt i seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, simira skrev:

De jeg kjenner som trener redningshund trener ganske mye mer enn en fellestrening eller to i uka. Hunden bør jo trenes mellom fellestreningene også. 3-4 ettermiddager brukte hun siste jeg snakket med det om.

Kom dessverre ikke så tydelig fram men jeg skrev egentrening med hund litt lengre ned. Det vil si trening både fysisk og andre ting som trengs for å kunne være i søk i dårlig vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode poeng folkens! 

Jeg innser vel at det er litt mye å håpe at det skal fungere optimalt med begge dele, egentlig spesielt med tanke på at jeg ikke liker å gjøre ting halvhjertet/halvveis. Blir det tjenestehund så utgår jo IPO og SAR, men mindre arbeid blir det jo likevel ikke med hunden. Fordelen er jo at trening av hund og arbeidsdagen stort sett blir en og samme ting :) Så får jeg vente med å eventuelt kjøpe hest til hunden er ferdig utdannet hvertfall. Forhåpentligvis fungerer jo hunden også slik at den kan bli med i stallen og at hund og hest kan trenes samtidig noen dager. Så har man jo mulighet til å sette hesten ut på for noen dager, som det nevnes her oppe, og jeg har også en mor og en søster som er glade i å ri. Jeg kan også trives med trening mot konkurranser uten å måtte konkurrere så alt for ofte, men litt av motivasjonen min er jo å få teste det man kan.

En eventuell plan er jo å ha en hest på helfor et år eller noe for å kjenne på hvordan det er. Mulighetene er mange. 

Jeg er jo egentlig klar over at (konkurranse)hest tar vanvittig mye tid og ekstremt mye energi. Men tenkte det kunne være interessant å høre om noen som får det til å gå sånn at jeg kan få forsterket mine smågale ambisjoner litt for meg selv :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hobbyhest kanskje, ikke konkurranse. Jeg har traver som jeg trener fult, og hadde ikke hatt sjans til en krevende hund i tillegg. Min hund er pensjonert fra all seriøs trening og nå kun stallhund. Hun er storfornøyd med det heldigvis, men hun er generelt en hund som ikke krever all verdens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, brindle skrev:

Takk for mange gode poeng folkens! 

Jeg innser vel at det er litt mye å håpe at det skal fungere optimalt med begge dele, egentlig spesielt med tanke på at jeg ikke liker å gjøre ting halvhjertet/halvveis. Blir det tjenestehund så utgår jo IPO og SAR, men mindre arbeid blir det jo likevel ikke med hunden. Fordelen er jo at trening av hund og arbeidsdagen stort sett blir en og samme ting :) Så får jeg vente med å eventuelt kjøpe hest til hunden er ferdig utdannet hvertfall. Forhåpentligvis fungerer jo hunden også slik at den kan bli med i stallen og at hund og hest kan trenes samtidig noen dager. Så har man jo mulighet til å sette hesten ut på for noen dager, som det nevnes her oppe, og jeg har også en mor og en søster som er glade i å ri. Jeg kan også trives med trening mot konkurranser uten å måtte konkurrere så alt for ofte, men litt av motivasjonen min er jo å få teste det man kan.

En eventuell plan er jo å ha en hest på helfor et år eller noe for å kjenne på hvordan det er. Mulighetene er mange. 

Jeg er jo egentlig klar over at (konkurranse)hest tar vanvittig mye tid og ekstremt mye energi. Men tenkte det kunne være interessant å høre om noen som får det til å gå sånn at jeg kan få forsterket mine smågale ambisjoner litt for meg selv :P 

Du kan jo sette den et sted de tilbyr ridning / trening i tillegg til fullpensjon så slipper du unna med feks å ri èn trening på ukedagene og helger feks når du har tid. Dèt er jo fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har hest og hund, men konkurrerer ikke med hesten nå lengre. Hunden er godkjent redningshund, og jeg har godkjent henne som redningshund både på sommer og vinter samtidig som jeg studerte ved Politihøgskolen og hadde ekstrajobb i hjemmetjenesten og hadde hest. Hjelper mye at jeg har hunden med meg på rideturer med hesten, derfor trener jeg hest mest på tur. Jeg tror du godt vil kunne få tid til begge deler om du virkelig vil, men ikke begge deler på samme dag (med mindre du har fri). Da må de ordentlige treningene med hesten bli rolige dager for hunden og motsatt. Så er jo en stor fordel om du kan trene hesten på tur og ha hunden med deg, slik som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2017 at 10:54 PM, brindle skrev:

Driver å drømmer om framtiden, og jeg vil ha i både bøtter og spann jeg da vettu! 

Savner livet som aktiv konkurranserytter, og håper på å kunne ta opp dette igjen når økonomien tillater det. Samtidig er det hundelivet som er hovedvalget mitt, og jeg ønsker virkelig å satse med hunden - vi snakker høydriftshund (Schæfer/malinois) som jeg vil drive IPO/redning med + forhåpentligvis tjenestehund etterhvert. 

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har erfaring med å drive aktivt med både hest og hund ved siden av jobb, eller er er jeg ute å kjører og må fint nøye meg med å ta et valg. Når jeg sier aktivt innenfor hestesport, så mener jeg den type hestehold hvor man trener/vedlikeholder en hest for seriøs konkurranseridning. 

 

 

Wow, det finnes flere som meg :o
Jeg jobber 70% og er utdannet dressurdommer i tillegg til at jeg selv er aktiv konkurranserytter. 
Utover det er jeg også utdannet hundetrener og trener hund aktivt med mål om konkurranse på hun som er valp på. Tidligere har jeg konkurrert lydighet og litt agility i tillegg til konkurranseridningen og alt det medfører. 

Jeg har måttet gjøre enkelte tiltak for å kunne ha tid med familie og ikke minst egentid og tid til venner. 
Hesten står i helpensjon der hun står og får 2 dager helt fri (skrittemaskin eller bare ekstra tid ute) to dager i uken. Da har jeg to dager "helt fri" og legger disse dagene til fridager jeg har fra jobb. 
Dermed har jeg ekstra tid disse dagene til å gjøre ting her i huset og ikke minst ekstra tid til å trene hund på dagtid disse dagene. Jeg avtaler da ofte med ettpar andre som har fri på dagene, så reiser vi opp til hundeklubben og trener sammen :) 
Ved og ha hesten i fullpensjon sparer jeg utrolig mye tid og jeg er ferdig i stallen på rundt 1,5 time. 
Dette gjør at familien nesten ikkemerker noe til at jeg faktisk har hest i konkurransetrening, jeg er stort sett hjemme senest 16.30-17, som er normal tid for de fleste. 
Hundene trenes når barna er lagt :)  Treninger og kurs med hunden er stort sett alltid på kvelden, etter jobb,stall og litt familietid :)
Konkurranser (med både hest og hund) er i helgene og da syns heldigvis hele familien det er kjekt å være med.
I helgene må man selvsagt ta valg på om man vil på konkurranse med hesten eller hunden, eventuelt en dag av hver :P

Jeg har de siste 2 årene tatt en videreutdanning i tillegg til hunder i full trening og hest i konkurransetrening, i tillegg har jeg vært dommer en god del helger og jobbet helg i min egen jobb :P
Motto: Alt går, bare husk å hvile skikkelig når du først kan! 

Noen blir stressa av å bare høre om dagene til "sånne som oss", for meg (og garantert for deg også) er det en livsstil :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...