Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av konkurransehund i båndtvang perioden


Carpediem
 Share

Recommended Posts

Hvordan gjør dere det med trening i båndtvang perioden? 

Vi er endel grupper som ikke har fritak fra båndtvangen, og jeg vet det blir gjort ulikt fra sted til sted. Noen bryter den bevisst, mens andre søker kommune og grunneier.
For min egen del ser jeg at vi som holder på med konkurranse ikke er unntatt fra båndtvangen ( om en ser på § i hundeloven). Det hadde derfor vært en god ide å fått revidert hundeloven, slik at en kan holde på lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem i en hundeklubb som hadde en avtale med kommunen om fritak fra båndtvangen ved aktiv trening, den gangen jeg trente på ting som fordra løsslipp i skogen. 

Båndtvangen bekymrer meg fint lite i den treningen jeg bedriver med pudlene, den foregår stort sett på en eller annen form for fotballbane eller lignende. De er ikke nødvendigvis løse under denne treningen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pringlen skrev:

Hvorfor det? Regner med at du mener konkurransehund i bruks? Det er vel ikke noe bedre at en hund som runderer feks, for moro skyld, forstyrrer vilt i yngletiden, enn andre?

Om vi ikke kan trene fra april til august, er det jo ikke mulig for oss å holde på med denne sporten. En kan søke kommune og grunneier om å få trene med løs hund, men det tror jeg mindre tallet gjør. Jeg mener det er positivt for sporten at en kan holde på lovlig, da det nå trenes uansett.
En kan vel si det er for morro skyld at en holder på, men det er en lidenskap og en livsstil for de aller fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Jeg bryter den for å få trent det jeg skal for konkurranse ?

Vi er nok flere som gjør akkurat dette. Mange tror også at vi er unntatt båndtvangen pga organisert trening osv, noe som ikke stemmer. Derfor tenker jeg at veien å gå er å få endret hundeloven, slik at vi også kan trene lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carpediem skrev:

Om vi ikke kan trene fra april til august, er det jo ikke mulig for oss å holde på med denne sporten. En kan søke kommune og grunneier om å få trene med løs hund, men det tror jeg mindre tallet gjør. Jeg mener det er positivt for sporten at en kan holde på lovlig, da det nå trenes uansett.
En kan vel si det er for morro skyld at en holder på, men det er en lidenskap og en livsstil for de aller fleste. 

Hva med alle inngjerdete treningsområder som finnes? Også øyer/halvøyer som er satt av til å trene hund. Eller er problemet at det koster noen kroner, evt krever medlemsskap i klubb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hva med alle inngjerdete treningsområder som finnes? Også øyer/halvøyer som er satt av til å trene hund. Eller er problemet at det koster noen kroner, evt krever medlemsskap i klubb...

Hvilke inngjerdet områder og halv øyer? Her har vi ikke tilgang på noen av det. For min del er det snakk om løs hund på felt og rundering. Vi trener på faste steder og  klubben har egen lydighetsbane, men vi må ut i skogen å trene hovedøvelsene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Pringlen said:

Hvorfor det? Regner med at du mener konkurransehund i bruks? Det er vel ikke noe bedre at en hund som runderer feks, for moro skyld, forstyrrer vilt i yngletiden, enn andre?

Både runderingsbanen og feltet skal gjennomtråkkes av folk først, så det er vel neppe bikkja som forstyrrer viltet i yngletiden i så måte. Så sant du ikke mener at all bruk av skog i båndtvangsperioden bør forbys da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pringlen skrev:

Hva med alle inngjerdete treningsområder som finnes? Også øyer/halvøyer som er satt av til å trene hund. Eller er problemet at det koster noen kroner, evt krever medlemsskap i klubb...

Ingen klubber i mitt område har slike områder tilgjengelig ? Jeg må gå 1200m spor (det et riktig nok i lang sporline, men forstyrrer jo likevel) og ha 50x50 skogsfelt til feltsøk med løs hund. Båt har jeg ikke, men det foregår vell en del hekking på øyer anyway? ?

Jeg hadde mer enn gjerne blitt medlem i klubb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Carpediem skrev:

Hvilke inngjerdet områder og halv øyer? Her har vi ikke tilgang på noen av det. For min del er det snakk om løs hund på felt og rundering. Vi trener på faste steder og  klubben har egen lydighetsbane, men vi må ut i skogen å trene hovedøvelsene.
 

Inngjerdete treningsområder finnes det da både her og der. Har ingen oversikt over ditt område. Dog vet jeg det er både inngjerdede jorder, samt harehegn (skog) der.

31 minutter siden, 2ne skrev:

Både runderingsbanen og feltet skal gjennomtråkkes av folk først, så det er vel neppe bikkja som forstyrrer viltet i yngletiden i så måte. Så sant du ikke mener at all bruk av skog i båndtvangsperioden bør forbys da? 

Det er jo bra. Og sikkert ikke den værste aktiviteten sånn sett. Men hvordan skulle det håndheves etter loven, om hunder i vanlig brukstrening var unntatt båndtvangen? Plutselig trener alle bruks?

10 minutter siden, Shlush skrev:

Ingen klubber i mitt område har slike områder tilgjengelig ? Jeg må gå 1200m spor (det et riktig nok i lang sporline, men forstyrrer jo likevel) og ha 50x50 skogsfelt til feltsøk med løs hund. Båt har jeg ikke, men det foregår vell en del hekking på øyer anyway? ?

Jeg hadde mer enn gjerne blitt medlem i klubb ?

Nei, er jo sikkert store forskjeller i vårt lange land :) Ang. øyer/halvøyer, tenker jeg på slike som er avsett til hundetrening. Er jo bla enkelte jff som disponerer slike, samt private. Regner med at de gås over mtp. hekkende fugl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Det er jo bra. Og sikkert ikke den værste aktiviteten sånn sett. Men hvordan skulle det håndheves etter loven, om hunder i vanlig brukstrening var unntatt båndtvangen? Plutselig trener alle bruks?

Det har jeg ikke engasjert meg større i, må jeg innrømme. Vi har gjennom klubben hatt dispensasjon fra båndtvangen under aktiv trening, og da har hunden hatt på seg et tjenestedekken som har vist at den er ikke bare på tur. Vi står jo også i forholdsvis umiddelbar nærheten under treningen, en runderingsbane er vel 50 meter brei, og et felt er 50 meter dypt, om jeg ikke husker helt feil, så det er jo ikke snakk om jakthundtrening med peiler, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det har jeg ikke engasjert meg større i, må jeg innrømme. Vi har gjennom klubben hatt dispensasjon fra båndtvangen under aktiv trening, og da har hunden hatt på seg et tjenestedekken som har vist at den er ikke bare på tur. Vi står jo også i forholdsvis umiddelbar nærheten under treningen, en runderingsbane er vel 50 meter brei, og et felt er 50 meter dypt, om jeg ikke husker helt feil, så det er jo ikke snakk om jakthundtrening med peiler, liksom :P 

Det høres jo mye fornuftigere ut, at en klubb søker om bruk av et terreng for sine medlemer. Sånn gjør jo fuglehundklubbene det også. Veldig mye ryddigere enn at hvem som helst skulle være unntatt båndtvangen kun fordi de trener (eller "trener")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen så vidt jeg har fått for meg er treningsområder spesialopprettet for jakthunder, har faktisk ikke hørt om noen sånne der brukshunder får trene. 

De eneste inngjerdede områdene som er her i området er eid av kennler/privatpersoner og kan leies på timesbasis. De er ikke skogsområder, men enger med litt trær. Liten hjelp å trene der når spesialøvelsene foregår i skog. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

@Pringlen så vidt jeg har fått for meg er treningsområder spesialopprettet for jakthunder, har faktisk ikke hørt om noen sånne der brukshunder får trene. 

De eneste inngjerdede områdene som er her i området er eid av kennler/privatpersoner og kan leies på timesbasis. De er ikke skogsområder, men enger med litt trær. Liten hjelp å trene der når spesialøvelsene foregår i skog. 

 

 

Det er jo, som 2ne sier, bare for hundeklubber å søke om bruk av bestemte områder, på samme måte som fuglehundklubbene gjør. Ellers finnes det inngjerdede skogområder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dette skal håndheves? Det må vel bli litt på samme måte som NRH, altså at hundene er merkes med feks dekken.

Rundering, spor og felt kan trenes hvor som helst egentlig, men de fleste syns det er greit å trene i skogen, der de aller fleste hovedøvelsene foregår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Det er jo, som 2ne sier, bare for hundeklubber å søke om bruk av bestemte områder, på samme måte som fuglehundklubbene gjør. Ellers finnes det inngjerdede skogområder også.

Er det ikke ofte krav om at hunden er saueren på disse områdene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...