Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor tidlig er det greit å ha med hunden på skitur?

Recommended Posts

Hei alle sammen! :P

Jeg har en AH som fyller 5 måneder om 3 dager. Nå har det jo kommet en del snø, og vi har veldig lyst til å ta oss en tur på ski i dag, men vi er usikre på om det er greit å ta henne med. Vi har allerede kjøpt trekksele til henne, som vi har planer om å begynne å bruke når hun blir 6 måneder, men blir det for tidlig å stroppe på henne trekkselen i dag? Planen er ikke at hun skal jobbe, men heller å tilvenne seg å bruke selen, og oppleve at det er greit å trekke når hun har på den.

Hun er veldig glad i å trekke når vi går turer, så jeg tenker jo at det ikke blir noe mer belastende for henne å være i bånd foran meg når jeg står på ski, men det er også her jeg er veldig usikker. Jeg kommer selvfølgelig til å stake, og jeg kommer ikke til å la henne trekke hele vekten selv.
Hva mener dere? Er det greit, eller ikke?

:wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk

Hva er målet med hunden? Skal hun bli en god trekkhund som voksen? Hvor langt skal dere gå? Hvor fort går dere på ski? Skal hun gå i bånd hele turen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vil at hun skal bli en god trekkhund som voksen. Vi vil bruke henne til det hun er ment til, og vi har allerede begynt å planlegge AH nr 2. Og hvem vet, kanskje også flere etter hvert. Vi er som du sikkert skjønner ikke kjent med rasen fra tidligere, og trenger all hjelp vi kan få i forhold til trening.

Vi har ingen planer om å gå lange avstanden i dag, det blir bare 30-60 minutter hvis vi kan ta henne med. Vi kommer til å ta det i et normalt "turtempo" i dag, men siden hun trekker så mye, er jeg redd det kommer til å gå litt fortere, og at hun kanskje går litt for hardt ut. Hun skal også gå med bånd hele turen. Hun kommer på kommando, men jeg er ikke helt trygg på at hun kommer tilbake, hvis det kommer noe annet spennede i løypa :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg begynner å la dem trekke når de er ca 6 mnd gamle, men da er det bare 1-2 km. De får gjerne være med på lengre turer, men da trekker de 1-2 km og så får de løpe løs resten. En trekkivrig hund klarer ikke alltid å begrense seg selv og jeg vil ikke at de skal trekke så langt at de trenger å begrense seg. Jeg vil ikke lære dem å måtte begrense seg. Når de er større må de lære seg å jobbe selv om de blir litt slitne, men i starten bygger jeg dem bare opp. Det er bare moro og øking av trekklyst og selvtillit i trekk. Om de får trekke så langt at de blir veldig slitne som små, er det ganske sannsynlig at de heller lærer å ta det rolig, enn å lære å ta skikkelig i og trekke. På en time kommer du jo lett en mil. Det syns jeg er alt for langt for en så ung hund å trekke. Mulig hunden ikke tar fysisk skade av det, men det er etter min mening ikke en god måte å bygge opp en god trekkhund på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar :D Det ble en løpetur isteden. Vi får heller vente til hun er 6 mnd, og begynne i det små! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Eg har tatt med min lille "bebis" på 4 mnd på ski, da gjekk ho laus i løypa, eg tusla meg av gårde i 2 km timen, og ho fekk gå rundt en liten kilometer eller 1,5 laus og kosa seg masse med å utforske :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nå snakket med veterinær og hun sier at alizin skal være ute av kroppen i løpet av seks dager. Hun skulle konferere med veterinærspesialist, men mener det ikke er noe i veien for å sette p-sprøyte igjen etter en uke. Hunden er fremdeles slapp og har utflod, men spiser og drikker normalt. Om to dager er «dritten» ute av kroppen og hunden forhåpentligvis seg selv igjen 🙂
    • Hei! Jeg håper dette er innafor å poste her (jeg har lest reglene, og kan ikke se at dette bryter noen regler, men beklager hvis jeg har misforstått noe). Jeg og samboeren min elsker begge hunder, og har planer om å skaffe oss hund etter hvert. Men for øyeblikket leier vi, og har ikke anledning til å ha hund (jeg syns uansett det er litt risikabelt å skaffe hund før vi eier, i tilfelle vi plutselig må flytte, og det kan være vanskelig å finne utleiere som godtar hund). Uansett, jeg har litt lyst til å overraske samboeren min. Han gir alltid så fine gaver, men er umulig å kjøpe til, ettersom han hater "ting og rot" (eiendeler, som de fleste kaller det ). Men han elsker som sagt hunder, og er spesielt fascinert av brukshunder som gjør en jobb. Derfor har jeg tenkt å lage en adventskalender (ja, jeg er tidlig ute!) til ham med 24 historier (+ bilder) av hunder. Og da trenger jeg litt hjelp, noe jeg håper noen kan være villige til å gi   Planen er som sagt å lage en liten kalender, der han hver dag får en historie og et bilde av en hund, fortrinnsvis en brukshund (alt fra terapihunder til sporhunder, politihunder, førerhunder, lavinehunder... Det meste er av interesse!). Men har du en helt vanlig familiehund med en fin historie kan det også være av interesse! Jeg har allerede sondert litt på reddit og noen internasjonale forum, og har fått noen historier, men det kunne vært veldig fint å få noen historier fra Norge også. Jeg kunne selvsagt bare googlet meg frem til hundehistorier, men jeg vil gjøre dette litt ordentlig og ikke bare "stjele" historier og bilder fra nettet. Jeg vil ha historier fra folk som faktisk VIL dele. Det trenger liksom ikke å være de store nyhetshistoriene om hunder som gjør noe utrolig, og dessuten er han mer enn flink nok til å google seg frem til slikt på egenhånd, ettersom han elsker å lese om hunder. Han er spesielt glad i Corgi, Labrador, Golden Retriever, Samojed og Finsk lapphund, men alle raser er av interesse (bare nevner det i tilfelle noen tilfeldigvis skulle ha en Pembroke welsh corgi med en spennende jobb eller noe, da tror jeg kanskje han dør av lykke )   Det jeg lurer på er derfor om noen er villige til å dele en historie om hunden sin, og et bilde eller to jeg kan få bruke til kalenderen min? Skriv gjerne hva hunden heter, hvor gammel den er, hvilken rase det er og hva den jobber med. Hvis du har noen morsomme historier, detaljer rundt treningen dens/hvordan den jobber eller noe annet interessant er det også av interesse! Formatet jeg har jobbet med så langt er 1-2 bilder og maks 3-4 små avsnitt, så du trenger ikke å skrive langt (men skriv gjerne så mye du føler for, jeg kommer til å redigere alt for å ha samme format uansett). Jeg kommer ikke til å publisere historiene og bildene noe sted, bare samle dem i brev som blir brukt i kalenderen min   Jeg hadde satt enorm pris på om noen ville hjelpe meg med dette ved å bruke noen minutter på å skrive litt om hunden sin! Det er så mange fine, flinke hunder der ute, og inntil vi kan skaffe oss en selv tror jeg dette er en overraskelse han hadde satt veldig stor pris på! På forhånd tusen takk for all hjelp
    • Dette høres jo magisk ut! 
      Sykdom veeeeet vi jo blir borte hvis man blander , men jeg er mektig imponert over hund som tar stand på fluer (siden jeg velger å ta utsagnet bokstavelig  haha)
    • Paringsklar tispe engelsk/gordon setter Tara er en blanding mellom engelsk/og gordon setter. Dette et utpregete jakthunder som ER veldig allsidige, like god på både stor fugl, og ryper. Siden hun er blanding, er leve alderen høyere og ingen hd og annen sykdomer slik som kommer fra innavl. Tara tar stand på flua på veggen og er en utmerket familie hund med et veldigt bra lynne. Hennes mor er premiert champion. Jeg søker en gordon setter til parring, event engelsk setter.
    • Huff daa😬 Kanskje bra jeg bare har en liten sheltie som så vidt gaper over den😄
  • Nylig opprettede emner