Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor tidlig er det greit å ha med hunden på skitur?


JK9
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen! :P

Jeg har en AH som fyller 5 måneder om 3 dager. Nå har det jo kommet en del snø, og vi har veldig lyst til å ta oss en tur på ski i dag, men vi er usikre på om det er greit å ta henne med. Vi har allerede kjøpt trekksele til henne, som vi har planer om å begynne å bruke når hun blir 6 måneder, men blir det for tidlig å stroppe på henne trekkselen i dag? Planen er ikke at hun skal jobbe, men heller å tilvenne seg å bruke selen, og oppleve at det er greit å trekke når hun har på den.

Hun er veldig glad i å trekke når vi går turer, så jeg tenker jo at det ikke blir noe mer belastende for henne å være i bånd foran meg når jeg står på ski, men det er også her jeg er veldig usikker. Jeg kommer selvfølgelig til å stake, og jeg kommer ikke til å la henne trekke hele vekten selv.
Hva mener dere? Er det greit, eller ikke?

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil at hun skal bli en god trekkhund som voksen. Vi vil bruke henne til det hun er ment til, og vi har allerede begynt å planlegge AH nr 2. Og hvem vet, kanskje også flere etter hvert. Vi er som du sikkert skjønner ikke kjent med rasen fra tidligere, og trenger all hjelp vi kan få i forhold til trening.

Vi har ingen planer om å gå lange avstanden i dag, det blir bare 30-60 minutter hvis vi kan ta henne med. Vi kommer til å ta det i et normalt "turtempo" i dag, men siden hun trekker så mye, er jeg redd det kommer til å gå litt fortere, og at hun kanskje går litt for hardt ut. Hun skal også gå med bånd hele turen. Hun kommer på kommando, men jeg er ikke helt trygg på at hun kommer tilbake, hvis det kommer noe annet spennede i løypa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg begynner å la dem trekke når de er ca 6 mnd gamle, men da er det bare 1-2 km. De får gjerne være med på lengre turer, men da trekker de 1-2 km og så får de løpe løs resten. En trekkivrig hund klarer ikke alltid å begrense seg selv og jeg vil ikke at de skal trekke så langt at de trenger å begrense seg. Jeg vil ikke lære dem å måtte begrense seg. Når de er større må de lære seg å jobbe selv om de blir litt slitne, men i starten bygger jeg dem bare opp. Det er bare moro og øking av trekklyst og selvtillit i trekk. Om de får trekke så langt at de blir veldig slitne som små, er det ganske sannsynlig at de heller lærer å ta det rolig, enn å lære å ta skikkelig i og trekke. På en time kommer du jo lett en mil. Det syns jeg er alt for langt for en så ung hund å trekke. Mulig hunden ikke tar fysisk skade av det, men det er etter min mening ikke en god måte å bygge opp en god trekkhund på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...