Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av pomeranian


knut811
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har nå tenkt å kjøpe pomeranian, Har kommet over en kjempesøt valp vi gjerne vil kjøpe. Men denne er ikke NKK-reg og har ikke stamtavle. Faren er NKK-reg, mor er ikke. Dette er pga at mor til mor var svensk og NKK-reg, men faren til mor var dansk og kunne ikke bli nkk-reg.

Verken mor eller far til valpen har hatt noen sykdommer, mor er 6 år og far er 5-6 år. Begge er renraset pomeranian.

Valpen blir solgt vaksinert, chippa og ormekur er tatt. Leveres med helseattest.

 

Er det noen farer med å kjøpe denne valpen, eller hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har nå tenkt å kjøpe pomeranian, Har kommet over en kjempesøt valp vi gjerne vil kjøpe. Men denne er ikke NKK-reg og har ikke stamtavle. Faren er NKK-reg, mor er ikke. Dette er pga at mor til mor var svensk og NKK-reg, men faren til mor var dansk og kunne ikke bli nkk-reg.

Verken mor eller far til valpen har hatt noen sykdommer, mor er 6 år og far er 5-6 år. Begge er renraset pomeranian.

Valpen blir solgt vaksinert, chippa og ormekur er tatt. Leveres med helseattest.

 

Er det noen farer med å kjøpe denne valpen, eller hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at de har valgt å avle på en hund når de ikke kunne registrere valpene bør være første spørsmål. Hunden vil regnes som en blandingshund, ikke kunne stille ut, og bør strengt tatt ikke gå videre i avl da man har null kontroll på hvilke gener som videreavles når stamtavlen "forsvinner".

Det er ingen grunn til at moren ikke skulle kunne bli registrert om alt hadde vært på plass. Men om du har det danske registreringsnummeret til faren kan du jo ihvertfall sjekke stamtavlen og eventuelt helsetester på ham ihvertfall. Det at foreldrene er friske er bra, men sier ikke alt. Er søsknene og foreldrene deres friske (og sjekket for de vanligste sykdommene på rasen)? Har noen av dem hatt kull før, og hva har det resultert i?

Jeg ville nok droppet å kjøpe hunden mer av prinsipp enn noe annet, og ihvertfall ikke betalt full pris for den. Og sjekk ihvertfall stamtavlen til faren og helsen på linjene. Men jeg synes det virker useriøst.

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøp den valpen. jeg skjønner ikke hvorfor mor ikke kan registreres... Det har ingenting å si hvor foreldrene kommer fra sålenge de er registrerte. Min valp har en dansk mor registrert i NKK og far er dansk registrert, og hun er selvfølgelig nkk registret. 

Er foreldre avls godkjent? har de tatt alle testene klubben krever? hvis hunden ikke har samtavle er den ikke en renraset og bør koste like mye som en blandinghund, 4000 maks etter min mening :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den til 22.000 på finn du vurderer ville jeg droppa det. Det er hinsides dyrt for en blandingshund (som den blir uten stamtavle), samt at det ser ut som at mor har noe chihuahua i seg.. Styr unna er mitt tips, kjøp via raseklubben med stamtavle og helsetester. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, knut811 said:

Hei.

Har nå tenkt å kjøpe pomeranian, Har kommet over en kjempesøt valp vi gjerne vil kjøpe. Men denne er ikke NKK-reg og har ikke stamtavle. Faren er NKK-reg, mor er ikke. Dette er pga at mor til mor var svensk og NKK-reg, men faren til mor var dansk og kunne ikke bli nkk-reg.

Verken mor eller far til valpen har hatt noen sykdommer, mor er 6 år og far er 5-6 år. Begge er renraset pomeranian.

Valpen blir solgt vaksinert, chippa og ormekur er tatt. Leveres med helseattest.

 

Er det noen farer med å kjøpe denne valpen, eller hvordan høres det ut?

Hvis det er den på finn kan man se at mor tydelig har øyenproblemer. Altså har vi to løgner fra "oppdretterene" allerede: mor er for det første ikke reinraset (kan enhver lekmann se på bildene av hunden, en vanlig pomeranian har ikke sånne øyne eller snute) - og for det andre er mor ikke frisk siden hun tydelig har rennende / irriterte øyne som vil kunne nedarves.

Å betale 22,000kr for dobbel løgn og ikke ren rase er i såfall å drefse tusenlappene sine ut av vinduet mens man ikke bryr seg om hvor de går, men ja ja. Det er nå alltids en kjøper for alt i verden.

 

PS: Hjelper ikke å nevne at far er så "aktiv" innen agility når man skriver aqility... Da har man absolutt ingen interesse i sporten og bruker det bare for å få det til å høres bedre ut. Tipper far har blitt trent 2-3 gang på en tom agilitybane og vips "brukes han" i "aqility".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, knut811 said:

Hei.

Har nå tenkt å kjøpe pomeranian, Har kommet over en kjempesøt valp vi gjerne vil kjøpe. Men denne er ikke NKK-reg og har ikke stamtavle. Faren er NKK-reg, mor er ikke. Dette er pga at mor til mor var svensk og NKK-reg, men faren til mor var dansk og kunne ikke bli nkk-reg.

Dette er ren jug. Det finnes ingen verdens problemer ved å omregistrere fra Dk til Sverige eller andre varianter. Har foreldrene stamtavle i en anerkjent organisasjon (DKK, NKK, SKK osv) så koster det bare noen hundrelapper å omregistrere.

1 hour ago, knut811 said:

Er det noen farer med å kjøpe denne valpen, eller hvordan høres det ut?

Høres ut som en oppdretter som tenker med lommeboka, ikke på å avle skikkelige hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på annonsen på Finn og jeg tror ikke man kan påstå at mor ikke er renraset. Mulig hun ikke ville gå til topps i raseringen men en hund kan være renraset uten å være opplagt BIR kandidat..

Derimot reagerer jeg på prisen. Får du ikke stamtavle på hvalpen, så er den i realiteten for blanding å regne, uansett hvor renraset den måtte være. Ingenting galt med blandingshunder, jeg har flere selv men jeg ville ikke betalt 22 tusen for en 'blanding'. Det må jo selvsagt bli helt opp til deg selv, hva du vil betale men det er mye penger..

Rasen har en del helseissues, så jeg ville sjekket nøye helseattestene på mor og far. PL f.eks kan bli en dyr affære, hvis du blir nødt til å operere hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, QUEST said:

Jeg har kikket på annonsen på Finn og jeg tror ikke man kan påstå at mor ikke er renraset. Mulig hun ikke ville gå til topps i raseringen men en hund kan være renraset uten å være opplagt BIR kandidat..

Den ser ikke ut som en pomeranian i det hele tatt, og uten stamtavle, hvordan kan man da si "jeg tror man ikke kan påstå at mor ikke er renraset"? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Den ser ikke ut som en pomeranian i det hele tatt, og uten stamtavle, hvordan kan man da si "jeg tror man ikke kan påstå at mor ikke er renraset"? :P 

Jeg er ikke enig i at den ikke 'ser ut som en pomeranian i det tatt' . Som sagt, en hund kan meget vel være helt renraset og likevel ikke være noe utpreget utstillingsmateriale.. Så jeg hevder fortsatt at man på bakrunn av bildene på finn, ikke kategorisk kan fastslå at mor ikke er renraset..

Jeg har f.eks selv et par hunder som jeg da har stamtavle på men jeg hadde ikke giddet å stille de ut, for å si det sånn.. :P

Forøvrig kan en hund helt fint være 100% renraset også uten stamtavle. At en manglende stamtavle setter en del begrensninger ja, det er sant men hunden blir ikke mindre renraset av å ikke ha stamtavle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna. Kjøp alltid fra en oppdretter du har hatt en god dialog med på forhånd, gjerne møtt dem i virkeligheten og får alt av papiret som kjøpskontrakt, veterinærattest og stamtavle. ( sistnevnte spesielt hvis du kjøper en renraset hund for full pris) Du kan lett forhøre deg i miljøet på aktuelle oppdretter og vite om dette er en seriøs person (fra tidligere valpekjøpere)

Nok av folk som blir lurt av hundesmuglere her til lands. Spesielt av type små hunder. Her må folk bruke hodet og være skeptisk!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bare nei. Et av de viktigste tingene med valpekjøp er å IKKE HA HASTVERK! Oppdretteren regelrett juger i annonsen, bilde av moren ville gjort meg SÆRDELES skeptisk da jeg synes det ser ut til at hun har øyeproblemer av noe slag og jeg ville aldri ha kjøpt en pomeranian uten å ha sett attest på foreldrenes PL status. Å betale full pris for en valp som ikke har stamtavle av en oppdretter som juger er ikke lurt bare fordi man så inderlig ønsker seg en valp, det er som å be om å bli lurt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg(Rettere sakt, min mor) betalte 5000 for vår renrasede hund uten stammtavle i sin tid. Det er vel og merke 10 år siden og en jaktrase, men jeg ville aldri i verden betalt 22.000,- for en hund som da basicly er en blanding. 
Kan ikke si det var en dans på roser helsemessig heller. Det viste seg jo at foreldrene til min var halvsøsken, noe som nok var grunnen til at kullet ikke ble registrert i utgangspunktet. Dette medførte delvis blindhet (medfødt) og sannsynligvis nedsatt tåreproduksjon. Han ble rett nok 10,5 år, men røft estimert brukte jeg 20.000,- siste året han levde hos dyrelegen. Beagler er svjv ikke en særlig syk rase, kanskje hadde vi max uflax, kanskje spilte miljø inn, eller kanskje det var innavlen og uheldige fordobling av gener f.eks. Who knows. 
Uansett, poenget mitt er. Kjøp noe du så garantert som mulig VET stammen på, så forsikrer du deg forhåpentligvis mot mye, så sant oppdretteren er seriøs og så godt det lar seg gjøre unngår sykdommer som er vanlige på rasen. En liten hund lever også forhåpentligvis lenge, og da regner jeg med dere ønsker en så frisk som mulig hund. 

På pomme har du vel bl.a PL som nevnt av noen andre her og raseklubben kan hjelpe deg med hvilke andre sykdommer dere burde være obs på. Gjør jobben deres i søken på oppdrettere og rett hund! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos rasen er det allerede mye useriøs avl blant registrerte hunder med stamtavle. Jeg ville hvert fall ikke turt å kjøpe rasen fra en oppdretter som ikke registrerer kullet en gang, og som attpåtil kommer med forklaringer som ikke holder vann. 

Jeg har inntrykk av at ståa er noe bedre hos kleinspitz, som i praksis er en pomeranian bare litt større ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt over pomeranianoppdrettere; http://pomeranianklubben.no/oppdrettere/

Og kleinspitzoppdrettere; http://www.nmhkkleinspitz.hundpoolen.se/Oppdrettere

Jeg opplever at det er mye mindre problemer med useriøs avl på kleinspitz siden rasen ikke er like kjent som pomeranian.

De har mindre helseproblemer og det er nok lettere å få valp fra en seriøs oppdretter.

Hvis du vil ha pomeranian bør du finne en oppdretter som driver seriøst og sette deg på venteliste. Ikke let på finn, der er det mye useriøst. Det er så kjipt å ende opp med en valp som er syk og/eller kommer fra en valpefabrikk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, knut811 said:

Hmm, takk for mange svar :) vi hadde vel egentlig bestemt oss for å kjøpe denne valpen, men blei veldig usikre nå:/

Ingen som har noe positivt å si om denne? Noen som har kjøpt valp av henne tidligere? Tips tas imot med stor takk! 

 

Ønsker dere virkelig å kjøpe et levende vesen av noen som lyver så det renner? Hva mer lyver vedkommende om?

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, knut811 skrev:

Hmm, takk for mange svar :) vi hadde vel egentlig bestemt oss for å kjøpe denne valpen, men blei veldig usikre nå:/

Ingen som har noe positivt å si om denne? Noen som har kjøpt valp av henne tidligere? Tips tas imot med stor takk! 

 

Beklager at jeg bruker deg som en form for eksempel her nå, men nettopp dette her er grunnen til at mange vil kvie seg for å opplyse om bl.a. useriøse oppdrettere (og hvertfall de useriøse som avler hunder med stamtavler...)
Til tross for advarsler kjøper folk likevel.
Jeg har overhodet ikke noe positivt å si om renraset avl uten papirer (for vet du... man får jaggu meg registrert mye rart. Jeg har hatt hund med over 20% innavlsgrad, noe som ikke akkurat viste seg å være noe særlig, helsemessig, til tross for stamtavle osv.)
Her vurderer du faktisk å kjøpe en hund til svimlende 22 tusen, UTEN papirer. 
Har du sett stamtavlen til foreldrene? Så langt frem man kan se på moren da, siden hun ikke er registrert...
Er du sikker på at du ikke får valp av nært beslektede hunder? Innavl kan funke fint det, med mindre man dobler på noe skit man absolutt ikke ønsker... Og helsen? Sett attester på rasetypiske sykdommer, som hundene er sjekket fri for?
Mitt tips er å legge vekk alle tanker på denne valpen, og få hjelp av raseklubb f.eks. 
Hvis det jeg har hørt om pomme stemmer, hadde jeg vært svært forsiktig med å tråle finn etter billig valp. 
Du KAN være heldig med individet, men du kan også være veldig uheldig.
Jeg lover at det er vondt å miste hund pga sykdom... 
Så bruk tid, og gjør en grundig jobb i forkant. Du vil fremdeles ikke ha noen garanti, men du vil ha en større sjanse til å få et friskt individ.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om den store risikoen det er å være med på å støtte dyreplageri gjennom å kjøpe avkom etter øst-europeiske smuglerhunder. Så fort det er snakk om små/miniatyrhunder uten stamtavle så tenker jeg på smugler-valper. Dette er en stygg bransje med stor lidelse for dyrene, så hvorfor noen overhodet er interessert i miniatyrhunde-valper uten papirer er meg en gåte... Man vil jo ikke støtte etterspørselen etter smuglerhunder? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...