Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med valp


Koriander
 Share

Recommended Posts

Vi har en eurasiervalp på 10 uker som jeg er hjemme med alene på dagen. Hun kunne sikkert gått ganske langt (les: frem og tilbake og i sirkler :lol:), men jeg ønsker selvfølgelig ikke at valpen skal slites ut på feil måte gjennom mosjonering så tidlig. Vi er gjerne ute lenge for å utforske, men da tar vi det rolig og helt i valpens tempo. 

Jeg er veldig glad i/avhengig av å gå tur og kjenner veldig på at det hadde vært godt å kunne fått gått en time i dagslys slik at JEG får mosjonert. Har vurdert å rett og slett putte valpen i sekken. Hun er ganske bestemt og vil helst gå selv, så vet ikke helt hvordan det blir. Hva er deres erfaringer med lignende? Flere av dere har vel hatt en voksen hund da dere fikk valp. Hvordan løste dere det for å få mosjonert den voksne hunden og/eller deg selv tilstrekkelig? 

Mange steder står det at valper ikke skal mosjoneres mer enn 5 minutter og at man gradvis øker. Hva syns dere om det? Hva gjorde dere med deres valper? Hvor langt gikk dere med dem i forskjellige aldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forholdt meg til annet enn valpen. 
Dp'ene mine har hatt god kapasitet, og huskyen bedre :)
Ikke gått med dem til de har stupt, så har ikke mosjonert dem i den forstand. 
Har rusla rundt i skog og på strand, gjerne en god stund, og så dratt hjem når jeg har sett at de har begynt å bli slitne. 
Tempoet har liksom gått ned litt da :) 
Bærer heller litt ved behov enn å se på klokka.
Føler det er sunnere at de får rørt på seg enn å begrense dem veldig, men tur går jeg på en måte ikke.
(tur for meg er å tråkke avgårde, mens valper får mer rusleturer)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når NEG tispa vår var lita, hadde eg ho ofte med på både skogs- og fjellturar. Vart ho sliten, bar vi ho, men ho gikk stort sett for eiga maskin, både opp og ned. Ho gikk stort sett laus eller i langline og fikk styre tempoet sjølv.
Ho var vel med på sin første fjelltur allerede ved 9-10 vekers alder. Då vart ho bært ein del, både oppover og nedover, samt at ho og sambuar vart sittande igjen eit lite stykke frå toppen pga. terrenget, så då sov ho litt :) 

Kan vere greit å ta med ein sekk om kvalpen blir sliten på tur. Å bære dei blir så himla tungt i lengden :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå deg en tur du, om dere har vært en del ute i 2 uker allerede når så er det nok ingen problem å gå en times tid. :) Synes du det virker som mye så trenger du jo ikke gå så langt hver dag, men begynne med annenhver dag feks? Og ta med sekk eller noe i tilfelle valpen blir sliten. 

Selv starter jeg med 3-4 litt kortere lufterunder på 8 uker også øker vi gradvis lengde og kutter ned på antall etterhvert som valpen kommer i form. Men tar selvasagt hensyn til at det er valp og lar valpen gå mest mulig løs og styre tempo osv selv i størst mulig grad.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...