Gå til innhold
Hundesonen.no

Mishandler hunder på nytt - tas ikke alvorlig nok


Pringlen
 Share

Recommended Posts

7 minutter siden, 2ne skrev:

Så det å "velge sunnhet fremfor søthet" er kun for valpekjøpere, ikke oppdrettere og dommere? Som startet med å være hva da, egentlig? 

Neinei, selvfølgelig ikke, men de (vi) som kun er valpekjøpere har liksom ikke ørten andre hunder å ta hensyn til. Tenker hvermannsen, som jo er flertallet av valpekjøperne. Mange tenker bare på seg og sin ene hund, tenker at deres lille tue ikke kan velte hele lasset likevel, så det betyr jo ingenting. Men for all del, alle vi som kjøper hund har en stor påvirkningskraft, på godt og vondt. De siste årene har det blitt brukt mest til vondt når det kommer til mange raser, og jeg klarer ærlig talt ikke å se at folk kommer til å ta til vettet så lenge muligheten er der til å velge bort helsa.

Sitat

Hvilke regler skal endres, hvem skal håndheve de, og hvordan skal overtramp straffes? 

Hadde jeg, eller hvem som helst, bare hatt fasiten på det...
Som jeg skrev, så tenker jeg at utvida helsekrav for å få delta på utstilling kunne være verdt forsøket, for å flytte fokus litt vekk fra å være kun en skjønnhetskonkurranse. Kravene måtte selvfølgelig være raseavhengig, i hvert fall i første omgang, for å luke ut de største problemene. Det er jo liten vits i å kaste bort tid å ressurser på utholdenhetstest for huskyer, og slikt. Selvfølgelig skal de også holde ut litt, men problemet er liksom ikke så gjennomgående der. Men jeg ser for meg at man starter med de rasene de fleste av oss synes er grotesk deformerte, brachyrasene (og ja, det inkluderer chihuahua, som blir flatere og flatere for tiden, så de trenger å stoppes, de også). På utstilling vil en veterinær sjekke nese, pust, munn, gane, øyne osv og avgjøre om hunden er sunn eller ei (sunn som hund, ikke sammenlignet med andre individer av rasen). Sunn, som i å kunne leve som en hund uten at spesielle hensyn må tas. Gjerne også sette opp utholdenhetstest. Stryker bikkja på den, lager lyder når den går eller står stille, eller en annen av flere fastsatte kriterier, så får ikke hunden delta. Jeg kunne også gjerne tenke på at på sikt så blir det strengere helsekrav i form av utførte tester, som HD/AD-røntgen, PL-sjekk, øyelysning osv, for å få delta på utstilling. 
Det jeg håper er at folk konkurranseinstinkt og behov for heder og ære vil gjøre at de fortsatt vil strekke seg etter disse elskede sløyfene, selv med strengere krav til deltakelse. Siden så få er villige til å endre rasene til det bedre frivillig, så ser jeg liksom ikke noen annen mulighet enn å tvinge folk. 

Lenger enn strengere helsekrav for å delta på utstillinger har jeg ikke kommet i søken etter mulige løsninger.

Endret av Lene_S
Endret feilformulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette mener jeg at jeg prematurt har svart på i forrige innlegg. Du må skille mellom norske forhold og andre land, da NKK har gått foran med helsefokus lenge før andre land har gjort det samme, på sam

Bare sånn apropos tunge  

Jeg driver med ganske utstrakt tipping om dagen, så når jeg vinner, så kan jeg jobbe frivillig som kennelinspektør!

Posted Images

Just now, Lene_S said:

Neinei, selvfølgelig ikke, men de (vi) som kun er valpekjøpere har liksom ikke ørten andre hunder å ta hensyn til. Tenker hvermannsen, som jo er flertallet av valpekjøperne. Mange tenker bare på seg og sin ene hund, tenker at deres lille tue ikke kan velte hele lasset likevel, så det betyr jo ingenting. Men for all del, alle vi som kjøper hund har en stor påvirkningskraft, på godt og vondt. De siste årene har det blitt brukt mest til vondt når det kommer til mange raser, og jeg klarer ærlig talt ikke å se at folk kommer til å ta til vettet så lenge muligheten er der til å velge bort helsa.

Vel. Nå om dagen så blir ikke usolgte valper, evt valper oppdrettere ikke beholder selv, slått ihjel, så valpekjøpere har langt mer påvirkningskraft enn vi gir de kreditt for, og de får jammen meg ta sin del av ansvarskaka de også, når vi førstes er ute og vifter med pekefingeren. Hadde ingen kjøpt disse hundene, hadde heller ingen produsert dem - men ironisk nok, betaler folk mer enn gjerne en hel bøtte penger for dem, og da kommer det til å bli avlet på sånne. Så hvordan løser vi det problemet? 

Just now, Lene_S said:

Hadde jeg, eller hvem som helst, bare hatt fasiten på det...
Som jeg skrev, så tenker jeg at utvida helsekrav for å få delta på utstilling kunne være verdt forsøket, for å flytte fokus litt vekk fra å være kun en skjønnhetskonkurranse. Kravene måtte selvfølgelig være raseavhengig, i hvert fall i første omgang, for å luke ut de største problemene. Det er jo liten vits i å kaste bort tid å ressurser på utholdenhetstest for huskyer, og slikt. Selvfølgelig skal de også holde ut litt, men problemet er liksom ikke så gjennomgående der. Men jeg ser for meg at man starter med de rasene de fleste av oss synes er grotesk deformerte, brachyrasene (og ja, det inkluderer chihuahua, som blir flatere og flatere for tiden, så de trenger å stoppes, de også). På utstilling vil en veterinær sjekke nese, pust, munn, gane, øyne osv og avgjøre om hunden er sunn eller ei (sunn som hund, ikke sammenlignet med andre individer av rasen). Sunn, som i å kunne leve som en hund uten at spesielle hensyn må tas. Gjerne også sette opp utholdenhetstest. Stryker bikkja på den, lager lyder når den puster normalt, eller en annen av flere fastsatte kriterier, så får ikke hunden delta. Jeg kunne også gjerne tenke på at på sikt så blir det strengere helsekrav i form av utførte tester, som HD/AD-røntgen, PL-sjekk, øyelysning osv, for å få delta på utstilling. 
Det jeg håper er at folk konkurranseinstinkt og behov for heder og ære vil gjøre at de fortsatt vil strekke seg etter disse elskede sløyfene, selv med strengere krav til deltakelse. Siden så få er villige til å endre rasene til det bedre frivillig, så ser jeg liksom ikke noen annen mulighet enn å tvinge folk. 

Lenger enn strengere helsekrav for å delta på utstillinger har jeg ikke kommet i søken etter mulige løsninger.

Ja. Dette har blitt tatt opp i tidligere diskusjoner, så jeg svarer det samme der som jeg gjør nå. Det hjelper bare for den avlen som foregår innad i NKK/FCI-systemet. Det er ingen lov om at man avle innenfor NKK/FCI-systemet, og det er til og med sånn at på enkelte raser/blandinger, så reklameres det med nettopp det at de er avlet utenfor NKK/FCI-systemet, som om at hunder automatisk blir mye sunnere og friskere bare fordi at det ikke finnes papirer på dem, eller foreldrene aldri har vært helsesjekket, eller på en utstilling. Og da er vi tilbake på valpekjøpere, som mer enn gjerne kjøper disse hundene, for de skal jo ikke drive med avl eller utstilling, så de trenger ikke papirer. Eller så kjøper de bløffen om hvor mye friskere hunder er så fort de ikke har papirer på hvem foreldrene er og hva slags helsesjekker det er, osv. 

Det er ingen enkel løsning på denne problematikken. Jeg tror ikke engang det ville hjelpe om Mattilsynet gikk inn og brukte det de hadde av lovverk pr i dag og forbød avl på BSI-rasene (for å starte et sted), for hvordan skal man håndheve et forbud mot "flatnesehunder"? Hvor flat må nesa være, liksom? Bare for å ta et eksempel. Hva med hunder med flate neser, uten snorking og snøfting som problem? Hva med hunder som har "lang nok" nese, men som allikevel sliter med pusten? 

(Det er forøvrig en test på trappene nå, der man måler oksygenopptak på flatnesehundene - gjennom NKK. Det skreiv jeg om for noen sider siden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, 2ne skrev:

Vel. Nå om dagen så blir ikke usolgte valper, evt valper oppdrettere ikke beholder selv, slått ihjel, så valpekjøpere har langt mer påvirkningskraft enn vi gir de kreditt for, og de får jammen meg ta sin del av ansvarskaka de også, når vi førstes er ute og vifter med pekefingeren. Hadde ingen kjøpt disse hundene, hadde heller ingen produsert dem - men ironisk nok, betaler folk mer enn gjerne en hel bøtte penger for dem, og da kommer det til å bli avlet på sånne. Så hvordan løser vi det problemet? 

Har helt ærlig ikke peiling, folk er for skrudde i prioriteringene til at det finnes noen enkel løsning. 

9 minutter siden, 2ne skrev:

Ja. Dette har blitt tatt opp i tidligere diskusjoner, så jeg svarer det samme der som jeg gjør nå. Det hjelper bare for den avlen som foregår innad i NKK/FCI-systemet. Det er ingen lov om at man avle innenfor NKK/FCI-systemet, og det er til og med sånn at på enkelte raser/blandinger, så reklameres det med nettopp det at de er avlet utenfor NKK/FCI-systemet, som om at hunder automatisk blir mye sunnere og friskere bare fordi at det ikke finnes papirer på dem, eller foreldrene aldri har vært helsesjekket, eller på en utstilling. Og da er vi tilbake på valpekjøpere, som mer enn gjerne kjøper disse hundene, for de skal jo ikke drive med avl eller utstilling, så de trenger ikke papirer. Eller så kjøper de bløffen om hvor mye friskere hunder er så fort de ikke har papirer på hvem foreldrene er og hva slags helsesjekker det er, osv.

Det er ingen enkel løsning på denne problematikken. Jeg tror ikke engang det ville hjelpe om Mattilsynet gikk inn og brukte det de hadde av lovverk pr i dag og forbød avl på BSI-rasene (for å starte et sted), for hvordan skal man håndheve et forbud mot "flatnesehunder"? Hvor flat må nesa være, liksom? Bare for å ta et eksempel. Hva med hunder med flate neser, uten snorking og snøfting som problem? Hva med hunder som har "lang nok" nese, men som allikevel sliter med pusten? 

(Det er forøvrig en test på trappene nå, der man måler oksygenopptak på flatnesehundene - gjennom NKK. Det skreiv jeg om for noen sider siden). 

Jeg ser at en slik løsning bare vil påvirke en gruppe oppdrettere, men det vil da likevel bidra, tenker jeg. Hvis vi skal la være å gjøre noe i påvente av en løsning som vil treffe alle, så kan vi like gjerne bare gi opp. Et sted må man starte, og da er jo den gruppa som likevel må innordne seg regler et greit sted. 

Jeg er enig i at det ikke finnes enkle løsninger. Skal dette bli bedre, så må det flere ulike tiltak til, og siden problemet er sammensatt, så vil jo et hvert forsøk på bedring også være sammensatt. Problemene til brachyrasene handler jo ikke kun om neselengde, det er jo flere grunner til at de sliter med pusten. Og det er jo ikke bare pusten som er problemet, de har jo hudfolder som påvirker øynene og synet, og øynene ramler jo ut i litt hard vind på en del av dem. Er vanskelig for meg å sette noen grenser, men det er jo noe fagfolka evt må finne ut av dersom MT skulle finne det for godt å håndheve avlsparagrafen. Selv om det vil være vanskelig å håndheve denne, så synes jeg likevel at et forsøk hadde sendt et viktig signal om at vi som samfunn ikke er interessert i å ha hunde- og katteraser som lider. Jeg tror det er viktig at slike signaler kommer fra så mange hold som mulig. Hvis både MT, NKK, utstillinger, dommer, veterinærer setter de grensene de har tilgjengelige ut fra sine stillinger, og så mange som mulig av oss vanlige, dødelige fortsetter å snakke og skrive, dele og støtte, så vil forhåpentligvis beskjeden etter hvert synke inn hos stadig flere. Men jeg tror alle instanser, både offentligheten og det organiserte hundenorge må dra lasset sammen, og i samme retning, om det skal være noe som helst håp.

Det er selvfølgelig veldig bra at noe skjer, ref testen du nevner, men det går for sakte. Hvor lenge har det vært snakket om at noe må skje for å redde disse snøftende stakkarene? Det har vært noen år nå. Så da er vi tilbake til at ting må skje litt fortere, NKK og raseklubbene må slutte å somle. Jeg skjønner at det skal tas opp på møter, men da får man sette oppe ekstramøter da, fremfor å vente til den ene gangen i året. Det er tross alt snakk om dyr helse her, ikke hvorvidt man skal ha grønne eller rød uniformsjakker. Det må jo være mulig å for litt fortgang i sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Lene_S said:

Har helt ærlig ikke peiling, folk er for skrudde i prioriteringene til at det finnes noen enkel løsning. 

Helt enig i at det ikke finnes noen enkel løsning, og da er heller ikke løsningen å skylde på NKK og utstillingsdommere. Det er mer enn nok hodeløs, useriøs og helseskadelig avl som foregår utenfor NKK/FCI og eksteriørkonkurranser til at jeg helt skjønner hvorfor det fortsatt er et argument - det er en tråd som er aktiv nå på forumet om en valp der absolutt alle varsellamper burde blinke og sirener burde hyle, og samtlige som har svart i tråden har sagt "nei, ikke en god ide" - allikevel så tenker TS at de har jo lyst på valp, så det var jo leit. Der var det snakk om en uregistrert hund med minst en uregistrert forelder, liksom. 

18 minutes ago, Lene_S said:

Jeg ser at en slik løsning bare vil påvirke en gruppe oppdrettere, men det vil da likevel bidra, tenker jeg. Hvis vi skal la være å gjøre noe i påvente av en løsning som vil treffe alle, så kan vi like gjerne bare gi opp. Et sted må man starte, og da er jo den gruppa som likevel må innordne seg regler et greit sted. 

Nei, det vil ikke "bidra". Don't you get it? Det vil alltid være noen som vil ha mindre chihuahua - eller toypuddel, som jeg har nå, f.eks, veit du hvor mange spørsmål toyoppdrettere har ang teacup-pudler? Som at 3 kg hund ikke er lite nok? De seriøse oppdretterne vil jo ikke lage teacup-pudler fordi de er syklige. Eksteriøroppdretterne av toypudler kommer ikke til å lage teacup-pudler, for det er faktisk et minstemål (som forøvrig bør være smått nok for ALLE, jeg klarer ikke helt å se hvorfor hunder som får plass i te-kopper er nødvendig). Så det er et holdningsproblem, et opplysningsproblem. Tror du folk veit hvor mye helseissues det er på miniatyrhundrasene? Sånn generelt? Den gjennomsnittelige valpekjøper? Visste du det da du kjøpte din chihuahua? 

18 minutes ago, Lene_S said:

Jeg er enig i at det ikke finnes enkle løsninger. Skal dette bli bedre, så må det flere ulike tiltak til, og siden problemet er sammensatt, så vil jo et hvert forsøk på bedring også være sammensatt. Problemene til brachyrasene handler jo ikke kun om neselengde, det er jo flere grunner til at de sliter med pusten. Og det er jo ikke bare pusten som er problemet, de har jo hudfolder som påvirker øynene og synet, og øynene ramler jo ut i litt hard vind på en del av dem. Er vanskelig for meg å sette noen grenser, men det er jo noe fagfolka evt må finne ut av dersom MT skulle finne det for godt å håndheve avlsparagrafen. Selv om det vil være vanskelig å håndheve denne, så synes jeg likevel at et forsøk hadde sendt et viktig signal om at vi som samfunn ikke er interessert i å ha hunde- og katteraser som lider. Jeg tror det er viktig at slike signaler kommer fra så mange hold som mulig. Hvis både MT, NKK, utstillinger, dommer, veterinærer setter de grensene de har tilgjengelige ut fra sine stillinger, og så mange som mulig av oss vanlige, dødelige fortsetter å snakke og skrive, dele og støtte, så vil forhåpentligvis beskjeden etter hvert synke inn hos stadig flere. Men jeg tror alle instanser, både offentligheten og det organiserte hundenorge må dra lasset sammen, og i samme retning, om det skal være noe som helst håp.

Jeg veit at det ikke handler bare om lengden på nesa, det var poenget mitt - det er ikke bare å avle 3 cm lange neser, så er det greit. 

Men la oss nå si at Mattilsynet, veterinærer, NKK og aktive hundefolk overraskende og plutselig var helt enige om hvordan veien videre skulle gå - hvor setter vi grensene hen? Hva er "lidelser"? Og ja, jeg veit, nå kommer standardsvaret om usunne og ekstreme eksteriør, men hvor setter vi grensa hen? Det er jo det som er problemet. Flatnesehundene er lette å ta, men hva med ekstremt små raser, som f.eks din chihuahua og min toypuddel? 

18 minutes ago, Lene_S said:

Det er selvfølgelig veldig bra at noe skjer, ref testen du nevner, men det går for sakte. Hvor lenge har det vært snakket om at noe må skje for å redde disse snøftende stakkarene? Det har vært noen år nå. Så da er vi tilbake til at ting må skje litt fortere, NKK og raseklubbene må slutte å somle. Jeg skjønner at det skal tas opp på møter, men da får man sette oppe ekstramøter da, fremfor å vente til den ene gangen i året. Det er tross alt snakk om dyr helse her, ikke hvorvidt man skal ha grønne eller rød uniformsjakker. Det må jo være mulig å for litt fortgang i sakene.

Okay. La oss si at NKK bestemmer at ved årskifte 2018, eller 2019 for den saks skyld, da skal alle hunder kunne puste fritt, føde selv, vaske seg sjøl i rompa og kunne gå en halv mil på et kvarter uten å få åndenød. Hva tror du skjer da med alle hundene som ikke klarer den testen? Tror du brorparten av eierne til disse hundene vil ta den testen? Tror du de vil fortsette å være aktive i NKK/FCI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at den gjengse valpekjøper sjelden gjør noen særlig research før de kjøper en valp. Helsetester? Næsj. Stamtavle? Nei, det trenger vi ikke. Hvor ofte tispa har hatt kull? Ingen anelse og bryr meg ikke. Sykdommer på rasen? Jaja, oppdretter sier at foreldrene er friske. 

Så lenge den gjengse valpekjøper ikke bryr seg mer enn det så vil aldri problemet forsvinne. Så enkelt er det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Så lenge den gjengse valpekjøper ikke bryr seg mer enn det så vil aldri problemet forsvinne. Så enkelt er det.

Derfor er det også riktig å kaste pinner inn i hjulene overalt hvor man kan forsøke å hindre uvettig avl. Å ikke premiere åpenbart syke/deformerte hunder er en av flere slike pinne-kast som (ytterligere fordelsaktig) er fryktelig enkelt å gjennomføre (prinsipielt) og krever ikke mye penge / ressurs-bruk. I forhold til informasjonskampanjer for valpekjøpere (ala det retrieverklubben har kjørt på finn.no "ønsker du å kjøpe en retrievervalp?") - dette koster penger og ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Derfor er det også riktig å kaste pinner inn i hjulene overalt hvor man kan forsøke å hindre uvettig avl. Å ikke premiere åpenbart syke/deformerte hunder er en av flere slike pinne-kast som (ytterligere fordelsaktig) er fryktelig enkelt å gjennomføre (prinsipielt) og krever ikke mye penge / ressurs-bruk. I forhold til informasjonskampanjer for valpekjøpere (ala det retrieverklubben har kjørt på finn.no "ønsker du å kjøpe en retrievervalp?") - dette koster penger og ressurser.

Men poenget er at folk flest driter en ganske så lang en i om foreldredyrene er premiert - bare ta utgangspunkt i artikkelen som er opphavet for denne tråden. Dama selger valper i bøtter og spann, og de stiller jeg meg sterkt tvilende til om noen gang har vært på utstilling. Ja, det kan kanskje gjøre en forskjell for noen få, men for folk flest så vil det ikke spille noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Men poenget er at folk flest driter en ganske så lang en i om foreldredyrene er premiert - bare ta utgangspunkt i artikkelen som er opphavet for denne tråden. Dama selger valper i bøtter og spann, og de stiller jeg meg sterkt tvilende til om noen gang har vært på utstilling. Ja, det kan kanskje gjøre en forskjell for noen få, men for folk flest så vil det ikke spille noen rolle.

Jeg kan ikke se jeg har argumentert med at "valpekjøpere vil kun ha valper fra premierte foreldre". Det som derimot er argumentert for er at manglende premiering av åpenbart syke hunder (visuell bekreftelse) gir hakket mindre avlspress på disse hundene, da de useriøse oppdretterene som driter i helse men gjerne vil ha gull og glamour (altså bryr de seg om fancy titler og avlsgodkjenning før de lager valper) da vil velge andre typer hunder å avle på. Noen oppdrettere lager valper uansett om de har direkte etterspørsel eller ei, det er en produksjonsmølle så lenge det er en vanlig nok rase.

Bare fordi en handling ikke løser alle problemer, betyr ikke at den er fånyttes. Alle monner drar, også de små elvene. Og når det er spørsmål om "hva kan NKK gjøre for dyrevelferd" så er pålagt nekt fra NKK's side angående premiering av visuelt åpenbart deformerte hunder én del av kakediagrammet. Det er en enkel, lite ressurskrevende og nesten gratis måte å stoppe én av flodgatene til elendig avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Helt enig i at det ikke finnes noen enkel løsning, og da er heller ikke løsningen å skylde på NKK og utstillingsdommere. Det er mer enn nok hodeløs, useriøs og helseskadelig avl som foregår utenfor NKK/FCI og eksteriørkonkurranser til at jeg helt skjønner hvorfor det fortsatt er et argument - det er en tråd som er aktiv nå på forumet om en valp der absolutt alle varsellamper burde blinke og sirener burde hyle, og samtlige som har svart i tråden har sagt "nei, ikke en god ide" - allikevel så tenker TS at de har jo lyst på valp, så det var jo leit. Der var det snakk om en uregistrert hund med minst en uregistrert forelder, liksom. 

Har fått med meg den tråden, har til og med svart. Og forøvrig så skylder ikke jeg på noen, jeg poengterte at det er bortkasta å drive skyldfordeling. Det som er viktig er veien videre, og der må alle dra sin del av lasset, også NKK og dommere.

2 timer siden, 2ne skrev:

Nei, det vil ikke "bidra". Don't you get it? Det vil alltid være noen som vil ha mindre chihuahua - eller toypuddel, som jeg har nå, f.eks, veit du hvor mange spørsmål toyoppdrettere har ang teacup-pudler? Som at 3 kg hund ikke er lite nok? De seriøse oppdretterne vil jo ikke lage teacup-pudler fordi de er syklige. Eksteriøroppdretterne av toypudler kommer ikke til å lage teacup-pudler, for det er faktisk et minstemål (som forøvrig bør være smått nok for ALLE, jeg klarer ikke helt å se hvorfor hunder som får plass i te-kopper er nødvendig). Så det er et holdningsproblem, et opplysningsproblem. Tror du folk veit hvor mye helseissues det er på miniatyrhundrasene? Sånn generelt? Den gjennomsnittelige valpekjøper? Visste du det da du kjøpte din chihuahua? 

Nei, jeg visste ikke alt chihuahuaene sliter med, og jeg var nok over gjennomsnittet interessert i hund generelt. Men jeg innrømmer at rasevalget var ganske impulsivt, selv om hundekjøpet egentlig ikke var det. 

Selvfølgelig vil det alltid være noen som vil ha mindre, flatere, mer hud, kortere bein osv. Sånn er folk, de vil ha noe som skiller seg ut i ekstreme retninger. Og ja, det er et holdningsproblem, men jeg tror ikke det er noe som kommer til å forandre seg. Men at seriøse oppdrettere ikke vil avle teacup-pudler, betyr ikke at såkalte seriøse brachy-oppdrettere har de samme grensene for hva som er greit. For det aller meste der er ikke greit. Omtrent alle som en trenger å dytt i riktig retning, også de som stiller på utstilling, og jeg kan altså ikke fatte at det ikke kan bidra noe som helst til overall bedre helse å tvinge disse til å gjennomgå helsesjekk før de jakter videre på de hellige sløyfene. 

2 timer siden, 2ne skrev:

Jeg veit at det ikke handler bare om lengden på nesa, det var poenget mitt - det er ikke bare å avle 3 cm lange neser, så er det greit. 

Da er vi enige om det.

2 timer siden, 2ne skrev:

Men la oss nå si at Mattilsynet, veterinærer, NKK og aktive hundefolk overraskende og plutselig var helt enige om hvordan veien videre skulle gå - hvor setter vi grensene hen? Hva er "lidelser"? Og ja, jeg veit, nå kommer standardsvaret om usunne og ekstreme eksteriør, men hvor setter vi grensa hen? Det er jo det som er problemet. Flatnesehundene er lette å ta, men hva med ekstremt små raser, som f.eks din chihuahua og min toypuddel? 

Jeg har ikke alle svarene her. Jeg vet ikke hvor grensene skal gå, men jeg mener at vi uansett må begynne et sted. Ved å bruke argumentet om at man ikke vet hvor grensa skal gå, gjør bare at ingenting forandrer seg. Da får man  begynne med det verste, og jobbe seg fremover. Men noen må sette i gang, alle kan ikke bare gå og vente på at andre instanser skal fyre startpistolen.

(for ordens skyld, så synes jeg grensene for chi er sinnsyke. At det er akseptabelt med hund på størrelse med ei smørpakke, men ikke over 3 kg, er vanvittig)

2 timer siden, 2ne skrev:

Okay. La oss si at NKK bestemmer at ved årskifte 2018, eller 2019 for den saks skyld, da skal alle hunder kunne puste fritt, føde selv, vaske seg sjøl i rompa og kunne gå en halv mil på et kvarter uten å få åndenød. Hva tror du skjer da med alle hundene som ikke klarer den testen? Tror du brorparten av eierne til disse hundene vil ta den testen? Tror du de vil fortsette å være aktive i NKK/FCI? 

Jeg vet ikke hva folk vil gjøre, jeg. Som sagt, håper jeg at jakten på sløyfer fortsatt vil være så viktig at de retter seg etter nye retningslinjer, men jeg har ingenting i Jakten på den 6. sans å gjøre, så jeg vet ikke. 

Nå har du bare slått ned alle tanker og ideer som har kommet. Det hadde vært interessant å høre hva du tenker må til for å få gjort noe som helst i positiv retning på kortest mulig tid. Holdningsarbeid tar rett og slett for lang tid, det har historien vist over hele fjøla, uansett tema.

2 timer siden, Line skrev:

Problemet er at den gjengse valpekjøper sjelden gjør noen særlig research før de kjøper en valp. Helsetester? Næsj. Stamtavle? Nei, det trenger vi ikke. Hvor ofte tispa har hatt kull? Ingen anelse og bryr meg ikke. Sykdommer på rasen? Jaja, oppdretter sier at foreldrene er friske. 

Så lenge den gjengse valpekjøper ikke bryr seg mer enn det så vil aldri problemet forsvinne. Så enkelt er det.

Så skal vi da bare gi opp? For ser du virkelig at den gjengse valpekjøper kommer til å bry seg vesentlig mer om rekkevidden av valg av valp? 

Forøvrig alt for lettvint å legge alt ansvaret på valpekjøpere. For du kan snu på flisa og si at valpekjøperne, som tross alt er amatørene, ikke ville kunne ta håpløse og dustete valg om oppdrettere, som skal være de med kunnskap og erfaring, hadde gjort jobben sin. Hvis ingen hadde satt flatsnuta snøftere til verden, så hadde ikke valpekjøperne kunne kjøpe dem heller. Altså, det er et sammensatt problem, og alle bærer sin del av ansvaret, både klubber, dommere, oppdrettere, valpekjøpere, f**n og hans oldemor. Til næringsbransjen har en bit av kaka, som stapper bilder av franske bulldoger og mopser på puter, pledd og annet pyntedill. Kjendiser legitimerer kjøp av snøfterne for tiden, Insta er jo full av alt fra A-kjendiser til D-kjendiser som sprader rundt med to utstående øyne med pels rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lene_S said:

Har fått med meg den tråden, har til og med svart. Og forøvrig så skylder ikke jeg på noen, jeg poengterte at det er bortkasta å drive skyldfordeling. Det som er viktig er veien videre, og der må alle dra sin del av lasset, også NKK og dommere.

Åh, jeg tipper at NKK drar mer av lasset enn den gjennomsnittelige hundeeier, for de som har satt seg inn i hva de faktisk gjør. Det er heller ikke til å komme bort fra at man gir NKK langt mer myndighet og handlingsrom i disse teoretiske diskusjonene enn de har rom for, og heller ikke at NKK får skylda for ting de hverken har ansvar for eller kan gjøre noe med - denne tråden handler opprinnelig om en hoarder som Mattilsynet har fulgt opp og fjerna antall hunder hos 3 ganger siden 2010, men det er det vel ingen som husker lenger? 

4 hours ago, Lene_S said:

Nei, jeg visste ikke alt chihuahuaene sliter med, og jeg var nok over gjennomsnittet interessert i hund generelt. Men jeg innrømmer at rasevalget var ganske impulsivt, selv om hundekjøpet egentlig ikke var det. 

Vel, du er i det minste over gjennomsnittet interessert i hund. Den gjennomsnittelige valpekjøper er ikke det. Den gjennomsnittelige valpekjøper vil ha hund, og de vil ha den nå, eller til jul, eller til sommerferien, og bakgrunnsjekken begrenser seg stort sett til når valpene er leveringsklare og hva de koster. 

4 hours ago, Lene_S said:

Selvfølgelig vil det alltid være noen som vil ha mindre, flatere, mer hud, kortere bein osv. Sånn er folk, de vil ha noe som skiller seg ut i ekstreme retninger. Og ja, det er et holdningsproblem, men jeg tror ikke det er noe som kommer til å forandre seg. Men at seriøse oppdrettere ikke vil avle teacup-pudler, betyr ikke at såkalte seriøse brachy-oppdrettere har de samme grensene for hva som er greit. For det aller meste der er ikke greit. Omtrent alle som en trenger å dytt i riktig retning, også de som stiller på utstilling, og jeg kan altså ikke fatte at det ikke kan bidra noe som helst til overall bedre helse å tvinge disse til å gjennomgå helsesjekk før de jakter videre på de hellige sløyfene. 

Hvis alt var for "jakten på de hellige sløyfene", ville ikke importen av uregistrerte fraller fra Danmark - som skal være så mye sunnere fordi de har 2 cm lenger bein og snute - vært såpass stor som den er. Hvis jakten på de hellige sløyfene var så viktig for folk flest, ville ikke pugle vært en ting. Hvis jakten på de hellige sløyfene hadde så stor betydning for folk flest, så ville det ikke vært marked for så mange designerblandinger som det er. Disse hundene ville eksistert også om vi aldri hadde hatt NKK eller FCI, fordi folk syns det er søtt med flate ansikter og store runde øyne. 

4 hours ago, Lene_S said:

Jeg har ikke alle svarene her. Jeg vet ikke hvor grensene skal gå, men jeg mener at vi uansett må begynne et sted. Ved å bruke argumentet om at man ikke vet hvor grensa skal gå, gjør bare at ingenting forandrer seg. Da får man  begynne med det verste, og jobbe seg fremover. Men noen må sette i gang, alle kan ikke bare gå og vente på at andre instanser skal fyre startpistolen.

Men skal vi sette en grense, så må vi tenke på hvor, ikke bare kaste oss inn i beslutninger som hverken påvirker noe større, eller gjør noe i praksis. Bare se på raseforbudet. Det er for å forhindre farlige hunder. Er rasene på forbudslista farligere enn raser som ikke står på lista? Nei. Er det slutt på hundekamper selv om det ikke er lov med de "typiske" hundekamp-rasene lenger? Nei. Finnes det hunder av forbudte raser i Norge i dag? Ja. Rammer raseforbudet de som driver med hundekamper? Nei - det rammer bare den seriøse og normale delen av de som eide sånne hunder. 

Vi er ikke Stortinget. Vi kan prøve å basere våre lover og påbud og forbud på kunnskap, ikke føleri og irrasjonelt hast. 

4 hours ago, Lene_S said:

Jeg vet ikke hva folk vil gjøre, jeg. Som sagt, håper jeg at jakten på sløyfer fortsatt vil være så viktig at de retter seg etter nye retningslinjer, men jeg har ingenting i Jakten på den 6. sans å gjøre, så jeg vet ikke. 

Du tillegger utstilling altfor mye makt, ref mitt gjentagende og oversette argument om at papirløse hunder selger like mye som hunder med papirer. En hund uten champion-foreldre selger like mye som hunder uten champion-foreldre. Det er faktisk enkelte oppdrettere og en viss andel valpekjøpere som ser på det som status å ha en papirløs hund, fordi de ikke bryr seg noe om "utstilling" :rolleyes: 

4 hours ago, Lene_S said:

Nå har du bare slått ned alle tanker og ideer som har kommet. Det hadde vært interessant å høre hva du tenker må til for å få gjort noe som helst i positiv retning på kortest mulig tid. Holdningsarbeid tar rett og slett for lang tid, det har historien vist over hele fjøla, uansett tema.

Vel, jeg har mer tro på holdningsarbeid enn forbud, for forbud rammer bare de som bryr seg om regler. Det er ingen lov som sier at du må avle innen for FCI/NKK-systemet, det er ingen lov som sier at du må registrere valper noe sted, det er ingen lov som sier at foreldrene må være helsesjekket, og det er ingen lov som forbyr folk å bruke mindre tid på å bestemme seg for hva slags hund de vil kjøpe, enn de bruker på å bestemme seg for hva slags kjøleskap de skal ha. 

4 hours ago, Lene_S said:

Så skal vi da bare gi opp? For ser du virkelig at den gjengse valpekjøper kommer til å bry seg vesentlig mer om rekkevidden av valg av valp? 

Selvsagt skal vi ikke det. Men folk må ha mer kunnskap for å kunne ta gjennomtenkte valg. Jeg vil alltid starte med kunnskap. Jeg tror jo at alle disse veterinærprogrammene som går på ymse kanaler har en viss utdannende effekt, jo flere som får med seg at flatnesehunder blir operert for bløte ganer og for små nesebor, jo flere vil tenke om de virkelig vil ha en sånn hund. 

4 hours ago, Lene_S said:

Forøvrig alt for lettvint å legge alt ansvaret på valpekjøpere. For du kan snu på flisa og si at valpekjøperne, som tross alt er amatørene, ikke ville kunne ta håpløse og dustete valg om oppdrettere, som skal være de med kunnskap og erfaring, hadde gjort jobben sin. Hvis ingen hadde satt flatsnuta snøftere til verden, så hadde ikke valpekjøperne kunne kjøpe dem heller. Altså, det er et sammensatt problem, og alle bærer sin del av ansvaret, både klubber, dommere, oppdrettere, valpekjøpere, f**n og hans oldemor. Til næringsbransjen har en bit av kaka, som stapper bilder av franske bulldoger og mopser på puter, pledd og annet pyntedill. Kjendiser legitimerer kjøp av snøfterne for tiden, Insta er jo full av alt fra A-kjendiser til D-kjendiser som sprader rundt med to utstående øyne med pels rundt. 

hehe.. Om du en eller annen gang finner ut at du vil ha valper på tispa di, så er du en oppdretter. Det er ikke sånn at så fort man har begynt å tenke på å pare tispa si, så ramler det ned bøttevis av kunnskap i hodet på deg - det du ikke visste før, det veit du ikke etterpå heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 hours ago, Lene_S said:

Det blir neimen ikke lett dette her, når ingen blir enige om hvor skylda og ansvaret ligger. Så jeg foreslår at vi driter litt i akkurat det, og ber om at alle ledd tar sin del av jobben i fremtiden. 

Raseklubber og NKK har en kjempejobb foran seg, og de må slutte med all somlinga. Det kan ikke ta et år eller mer å få innført krav. Innrømmer at jeg ikke har så god oversikt her, men jeg vet at det i hvert fall tok over et år å få innført kjent PL-status på chihuahua etter klubbens ønske. Har også hørt om andre endringer som har tatt lang tid å få innført. Ting kan bare ikke ta så lang tid, da kommer vi aldri fremover. Nå vet ikke jeg hvor mye makt NKK faktisk har over raseklubbene, men det må da være noe som kan brukes som pressmiddel for å få til endringer? Hvis ikke, så bør kanskje hele systemet omorganiseres. Noe har jo gått galt et sted på veien her, så noen må uansett endres.

 

Jeg ønsker bare å poengtere - igjen - NKK har NULL-0-NULL makt. NKK styres av raseklubber, forbund og lokale hundeklubber. Det er 100% medlemsstyrt - dvs. at DU og alle andre medlemmer av raseklubber, forbund og lokale hundeklubber - er de som bestemmer hva NKK kan og bør gjøre.
NKKs administrasjon v/angjeldende avdeling, kommer alltid med anbefalinger osv. i saker som fremlegges for kompetansegruppene (de er der for å hjelpe HS fordi HS ikke kan, bør eller skal ha kompetanse på alle områder som skal dekkes). Men det er alltid - ALLTID - til syvende og sist de personene som DU og andre medlemmer har valgt inn til styre og stell som bestemmer hvordan ting skal være. Så nei - NKK kan ikke true raseklubber med død og fordervelse om de ikke gjør slik og sånn - fordi det er DU og andre medlemmer av raseklubber, forbund osv. - som bestemmer.

Så igjen - NKK har ikke noe makt, det er HS som - på vegne av deg og andre - (fordi dere har valgt de), som bestemmer hva NKK får gjøre, si osv. Kompetansen i NKK kommer selvsagt med anbefalinger, forslag osv. - men de har altså null makt :)

8 hours ago, Kangerlussuaq said:

Derfor er det også riktig å kaste pinner inn i hjulene overalt hvor man kan forsøke å hindre uvettig avl. Å ikke premiere åpenbart syke/deformerte hunder er en av flere slike pinne-kast som (ytterligere fordelsaktig) er fryktelig enkelt å gjennomføre (prinsipielt) og krever ikke mye penge / ressurs-bruk. I forhold til informasjonskampanjer for valpekjøpere (ala det retrieverklubben har kjørt på finn.no "ønsker du å kjøpe en retrievervalp?") - dette koster penger og ressurser.

Og jeg gjentar igjen - en fralle og en mops er ikke nødvendigvis syke fordi de er fralle og mops......... selv om du måtte mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, Lene_S skrev:

Nå har du bare slått ned alle tanker og ideer som har kommet. Det hadde vært interessant å høre hva du tenker må til for å få gjort noe som helst i positiv retning på kortest mulig tid. Holdningsarbeid tar rett og slett for lang tid, det har historien vist over hele fjøla, uansett tema.

Den åpenbare og raskeste måten å få en bedring på, er vel egentlig å kjøre et prosjekt med innblanding av raser med sunn konstruksjon og ingen pusteproblemer. Da vil man allerede i første generasjon få en bedring visuelt (med lengre snuteparti). Jeg er veldig for slike prosjekter, men det må selvfølgelig gjennomføres på en kontrollert og vitenskapelig måte i regi av seriøse aktører. 

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Jeg ønsker bare å poengtere - igjen - NKK har NULL-0-NULL makt. NKK styres av raseklubber, forbund og lokale hundeklubber. Det er 100% medlemsstyrt - dvs. at DU og alle andre medlemmer av raseklubber, forbund og lokale hundeklubber - er de som bestemmer hva NKK kan og bør gjøre.
NKKs administrasjon v/angjeldende avdeling, kommer alltid med anbefalinger osv. i saker som fremlegges for kompetansegruppene (de er der for å hjelpe HS fordi HS ikke kan, bør eller skal ha kompetanse på alle områder som skal dekkes). Men det er alltid - ALLTID - til syvende og sist de personene som DU og andre medlemmer har valgt inn til styre og stell som bestemmer hvordan ting skal være. Så nei - NKK kan ikke true raseklubber med død og fordervelse om de ikke gjør slik og sånn - fordi det er DU og andre medlemmer av raseklubber, forbund osv. - som bestemmer.

Så igjen - NKK har ikke noe makt, det er HS som - på vegne av deg og andre - (fordi dere har valgt de), som bestemmer hva NKK får gjøre, si osv. Kompetansen i NKK kommer selvsagt med anbefalinger, forslag osv. - men de har altså null makt :)

Og jeg gjentar igjen - en fralle og en mops er ikke nødvendigvis syke fordi de er fralle og mops..... selv om du måtte mene det.

De med de sterkeste meningene melder seg jo ut av klubbene sine fordi de blir sure og vonbråtne fordi ingen vil høre på sutring og klaging fra sidelinja. For man engasjerer seg jo ikke i styre og stell i klubben, må vite - det er jo mye enklere å bare klage på at ting ikke blir som DE vil, og mene at det er andre som må gjøre jobben... Også har man selvsagt en hel haug med raseklubber som ikke engasjerer seg overhodet i det NKK driver med, som ikke møter på RS der man kan være med å bestemme, som ikke svarer på høringer, som ikke er på banen og som faktisk ikke aner hva som foregår i NKK. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Belgerpia said:

Og jeg gjentar igjen - en fralle og en mops er ikke nødvendigvis syke fordi de er fralle og mops..... selv om du måtte mene det.

Det har jeg ikke sagt, og ser ikke noen i denne tråden som har sagt det. Det som derimot står er:
 

17 hours ago, Kangerlussuaq said:

hunder med tydelige fysiske deformiteter

 

16 hours ago, Kangerlussuaq said:

hunder som har fysiske plager i kategori "dyreplageri"

 

8 hours ago, Kangerlussuaq said:

Det som derimot er argumentert for er at manglende premiering av åpenbart syke hunder (visuell bekreftelse)

 

Det er hele cluet for hele deltakelsen min i denne tråden. På fransk bulldog, mops, engelsk bulldog med flere finnes det åpenbare, visuelle, konkrete, ikke-veterinær-krevende indikatorer. Hunder UTEN nesebor, hunder UTEN nese(med stor nesefold). Det er ingen som har sagt at mops og fralle skal slutte å eksistere, slutte å få premiering, et cetera. Men at hunder som dette (uten nesebor) IKKE skal premieres:
westminster450.jpg[

French-Bulldog-1-645mk062111.jpg

http://media.gettyimages.com/photos/westminster-dog-show-best-of-breed-winner-french-bulldog-wishbone-in-picture-id99615382

(BOB Westminister)

Og at heller hunder som på den grønne pila får premiering:

nostril1-tile_orig.jpg

Det er visuelt åpenbart og enkelt, og bedrer velferden til dyrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lene_S said:

 

Så skal vi da bare gi opp? For ser du virkelig at den gjengse valpekjøper kommer til å bry seg vesentlig mer om rekkevidden av valg av valp? 

Siter meg gjerne på hvor jeg har sagt man bare kan gi opp.

7 hours ago, Lene_S said:

Forøvrig alt for lettvint å legge alt ansvaret på valpekjøpere. 

Har ikke lagt ansvar på valpekjøper, det er bare en reality check - det er slik det er. 

43 minutes ago, Siri said:

De med de sterkeste meningene melder seg jo ut av klubbene sine fordi de blir sure og vonbråtne fordi ingen vil høre på sutring og klaging fra sidelinja. For man engasjerer seg jo ikke i styre og stell i klubben, må vite - det er jo mye enklere å bare klage på at ting ikke blir som DE vil, og mene at det er andre som må gjøre jobben... Også har man selvsagt en hel haug med raseklubber som ikke engasjerer seg overhodet i det NKK driver med, som ikke møter på RS der man kan være med å bestemme, som ikke svarer på høringer, som ikke er på banen og som faktisk ikke aner hva som foregår i NKK. 

Evt gir de opp fordi det er som å kjempe med vindmøller - fåfengt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta dommere og premiering først; helt klart vil dommere ha påvirkningsgrunnlag med tanke på hvilke hunder de velger å sette opp og premiere. For å bruke frallen over som eksempel, så lenge en hund med omtrent ikke-eksisterende nesebor blir BIR på en så pass prestisjefylt utstilling som Westminster, så gir det klarsignal for både oppdrettere, utstillere og rasespekulanter , go ahead, dette er helt ok. Ikke bare ok, men faktisk et ideal..

Så uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så HAR dommere ansvar. De har dog ikke hele ansvaret men de er en del av problemet. 

Helt klart er det oppdretterne som til syvende og sist velger hvilke hunder de skal parre men når en 'autoritet' ( dommere) gir klarsignal på at hunder med åpenbare anatomiske misdannelser vinner stort, hvorfor skulle de ikke fortsette som før? 

Når det er sagt; ja kjøperne har også ansvar.. Uten tvil og i en del populære raser så er det ganske likegyldig for kjøperne hvorvidt foreldredyrene har fine premieringer eller helsetester.. Folk kjøper flatneser og chi'er ( og alskens snåle blandinger..) over en lav sko fra 'oppdrettere' som gjerne henter 'sine' hvalper fra utlandet elker produserer i stor stil hjemme. I disse tilfellene vil NKK og raseklubber ha 0 innvirkning, de kan si og mene hva de vil, det betyr akkurat nada, for disse 'oppdretterne' har ikke befatning med NKK elker raseklubber. ( i mange tilfeller) . 

I slike tilfeller ligger ansvaret først og fremst på 'oppdretterne/selgerne og på hvalpekjøperne. Nå er det vel antagelig fryktelig lite sannsynlig at de som gir beng i helsetester og uts.resultater kommer til å plutselig bli opptatt av dyrevelferd..da tror man på julenissen og mere til.. Så da gjenstår det å prøve å påvirke kjøperne så godt og bredt som mulig.

Nå skal man jo for å gå tilbake til premieringens betydning, ikke glemme at i så måte er det store raseforskjeller ute å går.. Oppdretter man mops, fraller eller chi, så er drt stor sannsynlighet for at man får solgt hvalpene, uansett om foreldrene aldri har vært i nærheten av en utstilling. Parrer du to showgreyhounds helt uten utstillingsresultater, så vil jeg gjerne se hvor lettsolgte hvalpene blir, medmindre du skulle ha ett meget velkjent prefix..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

@Kangerlussuaq - men er det ikke greiere å forholde seg til hunder som vinner her hjemme? Hunder som blir brukt i avl her på bjerget? For helt alvorlig - å tro at norske oppdrettere av disse rasene skal redde rasen worldwide er pittelitt å ta i tenker jeg.
Og sannsynligheten for at en hund, som vinner på Westminster i USA, blir brukt i fralleavl her er en smule utopisk - og det er vel heller ikke særlig sannsynlig at dommeren noensinne kommer til å dømme her heller.
Det hjelper jo ikke spesielt mye å skylde på norske oppdrettere og vise til bilder av amerikanske liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia; Jeg skal ikke svare for Kangerlussuaq, det får hen gjøre selv :)  Men siden jeg også brukte den omtalte frallen som eksempel. Jeg brukte den bare som en lett tilgjengelig illustrasjon i denne tråden men er det virkelig uten betydning for hva som skjer her på bjerget? 

Nå kjenner jeg jo ikke til frallemiljøet men er det som skjer ute i verden helt  uten betydning for f.eks norske entusiaster/oppdrettere? Hvordan er det med dommerene som dømte frem denne hunden, de besøker ikke norden som dommere? Jeg spør fordi jeg som sagt ikke kjenner til rasemiljøet her , ikke for å være 'nebbete' :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, QUEST said:

@Belgerpia; Jeg skal ikke svare for Kangerlussuaq, det får hen gjøre selv :)  Men siden jeg også brukte den omtalte frallen som eksempel. Jeg brukte den bare som en lett tilgjengelig illustrasjon i denne tråden men er det virkelig uten betydning for hva som skjer her på bjerget? 

Nå kjenner jeg jo ikke til frallemiljøet men er det som skjer ute i verden helt  uten betydning for f.eks norske entusiaster/oppdrettere? Hvordan er det med dommerene som dømte frem denne hunden, de besøker ikke norden som dommere? Jeg spør fordi jeg som sagt ikke kjenner til rasemiljøet her , ikke for å være 'nebbete' :) 

Det er svært få oppdrettere av noen raser som reiser over dammen etter sperma fordi det er ettertraktet. Noen gjør det nok, men de fleste er jo fullstendig klar over at helse i hundeavl ikke akkurat er pri en "over there" på noen raser.  Det er jo gjerne der det mest ekstreme dukker opp på alt av avl - det være seg hest, hund, katt osv. Så nei, å trekke frem amerikanske hunder som eksempel på hvor dårlig det er her blir helt feil.
Mitt inntrykk av fralleavlen her på bjerget er at det ikke er skrekkelig mye bruk av utenlandske hunder - det er jo noen importerter, men jeg vet jo om importer som ikke engang er avlet på fordi de ikke helt ble det man ville ha.
Nei - alle fraller født i Norge er langt fra sunnheten selv, men de som gjør det bra og vinner på utstilling er stort sett svært gode eksemplarer av rasen.
Det benyttes svært få amerikanske dommere i Norge, - sett i forhold til antall utstillinger osv. - noen ja, men ikke spesielt mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Belgerpia said:

Det er svært få oppdrettere av noen raser som reiser over dammen etter sperma fordi det er ettertraktet. Noen gjør det nok, men de fleste er jo fullstendig klar over at helse i hundeavl ikke akkurat er pri en "over there" på noen raser.  Det er jo gjerne der det mest ekstreme dukker opp på alt av avl - det være seg hest, hund, katt osv. Så nei, å trekke frem amerikanske hunder som eksempel på hvor dårlig det er her blir helt feil.
Mitt inntrykk av fralleavlen her på bjerget er at det ikke er skrekkelig mye bruk av utenlandske hunder - det er jo noen importerter, men jeg vet jo om importer som ikke engang er avlet på fordi de ikke helt ble det man ville ha.
Nei - alle fraller født i Norge er langt fra sunnheten selv, men de som gjør det bra og vinner på utstilling er stort sett svært gode eksemplarer av rasen.
Det benyttes svært få amerikanske dommere i Norge, - sett i forhold til antall utstillinger osv. - noen ja, men ikke spesielt mange.

Nå har jeg kikket på bilder av frallen som ble BIR på NV nå i år, og jeg må si jeg ikke helt klarer å se den store forskjellen på snuten til den og vinneren på Westminister. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
12 minutes ago, Line said:

Nå har jeg kikket på bilder av frallen som ble BIR på NV nå i år, og jeg må si jeg ikke helt klarer å se den store forskjellen på snuten til den og vinneren på Westminister. 

Den amerikanske har helt lukkede nesebor.
Zecudas X'press yourself har ikke det - vil nok bli definert som mildly
Vanskelig å finne bilde som viser nesen hennes godt nok.
xpress.thumb.jpg.14c4f002594a07aea9202a2e48e223c4.jpgi284289739482929116._szw1280h1280_.thumb.jpg.bf52642b031cd800b0a617b69209c60f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Belgerpia skrev:

Den amerikanske har helt lukkede nesebor.
Zecudas X'press yourself har ikke det - vil nok bli definert som mildly
Vanskelig å finne bilde som viser nesen hennes godt nok.
xpress.thumb.jpg.14c4f002594a07aea9202a2e48e223c4.jpgi284289739482929116._szw1280h1280_.thumb.jpg.bf52642b031cd800b0a617b69209c60f.jpg

Jeg må si meg enig med Line her, jeg kan sant og si ikke se særlig forskjell.. Hvis jeg forstår deg rett, så vil den avbildede hundens nesebor bli definert som 'mildly'? 

Hvis dette er mildly, hva ansees som alvorlig da? For meg ser den ovenstående hundens nesebor så godt som lukkede ut. 

 

Vedlagt er et par bilder av nesespeilet til min absolutt verste snøfte/snorker chi. Ingen av de andre hundene har så lukkede nesebor som denne. Ja, jeg er klar over at neseborene alene ikke står for hele problemet men likevel.. Sammenlignet med mange flatneser( som forøvrig chi snart går under...) så er jo disse neseborene 'kølåpne'..

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Belgerpia said:

Den amerikanske har helt lukkede nesebor.
XXXXX har ikke det - vil nok bli definert som mildly
Vanskelig å finne bilde som viser nesen hennes godt nok.
 

Ikke vanskelig

https://scontent.fosl1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/17457378_10158492953980296_7244910720747303069_n.jpg?oh=9d055eff4288e2d751776a06a5d842fb&oe=5A8C5176

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...