Gå til innhold
Hundesonen.no

Juletråden 2017


SFX
 Share

Recommended Posts

Jul :heart: 

I år blir det en svært stille jul på hytten på fjellet med mine foreldre + hundene. Jul på fjellet er superkoselig da, uten tv og internett, med masse sne og skikkelig julestemning. Ingen butikker og mas, og ikke noen andre folk heller. :P Skal jobbe noe av romjulen og nyttårshelgen, så julen blir ikke så lang i år. 

Er godt i gang med julegavene. Jeg har ikke så mange å gi gave til, gir kun til nærmeste familie og det synes jeg er helt greit. 

Ellers så bor jo jeg ganske øde til på et småbruk så om kveldene er det skikkelig mørkt her(ingen gatelys eller lys fra naboer etc.) så jeg tror jammen meg at jeg skal se om ikke jeg kan skaffe noen lys til å pynte en busk eller noe i hagen. Det er jo skikkelig koselig. :) Og de skal definitivt være gule/hvite og ikke harry fargerike greier. :lol: 

Pynter ikke til jul hjemme, kun på hytten. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Advent Nepal style!   

Hva folk gjør innenfor husets fire vegger, får bli deres egen sak tenker jeg  Derimot burde det være direkte forbud mot alle disse flerfargede og gjerne blinkende lysrankene som enkelte dekorer både h

Se hva mamma har laget til meg juletreteppe! Bestilte det i oktober i fjor, men venter man på noe godt venter man ikke forgjeves

Posted Images

3 timer siden, Siri skrev:

Så for et par år siden kjøpte jeg plastikkjuletre, pyntet det så godt jeg evnet - og nå står det altså klart. Bare å bære det inn lillejuleaften :lol: 

Kom til å tenke på en tidligere nabo..De oppbevarte plastjuletreet i garasjen som deg og siden de hadde små barn så tok de det inn på kvelden etter barna hadde lagt seg.. Slik at det skulle stå ferdig til barna sto opp på morgenen.. 

Etter at treet hadde stått litt inne i varmen , så tok det ikke lang tid før det spredte seg en sterk odør som bidro fryktelig lite til julestemninga .. En av nabolagets katter hadde vært i garasjen og pissa på treet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, SFX skrev:

Det var lurt å kalle det vinterpynt, vi trenger jo litt ekstra lys i mørket. Jeg har noen kuler som henger i et vindu, de får alltid henge lenger enn jula, siden det bare er hvite kuler med snøkrystaller. Det hender at adventsstake og stjerne får henge en stund også, for det blir så mørkt uten. 

Vinterpynt var jo genialt faktisk! Jeg synes jo det er sånn "jobb" å pynte, så når jeg først har pynta skal det jammen meg få henge oppe ei stund altså :P 

10 timer siden, SFX skrev:

Jeg kan godt melde neg frivillig som pyntedame :-D 

Jaaaaa!!!!! Tar du støvtørken samtidig også? :whistle: 

10 timer siden, SFX skrev:

Jeg har ingen ideer for mamma med samboer, søster og mann (jeg kan finne masse til søster, men jeg er litt usikker på om han blir like glad for julepynt og interiør, og har lyst til å gi noe til ham som individ, og ikke at han bare blir med i ektepardragsuget),

Jeg har alltid forsøkt å finne en gave til mine brødre som også kan være greit for konene deres... så jeg har ofte endt opp med å kjøpe ei spekepølse eller noe sånt til dem sammen :ahappy:

10 timer siden, SFX skrev:

samt min søsters svigermor og svigerinne. De to sistnevnte synes jeg det er litt kunstig å gi julegave til, jeg kjenner de jo ikke utover at de er fra samme bygd og familien til min svoger.

Gaver til slike relasjoner hadde jeg glatt gitt en lang marsj i (men så har jeg vel et litt anstrengt forhold til å gi gaver til kreti og pleti om det ikke er folk jeg omgås ofte). 

9 timer siden, Snoffe skrev:

Hva er den ene tingen dere ikke kan se for dere jul uten? Dere får bare nevne en ting :aww:

For min del er det julemiddagen! Pinnekjøtt med kålrabistappe, multekrem og julebrus (trønder julebrus). Uten dette måltidet så er det ikke ordentlig jul for meg :ahappy:

Se svaret til 2ne... 

9 timer siden, 2ne skrev:

Bare en ting? :o Julaften :P Med tegnefilmer og julestrømpe, tur i snøen med hundene, pynte seg til julemiddagen, høre sølvguttene synge jula inn før jeg får julematen til mamma - ribbe, pølse og medisterkaker. Samt lillebror som har fått mast seg til fersk suppe til forrett i år også :lol: :ahappy: Julaften er bare 1 ting :P 

Juksemakere :P:P:P 

Det er ikke bare EN ting som gjør jula for meg altså... det er hele konseptet... 

8 timer siden, QUEST skrev:

Kom til å tenke på en tidligere nabo..De oppbevarte plastjuletreet i garasjen som deg og siden de hadde små barn så tok de det inn på kvelden etter barna hadde lagt seg.. Slik at det skulle stå ferdig til barna sto opp på morgenen.. 

Etter at treet hadde stått litt inne i varmen , så tok det ikke lang tid før det spredte seg en sterk odør som bidro fryktelig lite til julestemninga .. En av nabolagets katter hadde vært i garasjen og pissa på treet.. :P

:lol::lol::lol: Treet mitt står innelukket altså, i stallen, så her er det om noe bare en svak odør av sau :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

 

 

Se svaret til 2ne... 

Juksemakere :P:P:P 

Det er ikke bare EN ting som gjør jula for meg altså... det er hele konseptet... 

 

Men det er nettopp det, for å få julen så trenger man hele konseptet :aww: Men hvis du skal dele opp dine tradisjoner, hvilken av dem er viktigst?

For min del så er det få ting jeg ønsker å gå på kompromiss med, og andre ting er ikke så innmari viktig. Men om noen tuller med julemiddagen, så blir det stusselig :aww:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er jeg faktisk nesten ferdig med julegaver allerede. Mangler bare to stykker. Det tror jeg aldri har skjedd før. Og det frister til gjentagelse. Utrolig deilig å vært tidlig ferdig.

I utgangspunktet synes jeg gaver er pes, fordi en skal føler at mottager like gaven og at det er på nesten samme prisnivå som en får tilbake. Sitter mest i mitt hode så jeg prøver å jobbe med det issuet. Ofte føler jeg at gaveinnkjøp ikke er noe koselig av den grunn, men jobber med saken. Føler meg fornøyd med det jeg har kjøpt nå, selv om en liten stemme hvisker og tisker likevel. Jobber med å være fornøyd og fortrenge den stemmen.

I fjor kjøpte jeg litt ny julepynt så gleder meg til å finne frem og pynte. I år har jeg faktisk nok feriedager til at jeg skal ta en fridag i neste uke og ta julevasken. Kjøkkenet hjemme ser ikke ut, så trenger virkelig en vask. Så får en se hva en rekker i resten av huset.

I år skal datterbarnet på 3,5år få kalender for første gang, så det blir spennende. Har utsatt det så lenge vi kan, siden hun ikke skjønner noe. Men siden favorittserien kommer i kalender så måtte jeg bare ha den. Håper det blir gøy.

Ofte synes jeg jula er pes men akkurat i år gleder jeg meg. Føler meg forberedt med gaver, får (endelig) vasket huset skikkelig og ikke har jeg blakket meg helt heller. Julaften pleier alltid være hyggelig, det er tiden før jeg ofte opplever som mas. Men i år tror jeg den blir koselig - det er ihvertfall målet mitt.

 

Jo, også er julekort laget og skal snart sende de ut. Synes julekort er koselig. Når pleier folk å sende ut julekort?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

I utgangspunktet synes jeg gaver er pes, fordi en skal føler at mottager like gaven og at det er på nesten samme prisnivå som en får tilbake. Sitter mest i mitt hode så jeg prøver å jobbe med det issuet. Ofte føler jeg at gaveinnkjøp ikke er noe koselig av den grunn, men jobber med saken. Føler meg fornøyd med det jeg har kjøpt nå, selv om en liten stemme hvisker og tisker likevel. Jobber med å være fornøyd og fortrenge den stemmen.

Er dessverre helt på nett med deg her :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Siri skrev:

:lol::lol::lol: Treet mitt står innelukket altså, i stallen, så her er det om noe bare en svak odør av sau :lol: 

Sau er helt innafor altså! Sauelukt er bare koselig og helt i tråd med julen ( julekrybben) :Laugh:

Snoffe; bare EN ting..? Næh..jeg bryr meg ikke om domme regler, så jeg tar meg den frihet og gi flere eksempler..:P Juleferie, kongerøkelse, svibler, noen centimeter snø og noen kuldegrader. Adventstjerner av normal størrelse og pen utendørs belysning ( hvite og IKKE blinkende lys..) i moderate mengder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt litt i helga! :)

Mannen har laget hjemmelaget sylte, og vi har bakt pepperkaker! :heart:

Har tatt julekortbilder av ungene, men bare de av den yngste ble vellykket for den eldste hadde mest maur i rompa. Hundene tok jeg bilder av i snøen som var, men de ble ikke fine pga feil innstilling på kamera, så veldig glad for at det er meldt litt ny snø snart! :D

Til helgen blir det juleshow på Chateu neuf med dansingen til eldste, og julegrantenning i barnehagen med gløgg og pepperkaker. 

Gleder meg også veldig til å følge med på jul i svingen sammen med Johanne, første gang vi ser den begge to! 

Vi pynter til advent i helga og til jul på lille julaften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snoffe skrev:

Men det er nettopp det, for å få julen så trenger man hele konseptet :aww: Men hvis du skal dele opp dine tradisjoner, hvilken av dem er viktigst?

For min del så er det få ting jeg ønsker å gå på kompromiss med, og andre ting er ikke så innmari viktig. Men om noen tuller med julemiddagen, så blir det stusselig :aww:

Jeg kan ikke dele konseptet... :aww: 

41 minutter siden, QUEST skrev:

Sau er helt innafor altså! Sauelukt er bare koselig og helt i tråd med julen ( julekrybben) :Laugh:

:lol: Vi starta litt tidlig med "julelukta" fra krybben her i år... jeg ante en umiskjennelig saueskit-odør hele vegen hjem fra gjeterhundtrening i går :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Snoffe skrev:

Hva er den ene tingen dere ikke kan se for dere jul uten? Dere får bare nevne en ting :aww:

For min del er det julemiddagen! Pinnekjøtt med kålrabistappe, multekrem og julebrus (trønder julebrus). Uten dette måltidet så er det ikke ordentlig jul for meg :ahappy:

Jeg har lyst til å svare som @2ne - men skal forsøke å dedusere meg fram til én ting. For meg er julemiddagen hellig - jeg spiser den helst ikke til andre anledninger, det føles og smaker helt feil. Da jeg hadde samboer, så spiste ikke han pinnekjøtt, så det endte alltid med at jeg hadde med pinnekjøtt hvis vi skulle feire med den delen av hans familie som ikke spiste det, og vi lagde noe annet til ham når han feiret med min familie. Pinnekjøtt må jeg ha.

Men et år da min eldste nevø var fire-fem år, så framskyndet vi julefeiringen 24 timer, fordi han skulle feire julaften med sin pappa, og min mamma klarte ikke å se for seg at det var noen koselig jul uten ham der, så vi feiret julaften 23. desember og lille julaften 22. desember. Og det ble veldig feil for meg, ingen rutiner og rytmer og tradisjoner stemte, vi var i utakt med TV-programmet, julestemningen kom liksom ikke. Selv om alt av pynt, mat, gaveutdeling, julekaker og slikt ble gjennomført som vanlig. Alt vi kunne kontrollere, hadde vi flyttet et døgn.

Men så skal jeg ikke si at det er TV'en som lager jula, altså, for i 2010 gikk jeg gjennom et helt forjævlig vondt samlivsbrudd på senhøsten, som førte til at jeg avlyste jula og informerte venner og familie om at jeg overhode ikke ønsket å være med på noe som hadde med jul å gjøre, jeg fikset ikke tanken på å skulle ha det koselig og fint når jeg hadde det så vondt. Så jeg tilbragte jula alene i det som hadde vært vårt delte hjem, og så på filmer døgnet rundt fordi jeg slet med å få sove. Det betyr at jeg også så en rekke julefilmer, men det ga ikke noe julestemning av den grunn, for jeg var ikke mottagelig for det.

Snø og frost er herlig, men det blir jul uten. Jeg kan ikke si familien, siden jeg skal feire alene i år og tror at det blir veldig fint også. Det er kanskje ikke PK å si det, men gavene har en viktig posisjon, og det er hyggeligere å åpne pakker når det er flere tilstede, se hva de får og se gleden over å få det jeg har gitt, samt å kunne gi en god klem til de som har gitt meg noe fint.

Så kanskje det er maten? Når jeg kjenner lukta så kommer julestemningen, og jeg elsker at den lukta fyller huset hele dagen i flere timer før vi spiser, den er i nesa mens jeg ser Tre Nøtter Til Askepott, spiser god julefrokost, legger pakkene under treet, dekker på bordet. Å sette seg ned i penklærne ved middagsbordet er starten på høytiden, og viser virkelig at jula er her. Finserviset, pent pyntet bord, levende lys, og den kriblende stemningen i magen. 

Det er også andre måltider som er viktige i jula - vi har for eksempel hatt samme middag til lille julaften hele mitt liv, og den hører også med. Julebaksten og julekakene, marsipanen, klementinene, julebrusen. Det er mye godt selskap i god mat, og det er mange minner som kommer med lukten.

Så ja, jeg tror faktisk jeg må svare maten, fordi det ligger så mye forventninger til den, så mye minner, så mye rituale, og det er et høydepunkt. For min del betyr det altså pinnekjøtt med poteter, kålrabistappe - også liker jeg lukten av surkål, men ikke smaken, så jeg får se om jeg kjøper en pose for å få den rette lukta, eller om jeg dropper det. Pinnekjøtt serveres med ingefærøl. Dessert har vi derimot ingen faste tradisjoner for, en er uansett stappmett og vil ha noe lett i magen og kjapt å spise for å gå over til gavene. I år tror jeg det blir hjemmelaget iskake, eventuelt porsjonspavlova. Også julekaker med pisket krem og syltetøy pluss snop utover kvelden.

1 time siden, Siri skrev:

Vinterpynt var jo genialt faktisk! Jeg synes jo det er sånn "jobb" å pynte, så når jeg først har pynta skal det jammen meg få henge oppe ei stund altså :P 

Det er mitt problem med påska, den er så kort! Jula kan en jo drøye litt ut i begge ender, men påska er jo over før du får sukk for deg. De som genuint og oppriktig pynter huset til 17. mai forstår jeg meg virkelig ikke på, det er i hvert fall en hurra meg rundt-affære, på alle måter :D

1 time siden, Siri skrev:

Jaaaaa!!!!! Tar du støvtørken samtidig også? :whistle: 

Om det duger at jeg gnikker litt med håndbaken på en ledig flekk før jeg setter på plass nissen - sure!

1 time siden, Siri skrev:

Jeg har alltid forsøkt å finne en gave til mine brødre som også kan være greit for konene deres... så jeg har ofte endt opp med å kjøpe ei spekepølse eller noe sånt til dem sammen :ahappy:

Jeg tenker jo som så at mannen til min søster sikkert også synes det er koselig at de har et trivelig hjem, selv om hans interesser kanskje ikke er like sterkt rettet mot Kremmerhuset og Home & Cottage, og mer mot Clas Ohlsson og Biltema. I fjor ønsket de seg penger til sofa, og året før det penger til garasje, så det er jo sånn det er å være voksen også. Av og til må en være fornuftig. 

Pappa og kjæresten bor jo ikke sammen, og da synes jeg det er vanskeligere å gi noe sammen som er ting. Litt rart å gi for eksempel DVD-spiller i julegave til dem sammen, også må den være med på biltur når de besøker hverandre :D 

1 time siden, Siri skrev:

Gaver til slike relasjoner hadde jeg glatt gitt en lang marsj i (men så har jeg vel et litt anstrengt forhold til å gi gaver til kreti og pleti om det ikke er folk jeg omgås ofte). 

Jeg føler jeg må gi når jeg får, men jeg skulle ønske jeg turte foreslå at vi skal droppe det - jeg tror ikke de synes det er noe enklere å finne på noe til meg enn jeg synes det er å finne på til dem, så jeg tror vi alle ville vært avslappet med det. 

For to år siden lagde jeg hjemmelaget julesnop til dem i glasskrukke, og fikk en tekstmelding med tusen takk og det var så godt, vi spiste opp alt med en gang. Så var jeg på besøk en måned etterpå, og da sto krukka på kjøkkenbenken med 3/4 av innholdet. Jeg tviler sterkt på at de hadde laget ny batch av nøyaktig samme godteri :P 

1 time siden, Siri skrev:

:lol::lol::lol: Treet mitt står innelukket altså, i stallen, så her er det om noe bare en svak odør av sau :lol: 

Så du er en av hyrdene på marken! Hvem er da de tre vise menn?

1 time siden, MonicaT skrev:

Jo, også er julekort laget og skal snart sende de ut. Synes julekort er koselig. Når pleier folk å sende ut julekort?

Jeg forholder meg litt til Postens anbefalinger, siden de ber en være litt tidligere ute når det er julerush. Jeg skal sende en julegave til USA, der har jeg sagt til meg selv at den bør gå i posten senest 4. desember - men helst 1. Det samme med noen julekort som skal til Australia. Resten av Europa/Norden pleier jeg å sende rundt 10. desember, og til Norge sender jeg cirka 17. desember. Noen ganger blir Norge delt opp i to-tre forsendelser, avhengig av hvor fort jeg rekker å skrive :whistle: Noen kort blir også overlevert personlig, hvis jeg likevel ser mottageren før jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det blir litt annerledes julefeiring hos oss i år. For første gang skal ikke min søster og mannen være med, de skal feire med hans familie. Det har aldri skjedd før, men det er jo på høy tid siden de har vært sammen i ti år, gift i fire og ungen er snart 2 år. Jeg skjønner det, men det blir rart for det.

Brodern forsvant fra julefeiringen da han fikk egen familie for flere år siden, men de bor jo i foreldrene mine sitt nabohus, så kanskje vi kan være sammen med dem og det ene tantebarnet. Det er ikke alle som er så fans av å planlegge, så det får vi sikkert vite lille julaften klokka 2130.:ahappy:

Eller så blir det meg og foreldrene mine, da. Men, vi skal nok kose oss vi også, og naboene kan vi jo treffe 1. juledag uansett.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som absolutt skriker jul er pinnekjøtt, jeg spiser det kun på julaften, eller jeg har spist det en gang før julaften, fortsatt dårlig samvittighet for det :sleep: Med rabbestappe, poteter også har vi begynt å ha kokt morr pølse til :drool: Det er vel 8'ende jula vi feirer hjemme alene, men vi pynter oss og spiser ikke før kl 17 når sølvguttene synger jula inn :ahappy: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til jul for første gang på flere år. Julen ble aldri den samme etter at foreldrene mine ble skilt. De har vært uvenner lenge. Og foreldrene til svogeren min er også skilt, så de må jo bytte på hvem de feirer med. Et år hver. men i år skal alle feire sammen :) og jeg var så heldig at jeg fikk dagvakt på julaften så da rekker jeg julefeiringen jeg også:ahappy: 

Julegavene er snart i boks og neste helg blir det pyntet her i heimen. Og så gleder jeg meg til å lage rocky road. Det slår pepperkaker og alle andre sorter ned i støvlene.

La det bli jul:santa-smiley-ho-ho-ho:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Det er mitt problem med påska, den er så kort! Jula kan en jo drøye litt ut i begge ender, men påska er jo over før du får sukk for deg. De som genuint og oppriktig pynter huset til 17. mai forstår jeg meg virkelig ikke på, det er i hvert fall en hurra meg rundt-affære, på alle måter :D

Kanskje man bare skal gjøre som noen som bor lenger borti bygda her... La julepynten ute stå framme til over påske :lol: 

1 time siden, SFX skrev:

Om det duger at jeg gnikker litt med håndbaken på en ledig flekk før jeg setter på plass nissen - sure!

Det er helt innafor :D 

1 time siden, SFX skrev:

Jeg tenker jo som så at mannen til min søster sikkert også synes det er koselig at de har et trivelig hjem, selv om hans interesser kanskje ikke er like sterkt rettet mot Kremmerhuset og Home & Cottage, og mer mot Clas Ohlsson og Biltema. I fjor ønsket de seg penger til sofa, og året før det penger til garasje, så det er jo sånn det er å være voksen også. Av og til må en være fornuftig. 

De er voksne, de er gift... da er det naturlig at de får en gave sammen :ahappy: Som koster omtrent like mye som den gaven du får av dem. Jeg vedder på at de to ikke gir deg en gave hver? 

1 time siden, SFX skrev:

Pappa og kjæresten bor jo ikke sammen, og da synes jeg det er vanskeligere å gi noe sammen som er ting. Litt rart å gi for eksempel DVD-spiller i julegave til dem sammen, også må den være med på biltur når de besøker hverandre :D 

En pose nykvernet kaffe funker fint til slike damer (om de drikker kaffe da :aww:). 

1 time siden, SFX skrev:

Jeg føler jeg må gi når jeg får, men jeg skulle ønske jeg turte foreslå at vi skal droppe det - jeg tror ikke de synes det er noe enklere å finne på noe til meg enn jeg synes det er å finne på til dem, så jeg tror vi alle ville vært avslappet med det. 

Det synes jeg du bare skal foreslå :D 

1 time siden, SFX skrev:

For to år siden lagde jeg hjemmelaget julesnop til dem i glasskrukke, og fikk en tekstmelding med tusen takk og det var så godt, vi spiste opp alt med en gang. Så var jeg på besøk en måned etterpå, og da sto krukka på kjøkkenbenken med 3/4 av innholdet. Jeg tviler sterkt på at de hadde laget ny batch av nøyaktig samme godteri :P 

Den ble skikkelig godt tatt i mot, skjønner jeg :lol: 

1 time siden, SFX skrev:

Så du er en av hyrdene på marken! Hvem er da de tre vise menn?

Det er jo selvsagt Willy, Yasmine og den rosa grisen :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting som avgjør om det er jul eller ikke jul, nei umulig. Det er helheten som er jul. Men hadde man kunnet snakke om julaften uten julegaver? Sånn derre voksenjul der man har bestemt seg for å ikke gi gaver til hverandre? Nei, det er ikke julaften. Juleselskap kanskje, men ikke julaften. Ellers er det kalkun og walldorfsalat, rosenkål og svoger Dag sin helt spesielle fløtesaus som er jul. Og det å være hos søsteren min, sammen med Sara. Søsteren min er syk for tiden, jeg er så spent på om hun blir frisk til jul! Først og fremst for hennes egen del selvfølgelig, men også fordi alt blir så annerledes hvis vi ikke skal være hos henne. Jeg har selvsagt foreslått at vi alle kan være hos meg i stedet, men hun vil også aller helst at alt skal være sånn som det alltid har vært. Jeg husker ikke sist jeg ikke feiret jul sammen med henne, det er mange tiår siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig til å henge opp julegardinene på kjøkkenet! 

Og i morgen så skal vi på julekonsert med Kurt Nilsen. Litt i tidligste laget, men det var utsolgt rett før jul. Så da ble det det nest best :ahappy: Blir bare min mor, søster og meg :) ingen av mennene ville, så da blir det jentekveld :D

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at jeg hater julen, men jeg liker den ikke. Og det har jeg i grunn ikke gjort siden 2004, når mamma døde. Hun var så innmari glad i julen med alt det innebar. Og når jeg tenker på hvor syk hun var før hun døde, så klarer jeg ikke glede meg over julehøytiden... :hmm:

I tillegg til det faktum at jeg ikke har særlig god råd, til julegaver og den slags, så synes jeg julen nesten bare blir pes.... 

Men jeg skal jo feire jul, fordi jeg vet at tanteungene mine liker julen og at vi i år skal hjem til Bergen og feire. Jeg ser dem ikke så ofte, siden jeg bor på andre siden av landet... Så jul i Bergen er hellig. Men kun til 2.juledag, da er i grunn julen over for min del. Da vil jeg bare tilbake til hverdagen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Snoffe skrev:

 

Hva er den ene tingen dere ikke kan se for dere jul uten? Dere får bare nevne en ting :aww:

For min del er det julemiddagen! Pinnekjøtt med kålrabistappe, multekrem og julebrus (trønder julebrus). Uten dette måltidet så er det ikke ordentlig jul for meg :ahappy:

 

Familien. For meg hadde det ikke blitt jul uten dem. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mardina :hug:

Jeg vurderer om jeg skal stresse meg halvt ihjel i år også, eller om jeg teste ut konseptet "hakuna matata" og se om det funker :P 
Pleier å ha mareritt (dessverre ikke tull) årlig når det nærmer seg jul. 
Drømmer at jeg har glemt å sende gaver som skal med posten, og oppdager feilen på julaften...
Vill panikk når jeg våkner.
Sykt ubehagelig. 
Har aldri skjedd irl, men hjelpes så ofte det har skjedd i søvne :P 
(Trenger ikke hjelp med drømmetydning. Har innsett at jeg er sprø :huh: )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mardina skrev:

Jeg vil ikke si at jeg hater julen, men jeg liker den ikke. Og det har jeg i grunn ikke gjort siden 2004, når mamma døde. Hun var så innmari glad i julen med alt det innebar. Og når jeg tenker på hvor syk hun var før hun døde, så klarer jeg ikke glede meg over julehøytiden... :hmm:

I tillegg til det faktum at jeg ikke har særlig god råd, til julegaver og den slags, så synes jeg julen nesten bare blir pes... 

Men jeg skal jo feire jul, fordi jeg vet at tanteungene mine liker julen og at vi i år skal hjem til Bergen og feire. Jeg ser dem ikke så ofte, siden jeg bor på andre siden av landet... Så jul i Bergen er hellig. Men kun til 2.juledag, da er i grunn julen over for min del. Da vil jeg bare tilbake til hverdagen :)

 

:hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått unna nesten alle julegavene nå, men skal på bonusshopping etterhvert for jeg pleier å få i oppdrag å handle gaver fra flere i familien til en som jeg bor i kjøreavstand til. Da slipper de å ta hensyn til frakt (mtp størrelse, om det er knuselig etc) og kan kjøpe det de vil og ikke være begrenset av posten. Syns det er gøy jeg, elsker shopping. Og å shoppe med andres penger er jo ekstra gull. :D

Vet ikke hvor mye pynting det blir her da. Jeg har et sofabord med glassbord, der en kan se ned i skuffene. Tenkte å lage til noe julestemning/vinterstemning der nå til helga. Nå har jeg høstblader der, og en glassbolle med ledlys-kongler og flere blader som står oppå bordet. Vurderer å pynte sånn at det kan stå til vi skifter sesong igjen, ev. ha noe julestæsj i tillegg der som kan tas bort over nyttår. Anyways, årsaken til at jeg ikke vet hvor mye pynting det blir ellers er at vi reiser bort og jeg skal være borte til rundt 3. januar. Ikke så mye vits å ha julepynta hus når vi er borte hele jula. :P Men litt blir det nå, i alle fall adventspynting. 

Og så har jeg kjøpt en flax-kalender hver til TJ og meg. Vinner neppe noe, men gøy allikevel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...