Gå til innhold
Hundesonen.no

Flådd hund funnet


Pixie
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia
13 hours ago, Emilie said:

Synes det virker veldig merkelig. Lurer på hvordan de har kommet frem til at dette er en hund. Hvilken rase/type hund skal dette være da? Og hvorfor skulle man flå en hund og kappe av hodet? Det hadde gitt fullstendig mening om dette hadde vært en rev, men nå er det jo ikke det? 

Det er jo garantert rev.


Jeg nevner bare at det er DYREBESKYTTELSEN som har fastslått at det er en hund - og de styres vel litt mer av det emosjonelle enn av kunnskap om artsfastsettelse av flådde dyr.

Jeg stemmer fortsatt for rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Reven er en ekstremt dyktig predator som kan gjøre store innhugg i en rådyrstamme eller ta lam.  Mange kommuner har skuddpremie på dem i samarbeid med sauebøndene (sånn er det i min kommune). Når

Jeg synes hele greia er litt rar. Vanskelig (for ikke si umulig) å si så mye utifra et dårlig bilde, men jeg håper det har en logisk og uskyldig forklaring.  Ser på diverse kommentarfelt at det ro

Jeg flådde og garva 9 reveskinn ifjor vinter og skrotten fikk fuglene. Skinna ble solgt på marked, fikk greit betalt. Jeg flådde over 400 kji, og garva/tørka rundt 250 av de skinna. Resten ble kasta t

Posted Images

3 minutes ago, Belgerpia said:

Jeg nevner bare at det er DYREBESKYTTELSEN som har fastslått at det er en hund - og de styres vel litt mer av det emosjonelle enn av kunnskap om artsfastsettelse av flådde dyr.

Nei, det er ikke dyrebeskyttelsen som har fastslått det.

Anicura dyreklinikk i Drammen har gjort omfattende undersøkelse av hundekadaveret som ble funnet i Lier i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mud said:

Det ER en hund. Den ER flådd .(foråtnelsesprosessen fjerner ikke pelsen på den måten. Råtne dyrelik har jeg sett mye av. Jeg har bodd i saueland , i tillegg har jeg kommet over alt fra grevling til rådyr som har gått helt i oppløsning.  Pelsen er ca det siste som forsvinner ) 

De som vet noe har garantert fått med seg at skrotten er funnet.  Så hvorfor har de ikke meldt seg?

Ikke for å være frekk, jeg er oppriktig nysgjerrig. Du mener altså at noen råtne dyrelik du har sett "mye av", er et bedre erfaringsgrunnlag enn hva en jeger, som slakter og flår vilt hun skyter, har? Enn hva ei som slakter og flår kaniner har? 

--

Jeg syns det er litt interessant at vi hopper rett på "dyremishandling". Er det noe som tyder på at dyret, hva nå det enn er, er mishandlet? Sånn utover det at noen har kappa av den hodet og flådd den - jeg går ut fra at begge deler er utført etter at dyret er dødt. Det har jo vært et veldig poeng nå i melkekartongdebatten å vise frem en flådd kalv med beviselige sår under huden etter ulveangrep, så jeg ville jo trodd at om dette dyret var mishandlet, så ville de visst mer enn at det er en hund eller en rev som mangler pels og hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Just to remind you: daglig flås hunder, rever og andre dyr levende over hele verden - de flås bokstavelig talt levende så de skinnløse kroppene enda beveger seg etter flåing. Samme gjelder for eksempel skilpadder som får skjellene kuttet av seg og blir dumpet for å dø, hai som får alle finnene sine avkuttet og dumpes for å dø.. et cetera. Menneskeheten er virkelig fantastisk :ahappy: 

Jeg er dessverre smertelig klar over det:no: Mennesker er de ondeste dyrene som har levd på planeten.
Men det er jo lov å håpe at galskapen ikke har kommet helt hit på berget enda:hmm: 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Jeg er dessverre smertelig klar over det:no: Mennesker er de ondeste dyrene som har levd på planeten.
Men det er jo lov å håpe at galskapen ikke har kommet helt hit på berget enda:hmm: 
 

Skulle ønske det var tilfelle men vi har jo for mamge eksempler på det motsatte til å leve godt i den troen..:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud jeg sier ikke at dyret IKKE er flådd. Det tar ca et kvart sekund å fastslå irl. Og jeg håper ikke de som har funnet dette er så bortreiste at de ikke ser forskjell.  Men ut fra bildet som presenteres, så ser det rart ut. Og jo, pels detter av med fukt og bakterier, hvor lang tid det tar avhenger av oppbevaring, pelstype mm (moren min lager trommeskinn av elg og hjorteskinn, og fjerner pelsen "naturlig" - ehhhh ja....)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

@Mud jeg sier ikke at dyret IKKE er flådd. Det tar ca et kvart sekund å fastslå irl. Og jeg håper ikke de som har funnet dette er så bortreiste at de ikke ser forskjell.  Men ut fra bildet som presenteres, så ser det rart ut. Og jo, pels detter av med fukt og bakterier, hvor lang tid det tar avhenger av oppbevaring, pelstype mm (moren min lager trommeskinn av elg og hjorteskinn, og fjerner pelsen "naturlig" - ehhhh ja....)

Nå var jo bildet både smått( på min skjerm) og ikke av beste kvalitet men jeg også stussa på bildet.. Syns også det så ut som om pelsen var borte, ikke skinnet. Men vi får gå ut fra at dyrlegene som har sjekka kadaveret vet forskjell..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nå var jo bildet både smått( på min skjerm) og ikke av beste kvalitet men jeg også stussa på bildet.. Syns også det så ut som om pelsen var borte, ikke skinnet. Men vi får gå ut fra at dyrlegene som har sjekka kadaveret vet forskjell..

Ja, ikke minst ser overgangen poter/bein snodig ut. Skal du flå beinet, men la potene sitte igjen, må du skjære rundt, og dermed få en skarp overgang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Belgerpia skrev:

Det er jo garantert rev.


Jeg nevner bare at det er DYREBESKYTTELSEN som har fastslått at det er en hund - og de styres vel litt mer av det emosjonelle enn av kunnskap om artsfastsettelse av flådde dyr.

Jeg stemmer fortsatt for rev.

Igjen : veterinærer har gjort omfattende undersøkelser og kommet frem til at det er en hund. Greit at at Norge sliter med generell kunnskapsforakt, men hvordan man kan sitte å betvile det veterinærene som har sett skrotten i rl har konkludert med basert på et dårlig bilde er over min fatteevne.  Og igjen : Det er ingen naturlige steder å legge ut åte i området  .  

9 timer siden, 2ne skrev:

Ikke for å være frekk, jeg er oppriktig nysgjerrig. Du mener altså at noen råtne dyrelik du har sett "mye av", er et bedre erfaringsgrunnlag enn hva en jeger, som slakter og flår vilt hun skyter, har? Enn hva ei som slakter og flår kaniner har? 

--

Jeg syns det er litt interessant at vi hopper rett på "dyremishandling". Er det noe som tyder på at dyret, hva nå det enn er, er mishandlet? Sånn utover det at noen har kappa av den hodet og flådd den - jeg går ut fra at begge deler er utført etter at dyret er dødt. Det har jo vært et veldig poeng nå i melkekartongdebatten å vise frem en flådd kalv med beviselige sår under huden etter ulveangrep, så jeg ville jo trodd at om dette dyret var mishandlet, så ville de visst mer enn at det er en hund eller en rev som mangler pels og hode. 

Jeg har aldri - hverken i rl eller på bilder - sett dyrelik hvor pelsen har forsvunnet først..  Derfor kan jeg slå fast at det ikke akkurat er normalen. Uansett er det konkludert fra fagfolk at det er en FLÅDD HUND.. De har ikke synset fra et bilde , de har gransket dyret nøye i virkeligheten. 

Nei , Vi vet ikke at det er en mishandlingssak.  Det vi vet er at det ligger en flådd hodeløs hund i et boligfelt ved et mye brukt turområde. Og at ingen vet noen ting om det tydeligvis, til tross for at det har vært mye om det i lokalmedia og rundspørring i området. At noen helt normale mennesker har en helt naturlig forklaring  virker mer og mer usannsynlig jo lengre tid det går..

8 timer siden, Pringlen skrev:

@Mud jeg sier ikke at dyret IKKE er flådd. Det tar ca et kvart sekund å fastslå irl. Og jeg håper ikke de som har funnet dette er så bortreiste at de ikke ser forskjell.  Men ut fra bildet som presenteres, så ser det rart ut. Og jo, pels detter av med fukt og bakterier, hvor lang tid det tar avhenger av oppbevaring, pelstype mm (moren min lager trommeskinn av elg og hjorteskinn, og fjerner pelsen "naturlig" - ehhhh ja....)

Men resten av kroppen (bortsett fra hodet) ser jo intakt ut. Med tanke på at dyret har innvoller etc fortsatt så kan det vel ikke ha kommet så langt i foråtnelsesprosessen at pelsen faller av?

Alle dyr jeg har sett som har vært så råtne at det ikke går an å flytte på det uten at det går i oppløsning har hatt pels fortsatt. Og dette dyret har vært flyttet på . 

Jepp , jeg regner med de ser forskjell på hudløs og pelsløs på et veterinærkontor. Såpass tiltro har jeg til veterinærer :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for at den har druknet i et vann i nærheten og Reven har fraktet den dit skrotten ble funnet. Holdet i eller rettere sakt når dyret er gått i forråtnelse så er det jo lett at deler til kroppen faller av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal tolke hva bildet viser så viser det en svart hund, der pelsen er dratt av (og ligger bak skrotten øverst på bildet). Skrotten har huden fremdeles på, så den er ikke flådd. Det er helt vanlig at hårene løsner fra huden under forråtnelse, spesielt i våte og kjølige forhold som det har vært nå på høsten.

Om man vil lage "hjemmelaget semsket skinn" benytter man seg av nettopp dette, ved at man lar skinnet råtne bittelitt, slik at hårene faller av, før man fortsetter beredingen/garvingen.

Hadde skrotten vært flådd hadde den jo bestått av muskler/skjelett, uten huden utenpå, som denne skrotten har. Det er jo også fremdeles en del svart pels her og der på skrotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...