Gå til innhold
Hundesonen.no

Flådd hund funnet


Pixie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Reven er en ekstremt dyktig predator som kan gjøre store innhugg i en rådyrstamme eller ta lam.  Mange kommuner har skuddpremie på dem i samarbeid med sauebøndene (sånn er det i min kommune). Når

Jeg synes hele greia er litt rar. Vanskelig (for ikke si umulig) å si så mye utifra et dårlig bilde, men jeg håper det har en logisk og uskyldig forklaring.  Ser på diverse kommentarfelt at det ro

Jeg flådde og garva 9 reveskinn ifjor vinter og skrotten fikk fuglene. Skinna ble solgt på marked, fikk greit betalt. Jeg flådde over 400 kji, og garva/tørka rundt 250 av de skinna. Resten ble kasta t

Posted Images

Altså - er det i praksis forskjell på å flå en hund og en elg? Så lenge dyret har blitt avlivet (eller har dødd av seg selv) på korrekt vis, så spiller det da ingen rolle hva som skjer etterpå. Bak enhver biff har man en flådd, hodeløs okse.

Med mindre vi snakker om en eller annen sadist som har pint dyret til døde for så å skjende kroppen, så kan dette være rimelig harmløst.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Altså - er det i praksis forskjell på å flå en hund og en elg? Så lenge dyret har blitt avlivet (eller har dødd av seg selv) på korrekt vis, så spiller det da ingen rolle hva som skjer etterpå. Bak enhver biff har man en flådd, hodeløs okse.

Med mindre vi snakker om en eller annen sadist som har pint dyret til døde for så å skjende kroppen, så kan dette være rimelig harmløst.

På ingen måte. Selv om det er litt sært, finnes det jo de som tar vare på skinnet fra yndlingsbikkja. Men da ville de sikkert gravd ned resten. Så, tipper nok på rev i dette tilfellet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Altså - er det i praksis forskjell på å flå en hund og en elg? Så lenge dyret har blitt avlivet (eller har dødd av seg selv) på korrekt vis, så spiller det da ingen rolle hva som skjer etterpå. Bak enhver biff har man en flådd, hodeløs okse.

Med mindre vi snakker om en eller annen sadist som har pint dyret til døde for så å skjende kroppen, så kan dette være rimelig harmløst.

Selve flåinga er jo ikke annerledes, men tanken bak er jo nesten nødt til å være det. Elger flår man for å komme frem til kjøttet, og deretter partere og fortære. Å flå en hund, evt rev, har ikke det samme formålet. Da er det selve huden som er målet, og personlig synes jeg det er en smule sært å skulle samle på sånt. Sånn ellers er jeg enig med deg i at hva som skjer med et lik er ganske irrelevant, det viktige er hva som skjer før overgangen fra kropp til lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven er en ekstremt dyktig predator som kan gjøre store innhugg i en rådyrstamme eller ta lam.  Mange kommuner har skuddpremie på dem i samarbeid med sauebøndene (sånn er det i min kommune).

Når man først har skutt reven så ser jeg ingen grunn til å ikke nyttiggjøre seg av pelsen - den er vakker og ikke minst varm og gjør seg godt som krage på jaktjakka di.  

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flådde og garva 9 reveskinn ifjor vinter og skrotten fikk fuglene. Skinna ble solgt på marked, fikk greit betalt. Jeg flådde over 400 kji, og garva/tørka rundt 250 av de skinna. Resten ble kasta til reven. Skrottene fikk bikkja. Skinn/lær/pels er det mange som vil ha, de færreste samler på de men lager bruksgjenstander av de. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er rev. Utifra bildet der, er jeg ikke overbevist om noe annet. Sorte sokker og lyse klør, lange lemmer? Ser ikke mange småhunder med verken de fargene eller den anatomien. Små hunder har stort sett dvergpreg i en eller annen grad og har svært sjeldent så lange lemmer, nettopp av den årsak. 

Og jeg kan ikke forstå at de går ut med en slik påstand uten å være 100 prosent sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Det der er rev. Utifra bildet der, er jeg ikke overbevist om noe annet. Sorte sokker og lyse klør, lange lemmer? Ser ikke mange småhunder med verken de fargene eller den anatomien. Små hunder har stort sett dvergpreg i en eller annen grad og har svært sjeldent så lange lemmer, nettopp av den årsak. 

Og jeg kan ikke forstå at de går ut med en slik påstand uten å være 100 prosent sikker. 

Å, ja det var et bilde der. Bare taben min som ikke ville laste. Det er nok en rev, ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme om det er hund eller rev.  Man flår ikke et dyr og lar skrotten ligge igjen rundt husene til andre folk. Eller i et populært turområde for barnefamilier. 

Uansett hvilket dyr det er så er det en rimelig skrudd person bak dette..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mud skrev:

Det er samme om det er hund eller rev.  Man flår ikke et dyr og lar skrotten ligge igjen rundt husene til andre folk. Eller i et populært turområde for barnefamilier. 

Uansett hvilket dyr det er så er det en rimelig skrudd person bak dette..

Vel, hvis man legger en flådd rev på et åte, så hender det desverre at hunder eller andre rever drar med seg skrotten (ja, det kan være lurt å binde fast åte)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pringlen skrev:

Vel, hvis man legger en flådd rev på et åte, så hender det desverre at hunder eller andre rever drar med seg skrotten (ja, det kan være lurt å binde fast åte)

Da må de har dratt det rimelig langt.  Det er ikke så mange steder jeg vil tro det er naturlig å legge ut åte i området der den er funnet. Så nei, jeg tror fortsatt ikke det er en helt harmløs forklaring på det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Da må de har dratt det rimelig langt.  Det er ikke så mange steder jeg vil tro det er naturlig å legge ut åte i området der den er funnet. Så nei, jeg tror fortsatt ikke det er en helt harmløs forklaring på det hele. 

Ok, jeg er jo absolutt ikke kjent i området :) Så det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emilie skrev:

Det er ikke så lett å se hvilken farge den har, men rødreven kommer i ulike fargetoner. Kan også komme i nesten sort farge. 

Jeg hadde et skinn som var mye svart i, en brei ål over ryggen, hele halen unntatt tuppen og godt opp på bog/lår. Rødfargen var også veldig mørk,  veldig uvanlig i dette området. 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stella skrev:

Er det ikke pelsen/skinnet til hunden som ligger over skrotten på bildet? Den ser da ut til å ha svart pels?

 

3 timer siden, Tonje skrev:

Jeg stusser også på fargen på pelsen, den ser jo veldig svart ut? 

Det sorte bak dyret tror jeg ikke er pels.  Om dyret er flådd så vil jeg tro poenget er å ta vare på pelsen og la skråtten ligge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Kan være en rev

En veterinær NRK har snakket med sier skrotten kan være av en rev.

NRK har også blitt kontaktet av en jeger som sier bildet viser en typisk skrott av rev.

– Bildet viser et langlemmet dyr med lyse negler og svart/mørk pels nede på labbene. Det er slik enhver jeger ser dette som en rev og ikke en hund.

Helt påpeker at det er vanlig å flå rev og la åtselet ligge som åte eller mat for fugler.

..Oppdatert:  Kan være en rev

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...