Gå til innhold
Hundesonen.no

Sau skulle klippes – måtte hasteavlives ved Norturaslakteri


Tuvane
 Share

Recommended Posts

https://www.nrk.no/ho/skulle-klippes-_-matte-hasteavlives-ved-norturaslakteri-1.13795515

To sauer måtte avlives i all hast etter at de ble skadet under saueklipping i fjøset til Nortura slakteri på Rudshøgda.

Den ene sauen som er omtalt i en rapport fra Mattilsynet fikk snittet opp buken av en klippemaskin. Det førte til at innvollene kom ut. Samme sted, ved slakteriet på Rudshøgda, fikk en annen sau også såpass alvorlig sår i buken, at den ble avlivet. I det første tilfellet ble Mattilynset varslet og sauen ble raskt avlivet med boltpistol. I det andre tilfellet skjedde skaden seint på kvelden, og Norturas personell tok livet av sauen og varslet Mattilsynet dagen etterpå.

– Dette skal ikke skje, sier avdelingssjef i Mattilsynet, Bente Fauske. Hun mener sau skal behandles skånsomt når de klippes, men forstår at det er vanskelig å hindre uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Tuvane said:

– Dette skal ikke skje, sier avdelingssjef i Mattilsynet, Bente Fauske. Hun mener sau skal behandles skånsomt når de klippes, men forstår at det er vanskelig å hindre uhell.

What? :o Hvis det bare er et uhell at de åpner buken, så bør de kanskje revurdere utstyret de bruker, og hvordan de bruker det..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Tuvane said:

https://www.nrk.no/ho/skulle-klippes-_-matte-hasteavlives-ved-norturaslakteri-1.13795515

To sauer måtte avlives i all hast etter at de ble skadet under saueklipping i fjøset til Nortura slakteri på Rudshøgda.

Den ene sauen som er omtalt i en rapport fra Mattilsynet fikk snittet opp buken av en klippemaskin. Det førte til at innvollene kom ut. Samme sted, ved slakteriet på Rudshøgda, fikk en annen sau også såpass alvorlig sår i buken, at den ble avlivet. I det første tilfellet ble Mattilynset varslet og sauen ble raskt avlivet med boltpistol. I det andre tilfellet skjedde skaden seint på kvelden, og Norturas personell tok livet av sauen og varslet Mattilsynet dagen etterpå.

– Dette skal ikke skje, sier avdelingssjef i Mattilsynet, Bente Fauske. Hun mener sau skal behandles skånsomt når de klippes, men forstår at det er vanskelig å hindre uhell.

Sier avdelingssjef i Mattilsynet at det er vanskelig å hindre uhell som fører til at en sau regelrett spjæres opp i buken og invollene kommer ut? Det kan ikke kalles "uhell", det kalles uaktsomhet og manglende respekt for levende vesener. Ytterligere en grunn til å boikotte norsk sauekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

altså. de bruker skarpe sakser/kniver for å få av ulla. Da må en klippe varsomt for å ikke skade dyret...

 

De bruker klippemaskin, ikke helt ulik den jeg bruker til å klippe hunder og katter. Det avholdes jo konkurranser i saueklipping også - aldri hørt om at noen har klart å sprette opp buken på dyret i en slik setting. Verken på sau, hund eller katt for øvrig. Så her vil jeg jo tro at det er noe ALVORLIG galt med utstyret. La oss i alle fall håpe det. Er utstyret inntakt så vil feilen ligge på menneskelig håndtering, og da snakker vi fort om svært grov uaktsomhet. Det blir ikke bedre av at dette foregikk ved et av Norturas egne slakterier. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie said:

De bruker klippemaskin, ikke helt ulik den jeg bruker til å klippe hunder og katter. Det avholdes jo konkurranser i saueklipping også - aldri hørt om at noen har klart å sprette opp buken på dyret i en slik setting. Verken på sau, hund eller katt for øvrig. Så her vil jeg jo tro at det er noe ALVORLIG galt med utstyret. La oss i alle fall håpe det. Er utstyret inntakt så vil feilen ligge på menneskelig håndtering, og da snakker vi fort om svært grov uaktsomhet. Det blir ikke bedre av at dette foregikk ved et av Norturas egne slakterier. 

jeg vet det- jeg uttrykte meg dårlig. Jeg vil ikke forsvare det som har skjedd. og jeg vet at det er klippemaskin, men de er skarpe. 

Jeg har dessverre hørt om at slikt KAN skje (fra utlandet mest), og det er jo blant annet derfor det arrangeres kurs i klipping...dette høres ut som menneskelig feil og det er virkelig ikke bra

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

Jeg har dessverre hørt om at slikt KAN skje (fra utlandet mest), og det er jo blant annet derfor det arrangeres kurs i klipping...dette høres ut som menneskelig feil og det er virkelig ikke bra

I mine barndomsår leste jeg mye om hvordan - særlig i USA og Australia - gigantiske sauefarmer stod bak dyreplageri. Underbetalte saueklippere med ryggproblemer og dårlig lunte klipper hundrevis av sau hver dag, noe som resulterer i veldig mye dårlig behandling av dyr og skader. Her er et par saker hvor saueklipperene har innrømmet dyreplageri og fått straff:

https://www.nbcnews.com/news/investigations/peta-there-s-no-such-thing-humane-wool-n151326

http://www.weeklytimesnow.com.au/news/national/shearers-plead-guilty-to-animal-cruelty-charges-in-horsham-magistrates-court/news-story/a6dc03201defdaf6a57062871ccf34ee?nk=b0600c53605790202868a3a1f78cdca1-1511699162

Februar 2017: "FOUR shearers have pleaded guilty to animal cruelty charges in the Horsham Magistrates Court today. The charges included punching sheep in the face and striking the animals with metal handpieces."

2014: "The investigator said he saw the shearer bending and twisting the necks of sheep, stomping on their necks and limbs and poking his fingers into their eyes at the Zahniser ranch in Montrose County, Colorado and a ranch in Moffat County, Colorado. He also alleged that at the Zahniser ranch the shearer cut a three to four-inch strip of skin off of a sheep’s ear without offering any pain relief. At the Moffat County ranch, the investigator says he witnessed the same shearer allegedly twisting a sheep’s neck so severely that the animal may have died. A voice can be heard on the videotape saying, “I might have killed it.”"

Det jeg finner påfallende, er at dette er "the worst of the worst" hvor de klipper av ørene på sau, de klipper ballene av sau, de klipper av store kjøttbiter, de slår, sparker, vrir og behandler sauene som objekter. De jobber seg gjennom gigantiske saueflokker. Men ingen steder står det at sauene har blitt så maltrakterte at innvollene har kommet ut. Altså er det svært, svært graverende det som har skjedd hos Nortura... Evt er det gigantiske mørketall verden rundt, hvor sau mishandles til det mest graverende for å få produsert ull.

Hva er utdannelsen til folkene på norturas slakteri? Er det arbeidsformidling via NAV, hvor folk "må" jobbe for å få pengene sine (altså har man lite motivasjon og ingen interesse i yrkesstolthet) - eller er det faktisk utdannede folk med interesse i dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Det kan vel nesten ikke ha vært noe galt med utstyret som var grunnen? . Hva skulle det i såfall ha vært? Bladet kan ikke stå 90 grader ut fra maskinen . Sauen har sikkert sprellet mens maskinen gikk. Stakkars dyr :( 

Mye som kan skje med maskiner og bladet er skarpt og går i høy hastighet. Men sannsynligheten for at det ligger en så grov feil i maskineriet er ikke så veldig stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Mye som kan skje med maskiner og bladet er skarpt og går i høy hastighet. Men sannsynligheten for at det ligger en så grov feil i maskineriet er ikke så veldig stor. 

Ikke utover at bladene kan hoppe av men det kan nesten ikke skje noe som kan forårsake kutt. Hva skulle det vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om hvordan det kan skje slike klippeskader er at på sau så er klippebladet veldig grovtannet (noen få tenner bare), i motsetning til de vi bruker på hund. De på hund har veldig tette tenner, og er derfor nesten umulige å klippe skader på huden med. Jeg har selv klippet skade på hund med maskin, tross veldig tette tenner, da på steder der huden enten er veldig tynn og folder seg lett (som i lysken og munnviken) eller der huden er en tynn ende, som på ørekanten. Siden bladene er så tette blir dette bittesmå sår, helt overfladiske og hundene viser sjelden at de har kjent de er klippet i ( det har skjedd 2-3 ganger i de 20 årene jeg har klippet hund, det er altså ikke noe jeg gjør ofte!), men det kan altså skje, selv med svært tette tenner på bladene. På sau er tennene grove, og huden kan lett bli fanget i den om man ikke strekker den korrekt, og med svært flokete pels kombinert med tynnere hud på magen kanskje det kan være det som har skjedd. Det skal likevel svært grov feilbehandling til å få klippet opp bukhinner osv så innvoller kommer ut...det burde jo ikke gå an... Og uansett er dette noe som ikke må skje, man må ha gode nok rutiner og flinke nok folk til å unngå dette. Ufyselig er det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at det skulle være mulig å klippe ut tarmene med klippemaskinen! Klipper sau selv (ikke profesjonelt men våre egne) og selv om de har fått små kutt (som kan skje, jeg har tilogmed blitt kuttet i fingeren når noen andre klipte - ble bare små sår fingeren ble definitivt ikke klippet rett av :P ) kan jeg ikke forestille meg hva i alle dager som har skjedd. Det MÅ jo være noe som har feila utstyret? 

Og jeg trodde de klipte sauen etter den var avliva nå på slakteriene, har liksom trøsta meg med at de slapp å bli stressa av det iallefall når de har reist her i fra :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Ikke utover at bladene kan hoppe av men det kan nesten ikke skje noe som kan forårsake kutt. Hva skulle det vært?

Klippehodet eller klippehodebeskyttelse kan være defekt. Mangler det en bit (hvis man mister maskinen i bakken så kan det jo absolutt knekke. Jeg kaster alle slike deler umiddelbart) så kan det kutte. Men det skal godt gjøres å ikke merke noe før man har flerret opp en halvt dyr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Klippehodet eller klippehodebeskyttelse kan være defekt. Mangler det en bit (hvis man mister maskinen i bakken så kan det jo absolutt knekke. Jeg kaster alle slike deler umiddelbart) så kan det kutte. Men det skal godt gjøres å ikke merke noe før man har flerret opp en halvt dyr.  

For å kutte opp buken slik så må jo maskina stått vinkelrett på buken. Om det var sauen eller hånda eller begge deler som var årsak til at det ble så galt er umulig for meg å si men maskina hadde ikke klart det på egenhånd uansett hva som er feil på den. Den kan begynne å brenne og andre farlige ting men den kan ikke endre vinkel. Om bladene var brukket ville de bare flakse av så fort maskina starter . Mangler noen av smådelene inni så klipper den ikke . Det går fint å få dype kutt av en slik maskin som går altså men ingenting ved selve maskina kan ryke slik at det "bare skjer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, yurij skrev:

For å kutte opp buken slik så må jo maskina stått vinkelrett på buken. Om det var sauen eller hånda eller begge deler som var årsak til at det ble så galt er umulig for meg å si men maskina hadde ikke klart det på egenhånd uansett hva som er feil på den. Den kan begynne å brenne og andre farlige ting men den kan ikke endre vinkel. Om bladene var brukket ville de bare flakse av så fort maskina starter . Mangler noen av smådelene inni så klipper den ikke . Det går fint å få dype kutt av en slik maskin som går altså men ingenting ved selve maskina kan ryke slik at det "bare skjer"

Synes ikke man skal være så bastant med å si hva som er umulig og hva som ikke er det. Sannsynligheten for at det er maskinfeil er liten, men den er til stede. Så det bør ikke avskrives totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...