Gå til innhold
Hundesonen.no

Adoptere gatehunder fra utlandet?


Sofiea
 Share

Recommended Posts

Guest SvartKrølltopp
Og jeg blir ikke bare smått provosert, jeg blir veldig provosert av dere som forsvarer innførselen av disse potensielle smittebærerne.


Hvorfor er det da såpass strenge regler da? Og hvorfor og hvordan er det da mulig å i det hele tatt få de inn til lands når de som du sier er smittebærere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og jeg blir ikke bare smått provosert, jeg blir veldig provosert av dere som forsvarer innførselen av disse potensielle smittebærerne.

Etter det jeg har sett i Budapest her hvor jeg studerer så vil jeg virkelig ikke anbefale det. Organisasjonen jeg har erfaring med her har virkelig ikke imponert (tror den er startet av en norsk

I tillegg til det andre skriver, så er det visse helsemessige grunner til å være veldig streng på slik import. Da tenker jeg på smittefare. Vi er veldige heldige her i landet, som verken har rabies el

Just now, SvartKrølltopp said:

 


Hvorfor er det da såpass strenge regler da? Og hvorfor og hvordan er det da mulig å i det hele tatt få de inn til lands når de som du sier er smittebærere?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Les her:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, SvartKrølltopp said:

 


Hvorfor er det da såpass strenge regler da? Og hvorfor og hvordan er det da mulig å i det hele tatt få de inn til lands når de som du sier er smittebærere?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Reglene hva angår gatehunder er ikke i nærheten så strenge som de burde være. Det ble lansert noen forslag i fjor, men de ble stoppet fordi de rammet seriøs avl på samme måten. Det jobbes fremdeles med å finne måter å stanse det på.

Og det er med god grunn - selv om noen av disse shelterne drives på en meget forbilledlig måte så er det andre som ødelegger stort. Hunder som avles på for at man skal kunne eksportere "gatehunder", veterinærer som bare stempler uten å undersøke og behandle dyr, hunder med en mentalitet som tilsier at de aldri burde plasseres i en familie. For noen så er dessverre eksport av "gatehunder" ren butikkvirksomhet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
24 minutter siden, Line skrev:

Reglene hva angår gatehunder er ikke i nærheten så strenge som de burde være. Det ble lansert noen forslag i fjor, men de ble stoppet fordi de rammet seriøs avl på samme måten. Det jobbes fremdeles med å finne måter å stanse det på.

Og det er med god grunn - selv om noen av disse shelterne drives på en meget forbilledlig måte så er det andre som ødelegger stort. Hunder som avles på for at man skal kunne eksportere "gatehunder", veterinærer som bare stempler uten å undersøke og behandle dyr, hunder med en mentalitet som tilsier at de aldri burde plasseres i en familie. For noen så er dessverre eksport av "gatehunder" ren butikkvirksomhet.

Er klar over og syntes det er veldig trist at det drives butikkvirksomhet, også veldig trist at flere av organisasjonene drives useriøst. Om det er slik du sier at det ikke er strengt nok, at det er fare for smitte, da er jeg selvfølgelig 100% enig at ting burde strammes opp. 

Det er også de seriøse som virkelig gir seg selv for dyrene jeg støtter. Jeg hadde ikke turt å adoptert en gatehund fra hvem som helst, men etter å selv har vært og besøkt paret der nede og sett hvordan de fungerer og opererer går jeg god for de. Der får vi også muligheten til å kontakte andre som har adoptert via de på en egen facebook gruppe, med bilder og oppdateringer daglig. Men igjen som du sier, det burde vært strengere med tanke på smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SvartKrølltopp said:

"Aldri. Ikke lar jeg mine hunder omgåes disse adopterte hundene heller. "

Kjenner jeg blir smått provosert.. I juni/juli var jeg i Tyrkia og besøkte et fantastisk eldre ektepar fra Tyskland. De forlot bylivet etter det som skulle være en ferie i Tyrkia, fordi de så alle de forsvarsløse dyrene som trengte de. Når jeg var der i sommer hadde de 26 hunder og 132 katter, de steriliserer/kastrerer alle dyrene de får inn og tar HD/AD røntgen av alle hundene. Dyrene får alle medisiner og vaksiner som må tas og velger heller å gi dyrene mat enn til de selv. Mange syntes vel det er helt idiotisk, men de lever virkelig for dyrene de har og tar inn. Får de inn en syk hund eller katt, får hunden eller katten lov til å pensjoneres på gården de operer på. En hund med HD/AD får heller nyte pensjonistlivet hos et par som gir alt for det de elsker. 

Selv om de har en ca 150 dyr de må ta vare på, gråter de hver gang 1 av dyrene dør. De har navn på absolutt alle. Jeg har aldri opplevd så mye kjærlighet som jeg gjorde når jeg var på besøk der. Både fra det tyske ekteparet og alle dyrene som kjempet om kos. Det var helt fantastisk å være der, alle levde i flokk og harmoni, og alle hundene var veloppdragen! Om noen år om jeg har mulighet, ville jeg definitivt dratt ned igjen på besøk og muligens tatt med en hund + en katt eller to.

Typen til en god venninne av meg hentet en 6 år gammel hund fra Spania for 1 1/2 år siden. Kan trygt si at det angrer de ikke på!

Skjønner det kan være et sjansespill, men ikke vær for kjapp med dømminga vær så snill. Er mange hjertehistorier der ute. Det tar også et par mnd for å klargjøre en hund/katt for avreise, det er ikke bare bare og det er mye arbeid i det! All creds til de som har styrken og klarer å komme gjennom alt det forferdelige de må være vitne til, og likevel tenke på dyrene. 

Det er beundringsverdig å prøve å hjelpe disse dyrene i land der det er masse gatehunder, men det løser ingen verdens ting å sende dem til Skandinavia med de risikoene det innebærer. Det som hjelper er kastrering, sterilisering og holdningsarbeid der de er. Det støtter jeg gjerne. Å risikere at mine egne hunder blir smittet av sykdommer vi ikke har hatt før her i landet og som er både dødelige og vanskelige å behandle? Aldri.

Det finnes ikke en eneste god grunn til å innføre disse hundene til Norge. Det er nok av hunder her som trenger et godt hjem.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, SvartKrølltopp skrev:

Er klar over og syntes det er veldig trist at det drives butikkvirksomhet, også veldig trist at flere av organisasjonene drives useriøst. Om det er slik du sier at det ikke er strengt nok, at det er fare for smitte, da er jeg selvfølgelig 100% enig at ting burde strammes opp. 

Det er også de seriøse som virkelig gir seg selv for dyrene jeg støtter. Jeg hadde ikke turt å adoptert en gatehund fra hvem som helst, men etter å selv har vært og besøkt paret der nede og sett hvordan de fungerer og opererer går jeg god for de. Der får vi også muligheten til å kontakte andre som har adoptert via de på en egen facebook gruppe, med bilder og oppdateringer daglig. Men igjen som du sier, det burde vært strengere med tanke på smitte.

Folk flest har ikke peiling på om den organisasjonen som legger ut verdens søteste bilde av en liten "gatehund"valp eller en trist gatehund er seriøs eller ikke. De ser et fint bilde, syns synd på hunden og føler seg snille som hjelper den søte hunden. Bare organisasjonen selv skriver at de er seriøse, så er det godt nok for de fleste som importerer disse hundene. Ser valpen søt eller trist ut på bildet, så åpner folk lommeboka og kjøper seg litt god samvittighet. At det finnes en eller to virkelig seriøse blant de useriøse hjelper ikke, for når jeg møter en importert gatehund på tur, så vet ikke jeg om den virkelig er godt nok sjekka og virkelig frisk, eller om den bare har et fint knippe betalte papirer. Jeg vil ikke utsette hundene mine for den risikoen og lar ingen importerte gatehunder komme bortpå mine hunder. Hvorfor er det så mye bedre å hjelpe hunder som trenger det i utlandet, enn hunder som trenger det i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, SvartKrølltopp said:

Er klar over og syntes det er veldig trist at det drives butikkvirksomhet, også veldig trist at flere av organisasjonene drives useriøst. Om det er slik du sier at det ikke er strengt nok, at det er fare for smitte, da er jeg selvfølgelig 100% enig at ting burde strammes opp. 

Det er også de seriøse som virkelig gir seg selv for dyrene jeg støtter. Jeg hadde ikke turt å adoptert en gatehund fra hvem som helst, men etter å selv har vært og besøkt paret der nede og sett hvordan de fungerer og opererer går jeg god for de. Der får vi også muligheten til å kontakte andre som har adoptert via de på en egen facebook gruppe, med bilder og oppdateringer daglig. Men igjen som du sier, det burde vært strengere med tanke på smitte.

Og inntil strengere regler og rutiner er på plass, skjønner du da at noen sier "Aldri. Ikke lar jeg mine hunder omgåes disse adopterte hundene heller."? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
Akkurat nå, Line skrev:

Og inntil strengere regler og rutiner er på plass, skjønner du da at noen sier "Aldri. Ikke lar jeg mine hunder omgåes disse adopterte hundene heller."? :) 

Vondt og innrømme, men ja, jeg skjønner hvorfor noen sier det slik. Gleder meg til den dagen jeg kan innrømme det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SvartKrølltopp skrev:

 


Hvorfor er det da såpass strenge regler da? Og hvorfor og hvordan er det da mulig å i det hele tatt få de inn til lands når de som du sier er smittebærere?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Reglene for innførsel finnes dessverre ikke strenge. 

Sykdommer som i dag kreves vaksiner for begrenser seg vel til rabies og bendelorm. Grunnen til at det gjelder akkurat disse sykdommene er fordi disse er farlige for mennesker. 

Men en haug andre sykdommer kan komme med disse hundene, potensielt livsfarlige sykdommer som vi aldri har hatt her til lands og som vi ikke har medisiner mot. Fordi disse sykdommene kun er farlige for dyr finnes det ikke krav om testing eller vaksinering. 

Det er dessuten påvist av blodprøver at hunder som er kommet hit med godkjente papirer slettes ikke hadde vaksinene i orden.

Det virker å være veldig vanskelig å finne en måte å forby denne innførselen uten at det skal gå ut over seriøse oppdrettere, men det er ikke uten grunn at myndighetene ønsker det forbudt. 

Jeg forstår empatien dere føler med hundene, men jeg klarer bare ikke å forstå hvordan dere kan forsvare å i værste fall innføre nye sykdommer til Norge og å sette norske hunder i fare, kun for å hente hjem den ene hunden. 

Så du må hjertens gjerne bli provosert, men mine hunder får fortsatt ikke omgåes disse adoptivhundene. Uavhengig av hjertevarme historier synes jeg ikke risken er verdt det. 

Ser forresten at du sa deg enig på slutten her. Det er veldig bra! :) Den dagen det beviselig ikke er fare for fremmede sykdommer kan jeg kanskje mildne litt på uttalelsene mine, men jeg tror dessverre ikke den dagen kommer. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SvartKrølltopp skrev:

"Aldri. Ikke lar jeg mine hunder omgåes disse adopterte hundene heller. "

Kjenner jeg blir smått provosert.. I juni/juli var jeg i Tyrkia og besøkte et fantastisk eldre ektepar fra Tyskland. De forlot bylivet etter det som skulle være en ferie i Tyrkia, fordi de så alle de forsvarsløse dyrene som trengte de. Når jeg var der i sommer hadde de 26 hunder og 132 katter, de steriliserer/kastrerer alle dyrene de får inn og tar HD/AD røntgen av alle hundene. Dyrene får alle medisiner og vaksiner som må tas og velger heller å gi dyrene mat enn til de selv. Mange syntes vel det er helt idiotisk, men de lever virkelig for dyrene de har og tar inn. Får de inn en syk hund eller katt, får hunden eller katten lov til å pensjoneres på gården de operer på. En hund med HD/AD får heller nyte pensjonistlivet hos et par som gir alt for det de elsker. 

Selv om de har en ca 150 dyr de må ta vare på, gråter de hver gang 1 av dyrene dør. De har navn på absolutt alle. Jeg har aldri opplevd så mye kjærlighet som jeg gjorde når jeg var på besøk der. Både fra det tyske ekteparet og alle dyrene som kjempet om kos. Det var helt fantastisk å være der, alle levde i flokk og harmoni, og alle hundene var veloppdragen! Om noen år om jeg har mulighet, ville jeg definitivt dratt ned igjen på besøk og muligens tatt med en hund + en katt eller to.

Typen til en god venninne av meg hentet en 6 år gammel hund fra Spania for 1 1/2 år siden. Kan trygt si at det angrer de ikke på!

Skjønner det kan være et sjansespill, men ikke vær for kjapp med dømminga vær så snill. Er mange hjertehistorier der ute. Det tar også et par mnd for å klargjøre en hund/katt for avreise, det er ikke bare bare og det er mye arbeid i det! All creds til de som har styrken og klarer å komme gjennom alt det forferdelige de må være vitne til, og likevel tenke på dyrene. 

Masse ære og berømmelse til de som hjelper dyrene der de er. Og hunder kan jeg skjønne til en viss grad av folk vil hjelpe med å hente dem hit, som en misforstått snillhet, all den tid vi ikke har et løshundproblem i Norge. Men katter??? De har vi mer enn nok av som flyr hjemløse selv. Og her i landet sliter de med en ekstra belastning kontra de i Tyrkia, her er det i tillegg kaldt, og mange fryser i hjel. Så å innføre løskatter fra andre land er langt forbi min fatteevne, det finnes ikke noe som nærmer seg gode grunner engang. Som et minimum må vi bli kvitt vårt eget problem før vi kan begynne å hjelpe andre med deres. Og å få flere katter til Norge er så langt unna løsningen som det er mulig å komme. Jeg håper virkelig du tenker deg om flere ganger før du vurderer noe sånt. Det finnes tusenvis av nydelige katter som sitter og venter på sine for-alltid-hjem på Kattehus rundt om i hele landet, og enda flere som går ute og fryser, og venter på å få plass på de samme husene. Hjelp dem!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine auger kan slike hunda være en eventuell smittekilde fordi eg har lest om så mange organisasjoner som ikkje er ærlige om det dei gjer. Dei Seier at hunden er fullvaksinert og alt er klart for den å reise til Norge, og når den kommer hit er den full av orm og har ingen antistoffer mot sjukdommer som den skal ha. Eg er sterkt imot gatehund importen, hjelp heller en hund som er i Norge, den treng da like godt hjelpen den som gatehundane gjer :-/

Eg lar aldri min hund være borti slike, bortsett fra venninna min sin hund fra Argentina, men den redda ho sjølv, fulgte opp med alt av vaksiner og det den skulle ha, da ho budde der borte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke bare om å lyve om vaksiner, men at vi rett og slett ikke har krav om behandling for sykdommer som hundene kan ha med seg inn i landet. Så selv om hunden oppfyller innføringskravene til Norge kan de fortsatt ha med seg smittsomme sykdommer som kan skade hundene våre. Det er kanskje et vel så stort problem, at de som følger reglene tror at de har gjort det ordentlig og at hunden er ufarlig.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her; jeg kan godt forstå at man blir rørt og vil hjelpe disse hundene men jeg har adskillig vanskeligere for å forstå at man virkelig med viten og vilje risikerer liv og helse for norske hunder.. Hvordan har man samvittighet til det? 

Det finnes allerede manssevis av norske hunder som trenger nye hjem, hvorfor kan man ikke gi en norsk hund sjanse til et nytt og bedre liv? Er det så mye 'finere' å importere en hund fra utlandet? 

Som Lene_S stiller jeg mildest talt meget uforstående til at noen vurderer å ta inn katter fra utlandet..:blink: Vi har katter i bøtter og spann her i Norge, som trenger nye hjem ! Å importere 'villkatter' til Norge er pent sagt som å importere sand til Sahara..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, QUEST skrev:

Som andre sier her; jeg kan godt forstå at man blir rørt og vil hjelpe disse hundene men jeg har adskillig vanskeligere for å forstå at man virkelig med viten og vilje risikerer liv og helse for norske hunder.. Hvordan har man samvittighet til det? 

Det finnes allerede manssevis av norske hunder som trenger nye hjem, hvorfor kan man ikke gi en norsk hund sjanse til et nytt og bedre liv? Er det så mye 'finere' å importere en hund fra utlandet? 

Som Lene_S stiller jeg mildest talt meget uforstående til at noen vurderer å ta inn katter fra utlandet..:blink: Vi har katter i bøtter og spann her i Norge, som trenger nye hjem ! Å importere 'villkatter' til Norge er pent sagt som å importere sand til Sahara..

Signerer denne! Dra til et omplasseringssenter å se... Det er ikke slik at omplasseringshunder i Norge lever et perfekt og stressfritt liv på kennel! Mange hunder takler dårlig kennellivet og trenger et eget, kjærlig hjem. Det er hunder som venter og venter på et hjem, som kanskje aldri vil få det pga alder, sykdom, atferdsproblemer eller at det er andre som går først. I Norge!! Adopter for all del en hund, men start med å hjelpe de vi alt har i vårt eget land.

Tenk på alle kattene som blir dumpet også... I Norge! Det er mangel på fosterhjem og finn.no kryr av katter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
6 timer siden, Lene_S skrev:

Masse ære og berømmelse til de som hjelper dyrene der de er. Og hunder kan jeg skjønne til en viss grad av folk vil hjelpe med å hente dem hit, som en misforstått snillhet, all den tid vi ikke har et løshundproblem i Norge. Men katter??? De har vi mer enn nok av som flyr hjemløse selv. Og her i landet sliter de med en ekstra belastning kontra de i Tyrkia, her er det i tillegg kaldt, og mange fryser i hjel. Så å innføre løskatter fra andre land er langt forbi min fatteevne, det finnes ikke noe som nærmer seg gode grunner engang. Som et minimum må vi bli kvitt vårt eget problem før vi kan begynne å hjelpe andre med deres. Og å få flere katter til Norge er så langt unna løsningen som det er mulig å komme. Jeg håper virkelig du tenker deg om flere ganger før du vurderer noe sånt. Det finnes tusenvis av nydelige katter som sitter og venter på sine for-alltid-hjem på Kattehus rundt om i hele landet, og enda flere som går ute og fryser, og venter på å få plass på de samme husene. Hjelp dem!

Jeg er veldig klar over hvordan det er med katter i Norge! Jeg har deltatt aktivt i Kattens Vern i min by, reddet og tatt inn katter alene og skaffet fosterhjem, "fureverhomes" til flere! Jeg kan fortsatt ha medlidenhet for andre dyr verden over og å ønske de får hjem selvom, at jeg kan støtte den utenlandske organisasjonen jeg kjenner til og stoler på med noen slanter skjemmes jeg ikke over. Jeg vil gjøre det jeg kan, selv om det er lite.

Det er kaldt i Tyrkia, det er vinter der og. Om du har sett mitt siste innlegg kan du kanskje se at jeg har lagt meg paddeflat, det er mye jeg ikke vet som jeg kan få bedre opplysninger om, og det har jeg fått her, men jeg er fortsatt ikke helt uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SvartKrølltopp skrev:

Jeg er veldig klar over hvordan det er med katter i Norge! Jeg har deltatt aktivt i Kattens Vern i min by, reddet og tatt inn katter alene og skaffet fosterhjem, "fureverhomes" til flere! Jeg kan fortsatt ha medlidenhet for andre dyr verden over og å ønske de får hjem selvom, at jeg kan støtte den utenlandske organisasjonen jeg kjenner til og stoler på med noen slanter skjemmes jeg ikke over. Jeg vil gjøre det jeg kan, selv om det er lite.

Det er kaldt i Tyrkia, det er vinter der og. Om du har sett mitt siste innlegg kan du kanskje se at jeg har lagt meg paddeflat, det er mye jeg ikke vet som jeg kan få bedre opplysninger om, og det har jeg fått her, men jeg er fortsatt ikke helt uvitende.

Så bra! Og selvfølgelig skal du, og vi andre, ha medlidenhet med dyr i andre land. Det er det jo ingen som har benektet, eller kritisert noen for, tvert i mot. Og det er veldig bra å støtte organisasjoner lokalt i utlandet økonomisk, som jeg skrev tidlig i tråden, for det hjelper mye mer der problemet faktisk er. Så det får du ingen klager på fra meg :) Det var det du skrev om at du gjerne skulle ha hentet en katt eller to fra den organisasjonen du besøkte jeg reagerte på. Send gjerne penger :)

Jeg så at du innrømmet at det var aspekter du ikke hadde tenkt på angående hundene, og det er flott gjort, ikke alle er så flinke til sånt. Jeg skrev det jeg skrev for også å dekke opp kattenes del av dette. Og ikke bare for deg, men også for andre som leser tråden, som er minst like viktig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SvartKrølltopp skrev:

Jeg er veldig klar over hvordan det er med katter i Norge! Jeg har deltatt aktivt i Kattens Vern i min by, reddet og tatt inn katter alene og skaffet fosterhjem, "fureverhomes" til flere! Jeg kan fortsatt ha medlidenhet for andre dyr verden over og å ønske de får hjem selvom, at jeg kan støtte den utenlandske organisasjonen jeg kjenner til og stoler på med noen slanter skjemmes jeg ikke over. Jeg vil gjøre det jeg kan, selv om det er lite.

Det er kaldt i Tyrkia, det er vinter der og. Om du har sett mitt siste innlegg kan du kanskje se at jeg har lagt meg paddeflat, det er mye jeg ikke vet som jeg kan få bedre opplysninger om, og det har jeg fått her, men jeg er fortsatt ikke helt uvitende.

Du er veldig klar over hvordan det er med katter i Norge (av erfaring tydeligvis) og likevel vurderte du å hente inn en eller to katter? Jeg syns ikke det henger helt på greip.. ? 

Jeg spør igjen, hvis man ønsker å redde enten hunder eller katter, hvorfor tenker man ikke først og fremst på de som allerede finnes her i landet, i overflod? Hva er det som er så mye bedre med å ta inn utenlandske hunder eller katter? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
6 timer siden, QUEST skrev:

Du er veldig klar over hvordan det er med katter i Norge (av erfaring tydeligvis) og likevel vurderte du å hente inn en eller to katter? Jeg syns ikke det henger helt på greip.. ? 

Jeg spør igjen, hvis man ønsker å redde enten hunder eller katter, hvorfor tenker man ikke først og fremst på de som allerede finnes her i landet, i overflod? Hva er det som er så mye bedre med å ta inn utenlandske hunder eller katter? 

Ja jeg vet hvordan det er med katter i Norge (av erfaring tydeligvis), svaret mitt har du i mitt forrige innlegg. Trenger ikke å henge på greip at jeg er ung, dum og naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SvartKrølltopp skrev:

Ja jeg vet hvordan det er med katter i Norge (av erfaring tydeligvis), svaret mitt har du i mitt forrige innlegg. Trenger ikke å henge på greip at jeg er ung, dum og naiv.

Jeg kan ikke huske å ha påstått at du er noen av de ovennevnte tingene? Jeg aner ikke hvor gammel du er for det første ;) Jeg påpekte bare at siden du har rikelig med erfaring fra 'kattesaken' i Norge, så syns jeg det var rart at du faktisk hadde vurdert å ta inn 'villkatter' fra utlandet..

Jeg sa også og lurer fortsatt på hvorfor det tydeligvis er så mye bedre å ta inn hunder/katter fra utlandet, enn å redde noen av de mange som finns i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
1 time siden, QUEST skrev:

Jeg kan ikke huske å ha påstått at du er noen av de ovennevnte tingene? Jeg aner ikke hvor gammel du er for det første ;) Jeg påpekte bare at siden du har rikelig med erfaring fra 'kattesaken' i Norge, så syns jeg det var rart at du faktisk hadde vurdert å ta inn 'villkatter' fra utlandet..

Jeg sa også og lurer fortsatt på hvorfor det tydeligvis er så mye bedre å ta inn hunder/katter fra utlandet, enn å redde noen av de mange som finns i Norge? 

Og jeg har heller ikke sagt at du har påstått noen av de ovennevnte tingene. Jeg syntes denne delen av diskusjonen er tåpelig, blir bare å diskutere for å diskutere, for ikke å nevne, på en nedlatende måte.

Jeg har et hjerte for dyra som kanskje får meg til å virke naiv. Når jeg var i Tyrkia og besøkte det tyske paret, fikk jeg også en nærmere tilknytting til de kattene og hundene som er på gården. Mange har blitt skutt på som blink, banka halvt ihjel av en kelner på en restaurant, blitt brukt på som lokkemiddel for rovdyr osv osv. Barna der nede blir lært opp til at hundene og kattene er søppel, selvfølgelig ikke alle, men det er en del. Poenget er at jeg har da blitt glad i ekteparet, samt dyrene jeg ble kjent med. Det var også vanskelig for meg å dra derifra å vite at de får så mye motstand fra innbyggere og at flere prøver å sabotere, for som sagt, dyrene blir sett på som søppel.

Jeg har jo fått en større innsikt og forstår nå problemet av å ta inn både katter og hunder med tanke på smitte. Jeg kommer til å fortsette å sende penger til utlandet og støtte de på den måten, men her i Norge kan jeg stille opp fysisk. 

For å svare på spørsmålet ditt: Jeg har aldri nevnt at det tydeligvis er så mye bedre å ta inn hunder og katter fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er "finere" å ha en gateimport. Har møtt en del av dem, og eierne er alltid flimke å skryta av at dette er en gateimport. Jeg er bare glad de sier fra, så slipper mine hunder å pleie omgang med dem...Det er for meg helt ubegripelig at folk importerer smitterisiko til Norge. Vi har veldig god dyrehelse her i Norden, og det vil jeg gjerne at vi skal fortsette med.  Misforstått, fjollete snillhet kan fort bære helt galt av sted!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nok av saker i media hvor både hund og katt blir brukt som skyteblink, sparka etter, osv osv. her også? Var ett par år siden en stygg sak i Bergen (nesten sikker på at det var i Bergen eller i området der) hvor en unge ble klort av en nabokatt og faren til ungen drepte katta med flere planke slag.. Dyreplageri i Norge er ikke akkurat blåbær i forhold det heller.

Det skjer fryktelige ting med løskatter og uønskede hunder i Norge som alle andre steder i verden. Så igjen, det virker oppriktig talt som om absolutt alle som heller vil til utlandet for å redde hunder syns det er mer eksklusivt og beundringsverdig enn og gi ett "furever" home til random tanketom nordmanns stakkars unghund som er til omplassering ellers blir den avlivet-hund. 

Sier som de andre her, det er nok av triste katte skjebner som det er i Norge, de har like triste historier som katter i både Tyrka, Spania, Hellas, USA og andre land hvor det er løskatt problematikk.
 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest SvartKrølltopp
Akkurat nå, MissHeike skrev:

Er det ikke nok av saker i media hvor både hund og katt blir brukt som skyteblink, sparka etter, osv osv. her også? Var ett par år siden en stygg sak i Bergen (nesten sikker på at det var i Bergen eller i området der) hvor en unge ble klort av en nabokatt og faren til ungen drepte katta med flere planke slag.. Dyreplageri i Norge er ikke akkurat blåbær i forhold det heller.

Det skjer fryktelige ting med løskatter og uønskede hunder i Norge som alle andre steder i verden. Så igjen, det virker oppriktig talt som om absolutt alle som heller vil til utlandet for å redde hunder syns det er mer eksklusivt og beundringsverdig enn og gi ett "furever" home til random tanketom nordmanns stakkars unghund som er til omplassering ellers blir den avlivet-hund. 

Sier som de andre her, det er nok av triste katte skjebner som det er i Norge, de har like triste historier som katter i både Tyrka, Spania, Hellas, USA og andre land hvor det er løskatt problematikk.
 

Dyremishandling er overalt, det virker uunngåelig. Og selvfølgelig burde vi hjelpe de dyrene vi allerede har i Norge. Jeg er glad vi har organisasjoner her i landet som prøver og ofte klarer å sette fokus på diverse dyresaker. Skulle hatt mer, som det med smittefarer en gatehund kan ta med seg videre hund til hund, jeg har aldri hørt noe som helst om en slik fare før her på sonen. Men man kan vel ikke få både i pose og sekk.

Håper det kommer en ordentlig ordning som dyrepoliti landet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall så tror jeg at du hjelper ekteparet du besøkte aller mest med økonomisk støtte enn å adoptere en hund fra dem :)

Og håper virkelig at historien til Mons eller Pusi kan fenge på samme måten som det gjør for katter andre steder i verden. Det er nemlig verken beundringsverdig eller særlig imponerende og hente verken hund eller katt når det er triste hunder og katter som trenger den hjelpen her i lille Norge. 
 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...