Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulvejakten stanses midlertidig


Lene_S
 Share

Recommended Posts

http://www.tv2.no/nyheter/9503807/

Ulvejakta utenfor ulvesonen i Østfold, Oslo, Akershus og Hedmark stanses midlertidig etter at WWF har fått medhold i Oslo tingrett.

– Oslo tingrett har fattet en viktig beslutning når den pågående ulvejakta nå er stanset. Nå ser vi fram til at saken vår kommer opp for retten, der domstolene må vurdere om norsk ulveforvaltning er i strid med norsk lov og internasjonale forpliktelser, sier miljøpolitisk leder Ingrid Lomelde i WWF Verdens naturfond.

Da saken ble behandlet i Oslo tingrett i forrige uke betegnet Norges Bondelag søksmålet fra WWF som et desperat forsøk på å skaffe ekstra oppmerksomhet om et følsomt tema. Einar Frogner fra Bondelaget uttalte at en stans i ulvejakta ville få dramatiske konsekvenser for matproduksjonen i Norge.

Staten har hatt støtte av Bondelaget, Skogeierforbundet og Norges Jeger- og Fiskerforbund i saken. Disse er sammen dømt til å betale saksomkostninger til WWF på drøyt 65.000 kroner.

Endelig har noen gått rettens vei i denne saken, og WWF kommer til å få julepresang av meg i år. Jeg kan ikke se at det i det hele tatt skal være noe spørsmål om ulveforvaltningen strider mot norsk lov, all den tide ulven i følge lovverket er totalfredet. Ikke noe omatt, dersomatt, hvisomatt. Internasjonale avtaler kan jeg ikke så mye om, og aner ikke hva sier, men bruddet mot vår egen lov burde være plenty ammunisjon. 

Synes det, med tanke på at faktisk er totalfredet, virker det ganske smålig av Bondelaget å betegne søksmålet som et desperat forsøk på å få oppmerksomhet. Vel, søksmålet et vel først og fremst et forsøk på å vinne frem, vil jeg tro, og bønder er vel ikke akkurat de som holder kjeften mest lukka i media for å unngå oppmerksomhet rundt temaet, så det er å skyte seg litt i foten å slenge påstanden andre veien. Begge sider vil jo ha oppmerksomhet for sitt ståsted. 

Igjen så får Norge negativ oppmerksomhet for dyrevelferd internasjonalt. Denne gangen via Leonardo DeCaprio, som engasjerer seg på sosiale medier. http://www.tv2.no/underholdning/9493954/
Når man legger på Norges allerede frynsete rykte pga hvalfangst, så gjør vel ikke dette norske produkter mer populære. Norge eksporterer jo diverse ting, og man risikerer at vinninga går opp i spinninga om hatjakta mot ulv fortsetter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...