Gå til innhold
Hundesonen.no

Tines julekartonger

Recommended Posts

"Lederen i Rovviltnemnda til Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Marius Røer Andersen, sier at utseendet til de nye melkekartongene går ut over den mentale helsen til bøndene og mener folk slutter med sauedrift på grunn av slike episoder."

http://www.tv2.no/nyheter/9509608/

Har med stor undring sett innslag på TV2 Nyhetskanalen...
Virkelig? Psyk av en melkekartong?

• Like 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for de som er berørte av ulven, og som har hatt tap (dyreliv) pga den.
Det er nok ikke mange av oss som har et ønske om å ha ulven klint oppi oss, selv om man ikke nødvendigvis ønsker å utrydde den.
Det er bare utrolig merkelig å gå ut i media pga en tegning på en melkekartong...

• Like 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er latterlig. Ulven er en del av den norske faunaen og har vært det i tusen år. Ulven finnes i norske folkeeventyr, i folketro, i litteraturen og i kunsten. Og så skal det ikke være greit å ha et ulvebilde på en norsk melkekartong? Er ulvestriden det enste som finnes i hodene på disse folka?

• Like 17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Shokata skrev:

"Lederen i Rovviltnemnda til Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Marius Røer Andersen, sier at utseendet til de nye melkekartongene går ut over den mentale helsen til bøndene og mener folk slutter med sauedrift på grunn av slike episoder."

http://www.tv2.no/nyheter/9509608/

Har med stor undring sett innslag på TV2 Nyhetskanalen...
Virkelig? Psyk av en melkekartong?

Går utover den mentale helsa?? Skal man le eller gråte?? Hvis disse er så ømfintlige at de ikke tåler å se en tegning av rovdyr på en melkekartong, da kan jeg ikke etter aller beste evne fatte og begripe at de kan være bønder.. 

Dette er så tåpelig  at jeg hadde gremmet meg hadde jeg vært bonde og blitt slått i hartkorn med disse..:blink:

Men..hvis de nå blir så mentalt dårlige av å se en liten silhuett-tegning ..så undres jeg over hvordan de reagerer når de ser/hører om de stadig forekommende dyretragedeiene i forbindelse med fjøsdrift..? 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hele greia er så sinnsykt latterlig at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere, egentlig... Lurer på om de unngår å fortelle historien om rødhette til ungene sine, f. eks :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå drikker jeg ikke melk. Men greier fint å forstå at folk som får liv og hverdag ødelagt av en skakkjørt rovdyrpolitikk, ikke synes det er så gøy å bli minnet på elendigheten hver gang man åpner kjøleskapsdøra. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man kan jo kjøpe Q-melk da, hvis det er vondt å se på Tines kartong?
Dette virker, for meg, like dumt som å boikotte Rema pga en app... (som er valgfri, den også)

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Shokata skrev:

Men man kan jo kjøpe Q-melk da, hvis det er vondt å se på Tines kartong?
Dette virker, for meg, like dumt som å boikotte Rema pga en app... (som er valgfri, den også)

Ja, jeg regner jo med at mange gjør det? Jeg hadde ikke giddet å kjøpe noe som minner meg på hvorfor vi kanskje blir nødt til å flytte fra drømmestedet, hver gang jeg åpner kjøleskapet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor de generelt velger rovdyr på kartongen. De har vel ikke så mye med fjøsnissen å gjøre? 

Den er visst en del av en av fire historier om fjøsnissen (på pakkene).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er visst en del av en av fire historier om fjøsnissen (på pakkene).

Kunne noen da Evt ha kopiert inn teksten? For jeg kjøper ikke melk.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne noen da Evt ha kopiert inn teksten? For jeg kjøper ikke melk.. 

Hvis den er på skummet melk kan jeg fint rote meg frem til riktig historie neste gang jeg skal handle.
Har ikke julekartong hjemme nå hvertfall. 
Jeg veksler mellom Tine og Q også :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så mangt en skal ta hensyn til.  

Jeg er ingen ulveforkjemper, eller ulvemotstander, befinner meg vel et sted på midten. Men dette synes jeg faktisk er ganske dumt. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den er på skummet melk kan jeg fint rote meg frem til riktig historie neste gang jeg skal handle.
Har ikke julekartong hjemme nå hvertfall. 
Jeg veksler mellom Tine og Q også :P 

Den er vel bare på hel, tror jeg.. 

jeg drikker melk fra tanken, så jeg aner egentlig ikke :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel bare på hel, tror jeg.. 

jeg drikker melk fra tanken, så jeg aner egentlig ikke :P

Kan prøve å huske å snikfotografere da :D 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ulven på kartongen ser kanskje uskyldig ut, men det er den ikke. Jeg var så dum at jeg satte en sånn kartong i kjøleskapet. Neste morgen var lammerullen borte. En pakke med Trønderfår var stygt skamfert, og måtte avlives. Ribberullen var ikke til å kjenne igjen, og selv leverposteien hadde stygge bitemerker...
Uskyldig tegning du liksom?!?!

Jeg synes denne var ganske morsom! :D

• Like 19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært et spesielt år for sauebønder mtp. ulv og påkjenning. Selv om jeg mener dette blir storm i vannglass, så kan jeg godt skjønne at noen føler det blir å gni trynet i sorgen, spesielt rett etter lammeoppgjør, hvor mange har fått det svart på hvitt hvor mye det har gått ut over drifta deres.

Det sagt, så er ulven en del av våre rovdyr, hvis det først er rovdyr på pakken, så har den sin plass der den også :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper folka lager seg en feit, tjukk, gammeldags underskriftskampanje. Så vil jeg helst ha navn, adresse og produksjonsnummer på hver eneste produsent som ser seg nødt til å gå ut i media og surke over hva tine velger å ha som en del av sin melkekartong-dekor, også skal jeg prøve å påvirke så mange mennesker som overhodet mulig til å aldri kjøpe en dritt av deres produkter. Når man er så psykisk syk at man ikke takler å se en ulv portretteres på en melkepakke (deres egen betegnelse) så har man ingen ting med dyrehold å gjøre; da har man et så stygt syn på andre levende individer at det ikke er forenelig med et normalt forhold til dyreliv. Disse menneskene har da, etter min mening, graverende empatiske mangler. Og de brenner hver eneste forb**** bru man kunne håpt å lage mellom de selv, og de som allerede har de på tvers med sandpapir ned halsen (som meg), sogar også med de som forsøker holde seg mer "diplomatiske" (andre deltakere i tråden her)....

Jeg tar meg i å tenke på den sterke rasismen ulven utsettes for, og at dette i det hele tatt er akseptert å publisere og ytre offentlig. Slik hatsk omtale, at man ikke en gang tåler å se ansiktet på de. Dette er rene jødehatet på 1940-tallet i ny variant, direkte skremmende :no:

• Like 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde de gått ut og sagt at det var smakløst og tankeløs design av Tine hadde jeg sagt meg helt enig. Men så skjøre tror jeg ikke bønder er, at de får mentale problem av en melkekartong. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 hours ago, Mira2.0 said:

Hadde de gått ut og sagt at det var smakløst og tankeløs design av Tine hadde jeg sagt meg helt enig. Men så skjøre tror jeg ikke bønder er, at de får mentale problem av en melkekartong. 

Smakløst design? Virkelig? Det er ulven, en av våre store rovdyr. Den har da like stor rett til å pryde melkekartongen som elg. 

• Like 15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om de hadde fått psykiske problemer om det hadde vært avbildet trafikk, flått eller fjellskrenter på melkekartongene også? Det tar livet av langt flere sau enn hva ulv gjør.

Denne saken er rett og slett patetisk. 

• Like 15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Stella

Ingen som reagerer på ørnene? Ville tro det var langt flere bønder som er berørt av ørn enn av ulv, om man tar med reindrift osv.

Om sauebøndene blir psykisk syke av å se en tegnet ulv på en melkekartong, fordi det minner dem på dårlig oppgjør, dårlig økonomi osv, så lurer jeg på hvordan de overlever å gå forbi kjøttdisken i butikken? For det må være skrekkelig traumatisk å se ordet "Nortura" klistret midt i glaninga på den måten, det er jo tross alt Nortura som betaler sauebønder latterlige 4kr/kg for lammene pga overproduksjonen, og det er dette, ikke rovdyrtap, som i år har gitt den store økonomiske utfordringen for sauebønder...

Jeg får helt panikk av å stadig bli minnet om hvor utrolig dumme mennesker er. At mennesker faktisk drar ting så langt ut av proporsjoner som ulvesaken er dratt, og nå dette som en tragisk topp på det hele. At mennesker er så ufattelig korka at de ikke klarer å skille saker er skremmende. For det burde være klinkende klart å skille mellom problemene man har i praksis med rovdyrpolitikken (nei, ikke ulven, den er ikke problemet, problemet er rovdyrpolitikken) og avbildninger og historier omfattende ulven. Det er jo helt idiotisk at man ikke klarer å skille dette.
Jeg har gjentatte ganger hatt problemer med rev her på gården, den har tatt både ender og høns. Det kunne likevel ikke falle meg inn å overføre den redselen jeg har for at reven skal ta flere av mine dyr til bilder av rev, film av rev, tegninger (ærlig talt!!!) av rev osv.

Dette er jo helt over stokk og stein hele greia, og det tas stadig til nye høyder, som dette med melkekartongen. Det er så hinsides all normal adferd at hadde det ikke vært så mange, og av en eller annen grunn så "akseptert", hadde folk med denne adferden fått en (eller flere) diagnoser... De har jo helt mistet bakkekontakten og gangsynet, og drives av en paranoia og fobi som er langt over grensen på irrasjonell.

Første jeg så på facebook om melkekartong-ulven trodde jeg var en spøk, en skikkelig god en fordi den var så overdrevet. Da jeg innså det var ment på ramme alvor...jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg bare ble helt satt ut.

Jeg har hele tiden håpet det kunne bli til en enighet, eller i det minste en løsning som over tid kunne mildne gemyttene og bli konstruktiv i stedet for destruktiv som det er nå, men med dette melkekartongstyret lurer jeg på om det håpet forsvant, for dette er så langt ute at det ikke kan være mulig å få i land noen løsning. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres ut som hunden din trenger å få bygget selvtilliten. Prøv å gjør alt positivt, og begynn gjerne fra ''scratch'' med å tilvenne han halsbånd. Prøv å lek med det, eller gi han ros/godbit for at han snuser og viser oppmerksomhet til det, for da vil han ikke se på halsbåndet som noe negativt. Gjør turene interessante og morsomme, med godbitsøk, triks og aktivisering. Mental aktivisering er like viktig, hunder liker å få brukt hodet. Gi han små utfordringer, hvor han kan føle på mestringsfølelse. Han er nok bare usikker av seg og trenger å føle på litt mer trygghet på tur. Etterhvert vil nok også han glede seg til turene.  
    • Nå er han ikke valp lenger, men da han var liten sov han i et stort bur uten dør ved siden av senga vår med kompostgrinder rundt som laget en ganske stor innhegning. Grindene holdt han bare unna ledninger og andre skumle ting. Senga vår og egentlig hele gulvplassen på soverommet var inne i innhegningen, så egentlig holdt grindene andre ting ute like mye som de holdt han inne... Vi satt en del på gulvet med han mens han sovnet helt i starten, og da fikk han ligge så mye inntil som han ville. La oss bare opp i senga selv etter at han sovnet, og det var ikke noe problem. Han virket egentlig aldri spesielt utrygg, så det tok ikke veldig lang tid før vi begynte å øve på å sovne uten å ligge inntil, spesielt på dagtid. Han ville aller helst bare sove i fanget hele tiden, og fikk selvsagt det også, men for oss var det viktig å venne han til å kunne sovne og sove uten oss også. 
      Det åpne buret ble ganske raskt erstattet med en stor hundeseng og kompostgrindene ble sakte, men sikkert fjernet i hele leiligheten.  Hvorfor vi endte med den løsningen var fordi vi ville ha han såpass nærme oss at han skulle føle seg trygg og at vi skulle bli vekket om han var urolig på natta. Ville ikke ha han i lukket bur, men syns det var kjekt med begrenset område så vi hadde god kontroll på hvor han var. Både for å kunne trygge han om han trengte det, men også for å komme oss ut med han på natta for å tisse. Vi valgte å ikke ha han i senga da han ikke skulle sove der på sikt, men med ganske lav seng og soveplassen hans helt inntil virket det som han fikk den nærheten han trengte likevel. Nå er han 15 måneder gammel og har flyttet ut av soverommet fordi han bråker en del i løpet av natta så samboer aldri gikk sove godt. Eller, bråker og bråker, jeg våkner jo stort sett ikke, men samboer gjør det. Mio rer opp noe voldsomt et par ganger i løpet av natta, boffer og brummer litt i søvne og vasker seg veldig på morgenen. Nå har han senga si i gangen rett utenfor døra til rommet vårt, og ellers fri tilgang til hele leiligheten på natta. Døra til soverommet står åpen så han kan komme inn om han vil, han har bare ikke soveplassen sin der lenger og aldri i verden om han legger seg for å sove et sted det ikke er seng eller sofa eller puter. Stort sett velger han å sove i sofaen på stua oppi alle putene og teppene. Lille luksusdyret mitt   
    • Hei! Valpen min har de siste dagene blitt mer urolig inne og finner ikke helt roen når han legger seg ned. Reiser seg fort, vandrer rundt, osv. (der han tidligere finner lett roen og har flere liggeplasser han liker). Han har enda mer behov for tygging og biting og tenker at det er tenner som jobber på.. Har noen erfaring med endring i oppførsel når tenner begynner å komme? Han er 3 1/2 mnd, liten puddel, og alt annet er i god form. Nylig hos vetrinæren og ellers er han som vanlig. 
    • Hei. Nå har vi vært hos dyrlegen. Han ble godt sjekket og de fant ikke noe galt. Mener han er en egenrådig liten kar. Han er chinese crested powderpuff, og det sies at den rasen kan være litt sær. Men dette forklarer jo ikke hvorfor han er redd ute. Han ble en gang veldig skremt (nesten panikk) av 2 rulleskiløpere som kom i full fart, det var svisjlyden som gjorde ham redd. Dette er over et år siden. Han fikk også panikk nyttårsaften. I år skal han få en beroligende gel. Han er egentlig redd ute uansett hvor vi går,enten langs veien eller i skogen. Ser seg hele tiden tilbake. Skal nå prøve Adaptil halsbånd, dyrlegen mente det kanskje kunne hjelpe. Nå går vi på hans premisser. Har faktisk mottatt godbiter på tur nå. Når det gjelder knurringen hans er det nok det at han vil bestemme. Tidligere glefset han også når jeg skulle ta på halsbånd men det har jeg fått slutt på. Nå sier han ingenting selv om han gjemmer seg når han ser halsbåndet. Er frivillig med ut morgen og kveld. Han er helt stueren for han har mulighet til å gå ut løs i hagen når han ber om det. Jeg får jobbe mer med turgåing,har prøvd med godbiter for å få ham til å komme til døra, det funker bare hvis han vil. Vi går også på tur sammen med andre hunder, men han liker ikke alle hunder eller mennesker. Er nok en bestemt liten gutt som strekker strikken så langt han kan. Veldig glad for å høre fra dere. Tar gjerne imot flere råd. Vi har gått både på hvalpekurs og videregående kurs. Han er veldig glad i å lære ting.
    • Hvor sover deres valp om natten og hvorfor? 
  • Nylig opprettede emner