Gå til innhold
Hundesonen.no

Tines julekartonger


Shokata
 Share

Recommended Posts

"Lederen i Rovviltnemnda til Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Marius Røer Andersen, sier at utseendet til de nye melkekartongene går ut over den mentale helsen til bøndene og mener folk slutter med sauedrift på grunn av slike episoder."

http://www.tv2.no/nyheter/9509608/

Har med stor undring sett innslag på TV2 Nyhetskanalen...
Virkelig? Psyk av en melkekartong?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for de som er berørte av ulven, og som har hatt tap (dyreliv) pga den.
Det er nok ikke mange av oss som har et ønske om å ha ulven klint oppi oss, selv om man ikke nødvendigvis ønsker å utrydde den.
Det er bare utrolig merkelig å gå ut i media pga en tegning på en melkekartong...
 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er latterlig. Ulven er en del av den norske faunaen og har vært det i tusen år. Ulven finnes i norske folkeeventyr, i folketro, i litteraturen og i kunsten. Og så skal det ikke være greit å ha et ulvebilde på en norsk melkekartong? Er ulvestriden det enste som finnes i hodene på disse folka?

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Shokata skrev:

"Lederen i Rovviltnemnda til Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Marius Røer Andersen, sier at utseendet til de nye melkekartongene går ut over den mentale helsen til bøndene og mener folk slutter med sauedrift på grunn av slike episoder."

http://www.tv2.no/nyheter/9509608/

Har med stor undring sett innslag på TV2 Nyhetskanalen...
Virkelig? Psyk av en melkekartong?

Går utover den mentale helsa?? Skal man le eller gråte?? Hvis disse er så ømfintlige at de ikke tåler å se en tegning av rovdyr på en melkekartong, da kan jeg ikke etter aller beste evne fatte og begripe at de kan være bønder.. 

Dette er så tåpelig  at jeg hadde gremmet meg hadde jeg vært bonde og blitt slått i hartkorn med disse..:blink:

Men..hvis de nå blir så mentalt dårlige av å se en liten silhuett-tegning ..så undres jeg over hvordan de reagerer når de ser/hører om de stadig forekommende dyretragedeiene i forbindelse med fjøsdrift..? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Men man kan jo kjøpe Q-melk da, hvis det er vondt å se på Tines kartong?
Dette virker, for meg, like dumt som å boikotte Rema pga en app... (som er valgfri, den også)

Ja, jeg regner jo med at mange gjør det? Jeg hadde ikke giddet å kjøpe noe som minner meg på hvorfor vi kanskje blir nødt til å flytte fra drømmestedet, hver gang jeg åpner kjøleskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Kunne noen da Evt ha kopiert inn teksten? For jeg kjøper ikke melk.. 

Hvis den er på skummet melk kan jeg fint rote meg frem til riktig historie neste gang jeg skal handle.
Har ikke julekartong hjemme nå hvertfall. 
Jeg veksler mellom Tine og Q også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Hvis den er på skummet melk kan jeg fint rote meg frem til riktig historie neste gang jeg skal handle.
Har ikke julekartong hjemme nå hvertfall. 
Jeg veksler mellom Tine og Q også :P 

Den er vel bare på hel, tror jeg.. 

jeg drikker melk fra tanken, så jeg aner egentlig ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ulven på kartongen ser kanskje uskyldig ut, men det er den ikke. Jeg var så dum at jeg satte en sånn kartong i kjøleskapet. Neste morgen var lammerullen borte. En pakke med Trønderfår var stygt skamfert, og måtte avlives. Ribberullen var ikke til å kjenne igjen, og selv leverposteien hadde stygge bitemerker...
Uskyldig tegning du liksom?!?!

Jeg synes denne var ganske morsom! :D

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært et spesielt år for sauebønder mtp. ulv og påkjenning. Selv om jeg mener dette blir storm i vannglass, så kan jeg godt skjønne at noen føler det blir å gni trynet i sorgen, spesielt rett etter lammeoppgjør, hvor mange har fått det svart på hvitt hvor mye det har gått ut over drifta deres.

Det sagt, så er ulven en del av våre rovdyr, hvis det først er rovdyr på pakken, så har den sin plass der den også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper folka lager seg en feit, tjukk, gammeldags underskriftskampanje. Så vil jeg helst ha navn, adresse og produksjonsnummer på hver eneste produsent som ser seg nødt til å gå ut i media og surke over hva tine velger å ha som en del av sin melkekartong-dekor, også skal jeg prøve å påvirke så mange mennesker som overhodet mulig til å aldri kjøpe en dritt av deres produkter. Når man er så psykisk syk at man ikke takler å se en ulv portretteres på en melkepakke (deres egen betegnelse) så har man ingen ting med dyrehold å gjøre; da har man et så stygt syn på andre levende individer at det ikke er forenelig med et normalt forhold til dyreliv. Disse menneskene har da, etter min mening, graverende empatiske mangler. Og de brenner hver eneste forb**** bru man kunne håpt å lage mellom de selv, og de som allerede har de på tvers med sandpapir ned halsen (som meg), sogar også med de som forsøker holde seg mer "diplomatiske" (andre deltakere i tråden her)....

Jeg tar meg i å tenke på den sterke rasismen ulven utsettes for, og at dette i det hele tatt er akseptert å publisere og ytre offentlig. Slik hatsk omtale, at man ikke en gang tåler å se ansiktet på de. Dette er rene jødehatet på 1940-tallet i ny variant, direkte skremmende :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Mira2.0 said:

Hadde de gått ut og sagt at det var smakløst og tankeløs design av Tine hadde jeg sagt meg helt enig. Men så skjøre tror jeg ikke bønder er, at de får mentale problem av en melkekartong. 

Smakløst design? Virkelig? Det er ulven, en av våre store rovdyr. Den har da like stor rett til å pryde melkekartongen som elg. 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som reagerer på ørnene? Ville tro det var langt flere bønder som er berørt av ørn enn av ulv, om man tar med reindrift osv.

Om sauebøndene blir psykisk syke av å se en tegnet ulv på en melkekartong, fordi det minner dem på dårlig oppgjør, dårlig økonomi osv, så lurer jeg på hvordan de overlever å gå forbi kjøttdisken i butikken? For det må være skrekkelig traumatisk å se ordet "Nortura" klistret midt i glaninga på den måten, det er jo tross alt Nortura som betaler sauebønder latterlige 4kr/kg for lammene pga overproduksjonen, og det er dette, ikke rovdyrtap, som i år har gitt den store økonomiske utfordringen for sauebønder...

Jeg får helt panikk av å stadig bli minnet om hvor utrolig dumme mennesker er. At mennesker faktisk drar ting så langt ut av proporsjoner som ulvesaken er dratt, og nå dette som en tragisk topp på det hele. At mennesker er så ufattelig korka at de ikke klarer å skille saker er skremmende. For det burde være klinkende klart å skille mellom problemene man har i praksis med rovdyrpolitikken (nei, ikke ulven, den er ikke problemet, problemet er rovdyrpolitikken) og avbildninger og historier omfattende ulven. Det er jo helt idiotisk at man ikke klarer å skille dette.
Jeg har gjentatte ganger hatt problemer med rev her på gården, den har tatt både ender og høns. Det kunne likevel ikke falle meg inn å overføre den redselen jeg har for at reven skal ta flere av mine dyr til bilder av rev, film av rev, tegninger (ærlig talt!!!) av rev osv.

Dette er jo helt over stokk og stein hele greia, og det tas stadig til nye høyder, som dette med melkekartongen. Det er så hinsides all normal adferd at hadde det ikke vært så mange, og av en eller annen grunn så "akseptert", hadde folk med denne adferden fått en (eller flere) diagnoser... De har jo helt mistet bakkekontakten og gangsynet, og drives av en paranoia og fobi som er langt over grensen på irrasjonell.

Første jeg så på facebook om melkekartong-ulven trodde jeg var en spøk, en skikkelig god en fordi den var så overdrevet. Da jeg innså det var ment på ramme alvor...jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg bare ble helt satt ut.

Jeg har hele tiden håpet det kunne bli til en enighet, eller i det minste en løsning som over tid kunne mildne gemyttene og bli konstruktiv i stedet for destruktiv som det er nå, men med dette melkekartongstyret lurer jeg på om det håpet forsvant, for dette er så langt ute at det ikke kan være mulig å få i land noen løsning. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...