Gå til innhold
Hundesonen.no

Europeisk dyretransport


Gjest
 Share

Recommended Posts

https://www.zdf.de/dokumentation/37-grad/37-geheimsache-tiertransporte-100.html

"Das braun-weiße Rind im Lastwagen atmet schwer. Es liegt am Boden. Seine Leidensgenossen treten es unwillkürlich. Nach gut 20 Minuten ist das Tier tot. Eine Szene, so gedreht Ende August 2017 an der EU-Außengrenze zur Türkei. Eine Ausnahme? Der Export von Rindern und Schafen aus der EU boomt wieder. Hauptempfänger für lebende Tiere ist neben der Türkei der Nahe Osten. Schon kleine Kälber werden über 3000 Kilometer weit transportiert. Nach Tagen oder Wochen am Ziel angekommen, erwartet viele Tiere aus Europa in der Türkei oder im Nahen Osten ein Ende mit unsäglichen Schrecken."

Jeg spyr og griner om hverandre, av hvor j'vlig dette er. 3000kilometer, for å halalslaktes. Europeiske bønder sender dyra sine - tilsynelatende skruppeløst - avgårde på transporter oppmot 3000km. Ingen regelverk omfavner transporten, dyrene lider gjennom ubeskrivbare dager og uker, før de til slutt dør. Og hvorfor? Fordi Tyrkerne, den muslimske delen av Tyrkia, skal ha selvslakta halalkjøtt. De sendes ofte videre med båt. Se på bildene og videoen inne i linken, det skal f*** ikke være mulig å gjøre slikt mot levende individer. Jeg regelrett dirrer av sinne, frustrasjon, håpløshet. Og det er ikke en drit man får gjort, det finnes ingen rettigheter - ingen lover - ingen organisasjon eller myndighet som kan gripe inn. Religion og tradisjon har fortrinn, over individer. Levende individer som lider til siste åndedrag. Mennesker er det verste som har skjedd jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg trodde det der skulle bli bedre etter at EU kom med påbud i forhold til slaktemetoder. Så naiv er jeg, liksom...

Hvis tyrkerne vil ha selvslakta halalkjøtt, så får de da vel fø opp kjøttet selv også da. Er ikke det enkleste måten å gjøre det på?

Orker ikke å se filmen, bildet av den hengende oksen var nok for min del, det er jo reinspikka galskap. Sliter litt med å tro at folk får seg til å gjøre sånt, at det er mulig at så mange mennesker er så gale i hodet :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Pringlen said:

Nei, jeg orker ikke å se på det. Derfor spiser jeg kun kjøtt fra Norsk landbruk og jakt. Fortrinnsvis dyr jeg vet hvor og hvordan har levd/blitt slaktet. Bikkjene også....(selv om jeg ikke vet hvilken gård maten deres kommer fra, da...)

Det er også mulig å spise lokalt kjøtt i Europa. Men det er egentlig irrelevant - vi som forbrukere har lite med dette å gjøre. Grunnen til at dette finner sted, er etterspørsel etter levende dyr for halal-slakt. Det er transport til Tyrkia som er problemet (og transport til midtösten). Det er revnende likegyldig om hele europa blir vegetarianere, eller bare eter hjort, rype og selvjaga hare. Det vil ikke stoppe dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lene_S skrev:

Wow, jeg trodde det der skulle bli bedre etter at EU kom med påbud i forhold til slaktemetoder. Så naiv er jeg, liksom...

Hvis tyrkerne vil ha selvslakta halalkjøtt, så får de da vel fø opp kjøttet selv også da. Er ikke det enkleste måten å gjøre det på?

Orker ikke å se filmen, bildet av den hengende oksen var nok for min del, det er jo reinspikka galskap. Sliter litt med å tro at folk får seg til å gjøre sånt, at det er mulig at så mange mennesker er så gale i hodet :no:

Jeg derimot tviler ikke ett sekund på at så mange er fullstendig og totalt  blottet for empati. Hvis man ønsker kan man sitte dagen lang og se diverse eksempler på det.. Når man ser hva mennesker får seg til å gjøre mot egen art og til og med egne barn, så er jeg ikke det minste forundret eller overrasket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er også mulig å spise lokalt kjøtt i Europa. Men det er egentlig irrelevant - vi som forbrukere har lite med dette å gjøre. Grunnen til at dette finner sted, er etterspørsel etter levende dyr for halal-slakt. Det er transport til Tyrkia som er problemet (og transport til midtösten). Det er revnende likegyldig om hele europa blir vegetarianere, eller bare eter hjort, rype og selvjaga hare. Det vil ikke stoppe dette problemet.

Nei, men man kan desverre ikke gjøre annet enn å starte med seg selv. Det er forøvrig ingen mangel på billig importkjøtt i Europeiske butikker, ikke minst i ferdigprodukter. Første bud må være å være bevisst på eget forbruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Pringlen said:

Nei, men man kan desverre ikke gjøre annet enn å starte med seg selv. Det er forøvrig ingen mangel på billig importkjøtt i Europeiske butikker, ikke minst i ferdigprodukter. Første bud må være å være bevisst på eget forbruk.

Ja, jeg er 100% enig - men det har null relevans i denne sammenheng. Det er som å dra inn det å ikke spise hvalkjøtt i norge kommer til å stoppe nedslaktingen av hval i Japan, fordi de vil ha den hvalen til å fange inn og selge til dyreparker rundt om i verden. Selvsagt er det et legitimt og relevant poeng at vi i Norge ikke trenger å spise hval, men det er en annen diskusjon. Likeledes er det en annen diskusjon at elendig dyrehold finnes i Europa og at man ikke skal kjøpe billigkjøtt, men det stopper ikke islamske Tyrkia fra å importere livdyr til halalslakt. Da må vi få folk til å slutte å spise importert halal fra Tyrkia. Da endrer vi etterspørsel og behov for disse ufattbare lidelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, QUEST skrev:

Jeg derimot tviler ikke ett sekund på at så mange er fullstendig og totalt  blottet for empati. Hvis man ønsker kan man sitte dagen lang og se diverse eksempler på det.. Når man ser hva mennesker får seg til å gjøre mot egen art og til og med egne barn, så er jeg ikke det minste forundret eller overrasket.

Det er ikke det at jeg tviler, eller egentlig er sjokkert, men sånne ting er så utrolig langt unna min måte å tenke på, at jeg ikke helt klarer å forstå hvordan det er mulig. Og en ting er enkeltmennesker, men når det er snakk om organiserte greier, som dette, så går huet mitt varmt av å tenke på hvordan det kan ha seg at så mange som tenker så skrudd kan ha samlet seg på et område. Det er forøvrig ikke en problemstilling jeg er spesielt interessert i å forstå, jeg trives veldig godt med å ikke klare å fantasere meg frem til hvor skrudd det går an å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forj... 

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan mennesker kan oppføre seg sånn. Halal-slakt kan diskuteres for seg (nei jeg er ikke for halal-slakt), men dette er ikke Halal-slakt. Dette er mishandling. Halal-slakt gjort på "ordentlig" måte gjøres med en skarp sabellignende kniv. Men siden dyret dør såpass lenge etter stikkinga, er det ingen tvil om at det er smerte involvert. Det på videoen, det er intet annet enn mishandling. Stikke ut øyet, stikke litt her og der, flå av en bit av mulen. Det er rett og slett ondskapsfult. Fryktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, mara said:

Orker ikke se. Hvis det dyret som henger i ett ben er levende, så angrer jeg på at jeg så kun det ene bildet. Det er så hinsides grusomt at man kan behandle dyr så dårlig. 

Ja, det var et levende dyr. I filmen kan man se hvordan det forsøker å bevege seg mens det henger etter den ene foten. 

Just now, Marie said:

Er det noe vi kan gjøre da? Hva som helst...

Påvirke politikere til å sette strengere krav til oppfølging av eksporterte dyr, påvirke EU-politikere til å stoppe de lange ekstremtransportene... Det er kun regelverk som kan redde disse dyrene, for den ekstreme etterspørselen etter halal får vi ikke stoppet. Innbyggerantallet øker i midtøsten (som i resten av verden), og religionen som krever halal blir det iallefall ikke mindre av i verden. Altså får vi - slik jeg ser det - ikke bukt på etterspørselen. Den vil være der så lenge det er mangel på (kvalitets)livdyr å halalslakte, slik jeg ser det.

Nå har jo nettopp politikerene i England bestemt at dyr bare er objekter, så det er vel strengt tatt lite håp for at de som kunne endret dette kommer til å gjøre det. For eksempel: i kraftverk over hele verden sorteres fisk ut i søplekasser fra kjølevannsanlegg. De blir bare filtert bort og kasta som avfall. Men fordi politikerene har bestemt at heretter skal alle kraftverk med kjølevannsinntak fra elv/hav ha retur-systemer, med KLARE krav om overvåkning av fiskenes vitalitet og overlevelsesmuligheter, samt velbefinnende (stimer de sammen, har de naturlig atferd) i samarbeid med *uavhengige* biologer, så følger vi disse reglene. Jeg er så glad for at tillatelsen av hele driften ligger på at dette anlegget fungerer tilfredstillende, med tydelig ordlyd som «myk behandling», konkrete grenser for oksygeninnhold i samlekontainer, konkrete grenser for tidsintervallene de får være i samlebeholder, og klart definerte enkeltkrav til systemet ifht fallhøyder og lengde på opphold ute av vann. Om man hadde hatt liknende krav til transportørene: dyrene skal føres til kjøper med daglig tilsyn av veterinær, sensorer som måler temperatur (med overføring til overvåkningssentral? eller at det blir logget grenseovertredelser), tydelige krav til antall dyr, maks-lengde på transportetapper (f.eks maks 24 timer på vegen), værforbehold, og så videre. Brudd på forskrift ville føre til umiddelbar stopp i eksportlisens. For eksempel.

Da kunne man sikret en tryggere transport. Men alt ligger på politikerene.. Og det er vel både økonomiske interesser, sogar som politiske gråsoner. Verden er en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...