Gå til innhold
Hundesonen.no

Spaniel rasene.


Sofiea
 Share

Recommended Posts

Hvordan er pelsstellet på alle spaniel rasene? Har hørt at spaniel er gode familiehunder og at de er greie hunder å ha i hus med turer fra 1-2 timer hver dag. Blir ikke noen typisk brukshund. Skal også bruke hunden til utstilling så pelsstell er da viktig å se på derfor jeg spør mest ang. Pelsstellet og utstilling? Ønsker gjerne også erfaring innspill i spaniel hunderasene.

Det er nok også i tillegg forskjell på pelsstellet på de forskjellige spaniel rasene så ønsker gjerne spesifikke pelsstell instruksjoner i hver spaniel hunderase her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ihvertfall klippes jevnlig. Steder som må klippes er ører og poter, og pelsen må børstes jevnlig. Man kan såklart skrelle dem ned, men det er virkelig ikke pent og endrer pelsstrukturen. 

Utstillingsklipp kan ikke jeg uttale meg om da jeg ikke er spesielt dreven selv enda og hunden min er enda ung og har lite pels. Men også her gjelder ører, poter og hals, samt napping av døde hår såvidt jeg har forstått. Er sikkert flere som kan svare bedre på det :)

Er stor variasjon i mengden pels! Cockeren og amerikansk cocker har ganske ekstrem og krevende pels som samler kvist og annet og floker seg veldig lett, selvom det såklart er individuelle forskjeller her og ulike linjer. Springer, welsh og field har enklere pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Der er forskjell mellom de ulike rasene og der er forskjell mellom individer innad i rasene. Både ift pelsstell og gemytt. Du kan lese deg opp på de ulike rasene her. 

Ift valg av rase, ville jeg nok sett på andre kvaliteter før grad av napping og stell før utstilling. Utstilling er noe man gjør noen få ganger hvert år. Hunden man skal ha lever man sammen med hver dag hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2017 at 5:30 PM, Sofiea skrev:

Hvordan er pelsstellet på alle spaniel rasene? Har hørt at spaniel er gode familiehunder og at de er greie hunder å ha i hus med turer fra 1-2 timer hver dag. Blir ikke noen typisk brukshund. Skal også bruke hunden til utstilling så pelsstell er da viktig å se på derfor jeg spør mest ang. Pelsstellet og utstilling? Ønsker gjerne også erfaring innspill i spaniel hunderasene.

Det er nok også i tillegg forskjell på pelsstellet på de forskjellige spaniel rasene så ønsker gjerne spesifikke pelsstell instruksjoner i hver spaniel hunderase her?

Det er kjempeforskjell mellom en amerikaner og en springer fx i hva som kreves av pelsstell for å holde utstillingspels, og så er det forskjell innad i rasen også. Som @enna foreslår, les på sidene til Spanielklubben. Møt gjerne opp på spanielaktiviteter og snakk med folk.

Men hvilken størrelse hund kan du tenke deg? Forskjellen er jo ganske stor mellom ei lita amerikanertispe og en stor clumberhann... De ulike rasene har jo også andre ulikheter enn hvor mye pels de har. Tenk nøye gjennom hva du vil leve med i hverdagen.

Spaniel er i utgangspunktet en fuglehund som kan brukes til mye forskjellig. De bør få bruke hodet sitt og ikke bare gå en times tur hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...