Gå til innhold
Hundesonen.no

Inngjerding og hundegård, tips og triks!


maysofie
 Share

Recommended Posts

Har aldri hatt egen hage eller hundegård som skulle inngjerdes, så tips og triks ønskes!
Så det er nevnt, er jeg ute etter 'kortvarige' og lommebokvennlige løsninger for cirka 4 års bruk, da dette er en leid bolig hvor vi ikke tenker/kan gjøre så alt for store grep.

Først ut tenkte vi lage til hundegård bak huset, hvor det er god le av både hus og skog. Typ oppstalling ved behov, også hvor hundene sikkert kan forlates, her var tanken å lage til 2-3 smale, men lange båser. Er det bare hundegårdselementer som duger for slikt? Jeg ser fordelen med å kunne endre på oppsett og ta med seg elementer ved flytting. Underlaget er hovedsaklig gress (akkurat nå ugress), inntil husveggen på grusen var tanken om en smal gangvei. Har ikke fått målt, men om det blir for smalt dropper vi gangvei. Er det mulig å ha hundegård på gressunderlag, sommer som vinter? Tenkte da legge inn platting/paller i deler, slik at de kommer opp av eventuelt vått underlag, samt hundehus. Legge helplatting, heller, grus/singel/ol. er utelukket.

23845419_10155693062512597_1470970521_n.jpg?oh=e2d521ecbd3cf90c90808c65948ae19f&oe=5A18EB1F

 

Det jeg er mest spent på, er neste prosjekt, vi har endelig fått egen gresslapp til bruk som treningsbane og løpegård! Her er tanken å gjerde inn iallefall selve gresslappen på 35-40m x 25-30m med gjerde av type som ikke trenger være 'sikkert', altså et sted hundene bare er under oppsyn og trening, eventuelt også gjerde inn noen meter av skogen. Gjerdet trenger derfor ikke være høyt eller meget avansert. Jeg har jo forsåvidt mellomstore hunder som kommer seg både over, under og gjennom lammenetting på 1,2-1,5m om de vil uten problemer, så akkurat her er bare tanken om et gjerde som får dem til å tro at de er inngjerdet :lol: 

Hva er det rimeligste alternativet for inngjerding, både gjerde og stolper, tenker da eventuelt bare enkel sauenetting? Hvilken maskestørrelse og -type er å anbefale? Belysning, hva er fornuftig her?

Hvordan ville du løst dette, på lavest mulig budsjett til mellomstore-store hunder? Andre tips, triks, bilder og linker er hjertelig velkommen!

23972557_10155693062627597_1693907925_n.jpg?oh=a669746729c034597812f2085826e9f5&oe=5A18C19D
24019938_10155693062507597_762165330_n.j
23972634_10155693062572597_628798731_n.j
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare litt i forbifarta:

hundegård inntil husvegg er ikke nødvendigvis en god ide: 

  • Hundetiss på husvegg er ikke så trivelig
  • Hunder som demonterer litt plank er ikke så praktisk (ok kanske dine er mer veloppdragne enn mine. Her rev de opp dreneringspapp og bet på plankene)
  • evt takras snø

Hundegård på gressplen = gjørme og gravehull. Heller eller grus er bedre. God drenering er viktig

Elementer er ikke det billigste men veldig praktisk. Enkelt å sette opp og ta ned. Holdbart. KK import har rimelige elementer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Meg skrev:

bare litt i forbifarta:

hundegård inntil husvegg er ikke nødvendigvis en god ide: 

  • Hundetiss på husvegg er ikke så trivelig
  • Hunder som demonterer litt plank er ikke så praktisk (ok kanske dine er mer veloppdragne enn mine. Her rev de opp dreneringspapp og bet på plankene)
  • evt takras snø

Hundegård på gressplen = gjørme og gravehull. Heller eller grus er bedre. God drenering er viktig

Elementer er ikke det billigste men veldig praktisk. Enkelt å sette opp og ta ned. Holdbart. KK import har rimelige elementer

Angående husvegg så blir det ikke gård med husvegg som hundegårdsvegg, akkurat av de grunnene du lister opp ;) 

Nå er ikke tanken at disse kommer til å bli brukt så mye, et par timer i uka eller slik, så om vi må stå over de værste periodene med gjørme så går det går nok fint - samme med takras, er det fare for det så utgår bruk. Grus og heller kommer ikke til å bli lagt, virker til å være godt drenert på tross av berg og hus, har pissregnet i hele dag. Elementer tenker vi kanskje prøve finne brukt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, maysofie skrev:

Angående husvegg så blir det ikke gård med husvegg som hundegårdsvegg, akkurat av de grunnene du lister opp ;) 

Nå er ikke tanken at disse kommer til å bli brukt så mye, et par timer i uka eller slik, så om vi må stå over de værste periodene med gjørme så går det går nok fint - samme med takras, er det fare for det så utgår bruk. Grus og heller kommer ikke til å bli lagt, virker til å være godt drenert på tross av berg og hus, har pissregnet i hele dag. Elementer tenker vi kanskje prøve finne brukt :) 

Skal gården bli brukt så lite er det ikke greiere å sette opp løpestreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Skal gården bli brukt så lite er det ikke greiere å sette opp løpestreng?

Nei, ikke om de skal være der uten tilsyn, og ikke til tre stk. Muligheten til å kunne ha dem der er det som teller, samt kommer trolig til å bli brukt ifbm trening av én og én :) 

Akkurat nå, Shokata skrev:

Har vurdert å bygge egne elementer (ramme av 2*4 f.eks. og netting).
Ganske sikker på at det blir en rimeligere løsning enn ferdige elementer.
Usikker på om det er smart da, sånn ifht tygging :P 

Med mindre handyman-krefter blir nok det meeeget vaklevorent :lol: 

Tygging er nok OK med mine, vet ikke med valpen enda, selvsagt, men de andre tror jeg ikke finner på slikt. Eneste er at Keo graver seg små hull midt på plassen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Nei, ikke om de skal være der uten tilsyn, og ikke til tre stk. Muligheten til å kunne ha dem der er det som teller, samt kommer trolig til å bli brukt ifbm trening av én og én :) 

Med mindre handyman-krefter blir nok det meeeget vaklevorent :lol: 

Tygging er nok OK med mine, vet ikke med valpen enda, selvsagt, men de andre tror jeg ikke finner på slikt. Eneste er at Keo graver seg små hull midt på plassen :P 

Ehm.. ja...
Med "å bygge egne elementer" mente jeg *kremt* at mannen min skulle gjøre det :D 
Saginga hvertfall. Kan skru sammen rammene selv :P Bare lite lysten til å få overopphetet hjerne i forsøket på å finne ut hvordan jeg vinkler kapp og gjærsaga :P 

 

Når det kommer til den gresslappen, så hadde jeg kjøpt rimelige impregnerte stolper og sauenetting eller hønsenetting. Begge disse er rimelige. Mener også å ha sett gjerdenetting i plast ( :o ) til en latterlig lav pris. Hvor holdbart det er er jo en annen sak :P
Ellers er det pent og ca. rimelig med sånne lave levegger i pil :)  (kanskje ikke så billig på store områder)
https://www.maxbo.no/levegg-i-pil-2086394-gleveggpil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...