Gå til innhold
Hundesonen.no

Hurtta vs Ruffwear?


Guest Padde
 Share

Recommended Posts

Hva er din favoritt og hvorfor?

Gjerne fortell hva du evt liker med selene, dekken osv fra dem. 

Jeg ser etter ny sele til hunden, og har landet på enten en fra Hurtta eller en fra Ruffwear.

Ønsker også å høre om dekken, halsbånd og annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huurta og ruffwear er ikke overhode beregnet for trekk. Det er "går tur med hund som ikke trekker" seler. Alle hunder jeg har sett de på så langt så ligger de oppe i strupen på hunden. Så når hunden senker hode for å trekke riktig så klemmer selen på luftrøret.

Den beste trekkselen her i huset så langt har vært Björkis sin. Men så kommer det jo også Ann på kroppsform på hunden. Mange skryter non-stop selene opp i skyene. Den har på mine hunder hatt en elendig passform og laget gnagsår i trekk. 

Så hva som er best sele er vel egentlig like mange meninger om som kroppsformer på hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Webmaster til huskyen min. Den ble ikke mye brukt...
Hun hveste som en idiot når den var i bruk. 
Den ble erstatning for et feilkjøp av ei trekksele (dyrebutikken hadde ikke en skit annet som kunne funke, så derfor ble det denne).
Akkurat solgt den. Kommer ikke til å kjøpe ny (selv om jeg kommer til å bruke kløv fra Ruffwear).
Hurtta sine seler har jeg ikke engang vurdert.
Likte NonStop sine sporseler da hunden min var mindre. Kombiselene deres liker jeg ikke.  Mulig nomen er ok, men finner den ikke i butikk, så får ikke prøvd. 
De har gode halsbånd da. Det har også Hunter. 

 

Det kommer igrunn litt an på hvilken hund man skal ha utstyret til.
Webmaster er knall på dvergpinscheren min. Dekken fra Hurtta også (foretrekker den gamle typen vinterdekken). Kløven fra Ruffwear er også kjempefin til dp :) 
 

Endret av Shokata
Lagt til et avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker ruffwear-selene kontra hurtta-selene fordi de sitter bedre på mine whippeter. Slet skikkelig med å finne en sele som satt godt på whippetunghunden min som trekker og hiver seg i båndet som en idiot. Jeg har prøvd både trekkseler og vanlige seler og alle har endt med enten harking eller hvesing når hun virkelig legger seg i selen. Ruffwear front range er den eneste selen jeg har kjøpt som hun ikke hveser eller harker i uansett hvor mye hun drar. Den hurttaselen som ligner, den passer ikke til mine. 

Når det kommer til dekken, så synes jeg Hurtta er OK, nå passer ikke hurttadekken til mine hunder, men jeg har brukt de på tidligere hunder. Synes dog de har tapt seg i kvalitet med årene. Ruffwear-dekken har jeg aldri hatt, så de kan jeg ikke si så mye om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en hurtta outdoor active sele, og en ruffwear front range.

Eg kjøpte hurtta selen fordi eg syns den virket solid, og likte polstringen på brystet og håndtaket på ryggen. Erfaringen er at den "platen" på ryggen krøller seg, bryststolpen er alt for bred til min hund og den polstringen eg syns såg så bra ut suger til seg vann som en svamp og tar eviglang tid å tørke (som gjør at eg ville ikke brukt den selen på lang tur, da hunden ville blitt gående med den våte reima rett mot huden i mange timer). I tillegg var bryststolpen litt kort, som gjorde at eg måtte velge en str større enn eg hadde tenkt (hunden min er midt mellom to str), og alle reimene må strammes inn på det korteste. De hempene som skal holde lengden på reima fast er så dårlige, så reimene blir lengre og lengre for hver gang eg bruker selen, og eg må drive å justere de hele tiden. På toppen av det hele, på grunn av at kobbelfestet er trekanta så kan kroken på kobbelet bli vridd på en slik måte at det løser seg ut. Ikke så kult at hunden plutselig løper fra deg liksom...

Etter den skuffende opplevelsen med hurtta selen kjøpte eg ruffwear front range istedenfor, og har ingenting negativt å si om den. Passer flott på hunden min, alt sitter som det skal og den virker overraskende solid. 

Som nevnt av andre, ingen av disse selene er ment for trekking.

Eg har også en ruffwear kløv som eg er fornøyd med, dog tror eg den er litt for ustabil til at eg ville latt hunden min bære tungt på en langtur med den. Men super til opptrening og hverdagsturer i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...