Gå til innhold
Hundesonen.no

Få hund stueren utenfor binge


muxolini
 Share

Recommended Posts

Hei!
Valpen min på 11 uker er så godt som stueren når han er i valpegrinden sin, da er han flink og har skjønt at han må si fra hvis han skal på do. Men med en gang jeg lar han være ute i leiligheten så blir det både tissing og bæsjing på gulv og gulvtepper, uten at han gir noe forvarsel. Har vi gjort oss selv en bjørnetjeneste med å bruke grind (han finner veldig godt roen der), eller vil han skjønne det etterhvert? Bør jeg kanskje la han gå løs mest mulig og følge enda mer med han? Føler bare det er et steg tilbake siden han egentlig har blitt så flink til å si fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MarieR said:

Er dere flinke nok til å ta han med ut da? Alltid etter lek, mat, drikking, soving? I den alderen handler det mest om at de ikke har kapasitet til å holde seg særlig lenge. 

Og jeg ville droppet bingen ja. 

Ja, vi har jo egentlig gjort det hele veien, men har kunnet slappe litt mer av på det når han er i grinden, siden han da skjønner at han skal si fra. Men det er akkurat som at innenfor/utenfor grinden er to forskjellige verdener. Og det er det kanskje for han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder vil ikke gjerne gjøre fra seg der de oppholder seg. Derfor er det mer påtvingende for valpen å si fra når han er i et begrenset område som en binge, mens med tilgang til hele leiligheten er det mye lettere å gjøre fra seg unna fra der han sover og leker.

Jeg ville droppet bingen, og fokusert på rutiner han lærer generalisert av - altså rutiner som gjelder alle inneområder. Ta ham ut etter mat, søvn, lek og når det har gått tid siden sist. Da lærer han at tiss og bæsj skjer ute. Han vet ikke det nå, han vet bare at han ikke vil gjøre fra seg der han er i bingen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere hvalpen i binge i det hele tatt? Det skal ikke være behov for å sperre en valp eller voksen hund for den del, inne i binge eller bur. At en hund 'roer' seg på begrenset plass, betyr i realiteten som oftest at hunden har resignert og det er noe annet enn å 'roe seg'. 

Jeg har i løpet av alle mine år med ganske så forskjellige hunder, aldri hatt behov for å holde hverken voksne eller hvalper i bur eller binge. 

Kutt ut bingen og så må dere nok begynne på nytt med renslighetstreningen :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett gjerne på meg, men jeg trodde det var et ganske vanlig renslighetsråd å begrense plassen valpen har å oppholde seg på? Også gradvis utvide området med flere rom osv. Eller blander jeg kanskje med USA hvor burtrening er så innmari viktig i renslighetstreningen at valpen gjerne kan være i buret når du ikke har tid til å ha øynene på den så den aldri får sjansen til å tisse inne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som TROR at det hjelper å begrense plassen eller holde valper i bur for å få dem raskere stuereine, men vi som aldri har benyttet slike metoder vet at en valp blir stuerein når den er klar for det, helt uten at man bruker bur eller andre begrensninger. Min første briard var stuerein allerede 10-11 uker gammel, en annen jeg hadde, ble ikke stuerein før hun var nesten 7 mnd - begge hadde omtrent de samme forutsetningene for å bli stuereine. 

Det handler nok mer om individ, hvordan man bor - og ikke minst når på året man har valp. Jeg tror det er enklere å gjøre en normal valp stuerein om sommeren enn om vinteren, f eks, men igjen - det er nok store, individuelle forskjeller ute og går. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sona said:

Rett gjerne på meg, men jeg trodde det var et ganske vanlig renslighetsråd å begrense plassen valpen har å oppholde seg på? Også gradvis utvide området med flere rom osv. Eller blander jeg kanskje med USA hvor burtrening er så innmari viktig i renslighetstreningen at valpen gjerne kan være i buret når du ikke har tid til å ha øynene på den så den aldri får sjansen til å tisse inne.

Det er nok kanskje det jeg er påvirket av også. Skjønner at det er ulike holdninger ute og går, men det er vel ikke forskjell på valper ut fra nasjonalitet :-) 

Vår erfaring er at han lettere finner roen (nei, opplever ikke at han resignerer), når han får være i grinden og ikke må forholde seg til absolutt hele leiligheten. Da blir det fort for mye for han og han blir helt stresset og rabagast. Merker på han at han blir overtrøtt og sovner da med en gang jeg putter han i grinden. 

Vi bør nok kanskje ha han ute av grinden så mye som mulig ja, for å lære at han ikke skal tisse inne generelt, men erfaringen da er at han blir spinnvill og ikke klarer roe seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, muxolini skrev:

Vår erfaring er at han lettere finner roen (nei, opplever ikke at han resignerer), når han får være i grinden og ikke må forholde seg til absolutt hele leiligheten. Da blir det fort for mye for han og han blir helt stresset og rabagast. Merker på han at han blir overtrøtt og sovner da med en gang jeg putter han i grinden. 

Valpen er 11 uker. Valper skal ikke være i ro - de SKAL utforske, finne på hyss, lære seg livet, lære hva som er rett og galt, oppleve huset, heimen og alt inventar. Det er helt normalt at valper blir rabagaster og stresset. De SKAL være det. De SKAL oppleve å bli overtrøtt. Det er gjennom det de lærer å bli normale hunder. Det er bare av hensyn til våre egne bekvemmelighetshensyn vi ynder å stenge dem bort og tvinge dem til å være i ro. La valpen være valp. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, muxolini skrev:

Det er nok kanskje det jeg er påvirket av også. Skjønner at det er ulike holdninger ute og går, men det er vel ikke forskjell på valper ut fra nasjonalitet :-) 

Tror ikke amerikanske metoder er så mye å trakte etter altså.. Mye av det som skjer med dyr der borte ville vært lovbrudd her i landet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Tror ikke amerikanske metoder er så mye å trakte etter altså.. Mye av det som skjer med dyr der borte ville vært lovbrudd her i landet.

Absolutt enig! Mye rart der borte. Dette med burbruk virker underlig nok veldig populært også blant folk som fremmer positive treningsmetoder. Men det er en annen diskusjon. Bare følte at jeg hadde lest dette rådet med å begrense plassen i norske hundebøker/forum også. "100% positiv hverdagslydighet" kanskje? Har den ikke tilgjengelig så får ikke sjekket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke gjort deg selv noen bjørnetjeneste, men det gir nok ingen betydelig effekt ifht renslighetstreningen heller. Valpen har nok ikke lært at den må si ifra, den bare gjør det fordi den ikke vil gjøre fra seg i bingen sin og ikke har noen annen mulighet da, når den får bedre plass vil den like lett som før bare gå en annen plass å gjøre fra seg, om den ikke blir tatt med ut tidsnok. Forøvrig ville jeg ikke tenkt så mye på at valpen skal si ifra. Begynn med hyppig lufting og drøy det litt og litt ettersom valpen blir eldre og du ser det går bra, nå mens den er liten så er det bedre å være føre var enn å vente for lenge og prøv å gjenkjenn rytme og tegn etter hvert. om ikke så alt for lenge så vil du uansett ikke ha behov for en hund som varsler, da holder de seg såpass at om de blir luftet en 3 ganger i døgnet så holder det uansett, og er det krise ala dårlig i magen så sier de fleste ifra uansett når de først har skjønt at det ikke er do inne. Da blir de urolige, piper, stresser, vandrer rundt etc.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

om ikke så alt for lenge så vil du uansett ikke ha behov for en hund som varsler, da holder de seg såpass at om de blir luftet en 3 ganger i døgnet så holder det uansett

Hm..luftet 3 ganger i døgnet holder nok ikke på alle.. Hadde jeg luftet hundene bare 3 ganger i døgnet( i betydningen få gå ut i hagen å tisse/gjøre fra seg) så hadde jeg måttet vaske ADSKILLIG mer enn jeg gjør. Selv jeg tisser da oftere enn 3 ganger i døgnet, uten å ha talt vil jeg tippe på det dobbelte. 

Jeg ville kanskje ikke tatt det for gitt at det 'ikke ble så alltfor lenge til' at hvalpen blir renslig heller..det kan ta måneder det.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, QUEST said:

Hvorfor har dere hvalpen i binge i det hele tatt? Det skal ikke være behov for å sperre en valp eller voksen hund for den del, inne i binge eller bur. At en hund 'roer' seg på begrenset plass, betyr i realiteten som oftest at hunden har resignert og det er noe annet enn å 'roe seg'. 

Jeg har i løpet av alle mine år med ganske så forskjellige hunder, aldri hatt behov for å holde hverken voksne eller hvalper i bur eller binge. 

Kutt ut bingen og så må dere nok begynne på nytt med renslighetstreningen :) 

Noen ganger så trenger faktisk noen valper å å settes bort litt. Eller, eierne trenger det ihvertfall, og jeg tror ikke alltid det er negativt for valpen heller, selv om den bare resignerer der og da og ikke lærer seg ro. Det tar tid å lære ro og i mellomtiden så trenger man neon ganger en pause eller bare en plass å gjøre av valpen når man ikke kan følge med hele tiden. Også jobber man med å lære valpen kjøreregler i mellomtiden. Det tror jeg er ganske vanlig, spesielt binge/kompostbinger eller noen bruker også bånd. Det blir noe helt annet enn bur e.l. for oppbevaring over lengre tid.

3 hours ago, Sona said:

Rett gjerne på meg, men jeg trodde det var et ganske vanlig renslighetsråd å begrense plassen valpen har å oppholde seg på? Også gradvis utvide området med flere rom osv. Eller blander jeg kanskje med USA hvor burtrening er så innmari viktig i renslighetstreningen at valpen gjerne kan være i buret når du ikke har tid til å ha øynene på den så den aldri får sjansen til å tisse inne.

Har ikke hørt det så mye som et argument for trening på husrenhet, men mer som du sier for å unngå at de tisser inne når man ikke får til å følge med, fordi de jo da gjerne heller sier ifra om at de må noe siden de ikke vil tisse på et såpass begrenset område.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hm..luftet 3 ganger i døgnet holder nok ikke på alle.. Hadde jeg luftet hundene bare 3 ganger i døgnet( i betydningen få gå ut i hagen å tisse/gjøre fra seg) så hadde jeg måttet vaske ADSKILLIG mer enn jeg gjør. Selv jeg tisser da oftere enn 3 ganger i døgnet, uten å ha talt vil jeg tippe på det dobbelte. 

Jeg ville kanskje ikke tatt det for gitt at det 'ikke ble så alltfor lenge til' at hvalpen blir renslig heller..det kan ta måneder det.. :) 

Finnes sikkert unntak, men de aller fleste hunder har ikke noe problem med å holde seg en arbeidsdag pluss reise til og fra, og da er man godt på vei passert 1/3 av døgnet allerede :) Tar man i tillegg høyde for at hunden får en tur som går over litt mer tid enn å bare tisse i hagen så tar jo det bort litt tid også. og for mange av oss så går det kanskje fort mer enn 8 timer fra siste lufting på kvelden til morgen igjen og da går det kanskje fort mer enn 1/3 av dagen der og å da er det plutselig ikke så mange flere luftinger man rekker ila den dagen. Jeg tisser også mer enn 3 ganger i døgnet, men det må altså ikke hundene mine, og kjenner vell egentlig ingen som ikke greier å holde seg en hel natt/en arbeidsdag. Hunder sover jo ofte mer så vil anta at det har noe med saken å gjøre, jeg greier jo også å holde meg hele natten feks. Til og med om den kommer på over 10 timer. 

Ja, det er vell relativt hva man legger i det da, som regel så holder de fleste hunder seg på rundt 6 mnd + relativt greit ihvertfall. Kan fortsatt ha uhell om ting drøyer alt for lenge, men man slipper liksom å lufte dem annenhver time for det meste og man slipper å sitte med haukeblikket på dem hele tiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, QUEST skrev:

Hm..luftet 3 ganger i døgnet holder nok ikke på alle.. Hadde jeg luftet hundene bare 3 ganger i døgnet( i betydningen få gå ut i hagen å tisse/gjøre fra seg) så hadde jeg måttet vaske ADSKILLIG mer enn jeg gjør. Selv jeg tisser da oftere enn 3 ganger i døgnet, uten å ha talt vil jeg tippe på det dobbelte. 

Jeg ville kanskje ikke tatt det for gitt at det 'ikke ble så alltfor lenge til' at hvalpen blir renslig heller..det kan ta måneder det.. :) 

Det varierer nok en del, som malamuten sier. Jeg har hunder som må opereres ut av huset for 2 daglige luftinger (på dager uten tur/jakt, sånt er de jo alltid klare for) og jeg har bikkjer som trenger langt fler luftinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Malamuten skrev:

Noen ganger så trenger faktisk noen valper å å settes bort litt. Eller, eierne trenger det ihvertfall, og jeg tror ikke alltid det er negativt for valpen heller, selv om den bare resignerer der og da og ikke lærer seg ro. Det tar tid å lære ro og i mellomtiden så trenger man neon ganger en pause eller bare en plass å gjøre av valpen når man ikke kan følge med hele tiden. Også jobber man med å lære valpen kjøreregler i mellomtiden. Det tror jeg er ganske vanlig, spesielt binge/kompostbinger eller noen bruker også bånd. Det blir noe helt annet enn bur e.l. for oppbevaring over lengre tid.

Når jeg har valp, så er det med over alt der jeg er. Den er med på do, den er med i dusjen (nesten), den er med når jeg vasker hus, den er med og henter posten, den er med hit og dit... og den ligger i senga når jeg legger meg. Jeg setter faktisk aldri vekk valper når de er små. Jeg FØLGER med hele tida. Ja, det er slitsomt, men det har da lønt seg. Jeg har ikke hatt valper som har herpet hus, de har kunne vært alene hjemme uten problemer, selv om jeg ikke har trent på det... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, og til nå så har jeg hatt lite behov for stengsel til noen av mine, og jeg drar uansett ikke fra dem. Men nå er det forskjell på valper, sistnevnte min feks sov lite og makulerte stort sett alt hun kom over på impuls, og før eller siden så må man lage middag eller gjøre et eller annet som da tar litt fokus vekk fra valpen, eller jeg måtte jo støvsuge innimellom og med en valp som ville drepe støvsugeren så måtte hun faktisk sitte bak ei grind de 10 minuttene det tok. Og for mange av oss så finnes det slike situasjoner innimellom som fordrer at man trenger noen hjelpemidler, litt avhengig av både valp og person. Eller som min som overfaller alt av besøk her med en intensitet og standhaftighet jeg aldri har sett maken til, og gir seg ikke samme hva, så må hun faktisk holdes bak stengsel til hun kan å oppføre seg. Bånd nytter ikke, godis og sånn type trening nytter ikke og korreksjon nytter ikke. Enn så lenge. Eller jeg hadde baby i hus og glad valp, så når jeg ikke kan sitte sammen med dem så kunne ikke valpen få gå fritt over alt hele tiden, mange mulige scenarioer. Og ser man på tråder her inne ang div problemer så er jo timeout en gjenganger og da trenger man faktisk en plass å gjøre av valpen når man begynner med oppdragelse. 

Ingen av mine hunder har vært eller er i bur når de er hjemme alene, ingen av de ødelegger, de er med stort sett over alt, også i voksen alder, sover i senga osv osv. Det hjelper dessverre ikke på alt, alltid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, QUEST skrev:

Hm..luftet 3 ganger i døgnet holder nok ikke på alle.. Hadde jeg luftet hundene bare 3 ganger i døgnet( i betydningen få gå ut i hagen å tisse/gjøre fra seg) så hadde jeg måttet vaske ADSKILLIG mer enn jeg gjør. Selv jeg tisser da oftere enn 3 ganger i døgnet, uten å ha talt vil jeg tippe på det dobbelte. 

Jeg ville kanskje ikke tatt det for gitt at det 'ikke ble så alltfor lenge til' at hvalpen blir renslig heller..det kan ta måneder det.. :) 

Jeg også tisser oftere enn bikkja, det er normalt av vi mennesker gjør det, da vi ofte smådrikker mer av vane enn dyr gjør. Ayla klarer seg lenge med 3 tissinger i døgnet. Om sommeren hender det støtt at 2 er nok. Da har hun gjerne tissa på natta før vi legger oss, sånn 12-1-tida, og så tisser hun ikke før jeg mer eller mindre tvinger henne til det eller vi går tur sånn i 17-18-tida. De gangene jeg har mast henne til å tisse i fem-tida på ettermiddagen, så har hun egentlig ikke spesielt full blære, og det kommer ikke et fossefall, så behovet er tydeligvis ikke der. Det er bare jeg som synes det er alt for lenge siden sist. 
Og ikke si at hun sikkert har tissa inne uten at jeg merka det, for det vet jeg at hun ikke har gjort. De gangene hun tisser inne, enten fordi jeg glemmer tida på kvelden eller hun har drukket mer enn vanlig, så skjer det alltid på samme sted, det samme stedet hun tisset da hun var liten; på teppet under spisestuebordet (selv om teppet er skiftet flere ganger siden hun var valp). 

Hvis jeg hadde en hund som måtte tisse mye oftere enn det normale, slik @Malamuten beskriver, ville jeg sjekket den hos veterinær. Da er jo enten blæra overaktiv, hunden drikker for mye (kan være pga sykdom eller maten), eller den har fått uvanen med å tisse oftere enn nødvendig. Du fôrer jo med Labb, om jeg husker rett fra en annen tråd, og det kan være saltinnholdet der gjør at hundene dine drikker mer enn de skulle trenge. Ikke en uvanlig konsekvens på billigere kattefôr, i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Jeg også tisser oftere enn bikkja, det er normalt av vi mennesker gjør det, da vi ofte smådrikker mer av vane enn dyr gjør. Ayla klarer seg lenge med 3 tissinger i døgnet. Om sommeren hender det støtt at 2 er nok. Da har hun gjerne tissa på natta før vi legger oss, sånn 12-1-tida, og så tisser hun ikke før jeg mer eller mindre tvinger henne til det eller vi går tur sånn i 17-18-tida. De gangene jeg har mast henne til å tisse i fem-tida på ettermiddagen, så har hun egentlig ikke spesielt full blære, og det kommer ikke et fossefall, så behovet er tydeligvis ikke der. Det er bare jeg som synes det er alt for lenge siden sist. 
Og ikke si at hun sikkert har tissa inne uten at jeg merka det, for det vet jeg at hun ikke har gjort. De gangene hun tisser inne, enten fordi jeg glemmer tida på kvelden eller hun har drukket mer enn vanlig, så skjer det alltid på samme sted, det samme stedet hun tisset da hun var liten; på teppet under spisestuebordet (selv om teppet er skiftet flere ganger siden hun var valp). 

Hvis jeg hadde en hund som måtte tisse mye oftere enn det normale, slik @Malamuten beskriver, ville jeg sjekket den hos veterinær. Da er jo enten blæra overaktiv, hunden drikker for mye (kan være pga sykdom eller maten), eller den har fått uvanen med å tisse oftere enn nødvendig. Du fôrer jo med Labb, om jeg husker rett fra en annen tråd, og det kan være saltinnholdet der gjør at hundene dine drikker mer enn de skulle trenge. Ikke en uvanlig konsekvens på billigere kattefôr, i hvert fall ;)

At en hund kan 'klare seg ' med 3 blæretømminger i døgnet, betyr ikke nødvendigvis at det er bra, hverken på den ene eller den andre måten..  Mennesker anbefales å tømme blæra hyppig og unngå 'overfylling' av helsemessige årsaker og jeg er ikke fremmed for at det samme kan gjelde hunder. 

Å tisse ofte er ingen 'uvane' og jeg syns ærlig talt at vi allerede begrenser livet til våre hunder i så stor grad allerede at man ikke skal legge ytterlige , unødige begrensninger på i tillegg.. Det ville aldri ha fallt meg inn å kalle behov for å tisse for en 'uvane'..

Jeg har hatt hunder som kan holde seg 'unødig' lenge etter mitt syn og jeg har hatt og har hunder som tisser adskillig oftere enn bare 3 ganger pr. døgn. Jeg har merket meg at de aller minste ( i størrelse, ikke alder) ser ut til å ha behov for å tisse oftere enn de som er større. Eldre hunder tisser også oftere enn yngre hunder. 

Når det gjelder for, så forer jeg som tidligere nevnt ikke utelukkende på tørrfor men når vi er inne på det; hundene tisser  gjevnt over mer når de får bare V&H.. 

Jeg betviler sterkt at flere hunder i flokken har UVI og at det skal være en årsak til tissingen.. Da må de i såfall hatt UVI over år uten at jeg har merket det og det betviler jeg.. Ubehandlet UVI over år, burde gi merkbare utslag på almenntilstanden. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får ut å tisse ca 4 ganger i døgnet. Morgen når vi står opp, en stund etter det(ofte sånn 5-6 timer eller noe sånt), så går vi hovedtur der de også går på do, før vi lufter før kvelden igjen. Minsten hender det får en ekstra lufting mellom tur og kveldslufting, avhengig av hvor mye hun har drukket på tur/etter tur. Jeg tenker det er litt forskjell på hunder også, samt at det har noe med alder å gjøre og fôring. Minsten på 11 mnd. må oftere på do enn den voksne på 2,5. Stort sett blir alle med da, når jeg føler minsten trenger en lufting, bare sånn i tilfellet. Den eldste min markerer mye, så hun tisser som regel hver gang vi er ute, mens hannhunden lar gjerne være å tisse hvis han ikke må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, QUEST skrev:

At en hund kan 'klare seg ' med 3 blæretømminger i døgnet, betyr ikke nødvendigvis at det er bra, hverken på den ene eller den andre måten..  Mennesker anbefales å tømme blæra hyppig og unngå 'overfylling' av helsemessige årsaker og jeg er ikke fremmed for at det samme kan gjelde hunder. 

Som beskrevet, så er det ikke snakk om at Ayla "klarer seg" med tre tømminger. Hun får flere muligheter, men velger å avslå. På tur blir det jo mange tissinger, men jeg teller de som en, det får være grenser for hvor fort blære kan fylles opp i løpet av en tur. En tur = en tissemulighet.
Jeg har forøvrig aldri hørt at vi mennesker skal skvette ofte. Det er klart, man skal ikke strekke strikken for langt, men det er da mellomstadier. Over 8 pluss 1-2 om natten regnes som overaktiv blære. Mennesker inntar generelt mer væske enn hunder gjør, fordi vi drikker mye uten å tenke over det, uten å egentlig ha behov, vi drikker av vane. Vi smådrikker, og vi bælmer. Og følgelig fylles blæra oftere opp også. 

49 minutter siden, QUEST skrev:

Å tisse ofte er ingen 'uvane' og jeg syns ærlig talt at vi allerede begrenser livet til våre hunder i så stor grad allerede at man ikke skal legge ytterlige , unødige begrensninger på i tillegg.. Det ville aldri ha fallt meg inn å kalle behov for å tisse for en 'uvane'..

Å småtisse er en uvane. Det er det for mennesker også, med mindre det er snakk om noe fysisk galt. Det er heller ikke så lurt å tisse før man trenger det, for man skyller bedre ut av blære med litt mengde, som bakterier og annet rusk. 

49 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg har hatt hunder som kan holde seg 'unødig' lenge etter mitt syn og jeg har hatt og har hunder som tisser adskillig oftere enn bare 3 ganger pr. døgn. Jeg har merket meg at de aller minste ( i størrelse, ikke alder) ser ut til å ha behov for å tisse oftere enn de som er større. Eldre hunder tisser også oftere enn yngre hunder. 

Nå er jo ikke Ayla så veldig stor, men hun har, som sagt, partyblære, etter eget ønske. Det er ikke mitt valg, men hennes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lene_S skrev:

Som beskrevet, så er det ikke snakk om at Ayla "klarer seg" med tre tømminger. Hun får flere muligheter, men velger å avslå. På tur blir det jo mange tissinger, men jeg teller de som en, det får være grenser for hvor fort blære kan fylles opp i løpet av en tur. En tur = en tissemulighet.
Jeg har forøvrig aldri hørt at vi mennesker skal skvette ofte. Det er klart, man skal ikke strekke strikken for langt, men det er da mellomstadier. Over 8 pluss 1-2 om natten regnes som overaktiv blære. Mennesker inntar generelt mer væske enn hunder gjør, fordi vi drikker mye uten å tenke over det, uten å egentlig ha behov, vi drikker av vane. Vi smådrikker, og vi bælmer. Og følgelig fylles blæra oftere opp også. 

Jeg skal ikke uttale meg om andres drikkevaner men selv burde jeg vel heller ha drukket litt mer og nå snakker vi selvsagt om vann. 

Man skal være litt forsiktig med å gå ut fra at selv om A og B ikke må/har behov for  et eller annet, så har heller ikke resten av alfabetet behov for dette eller hint. 

Teksten under lå på urinveisinfeksjon.no; 

 

'Det kan også være en sammenheng mellom det å tømme blæren sjeldent og hyppige urinveisinfeksjoner.' 

 

Hvilket samsvarer med hva jeg har fått høre tidligere fra det hold, at sjeldne tømminger tvert om kan øke faren for urinveisinfekson. 

8 timer siden, Lene_S skrev:

Å småtisse er en uvane. Det er det for mennesker også, med mindre det er snakk om noe fysisk galt. Det er heller ikke så lurt å tisse før man trenger det, for man skyller bedre ut av blære med litt mengde, som bakterier og annet rusk. 

Igjen , å karakterisere et behov som en 'uvane' syns jeg er en uting. Jeg vet av folk som klarer seg helt utmerket med 5 timer søvn pr.natt. Heldigvis har ikke disse påstått at mitt behov som er større, er en uvane.. 

Som jeg også sa i tidligere innlegg, vi begrenser allerede våre hunder så meget at ytterligere begrensninger burde de slippe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...