Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme


mushi
 Share

Recommended Posts

 

 

Hadde egentlig bestemt meg for å ikke lage noe tråd om dette her inne, men jeg kjenner jeg er passe desperat nå. 

 

 

 

Jeg har en valp på seks mnd som ikke klarer å være alene hjemme. Jeg har ikke jobbet siden jeg fikk han, men starter i helt ny jobb etter nyttår. Da har valpen tre valg: 1: Være alene hjemme 8,5 timer hver dag. 2: Være i bilen 8 timer med en kort lufting halvveis (meget upopulært som nyansatt tipper jeg samt usikkert med vær/kulde). 3: Sende valpen i retur til oppdretter. Hunden klarer å være alene i bil. 

 

 

 

Vi har trent aktivt på å være alene siden han var tre mnd, men det har ikke løsnet enda. Han har blitt bedre, tidligere bjeffet han 5-6 runder i minuttet frem til jeg kom hjem, nå kan han bjeffe 2-3 minutter før han blir stille igjen et par minutter så starter han på nytt. Det er altså bjeffing jeg sliter med og vi bor i et lytt rekkehus hvor naboene er hjemme hver dag. 

 

 

 

Jeg har vel prøvd "alt" føler jeg, men det jeg har holdt på med de siste 3 ukene er at jeg står opp til samme tid hver dag og har lik rutine som om jeg skal på jobb, så får han kong eller tyggebein etter frokost og jeg planlegger hvor lenge jeg skal være borte etter hvordan det gikk dagen før. Jeg er også i posten 1-2 ganger daglig samt skal vi kjøre noe sted later jeg som jeg skal dra alene først og legger tingene i bilen før jeg henter hundene (bruker da 5-ish minutter). Valpen er alene sammen med en annen hund som er løs og en katt.

 

 

 

Problemet er at det er umulig å komme over 30 minutter alene. Når vi kommer til 25-35 minutter får han et massivt tilbakefall og vi er tilbake på null. Plutselig finner han ut at han skal bjeffe hele tiden jeg er borte for eksempel. Sånn han har egentlig holdt på i godt over to mnd nå. Jeg hadde også en pause i oktober hvor jeg i tre uker kun var borte max fem minutter så han skulle bli komfortabel med at jeg gikk ut døra. 

 

 

 

Håper egentlig at noen kan komme med noen innspill på hva jeg gjør galt. Legger ved et bilde av hvor han er når han er alene hjemme. Han er midt mellom gang og stue. Han sover der hver natt samt er der når jeg dusjer og et par timer på morgen og ettermiddag hver dag.

 

 

117240c940c7335aa3df7fa6fbf340ef.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Slutt å sette han i bingen når du går i dusjen, jeg antar at en runde i dusjen med tørking, påkledning osv. tar sånn ca. en halvtime - ergo har du skapt en forventning om at du kommer tilbake etter en halvtime. Da vil du helt naturlig få bjeffing av en utålmodig valp som ikke får komme ut av bingen sin etter den obligatoriske halvtimen.

Så dropp bingen for alt annet enn natten en stund, bruk den kun når han skal sove - så øver du på å være hjemme alene UTEN å sette han i bingen, fem minutter her, og fem minutter der - med han løs - gi kong eller margbein eller whatever, men ikke bruk bingen til oppbevaring i korte perioder, da skaper du bare forventing om at han kommer ut om kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krutsi skrev:

Er han redd/stressa når du er borte eller bråker han bare? 

Han går inn i en slags transe og når bjeffinga først starter virker det ikke som han klarer å holde opp. Han sitter som regel og bjeffer. Har prøvd å dratt fra han lenge et par ganger for å se om han holdt opp, da bjeffet han i ett kjør i over seks timer... 

4 timer siden, mara skrev:

Viser han andre tegn på stress enn å lage lyd? 

Kan ikke se hva du gjør "feil"..utrolig kjip situasjon!

Ikke som jeg kan se! 

4 timer siden, Belgerpia skrev:

Slutt å sette han i bingen når du går i dusjen, jeg antar at en runde i dusjen med tørking, påkledning osv. tar sånn ca. en halvtime - ergo har du skapt en forventning om at du kommer tilbake etter en halvtime. Da vil du helt naturlig få bjeffing av en utålmodig valp som ikke får komme ut av bingen sin etter den obligatoriske halvtimen.

Så dropp bingen for alt annet enn natten en stund, bruk den kun når han skal sove - så øver du på å være hjemme alene UTEN å sette han i bingen, fem minutter her, og fem minutter der - med han løs - gi kong eller margbein eller whatever, men ikke bruk bingen til oppbevaring i korte perioder, da skaper du bare forventing om at han kommer ut om kort tid.

Grunnen til at de er skilt - også når jeg dusjer - er at med en gang jeg er ute av syne er Tellus skikkelig slem med Luna. Han biter og river i ører og hals til hun blør. Hun sier i fra at det gjør vondt (som han ignorerer), men hun gjør aldri noe mer enn det. Hun har aldri sagt i fra til han annet enn å lage rare lyder og velte han, men da er det selvfølgelig enda mer gøy. Jeg har hatt nulltoleranse for det, men han skjønner at så fort jeg er ute av syne når jeg ikke bort og får stoppet han. Han er lik på tur hvis han er løs og får raptus (Luna er alltid i bånd). 

Jeg tar han sjeldent ut av bingen rett etter jeg kommer hjem eller rett etter jeg har vært oppe. Jeg har testet flere ganger å sitte oppe i andre etg mens han er nede i 3-4 timer og det går fint. Han har da kanskje én bjefferunde etter halvannen time. 

4 timer siden, mara skrev:

Støtter det Belgerpia sier. Her løsnet "treningen" når jeg valpesikret ting jeg var redd for - og lot valpen gå løs.

Se svar over. Han ødelegger ingenting alene hjemme, men terroriserer den andre hunden min. Jeg har også prøvd å la han ha tilgang til hele gangen, men han virker mer urolig da. Luna må være i stua da hun er gulvredd og gangen er ubehagelig å være i. siden den føles "trang" 

3 timer siden, QUEST skrev:

Hvorfor står han i binge overhode? Hvorfor er han ikke løs sammen med den andre hunden? Enig med Belgerpia, kutt ut bingen. Jeg ville ha kuttet ut bingen i det store og hele, det er vel ikke en fliskutter du har fått i hus? :ahappy:

Se svar over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, mushi said:

Han går inn i en slags transe og når bjeffinga først starter virker det ikke som han klarer å holde opp. Han sitter som regel og bjeffer. Har prøvd å dratt fra han lenge et par ganger for å se om han holdt opp, da bjeffet han i ett kjør i over seks timer... 

Ikke som jeg kan se! 

Grunnen til at de er skilt - også når jeg dusjer - er at med en gang jeg er ute av syne er Tellus skikkelig slem med Luna. Han biter og river i ører og hals til hun blør. Hun sier i fra at det gjør vondt (som han ignorerer), men hun gjør aldri noe mer enn det. Hun har aldri sagt i fra til han annet enn å lage rare lyder og velte han, men da er det selvfølgelig enda mer gøy. Jeg har hatt nulltoleranse for det, men han skjønner at så fort jeg er ute av syne når jeg ikke bort og får stoppet han. Han er lik på tur hvis han er løs og får raptus (Luna er alltid i bånd). 

Jeg tar han sjeldent ut av bingen rett etter jeg kommer hjem eller rett etter jeg har vært oppe. Jeg har testet flere ganger å sitte oppe i andre etg mens han er nede i 3-4 timer og det går fint. Han har da kanskje én bjefferunde etter halvannen time. 

Se svar over. Han ødelegger ingenting alene hjemme, men terroriserer den andre hunden min. Jeg har også prøvd å la han ha tilgang til hele gangen, men han virker mer urolig da. Luna må være i stua da hun er gulvredd og gangen er ubehagelig å være i. siden den føles "trang" 

Se svar over...


Altså - mitt poeng er at han har fått et tidsperspektiv på hvor lenge han bør være i bingen - ergo bør du kutte den ut. Han har fått en vane. Det hjelper ikke at du "ikke tar han ut med en gang" (forøvrig gnaske slemt :)  ) - han VET hvor lang tid en dusj tar og hvor lenge han må være der, ergo tolererer han akkurat så lenge før han begynner å bjeffe.

Ad den andre hunden og terror - kan du ikke bare fortelle han med litt store bokstaver at han skal drite i det? Det er ikke en porselensfigur, og om ikke den andre sier ifra så må du faktisk være så snill at du hjelper henne. Han kommer aldri til å lære å ikke spise på henne om du hele tiden velger å putte han i en binge når det blir trøbbel.
Fortell han at det ikke er greit - punktum.

Og på sitk kan du gjerne ha han i bingen - men nå - for en periode - bør du kutte den ut ene og alene fordi han har fått klokket inn en halvtime og ferdig med det. Den vanen må brytes. Da får du heller ta med den andre hunden når du dusjer eller sette den i binge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt tatt med hunden i bilen. Det kan være vanskelig å ha et tidsperspektiv på når en hund kan være alene hjemme. Noen tidlig, noen først når de slutter å spise opp alt som er (som for feks støvere, er en langvarig greie...)

Om vinteren kan du feks sette en liten vifteovn inn i bilen, om du har tilgang på strøm. Om sommeren, tja, får håpe det løser seg før de helt varme dagene kommer. Eller, du har ikke mulighet til å sette opp en liten hundegård? Mange roer seg bedre når de får følge med på verden utenfor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig samme problemet her bare at han i tillegg blir stresset og redd. Har ikke egentlig løst det, men han er trygg i bilen, så han får være der. Noen dager kan han også få bli med inn på kontoret når det passer. Da sover han bare under pulten hele dagen.

Vi har foreløpig satt alenetrening litt på pause da han blir så stresset, men vi har tenkt å ta det opp igjen om en stund og starte fra scratch. Håper det kommer noen gode tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en varmepute, putt ull eller saueskinn i buret, pakk inn buret og ha han i bilen :) Mine staffer med mindre pels klarer seg fint i bilen når jeg jobber. 

http://www.zooplus.no/shop/hund/kurverogsenger/hundeputer/varmeputer/368162?gclid=EAIaIQobChMIjezMh7bS1wIVDC0ZCh2GrgDzEAAYASAAEgJEK_D_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Teserere skrev:

Kjøp en varmepute, putt ull eller saueskinn i buret, pakk inn buret og ha han i bilen :) Mine staffer med mindre pels klarer seg fint i bilen når jeg jobber. 

http://www.zooplus.no/shop/hund/kurverogsenger/hundeputer/varmeputer/368162?gclid=EAIaIQobChMIjezMh7bS1wIVDC0ZCh2GrgDzEAAYASAAEgJEK_D_BwE

Såh...ehm...hvis valpen f.eks. får det for seg at den må dø når hun er alene i bilen. Er den da farlig? Det står at den er motstandsdyktig for litt biting og at den er giftfri, men er det som er inni og som holder på varmen også giftfritt? For hvis hun får det for seg så blir det mer gnaging enn "litt biting" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Såh...ehm...hvis valpen f.eks. får det for seg at den må dø når hun er alene i bilen. Er den da farlig? Det står at den er motstandsdyktig for litt biting og at den er giftfri, men er det som er inni og som holder på varmen også giftfritt? For hvis hun får det for seg så blir det mer gnaging enn "litt biting" :P 

Vi brukte det på de klinikkene jeg har jobbet. De ble aldri ødelagt. De er steinharde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Pringlen skrev:

Med mindre det faktisk ER stein, så er det alltid noen som vil makulere det. Vifteovn er fint :)

Hvis ikke en staff kan ødelegge dem så er det ganske holdbart :P

Du hadde skjønt det hvis du kjente på en. 

De er fine når man ikke har tilgang på strøm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kaja skrev:

Ymse var i bilen i et halvår før han kunne være alene. Han bjeffet ikke da, men raserte. Nå er han alene hvor som helst uten problem. 

Ang bingen så kan vel den andre hunden være i den i stedet? For en periode.

Yngste støveren er fortsatt i bilen, 1,5 år gml. Prøvde noen timer i grind her en dag. Var ikke der når jeg kom hjem, nei :lol: De hadde hatt det gøy, da. Blir fortsatt bil framover, ja....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Er litt kjip der, altså. Men hun hadde vært ganske flink. Veltet alt på benker og bord, men bare spist et telys.

Det var jo ikkeno det! :ahappy: Noe sier meg at du ikke hadde vært så begeistra for basenjien jeg hadde.. På noe over ett år, så ødela den hunden ( først og fremst tekstiler av ALLE slag) mer enn alle hundene har gjort tilsammen oppigjennom årene.. Når jeg tenker meg om så er de eneste ødeleggelser utenom de som basenjien gjorde, litt smågnaging på armlener og ett par hundesenger , det jeg kan 'bokføre' :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det var jo ikkeno det! :ahappy: Noe sier meg at du ikke hadde vært så begeistra for basenjien jeg hadde.. På noe over ett år, så ødela den hunden ( først og fremst tekstiler av ALLE slag) mer enn alle hundene har gjort tilsammen oppigjennom årene.. Når jeg tenker meg om så er de eneste ødeleggelser utenom de som basenjien gjorde, litt smågnaging på armlener og ett par hundesenger , det jeg kan 'bokføre' :)

 

Jeg skiftet feks sofa etter forrige støver og korthårsvalp. Nåværende eksemplarer har begynt på den nye, de får ikke fortsette, for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...