Gå til innhold
Hundesonen.no

How dogs are being deformed in the name of fashion


Artemis
 Share

Recommended Posts

Just now, Pringlen said:

@Artemis nå ble jeg nysgjerrig på snittet av hjernen på de bildene. Hvorfor er det så ulikt? feks den "blomkålen" bakerst, og den svarte flekken i midten på mopsen?

Blomkålen :lol::lol::lol: Lillehjernen, eller cerebellum. Selv om jeg kan si meg enig i at det minner litt om en blomkål. :lol:

Vel, hjernen må jo passe inn i skallen, og skalleformen til en mops og f.eks. en husky er jo ganske forskjellig. Så gjennom avl har vi ikke bare endret formen på snuten...

Den svarte flekken er et hulrom(her er litt hjerneanatomi, denne gang en sauehjerne):

sheep-brain-sagittal.jpg

Husk også at når man tar et tverrsnitt slik av to forskjellige dyr så kan man jo sage gjennom på bittelitt forskjellig sted slik at man sammenligner to litt forskjellige tverrsnitt av hjernen.

 

Her er en til illustrasjon:

2003-08-10C-500x259.gif

:D:lol::innocent:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Blomkålen :lol::lol::lol: Lillehjernen, eller cerebellum. Selv om jeg kan si meg enig i at det minner litt om en blomkål. :lol:

Vel, hjernen må jo passe inn i skallen, og skalleformen til en mops og f.eks. en husky er jo ganske forskjellig. Så gjennom avl har vi ikke bare endret formen på snuten...

Den svarte flekken er et hulrom(her er litt hjerneanatomi, denne gang en sauehjerne):

sheep-brain-sagittal.jpg

Husk også at når man tar et tverrsnitt slik av to forskjellige dyr så kan man jo sage gjennom på bittelitt forskjellig sted slik at man sammenligner to litt forskjellige tverrsnitt av hjernen.

 

Her er en til illustrasjon:

2003-08-10C-500x259.gif

:D:lol::innocent:

Takk :) Men utgjør disse forskjellene noe i praksis, eller fungerer lillehjernen til mopsen likt som den andre, selv om den er "smurt utover" bakhodet? Og så hadde den jo bra mye hulrom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Takk :) Men utgjør disse forskjellene noe i praksis, eller fungerer lillehjernen til mopsen likt som den andre, selv om den er "smurt utover" bakhodet? Og så hadde den jo bra mye hulrom...

Vel, det er et godt spørsmål. Det er vel kanskje verdt å nevne chiarimalformasjon og syringomyeli når man ser på området rundt cerebellum. Dette kan jo forekomme jo på mops og flere andre raser også, ikke bare cavalier. Og skalleform spiller jo helt klart en rolle der.

PV_26_11_886_f2.jpg

rusbridge-mri-ckcs-with_notes.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Vel, det er et godt spørsmål. Det er vel kanskje verdt å nevne chiarimalformasjon og syringomyeli når man ser på området rundt cerebellum. Dette kan jo forekomme jo på mops og flere andre raser også, ikke bare cavalier. Og skalleform spiller jo helt klart en rolle der.

PV_26_11_886_f2.jpg

rusbridge-mri-ckcs-with_notes.png

Interessant. Ja, det ser jo ut som ting tyter litt i feil retning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Artemis skrev:

Her er tverrsnitt av hodet til en mops:

bilde3

Dette tverrsnittet burde vært spredd over hele hundeverden. Det er jo ikke plass til en dritt i et slikt hode. Ikke øyne, ikke ører, definitivt ikke nese, ikke tenner, ikke en gang hjerne. Synes jeg ser mopser, shit tzu, cavalier og tilsvarende raser med amputerte øyne (utsettes uhyre lett for skader siden det popper ut av skallen, om det ikke bare faller ut "av seg selv" ved trykk) "hele tiden". Eller slike brakyer som er døve fordi ørekanalen er så trang. For ikke å snakke om tennene som ligger rotert og/eller oppå hverandre. Respirasjonsapparatet og hjernen tror jeg ikke jeg trenger å nevne en gang. Hvis disse hundene blir syke, så er de oppsiktsvekkende seiglivet. "De holder ut lenge fordi de er vant til konstant lidelse." - Sitat veterinær.  

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Artemis skrev:

Vel, det er et godt spørsmål. Det er vel kanskje verdt å nevne chiarimalformasjon og syringomyeli når man ser på området rundt cerebellum. Dette kan jo forekomme jo på mops og flere andre raser også, ikke bare cavalier. Og skalleform spiller jo helt klart en rolle der.

Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen når man tilogmed finner chiarimalformasjon hos schæfer liksom... Nå er jo tallmaterialet i denne studien veldig begrenset, hadde man gjort en dybdestudie på andre raser tilsvarende det som er gjort på cavalier tipper jeg mange hadde fått seg en overraskelse. 

cmsm1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen når man tilogmed finner chiarimalformasjon hos schæfer liksom... Nå er jo tallmaterialet i denne studien veldig begrenset, hadde man gjort en dybdestudie på andre raser tilsvarende det som er gjort på cavalier tipper jeg mange hadde fått seg en overraskelse. 

 

Jeg skal helt klart innrømme at dette er et område jeg ikke er noen ekspert på, men jeg har nå inntrykk av at forskerne mener at skalleformen på en rekke småraser spiller inn på forekomsten av syringomyeli.

https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/2052-6687-1-9

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5266279/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Emilie skrev:

"De holder ut lenge fordi de er vant til konstant lidelse." - Sitat veterinær.  

Og her ligger vel sakens kjerne..det er uhorvelig å oppdrette hunder som må utstå konstant lidelse fordi noen ... syns det er søtt/pent /whatever med slike stakkars misfostre. 

Man ser jo helt klart at lyst/vilje til drastiske endringer er fraværende hos rase-entusiastene , så nå er det på tide med sterkere lut. Forbud mot å oppdrette slike dyr. Det hadde vært interessant å se hva en anmeldelse hadde ført til, for det er hevet over enhver tvil, at dette er grovt dyreplageri! 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Jeg skal helt klart innrømme at dette er et område jeg ikke er noen ekspert på, men jeg har nå inntrykk av at forskerne mener at skalleformen på en rekke småraser spiller inn på forekomsten av syringomyeli.

https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/2052-6687-1-9

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5266279/

Og man kan sikkert finne mange artikler som påstår det motsatte. Det står jo tilogmed i den første linken din; "There has been much debate in the scientific and veterinary communities to what extent head shape is indicative of either pathology (...)". nettopp fordi man ikke finner noen klare svar verken den ene eller den andre veien.

Red: Det er jo klart man finner fysiologiske fellestrekk når man selekterer på den måten som er gjort i disse studiene. Det som hadde vært interessant ville vært en studie av raser med en annen type skalleform, og hvilke felles markører man ender opp med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Orca skrev:

Sant nok :no: Men klarer de å tygge kulene overhodet, selv med tilpasset form?

Spørs hvor mye tygging som forekommer, de svelger dem nok ganske hele. Men bitene er utformet for at de skal bli lettere å tygge OG plukke dem opp. Så det er nok gjerne det som er cluet her. At de skal få til å få maten inn i munnen, rett og slett. 
(det gjør i grunn mine sheltier også, men det er fordi det tar for lang tid å tygge:aww::lol:)

13 timer siden, QUEST skrev:

Bare det at disse stakkars vanskapningene må ha spesialtilpasset forkuler , er jo i seg selv mer enn nok bevis på at de ikke burde eksistere.

Jeg er ikke uenig i deg der, nei...

13 timer siden, Artemis skrev:

Ikke akkurat hva du ba om, men interessant uansett, spør du meg... :)

Her er tverrsnitt av en normal hunds hodeskalle, pluss et par anatomiske tegninger:

bilde2

ddd_dog_nose_and_throat.gif?la=en&thn=0

d.1h.lDGbMh6dVrr.seAug_m.jpg

Legg merke til nesepartiet, størrelsen på nesehulen...

Her er tverrsnitt av hodet til en mops:

bilde3

Er bare å sammenligne med bildet og illustrasjonene av en normal hund...!

 

Det siste utsnittet der skulle vært smurt utover hele nettet. For den som ikke har kontekst til bildet kan man fort tro det er tverrsnitt av en alien.. 
Måtte faktisk bruke anatomikunnskaper samt litt deduktive evner for å finne (restene av) nesehulen:no:

Helt ærlig så blir jeg mer og mer sikker på at det må skje noe drastisk snart, for vi kan ikke påstå å være en opplyst art samtidig som vi med vitende og vilje produserer individer som blir født til lidelse. 
Nå er jeg bastant her, og tråkker nok på veldig mange tær, men jeg vil nok påstå at det finnes ikke en eneste mops, engelsk bulldog eller fransk bulldog som ikke sliter med pusten. (for å nevne noen) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Og man kan sikkert finne mange artikler som påstår det motsatte. Det står jo tilogmed i den første linken din; "There has been much debate in the scientific and veterinary communities to what extent head shape is indicative of either pathology (...)". nettopp fordi man ikke finner noen klare svar verken den ene eller den andre veien.

Red: Det er jo klart man finner fysiologiske fellestrekk når man selekterer på den måten som er gjort i disse studiene. Det som hadde vært interessant ville vært en studie av raser med en annen type skalleform, og hvilke felles markører man ender opp med da.

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at dette kommer fra en cavalier-eier. Kan du ikke finne disse artiklene som støtter oppunder andre teorier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at dette kommer fra en cavalier-eier. Kan du ikke finne disse artiklene som støtter oppunder andre teorier? 

Ærlig talt, nå må du virkelig gi deg. Dette er så usaklig at det nesten er på grensa til personangrep. Grunnen til at jeg ikke kjøper skalleform som hele svaret ser du jo i tabellen over. Og jo mer tid forskerne bruker på å rote rundt i blindgater, jo lengre tar det før man har en løsning som kan brukes i avlen for å bli kvitt disse sykdommene.

Enjoy:

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at i en gruppe på FB er dette bildet av en mops lagt ut eller noe som ligner veldig. Og mops eierene er enig om at der et falskt bilde for det er jo mennesketenner på det bildet, og hunden deres ser ikke sånn ut. Kjenner jeg blir helt matt..

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Ser at i en gruppe på FB er dette bildet av en mops lagt ut eller noe som ligner veldig. Og mops eierene er enig om at der et falskt bilde for det er jo mennesketenner på det bildet, og hunden deres ser ikke sånn ut. Kjenner jeg blir helt matt..

Tenkte å kommentere, men så bare nei... De vil jo ikke skjønne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Debbie skrev:

Ser at i en gruppe på FB er dette bildet av en mops lagt ut eller noe som ligner veldig. Og mops eierene er enig om at der et falskt bilde for det er jo mennesketenner på det bildet, og hunden deres ser ikke sånn ut. Kjenner jeg blir helt matt..

Jeg er rett og slett sjokkert over strutsementaliteten ??

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Artemis skrev:

Ikke akkurat hva du ba om, men interessant uansett, spør du meg... :)

Her er tverrsnitt av en normal hunds hodeskalle, pluss et par anatomiske tegninger:

bilde2

ddd_dog_nose_and_throat.gif?la=en&thn=0

d.1h.lDGbMh6dVrr.seAug_m.jpg

Legg merke til nesepartiet, størrelsen på nesehulen...

Her er tverrsnitt av hodet til en mops:

bilde3

Er bare å sammenligne med bildet og illustrasjonene av en normal hund...!

 

Et lite bilde til...

bilde1

Dette er et bilde jeg lagret fra en annonse på finn.no for noen år siden, av en blandingshund til salgs. Blanding av mops og buhund. Fineste mopsen jeg har sett. Synd den ikke er renraset. :)

Har du fjernet bildene? Jeg får ikke sett ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wilhelmina skrev:

Ærlig talt, nå må du virkelig gi deg. Dette er så usaklig at det nesten er på grensa til personangrep. Grunnen til at jeg ikke kjøper skalleform som hele svaret ser du jo i tabellen over. Og jo mer tid forskerne bruker på å rote rundt i blindgater, jo lengre tar det før man har en løsning som kan brukes i avlen for å bli kvitt disse sykdommene.

Enjoy:

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154688

Er det? Det er ikke snakk om at dette er "hele svaret", men det er påfallende mange hunder med denne spesifikke hodeformen, som rammes av syringomyeli. Takk for link, men kan ikke finsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Er det? Det er ikke snakk om at dette er "hele svaret", men det er påfallende mange hunder med denne spesifikke hodeformen, som rammes av syringomyeli. Takk for link, men kan ikke finsk. 

Men vi kommer jo ingen vei uten hele svaret, det er det som er poenget mitt. Derfor mener jeg det er nyttig å gjøre en massescanning av andre raser og typer skalle også, når forskningsresultater viser at CM og SM opptrer uavhengig av skalleform. Kanskje får vi da et mer komplett bilde av disse lidelsene som fører et steg nærmere en mulig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Men vi kommer jo ingen vei uten hele svaret, det er det som er poenget mitt. Derfor mener jeg det er nyttig å gjøre en massescanning av andre raser og typer skalle også, når forskningsresultater viser at CM og SM opptrer uavhengig av skalleform. Kanskje får vi da et mer komplett bilde av disse lidelsene som fører et steg nærmere en mulig løsning.

Så i tillegg til å skanne alle hunder med gitt hodeform, så skal vi skanne alle andre raser også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Emilie skrev:

Så i tillegg til å skanne alle hunder med gitt hodeform, så skal vi skanne alle andre raser også? 

Ja, men hvorfor ikke. Alle raser må jo screenes for det samme. Har de ikke et problem, så kan det jo hende man finner allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fjernet de bildene. Det er mine egne bilder så jeg ønsker å ha litt kontroll på dem, selv om jeg innser at det ikke er så lett når man legger dem ut på et åpent forum.

Disse er også fine:

37904136644_909bed9d2f_z.jpg

Her ligger jo mye av problemet...

37904136474_2b74547726_z.jpg

 

37904136394_250cd3f0a2_c.jpg

Men jeg synes faktisk at disse tallene er overraskende lave(selv om de er sjokkerende høye). Jeg har enda til gode å møte en mops eller fransk/engelsk bulldog med normal pust.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Artemis skrev:

Ja, jeg fjernet de bildene. Det er mine egne bilder så jeg ønsker å ha litt kontroll på dem, selv om jeg innser at det ikke er så lett når man legger dem ut på et åpent forum.

Disse er også fine:

37904136644_909bed9d2f_z.jpg

Her ligger jo mye av problemet...

37904136474_2b74547726_z.jpg

 

37904136394_250cd3f0a2_c.jpg

Men jeg synes faktisk at disse tallene er overraskende lave(selv om de er sjokkerende høye). Jeg har enda til gode å møte en mops eller fransk/engelsk bulldog med normal pust.

 

Jeg har heller aldri møtt en mops med normal pust, dog har jeg møtt noen Fraller som har tilsynelatende hatt det. EB har jeg personlig ikke møtt på nært hold ennå, så det vet jeg ikke.

på Dogs4all i helgen var det 8 små griffoner på rasetorget, og det var voldsomt mye puste- og peselyder fra disse. Hun som sto i standen bare kommenterte : De er så glade når de får besøk" Det at det var dusinvis av andre raser rundt som ikke lagde en lyd enset hun ikke engang.

Så det at man blir blind for lydene fra sin egen hund anser jeg som et kjempeproblem, muligens det største av det. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...