Gå til innhold
Hundesonen.no

Pomeranianoppdrettere?


Hellhounds
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ei venninne som leter etter en pomeranianvalp. Hun har vært gjennom alle oppdretterne på raseklubbens side, men hun finner ikke valpen for seg / får ikke svar av de oppdretterne hun prøver å kontakte der. Hun ønsker en tispevalp med litt ordentlig nese, som hun ønsker å bruke til agility, lydighet, spor og muligens ettersøk. Hun er også glad i rød/orange/sobel farge, så den optimale valpen er jo det ;) Jeg har prøvd å få henne interessert i mittelspitz, siden hun sliter med å finne valp, men det var ikke aktuelt, mener hun. 

Noen tips? Er i så fall evig takknemlig :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFX: jepp, har kikka, men det er visst vanskelig å finne noe der og, utifra det hun sier :( De hun virkelig liker koster 35k eller over, og hun har sagt at 30k egentlig er maksgrensa økonomisk, hun er student (sisteåret bachelor), så lommeboka er ikke akkurat smellfeit, kan du si, så skal hun jo ha råd til andre startkostnader, henting og forsikring også... :( 

 

Barbro: Hun vil ikke vurdere det engang, vil kun ha pomme, selv om jeg sier det er samme rase, bare litt større!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Hun får finne en oppdretter hun liker og sette seg på fremtidig valpeliste - kan ikke forvente å oppfylle alle kravene og samtidig ville ha valp nå.

Ja, hun har altså sett etter valp i 2 år nå, så hun er veldig klar for å finne "den rette" ;) Det er derfor jeg spør for henne her ;) 

Just now, mushi said:

Koster virkelig en pom 35.000 nå? Jeg trodde anbefalt pris var 24-25.000. 

Nei, i Norge koster den visst vanligvis 30k, men de oppdretterne i Sverige som har pommer hun liker er dyrere... :( Men da snakker vi om agilitychampionforeldre og sånt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i Norge koster den visst vanligvis 30k, men de oppdretterne i Sverige som har pommer hun liker er dyrere... [emoji20] Men da snakker vi om agilitychampionforeldre og sånt, da.
Det er helt sinnsykt, men markedet rår. Det virker som at avlskrav for å få valper på en pom er livmor.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Det er helt sinnsykt, men markedet rår. Det virker som at avlskrav for å få valper på en pom er livmor.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

:P det vet jeg ikke noe om, men synes det virker vanskelig å finne bra valp når du ikke er i miljøet, hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva menes med ordentlig nese her egentlig ? 

 

Jeg hadde meldt meg inn i pomme grupper på Facebook og forhørt meg der. De er vanligvis litt vanskelige å komme i kontakt med disse oppdretterne ? har en fantastisk oppdretter selv men jeg vet ikke om oppdrettere som spesifikt fjør oppdrett mot agility og spor. Er jo ingen garanti for at valp blir lik sine foreldre så min erfaring er at man får den valpen man får også tar man det derfra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig nese?

 

hvis hun skal bruke den i agility så ga jeg meg faktisk på agility med mine da de endret minstehøyden på hopphinderne slik at de ble mye høyere enn hunden. Etter å ha konkurert i to år så jeg meg også lei av at duken på pølsen var så tung at de ikke klarte å komme seg igjennom den. Så jeg syns ikke at agility er inkluderende for de aller minste rasene..

 

Ellers er de utrolig gøy å trene det meste med da de elsker å lære nye ting! :) 

 

hvis hun har lett i to år har hun enten kriterier pommen ikke klarer å innfri eller så må hun opp i pris. Pommen har (dessverre på mange måter da det er blitt mye stueoppdrett med null erfaring eller formål med avlen) eksplodert i popularitet de siste 10 årene så det å finne en valp er ikke vanskelig i det hele tatt. Derimot ville jeg som nevnt over funnet meg en seriøs oppdretter som også kjenner hundene sine godt og kan hjelpe med å finne både riktig kombinasjon og valp til det hun ønsker å bruke den til. 

 

Pomeranian er verdens herligste rase, bare man kjøper av noen som avler på rasetypiske hunder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2018 at 2:45 PM, Eliza said:

Hva menes med ordentlig nese her egentlig ? 

 

Jeg hadde meldt meg inn i pomme grupper på Facebook og forhørt meg der. De er vanligvis litt vanskelige å komme i kontakt med disse oppdretterne ? har en fantastisk oppdretter selv men jeg vet ikke om oppdrettere som spesifikt fjør oppdrett mot agility og spor. Er jo ingen garanti for at valp blir lik sine foreldre så min erfaring er at man får den valpen man får også tar man det derfra 

Ordentlig nese tror jeg betyr "ikke inntrykt" i denne sammenhengen. Hun synes pommer ofte har litt korte neser, og jeg er jo forsåvidt ikke helt uenig med henne (men så har jeg alaskan husky og belger, alle neser blir korte i forhold!). Hun har funnet oppdretter nå, og venter spent på valp! :D

On 1/7/2018 at 0:20 PM, Jeampi said:

Ordentlig nese?

 

hvis hun skal bruke den i agility så ga jeg meg faktisk på agility med mine da de endret minstehøyden på hopphinderne slik at de ble mye høyere enn hunden. Etter å ha konkurert i to år så jeg meg også lei av at duken på pølsen var så tung at de ikke klarte å komme seg igjennom den. Så jeg syns ikke at agility er inkluderende for de aller minste rasene..

 

Ellers er de utrolig gøy å trene det meste med da de elsker å lære nye ting! :) 

 

hvis hun har lett i to år har hun enten kriterier pommen ikke klarer å innfri eller så må hun opp i pris. Pommen har (dessverre på mange måter da det er blitt mye stueoppdrett med null erfaring eller formål med avlen) eksplodert i popularitet de siste 10 årene så det å finne en valp er ikke vanskelig i det hele tatt. Derimot ville jeg som nevnt over funnet meg en seriøs oppdretter som også kjenner hundene sine godt og kan hjelpe med å finne både riktig kombinasjon og valp til det hun ønsker å bruke den til. 

 

Pomeranian er verdens herligste rase, bare man kjøper av noen som avler på rasetypiske hunder 

Ordentlig nese = litt lengre, om jeg forstår henne rett :) Hun vil ikke ha sånn snorking (jeg vet ikke om det er en vanlig pommeting, men jeg vet chihuahuaer sliter med det). 

Så kjedelig at de skal gjøre agility så utilgjengelig for småhunder :o Hun kommer nok til å trene mye for morro skyld, jeg tror ikke hun er helt klar for å konkurrere (men håper jo hun kommer dit), så da kan man jo sette hinderne litt lavere før man starter konkurransetrening, i alle fall. Hun har en pomeranian fra før, og det er grunnen til at hun ønsker å fortsette med dem :) Den bor nå hos mora hennes, da den ikke likte å bo her vi bor (veldig, veldig mange jakthunder overalt, chihuahuaen jeg hadde slet også veldig med å bo her). 

Hun har funnet valp på, hun måtte litt opp i pris, ja. Hun fant en tidligere i vinter og, avtalte henting og betaling og greier, men oppdretteren sendte henne melding da vi hadde dratt om at mens hun var der, så hadde noen betalt depositum, så hun fikk ikke valpen likevel! Utrolig useriøst (men jeg så mange varselflagg mens vi var der også, og prøvde å få venninna mi til å finne en annen oppdretter, første cluet var at valpen var 4mnd gammel, og ikke sosialisert overhodet, ikke engang med husets hunder...). Men nå har hun funnet en oppdretter som virker kjempebra, så nå håper vi det går veien! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hellhounds så bra hun har funnet valp nå da ☺️ Ang det med nesa så er mitt inntrykk at de som tar mest for pom altså i priskategori 35-40 000 er de som sitter på disse «inntrykka» nesene og avler fram mer av denne «bamse»looken som useriøse kjøpere vil ha. Seriøse oppdrettere søker jo etter å fremme rasen og avle fram en rasetypisk valp med et riktig hode ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...