Gå til innhold
Hundesonen.no

"Nå kommer hun til å sove godt når hun kommer hjem"


yurij
 Share

Recommended Posts

- Er en frase jeg stadig hører ( og leser på fb feks) . Etter ringtreninger / utstilling / samlinger der hundene stort sett er i ro og bare løper litt rundt innimellom. Også fra stillestående hundeeiere i små hundeparker der det knapt er plass til å bevege seg og hundene heller ikke er særlig aktive. Hva er bakkgrunnen ? Blir hunder helt slått ut av å være et par timer på ringtrening feks eller stort sett ligge i ro ringside på utstilling? Av en bytur de ikke pleier å være med på ?   Eller er det bare sånt folk slenger ut og i såfall, hvor kommer det fra ?  Har intrykk av at "normalen" er at man skal forvente at hundene klapper helt sammen etter å bare ha vært tilstede blandt masse andre hunder eller i uvante omgivelser... Har til og med en bekjent som kjører hunden en tur om hun ikke har tid til tur, for hunden blir sliten av inntrykkene gjennom bilvinduet...:blink:    Er hunder flest fryktelig skjøre ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er langt mer sliten etter å ha gått en time i byen enn hvis jeg går 3 timer i skogen. Det gjelder de fleste bikkjene jeg har hatt også.  Unntatt når jeg bodde i byen og gikk der hver dag. Er ikke

Vi er alle kake etter utstillinger, jeg mest 

Jeg tviler på at det er så mange hunder som "klapper sammen" etter uvant aktivitet. Men hos oss så fungerer det omtrent sånn som at de sover litt tyngre og de er ikke like mye på høgget. Men de faller

Akkurat nå, yurij skrev:

Har til og med en bekjent som kjører hunden en tur om hun ikke har tid til tur, for hunden blir sliten av inntrykkene gjennom bilvinduet...:blink:    Er hunder flest fryktelig skjøre ? 

Hvis hunden blir mentalt sliten av å titte ut av bilvinduet, så vil jeg tro det dreier seg om en alvorlig understimulert hund.. :hmm:

Derimot har jeg ikke vanskelig for å 'svelge' samme påstand når det dreier seg om utstillinger..Ikke fordi de på noen som helst måte er fysisk slitsomme men det er et bombardement av inntrykk / samling hunder som en 'vanlig' hund normalt ikke utsettes for i det daglige. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører jeg ofte jeg også, og det selv i miljø som konkurrerer. De trener i ti minutter, nei da er hunden gåen og helt utslitt.

En jeg kjenner tar en luftetur til postkassa, der får den hilse litt på naboen og då er den utslitt resten av dagen gitt.

Men på utstilling skjønner jeg at de blir slitne, der er det lukt, bråk og masse inntrykk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om at det er mange inntrykk å ta innover seg, dersom hunden er med på aktiviteter den ikke er så vant med. Da blir man sliten. Gjelder mennesker også det. Jeg blir dritsliten av nye mentale inntrykk. Opplæring i ny jobb for eksempel. Jeg var slått ut etter første dagen i ny jobb, enda jeg ikke gjorde mye annet enn å observere. Noen dager uti arbeidet var jeg ikke halvparten så sliten, selv om jeg da håndterte maskiner, delte fryste rundballer (gammelt fjøs, så mye var manuelt) med bare høygaffel, trillet utallige trillebårlass med avfall etc. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, QUEST skrev:

Hvis hunden blir mentalt sliten av å titte ut av bilvinduet, så vil jeg tro det dreier seg om en alvorlig understimulert hund.. :hmm:

Derimot har jeg ikke vanskelig for å 'svelge' samme påstand når det dreier seg om utstillinger..Ikke fordi de på noen som helst måte er fysisk slitsomme men det er et bombardement av inntrykk / samling hunder som en 'vanlig' hund normalt ikke utsettes for i det daglige. 

Har aldri opplevd å ha hunder som har klappet helt sammen etter en sånn dag og jeg har ikke noen unikumer på noen som helst måte .  De går aldri rett i seng og blir der etter noe sånt? De fortsetter dagen med sine vanlige hjemmeaktiviteter utendørs. Men er det hunder som er litt disponert for stress som reagerer sånn eller hva er det som gjør det ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, ja det hører man jo stadig :P Altså, jo, hunder blir jo slitne i hodet av fulle dager i en messehall. Særlig de som aldri har vært på sånt. Mine sover godt etter feks en dag på stand hvor hunrde unger har klappet og kost (og da er det gjerne ca første gang de er "ute blandt folk" :P ) Hygenen hadde vært sliten i hodet etter første dag på utstillingsturneen hun var på nylig. Etter endt tur, derimot, var hun fullstendig rabiat, og trengte to jaktdager for å lande kroppen.

Det er jo også nok av dem som mener at bikkja kommer til å bli sliten av å leke litt med en annen hund, eller rusle en tur. Ja ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine som er med i bymiljø engang i skuddåret blir helt kake av sånt. Syns ikke det er så rart jeg? De er kun med i bil om vi skal på ferie eller til veterinær. Så stappe dem i bilen er "mentaltrening" for dem. Da får de kjørt nøtta si, er jo brått masse nytt jo! Men de sier jo ikke neitakk til løpetur etterpå uansett, heller tvert i mot - ingenting er bedre enn en real løpetur etter mange mentale intrykk. Uansett så maser ikke de hjemme, med mindre de har noen akutte udekkede behov, og da hjelper det uansett ikke med "mentaltrening".  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir slitne av å være med bort, altså, om det er på trening (har ikke bil, så de ligger ofte i bur der vi trener og følger med på det som skjer, eller om det er utstilling/andre hundearrangement. Mange inntrykk gjør de slitne i hodet. Et par timers trening eller besøk i nytt miljø gjør de ikke dødsslitne, men de virker tilfreds når vi kommer hjem. I går var vi på skogstur, da blir de også slitne, eller de får i hvertfall ut overskuddet, så da vi kom hjem etter fire timer på tur kl 14 i går lå de egentlig rett ut til i dag tidlig. Det er sjelden hundene mine blir så slitne at de ikke orker mer den dagen eller dagene etterpå, men de virker tilfreds og slapper ekstra godt av :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc'en ble sjelden "slått ut" på tross av hun ble dratt rundt "overalt" med meg, busser, besøk, byen, skogen, kjøpesentre osv, å dette men en ganske crappy mentalitet. Men nå var dette noe som etterhvert skjedde flere ganger i uka, å jeg leste henne ganske godt. Eneste var kanskje vætriner og store utstillinger/agility konkurranser som kunne gjøre henne svært sliten, så det unngikk vi så langt det lot seg gjøre. 

Chihuahuan derimot kan være sliten etter en busstur, besøk med mange fremmede mennesker. Evt bare en god tur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Har aldri opplevd å ha hunder som har klappet helt sammen etter en sånn dag og jeg har ikke noen unikumer på noen som helst måte .  De går aldri rett i seng og blir der etter noe sånt? De fortsetter dagen med sine vanlige hjemmeaktiviteter utendørs. Men er det hunder som er litt disponert for stress som reagerer sånn eller hva er det som gjør det ?

 

Jeg tviler på at det er så mange hunder som "klapper sammen" etter uvant aktivitet. Men hos oss så fungerer det omtrent sånn som at de sover litt tyngre og de er ikke like mye på høgget. Men de faller ikke inn i komatøs tilstand akkurat. Og det tar ikke mange timene før de er helt uthvilte igjen. I motsetning til meg gjerne. Jeg opplever det som ganske normalt hos de fleste hunder. Jeg ville jo heller tenkt at en hund som ikke klarte å "skru litt av" etter en lang dag med nye inntrykk, er gjerne en hund som bærer på ekstra stress. Ytterpunktene bærer vel ikke preg av sunnhet uansett  - verken hunder som kollapser eller hunder som ikke finner roen.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Jeg tviler på at det er så mange hunder som "klapper sammen" etter uvant aktivitet. Men hos oss så fungerer det omtrent sånn som at de sover litt tyngre og de er ikke like mye på høgget. Men de faller ikke inn i komatøs tilstand akkurat. Og det tar ikke mange timene før de er helt uthvilte igjen. I motsetning til meg gjerne. Jeg opplever det som ganske normalt hos de fleste hunder. Jeg ville jo heller tenkt at en hund som ikke klarte å "skru litt av" etter en lang dag med nye inntrykk, er gjerne en hund som bærer på ekstra stress. Ytterpunktene er vel uansett ikke sunnhetstegn - verken hunder som kollapser eller hunder som ikke finner roen.

Er vel kanskje forskjell på hvor mye nye intrykk "går inn" på dem på noe sett kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at flere av mine er slitne i hodet etter en dag på utstilling, som ofte innebærer minst 6-7 timer kjøring også (frem og tilbake). Men de er jo ikke slitne i kroppen og blir som regel enda mer galne dagen etter når hodet har hvilt litt og kroppen fortsatt er "ubrukt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt mer sliten etter å ha gått en time i byen enn hvis jeg går 3 timer i skogen. Det gjelder de fleste bikkjene jeg har hatt også.  Unntatt når jeg bodde i byen og gikk der hver dag. Er ikke det normalt da? Man blir sliten av å fordøye inntrykk? 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

 Er ikke det normalt da? Man blir sliten av å fordøye inntrykk? 

Jo, det ser jo sånn ut :D Selv om man selv blir trøtt akkurat der og da av å være i byen sitter vel ikke dette i etter at man er ute av byen?   Har bare stusset over det når jeg har vært på ringtrening og utstilling + alle kommentarer på fb. Så virker det som om man omtrendt skal forvente at hundene stuper i seng så fort de kommer hjem. Men det er kanskje bare en måte å rettferdiggjøre for seg selv at det er all aktivitet for en dag? Når mine kommer hjem etter noe sånt så går de ut og ordner med sånne vanlige ting resten av dagen om det er alt som skjer en dag. De plager ikke oss :)  Men de jobber da i hagen og holder på ute som vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Jo, det ser jo sånn ut :D Selv om man selv blir trøtt akkurat der og da av å være i byen sitter vel ikke dette i etter at man er ute av byen?   Har bare stusset over det når jeg har vært på ringtrening og utstilling + alle kommentarer på fb. Så virker det som om man omtrendt skal forvente at hundene stuper i seng så fort de kommer hjem. Men det er kanskje bare en måte å rettferdiggjøre for seg selv at det er all aktivitet for en dag? Når mine kommer hjem etter noe sånt så går de ut og ordner med sånne vanlige ting resten av dagen om det er alt som skjer en dag. De plager ikke oss :)  Men de jobber da i hagen og holder på ute som vanlig

Jo meg så! :P men så hadde jeg vært en skikkelig skraphund for å si det sånn. Nå blir min ene ganske sliten av nye inntrykk, men ikke sånn som meg. Hun sover bare bedre. Dagen etter er hun like rar som alltid og fysisk aktivitet sliter henne aldri ut egentlig. Hun krever ikke mye da, men er en evighetsmaskin. Så det at de går i koma etter en lang tur eller etter ti minutter/halvtimes trening tror jeg ikke. At de derimot sover bedre/er mer fornøyd tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis hundene er så direkte slitne, men hodet er kanskje mer fornøyd etter å ha bearbeidet inntrykk, og faller derfor enklere til ro. Tror nok mest det et en frase folk bare slenger ut når hundene har gjort noe utenfor normalen.

Mine er laidback inne, greit nok, men de virker mye lettere avslappet bare av å få bruke hodet i 2x 5min. Selvsagt blir ikke aktive BC i god form slitne av 10min på stuegulvet. Selv så er jeg fullstendig peist psykisk etter en halv dag på stevne, noe som også smitter over på kroppen. Keo er også slik, han blir helt kake. I tillegg til å måtte jobbe rene øvelser, så har han et enormt kontrollbehov på slike steder, spesielt ifht redsel for andre hunder. Dog kan han fint vandre timevis i byen uten å bli direkte sliten.

En hund som er mer våken av seg, typ leter etter inntrykk, og som i tillegg ikke er vandt til mye inntrykk, vil nok raskere slites ut av forholdsvis enkle aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror jo at det kan være forskjeller - noen hunder er jo lite engasjerte i omgivelsene i det store og det hele, og de vil vel neppe bli skrekkelig påvirket av å være med i nye miljøer - om den bare "er" til daglig og ikke overvettes engasjert i noe, ja - så blir den neppe synlig påvirket .


Hunder som ER engasjert derimot, vil naturlig nok bli slitne etter en dag eller to på et sted som Norges Varemesse, eller i en by - og det er, etter min mening , ikke noe som helst i veien med slike hunder - og persnlig så foretrekker jeg en hund som er er nysgjerrig og engasjert i sine omgivelser - de går det an å jobbe med osv. fordi de engasjerer seg. Alt annet blir jo en døll hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir i alle fall mye mer sliten av mental aktivisering enn av fysisk trening. Etter en helg på treningssamling i et nytt lokale med fremmede hunder og fremmede mennesker er hun faktisk helt slått ut. Det har jeg ikke opplevd etter noe slags fysisk aktivitet, selv etter hele dagen på fjellet ble hun "ferdigladet" i bilen på vei hjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de som kan finne på å si noe sånt. De blir ikke slitne av å tusle i byen(er jo byhunder), eller at vi går ei mil i bånd rundt vannene her der det blir en del passeringstrening etc., men reiser vi til skogen med flere andre mer eller mindre kjente hunder, der hvert fall minsten så og si løper og leker hele turen, ja, da er hun ganske sliten når vi kommer hjem etter etpar timer. 

Når jeg sier at mine hunder kommer til å sove godt, så mener jeg akkurat det. Ikke at de faller i koma, men slapper av og sover det meste av kvelden etterpå. Dagen etterpå er de som regel i full vigør igjen. Nå er mine hunder fryktelig kveldstrøtte, så de sover som regel alltid på kvelden, uavhengig av aktivitet på dagen, men det er klart at når rampekråka er sliten, så finner hun på mye mindre ramp når vi kommer hjem :lol: Når mine "kommer til å sove godt" så er de godt fornøyde med dagens utflukter. Hakket mer fornøyd enn når vi har gjort våre vanlige greier. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Belgerpia skrev:

Jeg tror jo at det kan være forskjeller - noen hunder er jo lite engasjerte i omgivelsene i det store og det hele, og de vil vel neppe bli skrekkelig påvirket av å være med i nye miljøer - om den bare "er" til daglig og ikke overvettes engasjert i noe, ja - så blir den neppe synlig påvirket .


Hunder som ER engasjert derimot, vil naturlig nok bli slitne etter en dag eller to på et sted som Norges Varemesse, eller i en by - og det er, etter min mening , ikke noe som helst i veien med slike hunder - og persnlig så foretrekker jeg en hund som er er nysgjerrig og engasjert i sine omgivelser - de går det an å jobbe med osv. fordi de engasjerer seg. Alt annet blir jo en døll hund :)

Hørtes veldig fornuftig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Krutsi skrev:

Mine blir aldri sliten de :lol: men whippeten er fornøyd med aktiviteten etter en heldag på utstilling feks.. 

Akkurat det der har jeg vanskelig for å tro når folk sier det :P .Har du prøvd to timer fellestrening og ei god økt med sykkel etterpå f.eks?

Jeg kan godt si at hundene kommer til å sove godt, men da er det hvis vi har trent mye, vært på lang tur med andre hunder eller vært på en hardt fysisk krevende tur, som f.eks sykling eller en lang skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Akkurat det der har jeg vanskelig for å tro når folk sier det :P .Har du prøvd to timer fellestrening og ei god økt med sykkel etterpå f.eks?

Jeg kan godt si at hundene kommer til å sove godt, men da er det hvis vi har trent mye, vært på lang tur med andre hunder eller vært på en hardt fysisk krevende tur, som f.eks sykling eller en lang skitur. Er ikke det helt normalt at hunder sover tyngre etter mer krevende aktivitet da?

Selvsagt men nå tenkte jeg som utgangspunkt aktiviteter som var langt fra krevende... Som å ligge stille i en hall eller øve litt trav. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...