Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å gå til døra


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Yumi er en pussig skrue, og hun har en greie med at hun stikker seg unna når man skal ut på tur. Her hjemme er det ikke så problematisk, for jeg lukker baderomsdøra eller grinden inn til stua når hun følger etter meg på badet. Men pr i dag bor hun hjemme hos min bror og fru, og de har ingen dører nede - så hun setter seg under spisebordet. Der er det ikke så enkelt å få tak i hunden, og det er litt frustrerende for dem. Hun har en sele som passer godt og ikke klemmer, og når den først er på så er hun like happy go lucky som ellers, så det er ikke der problemet ligger.

Så da tenker jeg man må trene inn det å gå til døra på et eller annet vis. Tips til forskjellige fremgangsmåter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til kjæresten løp og gjemte seg hver gang vi tok fram selen fordi han synes det er ekkelt å få noe over hodet. Jeg løste det ganske enkelt på en liten treningsøkt på stua. Jeg satte meg på sofaen med selen i hånda og godbiter i hånda. Først gikk han for å gjemme seg når jeg kom inn. Jeg satt bare og ventet på han med selen hengende i hånda. Når han nærmet seg, så klikket jeg og kastet en godbit til han. Belønna han for å komme nærmere og nærmere, og til slutt for å lukte på selen. Deretter begynte jeg å belønne for å snuten mot åpningen på selen. Trente helt til han frivillig stakk hodet inn i åpningen og jeg kunne slippe den over nakken på han. Belønna masse når jeg fikk tre den over hodet. Tok den forsiktig av(slik at han ikke begynte å rygge og "kjempe" for å komme ut av løkka) og gjentok prosedyren. Hvis han trakk seg unna når jeg prøvde å legge på selen, så trakk jeg meg tilbake. Slik at det hele tiden ble hans valg og han som hadde kontroll. 

Så, når vi skulle på tur, så satte jeg meg på huk med selen i hånda og venta til han kom bort og stakk snuten i åpningen. Belønna for dette til han stakk hodet så langt igjennom at jeg kunne legge den på. Det gjør vi hver gang vi skal ut. Han stikker enda hvis han tror vi skal tvinge den på han. Jeg setter meg bare på huk og venter til han oppsøker den selv. Nå går det bedre og bedre. I stedet for 10 godbiter som jeg kanskje brukte i starten, får han nå bare 2-3 og masse ros :) 

Det kan virke litt omstendelig, men det går faktisk fortere å bruke noen sekunder til han velger selv i stedet for å bruke tid på å gå etter han for å få på selen. Kanskje det funker for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbit tenker jeg. Shy er likedan, stikker til terassedøren når vi skal ut (vi går alltid ut terassedøren) men vi kler på oss på gangen. Så hun får en godbit som lokker hodet gjennom selen, på med selen og så kan hun løpe og vente ved terassedøra. Gubben har aldri giddet godbit, så han får aldri på henne selen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...