Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv og halt eldre hund


ElinT
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei tispe på 11 år. I det siste har hun blitt endel stiv etter tur når hun har lagt litt i ro, og også når hun reiser seg om morgenen. Hun er veldig energisk og sprek på tur. Etter en litt lang tur på lørdag så var hun så halt og stiv at hun ikke klarte å gå. Jeg ga henne rimadyl ett par dager og holdt henne helt i ro. Hun var fin igjen i går , men etter å ha løpt litt og lekt i hagen så var hun dønn stiv igjen. Er det noen som har noen tips til noe jeg kan gjøre for å bedre stivheten? Annet enn å holde henne helt i ro...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg. 

Skjønner at dette ikke er greit for hverken deg eller hunden. Men det første du bør gjøre er å gå til dyrlegen å ta røntgen. Hunden din har mest sannsynlig forkalkninger i ryggrad/hofter,  noe som gjør at hunden blir stiv og som regel begynner å halte. Vegrer hun seg for å gå i trapper, hoppe inn i bil, eller gå ned trapper. 

Jeg behandler gamle hunder❤️❤️ Som har disse plagene med laser, og hunden responderer kjempebra. De får "liv" i øya igjen, og blir generelt i mye bedre form. 

Ønsker dere lykke til. 

Hilsen Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mai Gundersen skrev:

Hei på deg. 

Skjønner at dette ikke er greit for hverken deg eller hunden. Men det første du bør gjøre er å gå til dyrlegen å ta røntgen. Hunden din har mest sannsynlig forkalkninger i ryggrad/hofter,  noe som gjør at hunden blir stiv og som regel begynner å halte. Vegrer hun seg for å gå i trapper, hoppe inn i bil, eller gå ned trapper. 

Jeg behandler gamle hunder❤️❤️ Som har disse plagene med laser, og hunden responderer kjempebra. De får "liv" i øya igjen, og blir generelt i mye bedre form. 

Ønsker dere lykke til. 

Hilsen Mai

Hun vegrer seg ikke for noen ting, hun er full av fart og leken. Hopper ut og inn av bilen uten problem. Men hun blir stiv når hun har vært i ro. Det går seg til når hun kommer i bevegelse igjen. 

Jeg tenker at det er ganske naturlig for en hund son begynner å bli gammel, men lurte som sagt på om noen har tips, feks tilskudd eller øvelser som kan bedre det. 

Jeg har begynt å bruke dekken mye mer på henne nå for at hun ihvertfall ikke skal bli kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, roxie88 said:

Kanskje back on track dekken kan være noe for henne? :)

Jeg bruker BOT både på gamlehunden og meg selv, og for å være ærlig tror jeg ull gjør mye av den samme nytten. Men jeg har ihvertfall BOT på ham i bilen når vi drar ut på trening eller for å gå tur et annet sted, og rett etter tur og trening. Nå har han ikke noe særlig problemer i utgangspunktet så vanskelig å si hvor mye effekt det har, men holder ham ihvertfall litt varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yurij skrev:

Kjøp Stride Plus og se om det hjelper litt?

Det er glukosamin er det ikke? Vil denne gjøre samme nytten? 

https://www.bole.no/tilskudd-eclipse-biofarmab-bioglucomin-hund-150-g?gclid=Cj0KCQiA0b_QBRCeARIsAFntQ9p3UHqKRpYFtUcM9zXQ5ZCLRhpkf9sDWtfkY-nOkYLC5nB9eQF69cEaAiMzEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ElinT skrev:

Glucosamin og litt til https://trmpet.com/product/strideplus/   Karsivan kan du få av dyrlegen for å øke blodgjennomstrømingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker kraft til hundene, og det har vært et vidundermiddel for revmatikerhunden min!

Pga revmatismen hennes så slet hun med stivhet, var støl, virket gammel, lite energisk etc. Vond kropp.
Huden og pelsen var også så pass dårlig at jeg barberte henne ned. 
Så for litt over 6 mnd siden begynte jeg å koke kraft som jeg gir til hundene hver eneste dag, og hun har blitt en annen hund. 
Fått livsgnisten tilbake, har gått ned i dose på medrol, pelsen som vokser ut igjen er tykkere enn den noen gang har vært, huden er bedre, og det beste! Hun har ikke like vondt lenger, hun er ikke like støl! 
Hun leker, og er teit, hun sliter ikke med trapper eller å komme seg opp i senga. 
Hun har strengt tatt ikke hatt et akutt tilfelle av betennelse i ledd siden vi startet med kraft, og det som var kronisk (i noen tær) har blitt mye mindre eller forsvunnet.

Det er også mye billigere å gi kraft en glucosamin, og man får mye mer igjen av å gi det. 
Litt informasjon om kraft:
Glysin har vist seg å ha betennelsedempende effekt ved å virke som en antiinflammatorisk signalmolekyl. Aminosyren kan også dempe aktiviteten av såkalte cytokiner, molekyler som dannes under betennelsesprosessen. Glysin kan også hemme programmert celledød, og dermed muligens påvirke autoimmune sykdommer.
Kraft er rikt på aminosyren glysin. Dette er den enkleste aminosyren og kan derfor enkelt brukes som byggekloss for aminosyrer som kroppen trenger. Glysin fungerer som en antioksidant og deltar i gluthation, en av de viktigste antioksidantene i kroppen.

Flere studier har vist at næringsstoffer i kraft kan bedre leddsmerter, særlig hos pasienter som lider av artritt.
 Tilskudd av kollagen fra kylling viste seg å redusere smerter hos artrosepasienter med inntil 60%. Noe av effekten tilskrives glykosaminoglykaner (GAG’s), en spesiell type karbohydrat som finnes i bein og bindevev. En av disse, hyaluronsyre, har vist å kunne redusere leddsmerter hos artrosepasienter. Kondroitin er et annet glykosaminoglykan som har vist å gi effekt. Den mest kjente glykosaminoglykanet, glukosamin, brukes allerede som behandling av artritt. En studie fant likevel at tilskudd av helt kollagen fungerte bedre enn isolerte tilskudd av glukosamin og kondroitin, noe som støtter teorien om at hele matkilder er mer effektive enn kosttilskudd.

Det hjelper også på tarm og fordøyelse. :)

Ikke minst, hundene ELSKER det! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mai Gundersen skrev:

Jeg har bare masse erfaring på at laserbehandling hjelper maximalt. Den varmer opp blodet og øker gjennomstrømningen på blodet. Det er hva jeg jobber med. Så jeg kan ikke uttale meg om andre produkter.

?

Vi har et eget underforum hvor næringsdrivende kan reklamere for sine tjenester etter godkjennelse fra admin. Til orientering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, JeanetteH said:

@Taz hvilken type bein bruker du og vann i forhold til mengde? 

Jeg kjøper skrog av økologisk kylling. :) Slakter eller matbutikk som selger Holte gård kylling kan ta inn disse skrogene. 

Jeg betaler 36 kr per kg, og bestiller noen kg av gangen. 

Jeg bruker den største gryta jeg har, putter så mange skrog jeg får plass til oppi, også heller jeg vann oppi til skrogene er dekket. 

Så blir ca 6 liter kraft av god kvalitet om gangen. :)  (bruker 10 liters gryte)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Taz skrev:

Jeg koker kraft til hundene, og det har vært et vidundermiddel for revmatikerhunden min!

Pga revmatismen hennes så slet hun med stivhet, var støl, virket gammel, lite energisk etc. Vond kropp.
Huden og pelsen var også så pass dårlig at jeg barberte henne ned. 
Så for litt over 6 mnd siden begynte jeg å koke kraft som jeg gir til hundene hver eneste dag, og hun har blitt en annen hund. 
Fått livsgnisten tilbake, har gått ned i dose på medrol, pelsen som vokser ut igjen er tykkere enn den noen gang har vært, huden er bedre, og det beste! Hun har ikke like vondt lenger, hun er ikke like støl! 
Hun leker, og er teit, hun sliter ikke med trapper eller å komme seg opp i senga. 
Hun har strengt tatt ikke hatt et akutt tilfelle av betennelse i ledd siden vi startet med kraft, og det som var kronisk (i noen tær) har blitt mye mindre eller forsvunnet.

Det er også mye billigere å gi kraft en glucosamin, og man får mye mer igjen av å gi det. 
Litt informasjon om kraft:
Glysin har vist seg å ha betennelsedempende effekt ved å virke som en antiinflammatorisk signalmolekyl. Aminosyren kan også dempe aktiviteten av såkalte cytokiner, molekyler som dannes under betennelsesprosessen. Glysin kan også hemme programmert celledød, og dermed muligens påvirke autoimmune sykdommer.
Kraft er rikt på aminosyren glysin. Dette er den enkleste aminosyren og kan derfor enkelt brukes som byggekloss for aminosyrer som kroppen trenger. Glysin fungerer som en antioksidant og deltar i gluthation, en av de viktigste antioksidantene i kroppen.

Flere studier har vist at næringsstoffer i kraft kan bedre leddsmerter, særlig hos pasienter som lider av artritt.
 Tilskudd av kollagen fra kylling viste seg å redusere smerter hos artrosepasienter med inntil 60%. Noe av effekten tilskrives glykosaminoglykaner (GAG’s), en spesiell type karbohydrat som finnes i bein og bindevev. En av disse, hyaluronsyre, har vist å kunne redusere leddsmerter hos artrosepasienter. Kondroitin er et annet glykosaminoglykan som har vist å gi effekt. Den mest kjente glykosaminoglykanet, glukosamin, brukes allerede som behandling av artritt. En studie fant likevel at tilskudd av helt kollagen fungerte bedre enn isolerte tilskudd av glukosamin og kondroitin, noe som støtter teorien om at hele matkilder er mer effektive enn kosttilskudd.

Det hjelper også på tarm og fordøyelse. :)

Ikke minst, hundene ELSKER det! :P

Tusen takk for tips, det skal jeg prøve ?

 

hvor mye gir du om gangen ca ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ElinT said:

Tusen takk for tips, det skal jeg prøve ?

 

hvor mye gir du om gangen ca ?

Jeg putter det i maten deres, så alt fra 0,5 dl til 2 dl avhengig av størrelse på hund og behovet. Tar det veldig på øyemål. :)

Gir alltid Minion litt mer enn de andre to. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...