Gå til innhold
Hundesonen.no

hunder hoppet inni barnehage, og en skadet en 3 år gammel gutt :(


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg blir så irritert på media, nå har de funnet en ny "yndlingshund" å skremme folk med, passer fint i disse ulvedebatt tidene liksom... Det er så lavmål!

Jeg klarer ikke se hundeeieren som noe "offer" her, uansett hvor mye uhell dette var.  Hadde min hund angrepet og skadet et barn hadde jeg selv kjørt den rett til veterinær for avliving. Uansett,

For en forferdelig sak ! Stakkars barn! Den bikkja hadde ikke levd lenge etterpå var den min. Det er bare så langt over grensa! Jeg synes det er litt underlig uttalelse i Dagbladet  fra lede

Fikk litt aha-øyeblikk når jeg leste det var en saarloos, det er ikke overraskende på meg at en hund med så sterke instinkter går over i jakt på en unge som kanskje løp og rope med venner. Hundeeiere håper jeg skammer seg skikkelig mye nå, drar til veterinæren, tar ansvar for at han slapp en slik hund løs. Dust!! Han sørget ikke bare for at det ble enklere å forby den rasen, han økte også redselen for schæfere (siden det står at det er en blanding av schæfer og ulv i artikkelen)

Håper gutten kommer seg fint og kun får ett arr i foten han kan skryte av til damene om noen år. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte da jeg leste om det, var at dette handler om en hund som har gått i jaktmodus og derfor angrepet barnet. Det kan man bare dessverre innse at kan skje (med hunder av flere raser), og det er ikke mange år siden et barn ble drept av husky (AH) i Norge dessverre. Det er tragisk.  Går det galt så er det ikke plass til den hunden i samfunnet. Vi skal unngå at det skjer. 

Når det gjelder svaret fra lederen av raseklubben så tipper jeg det svaret er noe feilsitert og vridd på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Må jo få inn litt ulvehat i summen også, skulle jo bare mangle med tanke på den norske holdningen til terrorist-ulven.

 

10 timer siden, mushi skrev:

Hvor mange ganger er det mulig å nevne "ulv" i én og samme artikkel? emoji1.pnghttps://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyr/treaaringen-fikk-flere-dype-hundebitt-fortsatt-paa-sykehus/a/24190550/

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

Veldig uheldig.. Tipper at for folk flest, som ikke er interessert i hund, så er det 'ulv' de oppfatter, etter å ha lest artiklene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎11‎.‎2017 at 9:48 AM, Meg skrev:

 

Når det gjelder svaret fra lederen av raseklubben så tipper jeg det svaret er noe feilsitert og vridd på. 

Det kan man jo håpe på..., men er heller ikke veldig overrasket hvis hun har uttalt dette.  Det er å så fall en veldig "uheldig" uttalelse...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
On 11/18/2017 at 9:15 AM, Margrete said:

Fikk litt aha-øyeblikk når jeg leste det var en saarloos, det er ikke overraskende på meg at en hund med så sterke instinkter går over i jakt på en unge som kanskje løp og rope med venner. Hundeeiere håper jeg skammer seg skikkelig mye nå, drar til veterinæren, tar ansvar for at han slapp en slik hund løs. Dust!! Han sørget ikke bare for at det ble enklere å forby den rasen, han økte også redselen for schæfere (siden det står at det er en blanding av schæfer og ulv i artikkelen)

Håper gutten kommer seg fint og kun får ett arr i foten han kan skryte av til damene om noen år. 

 

Nå vet ikke jeg hvor mange saarlos du har truffet, men personlig så har jeg truffet litt mer enn en opp gjennom. Faktisk har jeg truffet relativt mange. INGEN av de eierne jeg har truffet har vært nevneverdig imponert over leke eller jaktlyst - faktum er vel at det er en rase som ikke så lett lar seg rive med i lek og tull. Den er generelt reservert - så at Saarlos, sånn på generelt grunnlag, skal være en rase som man lett kan forvente kaster seg over et gjerde å angriper en unge - DET tror jeg ikke noe på. De jeg har møtt ville løpt i motsatt retning, eventuelt luska på avstand. 
Det er vel generelt sett en kjensgjerning at mannen bak saarlos bomma skikkelig stygt når han tenkte at han skulle lage en mer robust schæfer til bruks - for de har hverken den sosiale stabiliteten, skarpheten, motet eller noe annet som trengs - ei heller spesielt med jaktlyst eller villighet til å løpe fra flokken.
At det er enkeltinvidier som har jaktlyst - vel, det er mulig - dog kan det like gjerne være redsel som gjør at bikkja gikk på - og jeg heller mer til det siste ut ifra de jeg har møtt. Ikke heldig det heller, men det er langt mer sannsynlig at en schæfer tilter i jakt på en unge enn en random saarlos. For saarlosen er i bunn og grunn en fredsommelig, introvert rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Nå vet ikke jeg hvor mange saarlos du har truffet, men personlig så har jeg truffet litt mer enn en opp gjennom. Faktisk har jeg truffet relativt mange. INGEN av de eierne jeg har truffet har vært nevneverdig imponert over leke eller jaktlyst - faktum er vel at det er en rase som ikke så lett lar seg rive med i lek og tull. Den er generelt reservert - så at Saarlos, sånn på generelt grunnlag, skal være en rase som man lett kan forvente kaster seg over et gjerde å angriper en unge - DET tror jeg ikke noe på. De jeg har møtt ville løpt i motsatt retning, eventuelt luska på avstand. 
Det er vel generelt sett en kjensgjerning at mannen bak saarlos bomma skikkelig stygt når han tenkte at han skulle lage en mer robust schæfer til bruks - for de har hverken den sosiale stabiliteten, skarpheten, motet eller noe annet som trengs - ei heller spesielt med jaktlyst eller villighet til å løpe fra flokken.
At det er enkeltinvidier som har jaktlyst - vel, det er mulig - dog kan det like gjerne være redsel som gjør at bikkja gikk på - og jeg heller mer til det siste ut ifra de jeg har møtt. Ikke heldig det heller, men det er langt mer sannsynlig at en schæfer tilter i jakt på en unge enn en random saarlos. For saarlosen er i bunn og grunn en fredsommelig, introvert rase.

Men det stemmer jo godt med reelle jaktinstinkt. De som har det lar seg gjerne ikke engasjere av lek og liksomjakt...

red: den mest rå og uforedlede jaktlysten hos tamhunder, finner man  vel hos enkelte polarhunder. Sarloosen har fått tilført dette "rett fra opprinnelsen". Noe som nødvendigvis kan føre til at det tar over i gitt situasjon. Helt uten at hunden har noen synlig lekelyst, eller tar av helt i andre kunstige "jakt" situasjoner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
2 hours ago, Pringlen said:

Men det stemmer jo godt med reelle jaktinstinkt. De som har det lar seg gjerne ikke engasjere av lek og liksomjakt...

red: den mest rå og uforedlede jaktlysten hos tamhunder, finner man  vel hos enkelte polarhunder. Sarloosen har fått tilført dette "rett fra opprinnelsen". Noe som nødvendigvis kan føre til at det tar over i gitt situasjon. Helt uten at hunden har noen synlig lekelyst, eller tar av helt i andre kunstige "jakt" situasjoner.

Men ingen av de jeg kjenne som har hatt saarlos har trukket frem ekstrem jaktlyst og basic instinct som en "breed trait"
De er ikke ulver liksom. Det de har fått fra ulven er jo en naturlig skyhet - dette er ikke en rase som oppsøker hvermansen - å tro at det er normalen at en saarlos vil jakte barn i en barnehage og til og med forserer hindringer for å få jage - vel, det er etter min mening skrekkelig feil. OM det hadde vært tilfelle så hadde antagelig rasen fått dø ut.
Jeg har aldri noensinne hørt noen beskrive saarlos som ei drittbikkje (hvilket den ville vært om det var tilfelle at de var udetonerte bomber som gikk etter alt som bevega seg fortere enn gangfart).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Men ingen av de jeg kjenne som har hatt saarlos har trukket frem ekstrem jaktlyst og basic instinct som en "breed trait"
De er ikke ulver liksom. Det de har fått fra ulven er jo en naturlig skyhet - dette er ikke en rase som oppsøker hvermansen - å tro at det er normalen at en saarlos vil jakte barn i en barnehage og til og med forserer hindringer for å få jage - vel, det er etter min mening skrekkelig feil. OM det hadde vært tilfelle så hadde antagelig rasen fått dø ut.
Jeg har aldri noensinne hørt noen beskrive saarlos som ei drittbikkje (hvilket den ville vært om det var tilfelle at de var udetonerte bomber som gikk etter alt som bevega seg fortere enn gangfart).

 

Nei, jeg håper da ikke det er normalen. Men at nedarvede egenskaper dukker opp i en slik blanding, burde ikke komme som noen bombe. Regner med at dette var en rekke av uheldige hendelser. (hund løs på feil sted, så noe som trigget egenskaper den hadde fått tildrlt i sin genetiske pakke)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Belgerpia skrev:

Den er generelt reservert - så at Saarlos, sånn på generelt grunnlag, skal være en rase som man lett kan forvente kaster seg over et gjerde å angriper en unge - DET tror jeg ikke noe på. De jeg har møtt ville løpt i motsatt retning, eventuelt luska på avstand. 

Veldig enig. Det er også mitt inntrykk av de få jeg har truffet. En sky rase som heller løper vekk fra det som er skummelt enn å gå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK, som jeg ellers har mye respekt for, slår til med «journalistikk»

https://www.nrk.no/telemark/ikke-avgjort-om-ulvehunden-skal-avlives-1.13787226

Likte spesielt godt avsnittet:

«Hunden som gikk til angrep på en 3 år gammel gutt i Maurtua Barnehage omtales av eksperter som et villdyr. Inntil videre er den plassert på kennelen til Magne Henne. Han mener rasen ikke skulle vært her i landet. – Det er jo et villdyr, du ser det på ham, sier Henne.»

Interessant hvordan de henviser til «eksperter» (i flertall til og med!) når det åpenbart er basert på en mer eller mindre tilfeldig kennel-eier. Likte også godt måten de viser hvordan denne hundeekspertmesterhjernen kommer fram til diagnosen «villdyr» på hunden - «du ser det på ham!». Og det er vel naturlig å ikke ta inn andre syn på saken når man formodentlig sitter med en sånn guru foran seg.

Jaja...

Uten å orke å ta stilling til om hunden burde avlives eller ikke (selv om mye tyder på det). Blir bare så oppgitt når journalistikk er så slett og potensielt så ødeleggende.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tillien skrev:

NRK, som jeg ellers har mye respekt for, slår til med «journalistikk»

https://www.nrk.no/telemark/ikke-avgjort-om-ulvehunden-skal-avlives-1.13787226

Likte spesielt godt avsnittet:

«Hunden som gikk til angrep på en 3 år gammel gutt i Maurtua Barnehage omtales av eksperter som et villdyr. Inntil videre er den plassert på kennelen til Magne Henne. Han mener rasen ikke skulle vært her i landet. – Det er jo et villdyr, du ser det på ham, sier Henne.»

Interessant hvordan de henviser til «eksperter» (i flertall til og med!) når det åpenbart er basert på en mer eller mindre tilfeldig kennel-eier. Likte også godt måten de viser hvordan denne hundeekspertmesterhjernen kommer fram til diagnosen «villdyr» på hunden - «du ser det på ham!». Og det er vel naturlig å ikke ta inn andre syn på saken når man formodentlig sitter med en sånn guru foran seg.

Jaja...

Uten å orke å ta stilling til om hunden burde avlives eller ikke (selv om mye tyder på det). Blir bare så oppgitt når journalistikk er så slett og potensielt så ødeleggende.

 

Når det er en "enmannshund" som er veldig sky er det ikke spesielt rart hvis den ikke oppfører seg helt normalt i en slik setting.. Tispa mi hadde også oppført seg som et villdyr i den situasjonen. 

Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor ikke eier avlivet den med en gang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt noen som var veldig aktive med rasen, også med oppdrett. Og jeg møtte flere av hundene deres.  De måtte imidlertid slutte med rasen da hundene ble svært vanskelig å håndtere da de passerte 2 års alderen.  Disse folkene hadde også andre raser, og Sarlooseen forsøkte å drepe de da de som sagt ble ca. 2 år gamle.  (Mener ikke at aggresjon i mot andre hunder trenger å ha noen sammenheng med angrep på mennesker, men dette er nok en rase for spesielt interesserte for å si det sånn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 at 9:15 AM, Margrete skrev:

Fikk litt aha-øyeblikk når jeg leste det var en saarloos, det er ikke overraskende på meg at en hund med så sterke instinkter går over i jakt på en unge som kanskje løp og rope med venner. Hundeeiere håper jeg skammer seg skikkelig mye nå, drar til veterinæren, tar ansvar for at han slapp en slik hund løs. Dust!! Han sørget ikke bare for at det ble enklere å forby den rasen, han økte også redselen for schæfere (siden det står at det er en blanding av schæfer og ulv i artikkelen)

Håper gutten kommer seg fint og kun får ett arr i foten han kan skryte av til damene om noen år. 

 

Skamme seg? Man vet vel ikke hvorfor hunden var løs? Tviler litt på at han bare har sluppet den løs for litt selvlufting. 

For de hundeeiere som er så uheldige å komme i en slik situasjon pga uheldige omstendigheter, så hjelper det lite å skamme seg. 

Slike ting som skjedde her skal ikke skje, men uansett hvilken hund man har, eller hundehold, man kan aldri garantere at ikke noe galt kan skje. Mange av hundeeiere liker å tro at de alltid har 100% kontroll og at deres hund aldri kan gjøre noe galt, dessverre så viser det seg ofte å ikke være slik. 

Så lenge hundeeier ikke har opptrådt uansvarlig, som vi ikke vet noe om, synes jeg man kan la være å komme med utsagn om å "skamme seg". 

Men, uavhengig av om eier har vært ansvarsfull eller ikke, etter en slik hendelse tar man beslutningen om å avlive hunden, uten noe om og men. Det er å ta ansvar! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal ha hoppet på barnet bakfra slik at han falt framover og fikk hetta over hodet. Den skal deretter ha gått etter hodet på barnet, men en ansatt fikk løftet barnet opp slik at hunden heller fikk tak i beina på gutten. En annen ansatt skal ha sett de to bli dratt bortover. Hun fikk til slutt hendene inn i munnen på hunden og klarte å få den til å slippe. 

Eieren nekter visst å avlive hunden. Heldigvis var det vinter så barnet hadde mye klær på seg. Ut fra bildene i avisa ser bittene veldig alvorlige ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke se hundeeieren som noe "offer" her, uansett hvor mye uhell dette var. 

Hadde min hund angrepet og skadet et barn hadde jeg selv kjørt den rett til veterinær for avliving. Uansett, nesten uten unntak. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært en av mine hunder, hadde den ikke blitt så mye eldre, nei. Bittskadene ser jo skikkelig stygge ut, dette er ikke bare klyping. På den annen side - det er leit å se "ekspertene" uttale seg som de gjør, dette er bare med på å forsterke redselen for hunder generelt. Villdyr, liksom..hvordan kan dette mennesket være kenneleier ??

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, patricia skrev:

Hadde dette vært en av mine hunder, hadde den ikke blitt så mye eldre, nei. Bittskadene ser jo skikkelig stygge ut, dette er ikke bare klyping. På den annen side - det er leit å se "ekspertene" uttale seg som de gjør, dette er bare med på å forsterke redselen for hunder generelt. Villdyr, liksom..hvordan kan dette mennesket være kenneleier ??

 

Står den på samme kennel som am.bullene i ulovlig-jakt saken, den da? Fyren der hadde jo noen mildt sagt malende beskrivelser av hvor ville og gale am.bullene var når de bet i leker (og derfor livsfarlige, hilsen nrk)

red: (uten sammenligning for øvrig, denne hunden burde ha vært avlivet straks, bare flaut at eier nekter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, patricia skrev:

Hadde dette vært en av mine hunder, hadde den ikke blitt så mye eldre, nei. Bittskadene ser jo skikkelig stygge ut, dette er ikke bare klyping. På den annen side - det er leit å se "ekspertene" uttale seg som de gjør, dette er bare med på å forsterke redselen for hunder generelt. Villdyr, liksom..hvordan kan dette mennesket være kenneleier ??

 

Hvor så du bilde av bittskadene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...