Gå til innhold
Hundesonen.no

Sluttet på V&H, påtide å fôre som seniorhund?


Peggy
 Share

Recommended Posts

Ikke diskusjonstråd og finnes sikkert uendelig mange tråder om dette. 

Jeg har fôrt på V&H frem til det siste året, men pga. Pris og tilgjengelighet har jeg sluttet nå og gått over til tørrfôr og i mellomtiden prøvd litt forskjellig. Blant annet en annen fryst pølse som jeg ikke er fornøyd med.

Nå er collien blitt 6 år (ca. 30kg) og ser at han regnes som "senior" i fôrverden, men opplever han ikke som en senior ? 

7kg's hunden min er blitt 8 år og regnes også som senior, men merker heller ikke noe til det.

Jeg har lyst å fôre på noe som er bra for hud og pels til collien,  da jeg synes denne ikke er helt optimal, og av den grunn synes jeg det er vanskelig å skulle begynne å fôre på seniorfôr,  da disse ofte inneholder mindre fett osv. Jeg tenkte faktisk på å prøve noe "skin&coat" fôr, men finner ikke noe særlig for eldre hunder?  Edit;'proplan har en for eldre, store hunder ser jeg.  Noen med erfaring?  

Den andre hunden har ikke noe spesielle behov,  men tenker kanskje et fôr som er bra for å forebygge ifh til munn og tenner,  da dette ofte er et problem på små, eldre hunder?

Orijen er prøvd før, og det tåler ikke collien, så vil prøve noe som jeg kan få tak i til begge på samme nettside/butikk. 

Helt grønn på fôr etter å ha brukt V&H i så lenge ? Vil gjerne ha konkrete forslag, og bør jeg gå over på seniorfôr på begge nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får senior (for medium hunder da) fra proplan når de får tørt, og de fungerer fint på det :) Når vi flytter skal vi også begynne å fôre halvt om halvt med tørt og v&h, de har blitt fullfôrt på v&h nå (bortsett fra på ferieturer og på hytta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste man kan fôre hunder inkludert eldre med, er jo råfôr. Selv veldig god erfaring med å gjøre det til siste slutt med hunden jeg hadde og. Anbefaler ikke såkalt seniorfôr, men fôr med så høy andel animalskt som mulig (personlig anbefaler jeg rått helanimalskt), enten en del rå, fet fisk i kosten eller omega-3-tilskudd uten omega-6/9, samt tilskudd av glukosamin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fortsatt unge hunder, så så lenge de er spreke i kroppen og kan få tur og trim som vanlig, ser jeg ingen grunn til at du overhodet skal vurdere seniorfôr i hvert fall. Jeg har forsøkt et par ganger med seniorfôr til mine tidligere hunder, men har  alltid gått tilbake til normalt fôr med fisk i, og det har de fått til de har dødd rundt 11-12 års alder. 

Jeg ville sett på et fôr med fisk i. Mine hunder har ikke fungert bra på Orijen heller. Jeg fant et fôr tidligere i år som både hun på snart 4 og han på 9,5 går på nå. De er kjempefine i magen, fine i holdet og fine i pelsen. Jeg har halvfôret på Vom&Hundemat i perioder, men merker ikke forskjell på om jeg gjør det eller om de bare får tørrfôret. Det går jo an å teste ut det. Det er ikke så rådyrt heller. Det heter Brit Care Show Champion med laks og sild. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råfôring er ikke aktuelt, og vil gjerne ha forslag til tørrfôr :-) 

Takk @Siri!  Har så vidt sett litt på det fôret selv, er bare når jeg leser rundt på nettet så mener mange at bør fôre med seniorfôr når store hunder bikker 5-6 år,  derfor jeg blir så usikker og ville forhøre meg litt? 

Mine har forresten ikke problemer med vekten heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peggy skrev:

Takk @Siri!  Har så vidt sett litt på det fôret selv, er bare når jeg leser rundt på nettet så mener mange at bør fôre med seniorfôr når store hunder bikker 5-6 år,  derfor jeg blir så usikker og ville forhøre meg litt? 

Mine har forresten ikke problemer med vekten heller. 

En collie er jo egentlig ingen stor hund vet du... Jeg kunne kanskje vurdert å tenke på hunden som gammel ved 6 års alder om det var en diger molosser med HD og AD og alskens problemer, men ikke en lett og frisk collie :) Jeg tenker mer at en hund som har tippa 10 år begynner å bli eldre, men jeg tror aldri jeg kommer til å gi seniorfôr av den grunn :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

En collie er jo egentlig ingen stor hund vet du... Jeg kunne kanskje vurdert å tenke på hunden som gammel ved 6 års alder om det var en diger molosser med HD og AD og alskens problemer, men ikke en lett og frisk collie :) Jeg tenker mer at en hund som har tippa 10 år begynner å bli eldre, men jeg tror aldri jeg kommer til å gi seniorfôr av den grunn :) 

Ser den ? Som sagt; blir forvirret og usikker av alt som står på nettet . Produsentene regner over 25-30 kg som stor hund, derfor jeg har puttet han i den kategorien  ?

Eneste seniortegnet jeg har sett på han er at barten er blitt gråere ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peggy skrev:

Ser den ? Som sagt; blir forvirret og usikker av alt som står på nettet . Produsentene regner over 25-30 kg som stor hund, derfor jeg har puttet han i den kategorien  ?

De gjør jo alt for å selge, disse fôrprodusentene :) Men joda, en hund på 30 kg er jo stor, men det er jo ingen grunn til å fôre dem på seniorfôr fra 6 års alder av den grunn :) 

Akkurat nå, Peggy skrev:

Eneste seniortegnet jeg har sett på han er at barten er blitt gråere ? 

Og det finnes jo hunder som blir gråe i "barten" allerede to år gamle :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine "seniorhunder" (8, 10 og snart 12) Får valpefôret fra fish4dogs. Valpefôr, fordi det har litt mer fett. Fiskebasert, kornfritt fôr, som også er tilsatt bla krill og grønnleppet musling. Nå blander jeg også med ren vom, men hadde nok fungert utmerket på egenhånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til fiskefôr for mine semi-gamlinger (da 6 og 10) sist vi byttet fôr, med tanke på litt ekstra olje og sånt. Nå er bette (ridgeback på 7 og dsg på 11) på seniorfôr. Ingen av de virker særlig gamle av seg og er like spreke som før, men seniorfôr skal visstnok (ifølge en fôr"ekspert" jeg kjenner, jobber ikke for noe produsent) inneholde tilskudd som forebygger noe av plagene og slitasjen de får som eldre, f.eks. glucosamin osv. Selv om de virker unge og spreke så tenker jeg at det skader ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, simira skrev:

Jeg gikk over til fiskefôr for mine semi-gamlinger (da 6 og 10) sist vi byttet fôr, med tanke på litt ekstra olje og sånt. Nå er bette (ridgeback på 7 og dsg på 11) på seniorfôr. Ingen av de virker særlig gamle av seg og er like spreke som før, men seniorfôr skal visstnok (ifølge en fôr"ekspert" jeg kjenner, jobber ikke for noe produsent) inneholde tilskudd som forebygger noe av plagene og slitasjen de får som eldre, f.eks. glucosamin osv. Selv om de virker unge og spreke så tenker jeg at det skader ikke.

Akkurat. I tillegg så inneholder seniormat mindre av enkelte næringsstoffer som sliter på indre organer, og/eller andre sammensetninger fordi kravet til balanse mellom stoffene endrer seg med alder.

---

Det er jo ikke sånn at "senior" i denne sammenhengen betyr at hunden er gammel. Det betyr bare at den er over middagshøyden, og kroppen begynner sin sakte vei nedover. Det er det samme for oss mennesker. Vi trenger også mer av noen næringsstoffer og mindre av noen andre etter som vi blir eldre. Jeg er 42, og min kropp, som alle andres på min alder, har begynt å brytes ned. Nyrene mine tåler ikke lenger det samme som de gjorde da jeg var 20, det samme gjelder leveren og andre organer, og leddene og skjelettet trenger mer hjelp. Fordøyelsessystemet klarer heller ikke å bryte ned like effektivt lenger. Sånn er det for hundene også. Og derfor ble seniorfôr utviklet, slik at vi utsette noe av aldringen, beholde hundene våre litt lenger, og da helst med litt færre helseplager. Ingenting kan jo stoppe aldring, men man kan ved hjelp av næring styrke organene og skjelettet slik at de holder litt lenger enn de ellers ville ha gjort. Jeg tenker at man har lite å tape på det, men mye å vinne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lene_S skrev:

Det er jo ikke sånn at "senior" i denne sammenhengen betyr at hunden er gammel. Det betyr bare at den er over middagshøyden, og kroppen begynner sin sakte vei nedover. Det er det samme for oss mennesker. Vi trenger også mer av noen næringsstoffer og mindre av noen andre etter som vi blir eldre. Jeg er 42, og min kropp, som alle andres på min alder, har begynt å brytes ned. Nyrene mine tåler ikke lenger det samme som de gjorde da jeg var 20, det samme gjelder leveren og andre organer, og leddene og skjelettet trenger mer hjelp. Fordøyelsessystemet klarer heller ikke å bryte ned like effektivt lenger. Sånn er det for hundene også. Og derfor ble seniorfôr utviklet, slik at vi utsette noe av aldringen, beholde hundene våre litt lenger, og da helst med litt færre helseplager. Ingenting kan jo stoppe aldring, men man kan ved hjelp av næring styrke organene og skjelettet slik at de holder litt lenger enn de ellers ville ha gjort.

Eksakt hvordan har du endret matvanene dine slik at kroppen din har det mye enklere nå når du forfaller framfor da du var ung og sprek? 

23 timer siden, Lene_S skrev:

Jeg tenker at man har lite å tape på det, men mye å vinne ;)

Vel - mine hunder hadde enormt å tape på å spise seniorfôr da jeg forsøke det på dem. Det ødela pelsen, de skrantet og viste åpenbart med hele seg at nei - dette var ikke noe som passet for dem. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. november 2017 at 0:26 AM, Lene_S skrev:

Akkurat. I tillegg så inneholder seniormat mindre av enkelte næringsstoffer som sliter på indre organer, og/eller andre sammensetninger fordi kravet til balanse mellom stoffene endrer seg med alder.

---

Det er jo ikke sånn at "senior" i denne sammenhengen betyr at hunden er gammel. Det betyr bare at den er over middagshøyden, og kroppen begynner sin sakte vei nedover. Det er det samme for oss mennesker. Vi trenger også mer av noen næringsstoffer og mindre av noen andre etter som vi blir eldre. Jeg er 42, og min kropp, som alle andres på min alder, har begynt å brytes ned. Nyrene mine tåler ikke lenger det samme som de gjorde da jeg var 20, det samme gjelder leveren og andre organer, og leddene og skjelettet trenger mer hjelp. Fordøyelsessystemet klarer heller ikke å bryte ned like effektivt lenger. Sånn er det for hundene også. Og derfor ble seniorfôr utviklet, slik at vi utsette noe av aldringen, beholde hundene våre litt lenger, og da helst med litt færre helseplager. Ingenting kan jo stoppe aldring, men man kan ved hjelp av næring styrke organene og skjelettet slik at de holder litt lenger enn de ellers ville ha gjort. Jeg tenker at man har lite å tape på det, men mye å vinne ;)

Det virker nesten som om du ukritisk svelger reklamen/propagandaen de ulike forprodusentene kommer med.. 

Man trenger ikke være paranoid for å forstå at så godt alle som produserer noe for salg, er interessert i å tjene mest mulig, naturlig nok. Det er enkel matematikk. 

Hvis jeg skulle få for meg å produsere et godt hundefor og hadde ambisjoner om at dette skulle bli et mest mulig naturlig og bra for, uten skrapingredienser og masse tilsetningstoffer, så hadde jeg satset på vilt eller strengt  økologisk oppdrettet kjøtt. Den vegetabilske delen skulle også vært fra økologisk bruk, uten sprøytemidler og annen dritt. Med det rette utstyret og lokaler, er jeg rimelig sikker på at jeg kunne produsert ett usedvanlig bra for, for HUNDENE. 

Samme om jeg ville satse på etisk forsvarlig grisekjøttproduksjon f.eks. Der alle grisene fikk gå ute, i egnede og store områder og uten å bli stappet fulle med all slags skitt..

Det er bare et lite problem med de to scenario'ene over.. Nemlig pris og inntjening..Hvor mye tror du en sekk av mitt superfor ville ha måttet koste for at jeg skulle tjene noe av betydning og hvor mange kroner pr. kilo tror du grisekjøttet ville koste, for at jeg skulle tjene ok?  

Det hadde sikkert vært noen få kjøpere både til hundeforet mitt og grisekjøttet ..men det kan man ikke leve av. 

Så hva tror du dyreforprodusenter stort sett benytter i forene sine og hva tror du motivasjonen bak produksjonen er? Jeg er så kynisk at jeg tror ikke det er bløthjertede dyre-elskere som står bak.. Det er folk som har innsett at det er ett stort og LØNNSOMT marked og som benytter seg av det. Det vil si at man høyst sannsynlig i de fleste tilfeller bruker ingredienser som man faktisk kan komme unna med, ikke det aller beste..

Jeg er også rimelig sikker på at hadde man foretatt  grundige analyser av diverse 'spesialfor' så hadde man funnet mindre forskjeller ( om noen..) enn mange muligens liker å tro.. ;) 

Igjen for å komme tilbake til RC overflod av rasefor, er det noen som i fullt alvor virkelig tror at det er behov for ulike for til f.eks papillon og chihuahua?? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare unghund, men serverte ikke seniorfor til Varga før hun bla avlivet heller, hun var 8. Fin form, like sprek som før, like aktiv osv. Dog tilsatte jeg glukosamin på slutten der, ikke nødvendigvis fordi jeg så behovet, men forebyggende. En såpass gammel kropp som har vært kjørt hardt hele livet har godt av litt ekstra pleie og bare fint å starte med det før man ser at de plages med noe. Så å tilsette senior tilskudd feks fra norsk dyrehelse eller lignende er nok bare fint, ellers ville jeg bare fortsatt på vanlig for så lenge det fungerer fint og det ikke er noen åpenbar grunn til å gjøre endringer, feks når hunden evt begynner å bli sliten og aktivitetsnivået synker. Det sagt så er ikke 6 år noen alder for en collie, nei, hadde ikke gått som senior i midt hode. Nærmere 8 år kanskje :) 

Ellers så er jo type tørrfor og hva som fungerer best så individuelt at det er jo nesten umulig å foreslå noe spesifikt, du må nesten prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min 8 åring går på høyenergifor hun. Hvordan for som passer hunden vurderer jeg ut i fra mye forskjellig, men alder er en veldig liten del av det. Så lenge 8 åringen går i full trening, så trenger hun samme energien som før. Nå er vel min 8 åring i hardere trening enn de fleste unge hunder også, men seniorfor har alt for lite fett for de aller fleste aktive hunder.  Noen gamle hunder legger lett på seg, da er det fornuftig å gå ned på mengde, hvis det ikke er nok, så finn et for med mindre kalorier i (noe det oftest er i seniorfor). Men bortsett fra det, så tror jeg alle disse forskjellige forene er mer for at produsentene skal tjene penger, enn for at det er bra for hundene. Jeg ser at mange merker har eget for for hunder over 5 år også. 5 åringer er da ikke i nærheten av å være senior? De er jo på topp når de er 4-5-6 år gamle! Å skulle redusere kvaliteten på foret i den alderen er ren idioti i mitt hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 at 0:06 AM, Siri skrev:

Eksakt hvordan har du endret matvanene dine slik at kroppen din har det mye enklere nå når du forfaller framfor da du var ung og sprek? 

Nå har jeg en tarmsykdom som gjør det begrenset hva jeg kan spise uansett og jeg har forsøk ulike dietter og matvarer gjennom mange år for å komme frem til det som passer min mage best. Jeg innrømmer dog at jeg sikkert ikke hadde tatt så mye hensyn til at kroppen forfaller som jeg burde ha gjort, om jeg hadde noe valg, men jeg tar generelt dårligere vare på meg selv enn på dyra. F.eks. da vi hadde gnagere, fikk de økologisk mat fra helsekosten, sånt spiser ikke jeg. Jeg er mer opptatt av ernæring hos dyra enn meg selv, jeg spiser så feil som det er mulig å gjøre i følge legestanden, dog, som sagt, er det tilpasset min mage. 

På 19.11.2017 at 0:06 AM, Siri skrev:

Vel - mine hunder hadde enormt å tape på å spise seniorfôr da jeg forsøke det på dem. Det ødela pelsen, de skrantet og viste åpenbart med hele seg at nei - dette var ikke noe som passet for dem. 

Ja, men da har du jo prøvd, og funnet ut at det ikke funka. Men generelt har man mye å vinne på å tilpasse dyrenes mat til livsfasen de er i.

På 19.11.2017 at 10:01 AM, QUEST skrev:

Det virker nesten som om du ukritisk svelger reklamen/propagandaen de ulike forprodusentene kommer med.. 

Tro meg, jeg svelger ingenting. Jeg leser ikke reklame eller propaganda, jeg leser innholdsfortegnelser på fôrene, og bøker og artikler om ernæring. 

På 19.11.2017 at 10:01 AM, QUEST skrev:

Man trenger ikke være paranoid for å forstå at så godt alle som produserer noe for salg, er interessert i å tjene mest mulig, naturlig nok. Det er enkel matematikk. 

Det er klart, det er vel få som produserer ting for salg som gjør det kun for å være greie. Det utelukker dog ikke at man kan er interessert i å lage best mulige produkter.

På 19.11.2017 at 10:01 AM, QUEST skrev:

Hvis jeg skulle få for meg å produsere et godt hundefor og hadde ambisjoner om at dette skulle bli et mest mulig naturlig og bra for, uten skrapingredienser og masse tilsetningstoffer, så hadde jeg satset på vilt eller strengt  økologisk oppdrettet kjøtt. Den vegetabilske delen skulle også vært fra økologisk bruk, uten sprøytemidler og annen dritt. Med det rette utstyret og lokaler, er jeg rimelig sikker på at jeg kunne produsert ett usedvanlig bra for, for HUNDENE. 

Det er jo slik bl.a. Orijen og Acana driver, i hvert fall det de hevder. Men de har også sine bakdeler. Flere av våre katter la voldsomt på seg av de fôrene, mens andre fungerer greit. En del sliter jo til og med med hard mage av V&H, så det perfekte fôret finnes fortsatt ikke.

På 19.11.2017 at 10:01 AM, QUEST skrev:

Samme om jeg ville satse på etisk forsvarlig grisekjøttproduksjon f.eks. Der alle grisene fikk gå ute, i egnede og store områder og uten å bli stappet fulle med all slags skitt..

Det er bare et lite problem med de to scenario'ene over.. Nemlig pris og inntjening..Hvor mye tror du en sekk av mitt superfor ville ha måttet koste for at jeg skulle tjene noe av betydning og hvor mange kroner pr. kilo tror du grisekjøttet ville koste, for at jeg skulle tjene ok?  

Det hadde sikkert vært noen få kjøpere både til hundeforet mitt og grisekjøttet ..men det kan man ikke leve av. 

Så hva tror du dyreforprodusenter stort sett benytter i forene sine og hva tror du motivasjonen bak produksjonen er? Jeg er så kynisk at jeg tror ikke det er bløthjertede dyre-elskere som står bak.. Det er folk som har innsett at det er ett stort og LØNNSOMT marked og som benytter seg av det. Det vil si at man høyst sannsynlig i de fleste tilfeller bruker ingredienser som man faktisk kan komme unna med, ikke det aller beste..

Det er et vanskelig tema, for det er begrenset med hvilket ingredienser som faktisk er tilgjengelige for fôrprodusentene. De har nok lite tilgang til de rene kjøttstykkene. Produserer det så mye kjøtt at det er nok til at fôrprodusenter kan bruke de beste delene (kanskje vi kan bruke overskuddet av sau :P )? Selv om du er kritisk til de store fôrprodusentene, så må vel du også innrømme at RC og Hills tross alt er bedre enn Frolic og Friskies? Hvis produsentene skulle ha brukt høykvalitetsråvarer, så hadde det kostet, som du skriver, og da hadde jo enda flere valgt de virkelige drittfôrene. Så det blir jo en avveiing mellom kvalitet og pris. Ved første øyekast, så koster jo RC o.l. mye mer per kg, men som det har blitt påpekt i en annen tråd, så er den reelle prisforskjellen mye lavere pga lavere fôringsmengder. Hvis man regner kun kroner per kg, så kan man kanskje si at RC og gjengen ikke er så mye bedre at de er verdt det, men om man ser på den reelle prisforskjellen, så vil jeg si at de er såpass mye bedre at det er verdt det. 

På 19.11.2017 at 10:01 AM, QUEST skrev:

Jeg er også rimelig sikker på at hadde man foretatt  grundige analyser av diverse 'spesialfor' så hadde man funnet mindre forskjeller ( om noen..) enn mange muligens liker å tro.. ;) 

Det hadde vært veldig spennende om noen uavhengige hadde foretatt detaljanalyser av de ulike fôrene, jeg hadde gjerne lest. En så lenge er vi prisgitt produsentenes egne tall. Her er noen flinkere enn andre til å oppgi ulike næringsstoffer. Man kan finne ganske mye på nettsidene til flere av produsentene. Jeg har tilbragt mange timer med å lese sånne analyser når en av våre skal skifte fôr. 

På 19.11.2017 at 10:01 AM, QUEST skrev:

Igjen for å komme tilbake til RC overflod av rasefor, er det noen som i fullt alvor virkelig tror at det er behov for ulike for til f.eks papillon og chihuahua?? 

Finnes det eget for Papillon? Jeg finner ikke noe. Når det er sagt, så er det vel hovedsaklig størrelsen på bitene som er forskjell. For min chi, som er ganske stor, så er bitene veldig små, og gir lite tyggemotstand, så vi gikk bort fra chi-fôret ganske fort, men for de bittesmå utgavene av chi, så er det nok enklere å spise de små bitene. Jeg tipper at behovet for en egen størrelse på fôrbitene kom pga av at chi'ene etter hvert ble avlet mindre og mindre. Du har jo den motsatte med Maine Coon, som var blant de første rasevariantene på kattesiden, sammen med perser. Bitene i MCO-fôret har digre biter som gir mer tyggemotstand for de store kattene. Har man andre store katter, så er det jo ikke noe i veien for å bruke dette.

Sett ut fra hvor mange hunderaser det finnes, så er det faktisk ikke så mange ulike rasefôr RC har. Jeg telte 24. Jeg ble nysgjerrig på hva som er utgangspunktet for hvert enkelt fôr, så jeg har tittet på dem, og sett hvilket grunner som ligger der. Jeg legger det inn i den andre tråden, det passer bedre der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...