Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlære selvlært uvane


Helinor
 Share

Recommended Posts

Jeg har en mellompuddeltispe på 4,5 år som fra tid til annen lærer seg uvaner. Og jeg vet at jeg er årsaken til denne jeg sliter med nå. Men jeg trenger hjelp til å løse den!

Vi har nylig hengt opp en hengestol i stua, der ett av barna våre bruker mye tid (rolig, se på TV etc.). Hvis andre sitter i stolen gjør ikke hunden noe spesielt. Men dersom hun sitter der (og jeg er på kjøkkenet, gjerne for å lage middag eller rydde), har hunden funnet ut at den kan gå bort til henne og dytte krafse eller forsøke bite på stoffet, for så å forvente at jeg roper hunden inn på kjøkkenet der jeg lager middag og få godtbit. For et par ganger gjorde jeg nettopp det, for å få henne for å være nær meg på kjøkkenet framfor å plage barnet eller ødelegge stolen.

Vanligvis har hunden stort sett pleid å ligge på gulvet utenfor kjøkkenet (også noe hun har lært seg selv) mens jeg lager middag.

Så situasjonen hjemme er nå at hunden gjerne springer i full fart mot stolen, plager litt, venter forventningsfullt på at jeg skal reagere, og hvis jeg ikke gjør det, så begynner hun å herje for å "framprovosere" ønsket reaksjon fra meg.

Noen som har tips til å løse denne floken? Jeg er villig til å bruke tid på det, men har ikke "råd" til å gjøre feil og forverre situasjonen. Barnet er 10 år og kan også hjelpe til. Det er ikke et alternativ å ta stolen bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke var å ikke gjøre noe som helst. Dvs, gi ingen som helst reaksjon på at hunden 'plager' den som sitter i stolen. Forhåpentligvis vil det ikke ta så lang tid før hun skjønner at denne plagingen ikke lenger gir ønsket utfall for hennes del. 

Forøvrig, selv om det nok oppleves som plagsomt, så er jo tispa unektelig ikke dum! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville belønnet hunden for å ligge på plassen sin istedet for å belønne den for å krafse på stolen. Legg et teppe/seng/bur der du vil hunden skal ligge og belønn den for å oppsøke det. Start gjerne mens stolen ikke er i bruk så det blir lett for hunden å velge rett. Etterhvert, spesielt når du står og lager middag eller når barnet sitter i stolen kan du passe på å legge inn en liten økt med å legge seg på teppet. Fortsett å belønne hunden for å legge seg OG å ligge på teppet innimellom slik at han oppnår noe ved å gjøre det du ønsker.

Du kan selvsagt satse på at det går over av seg selv også, men da er det jo en viss fare for at det går ut over barnet og stolen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dere bekrefter alle de tankene jeg selv har. Dette er en hund som ikke responderer så godt på ignorering, da hun er veldig intens og utholdende. Og som dere sier selv, så vil hun bli enda mer intens før det eventuelt vil avta. Så jeg heller litt mer mot å erstatte en adferd med en annen. Selv om jeg frykter det betyr ingen middag på oss de neste to ukene ;) Og også blir det mer jobb som kanskje må vedlikeholdes ofte og mye over tid.

Det at dette er en hengestol gjør ignorering enda vanskeligere. Hun belønner jo nesten seg selv på flere måter. Det skal ikke store dytten til med snuten før stolen settes i bevegelse og begynner å snurre. Da ser hun på med store øyne før hun gjør det igjen. Hadde vært lettere dersom både stolen og barnet sto stille.

Hun er generelt veldig flink til å lære seg selv ting, men stort sett ikke noe som er noe problem. For eksempel går hun alltid baklengs hvis hun har prøvd alt annet uten å få respons eller hvis hun ikke skjønner hva jeg ber om. Det var noe jeg øvde inn med klikker for noen år siden fordi det så så kult ut når hunder går baklengs. Og så ble det kjapt det hun tilbyr selv når alt er prøvd. 

Dere skulle sett showet i stua; dytte på hengestol, komme løpende til meg, ikke får godbit, gå baklengs, løpe bort til hengestol, dytte, se på meg. Og gjenta. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste er nok fjerne tilgangen hennes til hengestolen, eller til deg som lager middag. Så enten sperre henne ute fra deg, slik at hun ikke kan oppnå respons fra deg, eller sperre henne vekke fra hengestolen. 

Alernativt kan hun læres inn en alternativ uforenelig atferd, ligge på plassen sin når du lager middag osv. Ignorering høres fryktelig slitsomt ut med en så kreativ hund. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Lemen skrev:

Typisk puddel! :D Det høres ut som du har en herlig frøken. :)Puddler er noen smartinger og finner gjerne på arbeidsoppgaver selv for å få belønning. Jeg synes du tenker lurt, erstatt heller atferden med noe annet for det kan bli intenst om du skal vente til hun gir seg.

Det er vel strengt tatt typisk hund. Alle hundene mine som har vært vant til mental trening har tatt sånne kjeder ekstremt kjapt.

Det er jo ikke rart at hunden fortsetter når den har fått belønning for en adferdskjede flere ganger. Når hunden i tillegg er klikkertrent og dermed har blitt oppfordra til å tenke på egenhånd for å komme fram til hva som gir belønning, så er det jo klart at hunden tror at dette funker på samme måte. Si skikkelig nei til hunden når den gjør det, eller be den legge seg og bli liggende når du lager mat. Enkleste løsning, og ingen av dem innebærer oppklort barn eller stol (som ignorering vil gjøre, selv om det selvfølgelig vil funke til slutt, men de fleste barn liker ikke å sitte stille og bli kort på uten å reagere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Det er vel strengt tatt typisk hund. Alle hundene mine som har vært vant til mental trening har tatt sånne kjeder ekstremt kjapt.

Det er jo ikke rart at hunden fortsetter når den har fått belønning for en adferdskjede flere ganger. Når hunden i tillegg er klikkertrent og dermed har blitt oppfordra til å tenke på egenhånd for å komme fram til hva som gir belønning, så er det jo klart at hunden tror at dette funker på samme måte. Si skikkelig nei til hunden når den gjør det, eller be den legge seg og bli liggende når du lager mat. Enkleste løsning, og ingen av dem innebærer oppklort barn eller stol (som ignorering vil gjøre, selv om det selvfølgelig vil funke til slutt, men de fleste barn liker ikke å sitte stille og bli kort på uten å reagere).

Helt enig! 

Hadde det vært mine hunder så hadde det kommet et "kutt ut" eller "gå og legg deg", og absolutt ingen godbit i sikte :P 

godbit får de når vi trener sammen, ikke når de er selvstendig kreative inne..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...