Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegn på aggressiv hund


skogs
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vår blandingshund er kosete og glad i folk, men et par ganger har han oppført seg litt utypisk. Jeg er usikker på om hunder bare har slike øyeblikk, eller om det er tegn på han plutselig kan vise seg å være voldelig.

Han har glefset mot naboen to ganger. Første gang var det fordi naboen var klønete, og bøyde seg brått over hunden med en hansket hånd utstrakt. Hunden kvapp og knurret/flekket tenner. Hunden og naboen har etter det hilst uten problemer, men i dag glefset hunden uoppfordret etter hånden til naboen.

En annen episode var at han ble lekt med av to barn, etter en liten stund med "plaging" glefset han etter den ene. Senere etter at et barn hadde kastet ball med han, ble han plutselig lei og glefset etter barnet.

Dette er de to eneste episodene hvor han har vist aggressivitet. Han knurrer aldri til noe eller noen og er like kosete med alle.

Er det noe vi bør gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

At han går rett på glefsing uten å knurre først synes jeg er litt skummelt. "Normale" hunder starter med knurring som et avstandsøkende signal, og bruker som regel ikke sterkere språk (glefsing, biting) så lenge det blir respektert.

Ja, ved feks en trussel.. 

hvis hunden derimot skvetter eller gått lei, så er det mer vanlig at det kommer et glefs enn et knurr.. dette gjerne i situasjoner der hunden må handle raskere enn å kunne komme med advarsler..

 

og til TS; jeg ville ha sluttet å latt hunden min få hilse på andre eller være med barn, samt sjekket hos dyrlegen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Og er du helt sikker på at den andre glefsingen mot naboen var uten forvarsel? Hva gjorde hunden og naboen rett før det skjedde? Kom hunden rett fra tur/lek? Det er ofte mange signaler vi ikke ser.

Først bud er uansett å sjekke om hunden er frisk. Og ikke la unger herje med hunden.

Ingen hunder er "plutselig voldelig". Slike reaksjoner kommer av en årsak, enten hunden er usikker på situasjonen, i høyt stress/jaktmodus, smerte, redsel, forsvarer noe... Noe kan ha ligget lenge og "murret" hos hunden før det vises utad, og ofte har hunden vist signaler vi mennesker ikke har oppfattet før den viser det så tydelig at vi ikke kan overse det. Det viktigste er uansett å ikke sette ham i situasjoner der det kan skje, og prøve å avklare hva som er årsaken. Og så gjøre noe med det, såklart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Hunden er nå 4 år. Vi har den på årlig sjekk hos dyrlegen og den får gått mye tur. Vi får alltid skryt for at den er frisk og sterk. Det er en hund med svært mye energi, og jeg er litt usikker på om glefsingen er ment som lek, litt vanskelig å si hvor grensen går.

Det andre møtet med naboen skjedde uten forvarsel da vi møttes på tur. Naboen hadde akkurat passert meg,da hunden snur seg og hopper etter hånden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett tatt hunden til dyrlegen for en grundig sjekk etter denne glefsingen, det kan være tegn på smerte. Og kontaktet en adferdsekspert som kan komme og se på hunden og hvordan dere gjør ting. De har erfaring i å lese hund og kan kanskje se situasjoner eller ting hos hunden som kan utløse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, skogs skrev:

 

En annen episode var at han ble lekt med av to barn, etter en liten stund med "plaging" glefset han etter den ene. Senere etter at et barn hadde kastet ball med han, ble han plutselig lei og glefset etter barnet.

Først og fremst bør du sørge for at barn ikke plager hunden. Det skal ikke mye til for det ender opp med en hund som blir usikker på barn og da kan det fort bli krav om avliving..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...