Gå til innhold
Hundesonen.no

Rolige hunder alene eller sammen?

Recommended Posts

Er hunder roligst inne om den er alenehund eller lever sammen med en eller flere andre hunder? Om de da kan gire hverandre opp? Om de da bjeffer mere siden hvis en av flokken bjeffer så setter de alle i gang? Altså ett bjeffekor :teehe: Er det da vanskeligere å få de til å bli stille? Tenkte både på når eieren er borte eller om eieren er hjemme. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes det nok ikke noe fasitsvar på, kommer helt an på individene man har med å gjøre. Min hund trives ikke kjempegodt alene, og uler noen minutter når jeg drar fra han. Om han har andre hunder sammen seg derimot, er han stille. 

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis det er en hund som bor med en eier så er vell eieren en av flokken til hunden? Blir hunden alene da? Eller er det slik at det er best at en av flokken er av samme art altså en hund?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Her er det definitivt mer action når de er sammen.. det er helt greit. Før likte jeg ikke hunder som herjer inne , nå ser jeg underholdningsverdien. Vi har fått oss mang en god latter . 

Men bjeffing slår jeg ned på . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er også mer fart i dem når de er to, enn bare én. Fordi de leker og koser seg sammen. Men det gjør de fordi de får lov til det. Jeg kan roe det ned hvis jeg føler det tar av, men de får i utgangspunktet lov til å leke sammen inne. Andre jeg kjenner har totalforbud mot det, hvor leking kun foregår ute, og da har de gjerne mye roligere hunder inne også
Hunder som bjeffer, kan jo gjerne trigges av hverandre. Men her er det strengt forbudt å lage noen som helst lyder som kan minne om bjeffing Jeg har ikke noen veldig bjeffete rase, men jeg har likevel to individer med en del lyd, hvor jeg har vært nødt til å plukke det bort. Men jeg fikk plukket bort lyden på den eldste før jeg fikk ny valp i hus.

Men ellers ser jeg jo at de har vanvittig glede av hverandre.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest 2ne

Det går jo litt begge veier. Har man en urolig hund, så vil den antageligvis dra i gang andre hunder i huset. Men, har man en rolig hund, så kan denne være med på å roe ned en urolig hund. Det kommer an på hvorfor det er uro, hvor lettpåvirkelige hundene er, og hva man betegner som "uro". Er det bjeffing og løping, eller er det det at de går litt rundt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil nok variere veldig. Jeg har vært borti hunder som girer hverandre voldsomt opp... men mine gjør ikke det  

Yngste hunden min på halvannet år klarer sjelden å gire opp eldstemor på straks fem år ;) Yngsten bjeffer også når det kommer besøk, men eldste henger seg aldri på. 

Yngsten og den ene katten derimot - de herjer helt enormt til tider. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine hunder girer ikke opp hverandre hverken hjemme eller borte, og det ser jeg tydelig i bilen. Der den ene lager lyder, og er utålmodig og stresser, så sover den andre. 

Den ene sier uhuu, stakkars meg, mens den andre snorker. Akkurat det kommer veldig klart fram hver gang jeg er innom butikken etter at vi har vært på tur i skogen. Når de begge er hjemme alene, så slapper de av.

De tar IKKE etter hverandre, og det er fordi de er helt ulike typer. Og de er av helt ulike raser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare hatt hunder som er vant med å bo alene. De har alle sammen stresset hvis jeg passer en ekstra hund. Vi blir på en måte flokken til hunden. 

Jeg vet om mange jakthunder som står alene i hundegård hele døgnet uten selskap. Det er kanskje litt etter hva hundene er vant til? (har ikke jakthund selv altså, kjenner bare en del) 

Jeg føler selvsagt at hunden burde hatt noe selskap når han er alene 😊 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du går høyt opp på banen proklamer at noe er bevist uten at du har noe som helst dekning for påstanden er det klart at jeg reagerer   Det har ingen ting med å finne feil eller ikke.  Om noen mener at hunder "smiler" i gitte situasjoner kan de vel få lov til å mene det uten at det skal forklares med at det bare er muskeltrekninger rundt munnvikene og har lite eller ingen å gjøre med smil?  La nå folk kose seg med å tro at noen glade hunder "smiler". Man trenger ikke "floode" med lenker til mer eller mindre vitenskapelig underbygde artikler for å frata folk gleden ved å tro at deres hund "smiler" fordi den er glad. Kanskje noen hunder har den refleksen rundt munnen nettopp fordi den er glad?
    • De fleste adopsjonsorganisasjoner hevder at de bruker seriøse veterinærer. Selvfølgelig. Det er også dessverre nordmenn involvert i disse organisasjonene, så det er heller ingen garanti. Så selv om hunden din ikke har bodd på gaten så gjør det ikke nødvendigvis ting noe bedre, dessverre. Men håper du får en bra hund uansett, når du først har tatt dette valget. Det er jo heldigvis ikke slik at alle adoptivhundene kommer med store adferdsproblemer og smittefarlige sykdommer, selv om risikoen gjør det uønsket. Men kan jeg spørre om hvorfor du har valgt å adoptere en hund fra utlandet, i stedet for fra Norge?
    • Nå vil jeg først og fremst si at denne har aldri vært gatehund. Hun ble gitt vekk fordi hun ikke ble gravid og de drev puppy mill. Hun bor i privat fosterhjem og har mer enn nok av vaksiner og papirer fra vetrinær. Alt har gått gjennom ei norsk dame men klart at å ta med seg gatehunder uten skikkelig vetrinær, vaksiner etc er jeg også imot
    • 8 år og ikke fylt 2 år.  Bonden sjøl har hatt de ute sammen igjen, da enset de ikke hverandre. Og nå når det blir mer gjeterarbeid så får de brukt hodet og blir forhåpentligvis mer tilfredse.
    • Det høres ut som du har et meget deterministisk syn på begrepet "bevist". Vi sier det samme, men du er bare ute etter å finne feil hos meg og derfor rope ut om at det er ikke bevist, det er en teori. Jeg beklager erbødigst om det var et overgrep på ditt livssyn at jeg brukte begrepet bevist i en debatt som handler om virale bilder av hunder som menneskliggjøres til å se ut som små barn. Var ikke klar over at vi egentlig var på en høyere vitenskaplig korrekt linje hvor begrepet "det finnes overveiende bevis for" skal brukes framfor bevist. I min forståelse av verden er det slik at hunder nedstammer fra en ulve(liknende) stamme som var flinkere enn andre til å tilpasse seg mennesker, og det er det verdenssynet jeg går ut i fra   Om du mener hund stammer fra primater og at de kan smile må du gjerne informere mer om det.
  • Nylig opprettede emner