Gå til innhold
Hundesonen.no

Skabb hos valper og voksne


Recommended Posts

Eg har hatt hund i 4,5 år no, og har iløpet av desse åra sett meir småkryp enn nokon har sett på 30 år (ifølge min oppdretter :P ). Den voksne hunden har hatt skabb 2 ganger, lus 5 ganger og nasemidd en gang, og dette til tross for at ho ALDRI få hilse på fremmede hunda. Skabben får vi fra skogen der det har gått skabbrev, om reven klør seg og mister pels en plass og mine hunda går forbi får dei dette. Så det har jo lite med hlsing på andre å gjere, men lusa? Korleis vi får dette DET må gudene vite, siste årene har eg vert den sure dama med hunden som ingen får hilse på, men likevel klarer det stakkars dyret mitt å sope med seg alt som finnes... Jaja, sann går det :)

Men tilbake til det tittelen handler om: Er det fleire her inne som har hatt skabb på sine hunda? Både voksne og kvalpa? Korleis fant dere ut av dette? Kva symptom hadde hunden? Hadde hundane hatt symptoma lenge? Har du fleire hunda og det var berre en som fekk skabb? osv.

Er interessert i å vite dette, fordi det såg ut til at min nyankommende lille søte fekk skabb. Ho andre har ikkje fått det. Det smitter svært sjeldent fra hund til hund, berre visst det blir rive av hud og hår f.eks i under heftig leik eller lignende, da vil den andre hunden også mest sannsynlig på skabb... Ligg hundane berre på samme plass, smitter det ikkje osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skabb smitter selvfølgelig om de ligger på samme plassen osv. Sannsynligheten er ihvertfall relativt stor. Det er jo ofte sånn hunder kan smittes av rev. Jeg har hatt midd en gang. Eller det var foreldrene mine sin hund som hadde det, men vi behandla min også for sikkerhetsskyld. De kjøpte en 8 uker gammel valp som hadde skabb med seg fra oppdretter. Ble informert om det når de sto der med valpen i armene og var på vei til å dra. Jeg har aldri sett en så intens kløe hos en valp noen gang. Hun var helt desperat og klødde til slutt på seg sår. Det tok en stund fra behandlinga var påbegynt (stronghold om jeg husker rett) til det slutta å klø. Så aldri noe på min hund, men han ble jo også behandla fordi sånt smitter mellom hunder som bor i samme hus (jeg var på besøk flere uker i sommerferien). Ellers har jeg hatt hund i 20 år og aldri hatt noe sånt på noen av mine hunder. 

Beste trikset for å unngå skabb, lus, midd osv er å holde seg unna hundeparker. Da jeg bodde i Trondheim gikk det omtrent som en farsott med jevne mellomrom blant de som lot hundene leke i hundeparkene. Mine hunder får aldri leke med hunder jeg vet har vært der. Det er jo ikke alt man kan unngå, men man kan ihvertfall styre unna det man vet sannsynligvis gir smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gro og Sienna skrev:

Eg har hatt hund i 4,5 år no, og har iløpet av desse åra sett meir småkryp enn nokon har sett på 30 år (ifølge min oppdretter :P ). Den voksne hunden har hatt skabb 2 ganger, lus 5 ganger og nasemidd en gang, og dette til tross for at ho ALDRI få hilse på fremmede hunda. Skabben får vi fra skogen der det har gått skabbrev, om reven klør seg og mister pels en plass og mine hunda går forbi får dei dette. Så det har jo lite med hlsing på andre å gjere, men lusa? Korleis vi får dette DET må gudene vite, siste årene har eg vert den sure dama med hunden som ingen får hilse på, men likevel klarer det stakkars dyret mitt å sope med seg alt som finnes... Jaja, sann går det :)

Men tilbake til det tittelen handler om: Er det fleire her inne som har hatt skabb på sine hunda? Både voksne og kvalpa? Korleis fant dere ut av dette? Kva symptom hadde hunden? Hadde hundane hatt symptoma lenge? Har du fleire hunda og det var berre en som fekk skabb? osv.

Er interessert i å vite dette, fordi det såg ut til at min nyankommende lille søte fekk skabb. Ho andre har ikkje fått det. Det smitter svært sjeldent fra hund til hund, berre visst det blir rive av hud og hår f.eks i under heftig leik eller lignende, da vil den andre hunden også mest sannsynlig på skabb... Ligg hundane berre på samme plass, smitter det ikkje osv. 

Du store..det må være noe helt særskilt med den hunden..:ahappy: Jeg har bodd på landet der det en periode var greit med skabbrev rundt husveggene en periode  ( måtte få en nabo til å skyte en på trappa omtrent ) og jeg har aldri hatt skabb på hundene. Jeg har hatt lus på hundene EN gang for mange år siden og det er det. 

Så dette hørtes virkelig ekstraordinært ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gro og Sienna skrev:

 

Men tilbake til det tittelen handler om: Er det fleire her inne som har hatt skabb på sine hunda? Både voksne og kvalpa? Korleis fant dere ut av dette? Kva symptom hadde hunden? Hadde hundane hatt symptoma lenge? Har du fleire hunda og det var berre en som fekk skabb? osv.

 

Har hatt reveskabb på en voksen hund, en gang. Da også med flere hunder i huset. Den andre ble ikke smittet, men behandlet.

Hunden fikk en intens kløe flere steder på kroppen og ble behandlet med stronghold både den og den andre hunden i huset uten symptomer. Den fikk også kortison i 5 dager for å dempe kløen. Vi behandlet begge hunder 1 gang mer enn det som ble anbefalt.

Det ble ikke påvist skabb, men ble behandlet med bakgrunn i symptomer og behandlingen hadde effekt. Kløen stoppet etter en uke om jeg husker rett nå. Jeg barberte også ned de verste områdene på hunden. (lår, hals og skulder parti)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Hvordan vet dere at det er skabb og ikke midd, når det ikke blir påvist? Ikke at det har så mye å si, behandlinga er jo den samme. 

Vel kort tid før hadde hun vært dekket av revemøkk fra topp til tå. :barfy:Og med tanke på hvor fort det utviklet seg og kløen så var veterinæren min 99,9% sikker på reveskabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vilje said:

Skabb er relativt smittsomt. 

Men har dere fått påvist skabb hver gang? Er du sikker på at hun ikke har allergi eller lignende? Synes det er høres merkelig ut at en hund skal få skabb så mange ganger... 

Når testen på den voksne har vert positivt for skabb, så er vi rimelig sikker på at det er skabb ja. Fekk beskjed idag om kvalpen hadde negativ skabbtest og mest sannsynlig en infeksjon av ett slag idag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...