Gå til innhold
Hundesonen.no
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du kan være uheldig og få en tispe som blør "overalt" og er humørsyk i to uker før og to uker etter hver løpetid. Og du kan få en hanhund som sultestreiker hver gang en tispe i nabolaget har løpetid, markerer overalt, og er totalt døv på trening hvis det er løpetisper der. Og du kan få en tispe med stille løpetid som slipper et par dråper i året eller en hanhund som ikke bryr seg veldig annet enn i stådagene. Det normale er en mellomting. Men det å kastrere kjemisk for å unngå normal kjønnsdrift er en uting, og ikke minst ulovlig. Hvis det er veldig viktig for deg ville jeg eventuelt sett etter en omplasseringshund som allerede er kastrert eller sterilisert - men om de er det er det gjerne en grunn til det.
    • Ja, jeg postet her rett før jeg snakket med oppdretteren min. Det viktigste for meg er at det ikke er vondt for han. Fikk tatt en ordentlig titt bak tennene hans i stad, og der så det mer ut som det er to forskjellige tenner, men jeg har ikke noe erfaring med dette så vet ikke helt hvordan det eventuelt ser ut om de har felles rot  Men vi skal selvfølgelig sjekke det hos vetrinær etterhvert  
    •   Jeg har aldri ment at et enkelt uhell skal være avlivningsgrunn. Et enkelt uhell er noe som skjer én gang, og som man prøver å forhindre fra å skje igjen. Skjer det samme gjentatte ganger, tilsier ikke det at man har en dårlig evne til å vurdere hund og situasjon?
      Når hunden din nettopp har bykset mot noen, er det ikke da naturlig å straks sette inn tiltak for å unngå at den får muligheten til å gjenta dette? Kan tre byks der hunden fikk nærkontakt med tre forskjellige, tilfeldig forbipasserende regnes som "hendige uhell"? Eller snakker vi da om uforsvarlig håndtering?
      Er det ikke en dårlig vurdering fra eier å overlate hunden sin til noen med så lite kontroll og evne til forsvarlig håndtering?

Hunder trenger ikke være aggressive for å kunne gjøre en del skade, nei. Har man ikke kontroll på den, vil den kunne utgøre en fare for andre. Motivasjon bak handlingen er egentlig mindre relevant, for hunden burde ikke fått mulighet til å påføre skadene i utgangspunktet. Altså er det en svikt i eiers vurdering av situasjonen. En gang er et uhell, - mange ganger derimot taler om manglende evne til å kontrollere hunden. Manglende evne til å kontrollere hunden kan skape farlige situasjoner for både hund, eier og menneskene rundt.

Jeg har ikke skrevet noe sted at gjennomgående manglende kontroll som eneste faktor burde være avlivingsgrunn. Derimot skriver jeg implisitt at folk uten gjennomgående kontroll ikke burde få beholde hundene sine, og da oppstår spørsmålet: hvor skal man gjøre av dem?
      I akkurat denne saken vet jeg alt for lite til å kunne uttale meg om hvor vidt avlviving var riktig beslutning eller ei.

• I dag gikk turen til en fotballbane, i hovedsak sånn at whipsene får rast fra seg. Happy har løpetid, så vi kan ikke gå der vi pleier å gå, så da må vi være oppfinnsomme. Jeg elsker å ta bilder av når hundene løper, men ofte blir det jo mye likt. Jeg blir lei og gidder ikke ta så mye bilder. I dag tenkte jeg å gi redigeringen min en oppløft, så jeg lekte meg litt med forskjellige måter å redigere bildene på. I stedet for den standardmåten jeg alltid redigerer på. Ble egentlig ganske fornøyd! Litt finpuss er det igjen, men jeg syntes ikke det ble så verst. Redigerte i litt forskjellige stiler.                                 
    • Har kjøpt verdens fineste joggesko. Adidas NMD R1. Men etter å ha gått litt med de inne så er de faktisk litt for små🤦🏼‍♀️ Tilbake å bytte på mandag men nå får jeg jo nesten panikk for at de ikke har str 38 på lager. Tenk å ligge søvnløs pga en sko😂 skofetish...
  • Nylig opprettede emner