Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valp til å sove alene


muxolini
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt valpen vår (Golden Retriever) i litt over en uke nå, han er 9,5 uker gammel. På dagtid er han i kompostgrind, med mindre vi har 1:1 kontakt med han og kan passe på. Han har blitt flink til å si fra når han må tisse, men han klare ikke holde seg så lenge så vi må være på pletten ganske raskt for at ikke det skal bli uhell. Har vært ca ett uhell om dagen inne de siste dagene, og da har det enten vært vi som har vært for sene etter at han har pepet, eller han har vært løs i leiligheten og da tisset når han blir giret. 

 

Problemet er natten. Vi har hatt han på soverommet vårt, i kompostgrind. Han sover stort sett, men våkner 1-3 ganger om natten og da må vi være raske å bære han ut så han får tisse (tre etasjer). Prøver å ikke gjøre turen ut noe "gøy", men de siste nettene har han hatt vanskelig for å roe seg og en av oss må sitte ved siden av grinden til han sovner... 
Vi er veldig klar for å sove hele natten nå, selv om det innebærer litt syting fra han. Men jeg er redd for at siden han ikke er stueren så vil det gå tregere med treningen siden han da eventuelt bilr "tvunget" til å tisse inne selv om han egentlig er blitt mye bedre på dette. 

Burde vi bare ta han ut fra soverommet og la han hyle og tisse fra seg til han til slutt roer seg? Eller burde vi ta han ut på natten en stund til? Vil dette gå over av seg selv eller risikerer vi at han lærer at det er ok å vekke oss når som helst på døgnet for å gå på do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, muxolini said:

Vi har hatt valpen vår (Golden Retriever) i litt over en uke nå, han er 9,5 uker gammel. På dagtid er han i kompostgrind, med mindre vi har 1:1 kontakt med han og kan passe på. Han har blitt flink til å si fra når han må tisse, men han klare ikke holde seg så lenge så vi må være på pletten ganske raskt for at ikke det skal bli uhell. Har vært ca ett uhell om dagen inne de siste dagene, og da har det enten vært vi som har vært for sene etter at han har pepet, eller han har vært løs i leiligheten og da tisset når han blir giret. 

 

Problemet er natten. Vi har hatt han på soverommet vårt, i kompostgrind. Han sover stort sett, men våkner 1-3 ganger om natten og da må vi være raske å bære han ut så han får tisse (tre etasjer). Prøver å ikke gjøre turen ut noe "gøy", men de siste nettene har han hatt vanskelig for å roe seg og en av oss må sitte ved siden av grinden til han sovner... 
Vi er veldig klar for å sove hele natten nå, selv om det innebærer litt syting fra han. Men jeg er redd for at siden han ikke er stueren så vil det gå tregere med treningen siden han da eventuelt bilr "tvunget" til å tisse inne selv om han egentlig er blitt mye bedre på dette. 

Burde vi bare ta han ut fra soverommet og la han hyle og tisse fra seg til han til slutt roer seg? Eller burde vi ta han ut på natten en stund til? Vil dette gå over av seg selv eller risikerer vi at han lærer at det er ok å vekke oss når som helst på døgnet for å gå på do?

 

Valper har dårlig blærekontroll så man må bare forberede seg på å stå opp om natta en god stund fremover. gleden ved å ha valp...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

 

Valper har dårlig blærekontroll så man må bare forberede seg på å stå opp om natta en god stund fremover. gleden ved å ha valp...

Just now, musli said:

Hvordan ville du følt det hvis du var tvunget til å tisse i din egen seng? Selvsagt skal du stå opp om natten så lenge valpen hyler og må på do, det må du nesten bare finne deg i når du har skaffet valp.

 

Ok, det er jeg så klart innstilt på. Men man hører så mye om valper som sover natta gjennom selv om de ikke er stuerene på dagtid, derfor lurte jeg på om dere hadde noen gode tips :) Og er det en bedre idé å ha på alarm om natten for å ta han ut, slik at han ikke lærer at det hjelper å vekke meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, muxolini skrev:

Ok, det er jeg så klart innstilt på. Men man hører så mye om valper som sover natta gjennom selv om de ikke er stuerene på dagtid, derfor lurte jeg på om dere hadde noen gode tips :) Og er det en bedre idé å ha på alarm om natten for å ta han ut, slik at han ikke lærer at det hjelper å vekke meg?

Ja, valpen min holdte seg om natten før den ble stueren, men det kan du ikke forvente at en 9,5 uker gammel valp skal gjøre. Jeg hadde på alarm for å lufte den før den hylte, deretter økte jeg gradvis tiden mellom alarmen til han klarte å holde seg. Men det er jo ikke noe galt i at den vekker deg for å gå på do, selv en voksen hund gjør det om den blir dårlig i magen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sove så tungt at jeg ikke alltid hører en valp på natta, men så lenge de har mulighet til å tisse et annet sted enn der de ligger, så har det gått bra - gulvvask på morgenen, og de har blitt husrene likevel. Det har dog vært unntak, og ikke rutine.

Tre ganger ut om natta høres dog mye ut. Får han mat rett før dere legger dere? Spiser han snø når dere er ute på natta? Vet du sikkert at han tisser når dere er ute? Skjer det noe mer enn tissing ute på natta, slik at valpen lærer seg at nattlige turer betyr lek, osv?  Er valpen sliten nok på kvelden, så den har behov for å sove en hel natt - eller våkner den fordi den er uthvilt og kjeder seg?

Jeg gir konsekvent vom til kveldsmat når jeg har valpekull eller valp, for da får de i seg mindre væske enn ved tørrfôr som må ut igjen. Jeg prøver også å ha litt aktivitet eller miljøtrening mot kvelden for å bruke opp batterier - i stedet for at den lader i et par timer mens vi mennesker glor på TV før vi legger oss.

Hvis han tisser hyppigere enn normalt og virker urolig - kan det være UVI? Jeg gir alltid tispevalper tranebær oå denne årstiden, for å motvirke - men det er vanligere at tispevalper enn hannvalper får UVI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holdt seg natten gjennom lenge før hun var stueren. Det tok ca 2 uker før hun ikke lenger måtte ut på natten. Vi stod opp, og gikk ut med henne når hun ga beskjed, men la også ut ei avis i tilfelle vi sov tungt og ikke hørte henne. Vi ignorerte henne aldri selvom hun hadde avisen på gulvet. Mange bruker lengre tid enn 2 uker på å holde seg natta gjennom, og siden du bare har hatt valpen i litt over en uke, må du nok forberede deg på litt lite søvn, enda litt lenger. 

Ellers så kan det jo ta litt tid før dere finner rutinene som funker for akkurat dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, muxolini skrev:

Ok, det er jeg så klart innstilt på. Men man hører så mye om valper som sover natta gjennom selv om de ikke er stuerene på dagtid, derfor lurte jeg på om dere hadde noen gode tips :) Og er det en bedre idé å ha på alarm om natten for å ta han ut, slik at han ikke lærer at det hjelper å vekke meg?

Litt forenklet: en trygg valp sover natta gjennom, selv om blærekapasiteten ikke er all verden i våken tilstand.

Før valpen forlater oppdretter, vil den holde seg natta gjennom. Men der er den TRYGG, sammen med søsken og mor. Hvor mye den overfører dette til nytt hjem, har dels med psyke å gjøre og dels med hvor godt man tilrettelegger. Ideellt sett er valpen så trygg, at den sover natta gjennom også i nytt hjem, i egen seng. Er den ikke det, må dere som eiere bidra til å gi den trygghet. Ta den opp i senga, sov på madrass på gulvet, el. I det valpen våkner, fordi den evt er ensom, så må den nok ut og tisse. Sover den, så holder den tett. Så enkelt.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk på at en liten en som deres trenger tid på å bli trygg og føle seg hjemme hos dere. Han har ikke opplevd å være uten mor og søsken. Jeg regner stort sett minst en måned før en valp er "hjemme" hos meg, noen ganger mer om det er en unghund eller omplasseringshund. Jeg driver med hest og det kan ta opp til et år før vi er samstemte. Som @Pringlen skriver så må dere sørge for trygghet. Sov sammen med valpen. 

Husker da jeg var liten og vi fikk valp, da sov faren min på madrass i stua de første nettene sammen med valpen og han var hjemme med hunden ganske lenge før hunden måtte være alene. Det ble en hund som aldri hadde problemer med å være alene senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri stått opp om natta med valpene våre, orker ikke sånn natteflying jeg. Da fikk de heller tisse inne. MEN jeg har stortsett hatt små valper i sengen, eller sovet på madrass på gulvet (når de er helt små er man jo redd for at de skal dette ut) med dem til de var store nok til å sove i sengen. Og de har aldri måttet tisse om natten de.. tidlig opp måtte man jo, hvis man gadd (jeg er gode venner med vaskebøtta når jeg har hatt små valper) ellers fikk de bare tisse. Og husrene er de blitt. Og det er kun kelpiene og basenjien som fortsatte å sove i seng når de var voksne, de andre sluttet å sove der når de var 3-4 mnd, ble for varmt for dem tror jeg. Husrenheten kommer så og si av seg selv når de er modne for det, men trygghet må man gi dem, spesielt når de bare er bittesmå fnutter på 9,5 uker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, muxolini skrev:

Ok, det er jeg så klart innstilt på. Men man hører så mye om valper som sover natta gjennom selv om de ikke er stuerene på dagtid, derfor lurte jeg på om dere hadde noen gode tips :) Og er det en bedre idé å ha på alarm om natten for å ta han ut, slik at han ikke lærer at det hjelper å vekke meg?

Det er fryktelig individuelt er min erfaring. Jeg har begynt med alle mine valper i sengen, og 2 av 3 har måttet ut flere ganger om natten en stund. Begge to tisset også i senga mi om natta, uten å si i fra før etterpå :P Begge måtte sove et annet sted til de ble tørre natta gjennom, og da sov jeg sammen med de på en madrass(en hadde et rom med kompostgrind i åpningen, den andre lå i stort bur). Ved siste valp skulle jeg virkelig forberede meg, så jeg kjøpte vanntett laken til senga før valpen kom i hus. Hun måtte ut en gang de 2-3 første nettene, før hun sov rundt :P Og har aldri tisset i senga :lol:

Alarm kan du jo ha på, men min erfaring er at når de er trygge på stedet de sover og greier å holde seg natta gjennom, så gjør det det når de er klar for det. Uavhengig om du har på alarm eller du våkner når valpen våkner. Alle mine har vist tydelig tegn på å ville gå på do ute når de har blitt gamle nok til å holde seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Litt forenklet: en trygg valp sover natta gjennom, selv om blærekapasiteten ikke er all verden i våken tilstand.

Før valpen forlater oppdretter, vil den holde seg natta gjennom. Men der er den TRYGG, sammen med søsken og mor. Hvor mye den overfører dette til nytt hjem, har dels med psyke å gjøre og dels med hvor godt man tilrettelegger. Ideellt sett er valpen så trygg, at den sover natta gjennom også i nytt hjem, i egen seng. Er den ikke det, må dere som eiere bidra til å gi den trygghet. Ta den opp i senga, sov på madrass på gulvet, el. I det valpen våkner, fordi den evt er ensom, så må den nok ut og tisse. Sover den, så holder den tett. Så enkelt.

Helt enig med Pringlen her! :) Selv har jeg alltid hvalper i senga sammen med meg og det er sjeldent at jeg har måttet stå opp på natta. Trygge hvalper sover gjerne natta igjennom. Såfremt de ikke er dårlige i magen og har fått tisse før vi legger oss. En og annen gang har det hendt at noen må opp på natta men da er jeg så lat at jeg stort sett lar de tisse inne, på en avis.

Hadde aldri kunnet tenke meg å forvente at en liten valp skal ligge alene , det strider mot all fornuft , ikke minst fra hvalpens synspunkt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også alltid å ta bittesmå valper opp i senga mi for å gi dem trygghet og ro. Så lenge valpen føler ro og trygghet, så vil den ofte også ha mindre behov for å ut for å tisse om natta. Siste tilskudd her i familien sov natta gjennom fra jeg fikk henne. Hun hadde aldri behov for å tisse om natta. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Vi sov ved siden av han de første nettene, og har hatt han ved siden av sengen vår (med mulighet til å stikke en hånd ned til han) frem til nå. Men de siste nettene har vi hatt grinden 1 meter fra sengen, da må han tisse 3 ganger om natten med 2-3 timers mellomrom :) Så kan hende som dere sier, at han trenger enda mer trygghet.. Vi får vel bare prøve oss frem. Men i natt har han roet seg med en gang jeg har tatt han ut (og tisset) og inn igjen, så føler ikke det kun er oppmerksomhetsbehov heller. Jeg er veldig redd for å lære han dårlige vaner, men det er kanskje for tidlig? 

 

Angående UVI.. Det har falt meg inn også. Han virker ikke å ha vondt, men han står veldig lenge på en plass når han tisser. Som "fryst" liksom. Litt merkelig. I går tisset han 13 ganger ute og 2 ganger inne  - høres det mye ut? Fører statistikk:P  Det er inkludert natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, muxolini skrev:

Jeg er veldig redd for å lære han dårlige vaner, men det er kanskje for tidlig? 

Alt for tidlig :) Og en dårlig vane kan man snu - det er ingen fare. Hunder er lettlærte, toget går ikke i løpet av noen få uker :) 

15 minutter siden, muxolini skrev:

Angående UVI.. Det har falt meg inn også. Han virker ikke å ha vondt, men han står veldig lenge på en plass når han tisser. Som "fryst" liksom. Litt merkelig. I går tisset han 13 ganger ute og 2 ganger inne  - høres det mye ut? Fører statistikk:P  Det er inkludert natta. 

Det høres ut som om du burde ta en tur til veterinæren og sjekke UVI ja. Små valper kan fort pådra seg det når det er kaldt og rått i lufta. Jeg bruker ofte tranebær til små valper for å forhindre UVI. Men ta en sjekk - kanskje er det så enkelt som det :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, muxolini skrev:

Angående UVI.. Det har falt meg inn også. Han virker ikke å ha vondt, men han står veldig lenge på en plass når han tisser. Som "fryst" liksom. Litt merkelig. I går tisset han 13 ganger ute og 2 ganger inne  - høres det mye ut? Fører statistikk:P  Det er inkludert natta. 

Det var mye, synes jeg. Kanskje to ganger i timen, en valp på den alderen sover jo mange timer også, det er mer enn det jeg definerer som normalen.

Tisser han hele tiden når han står rolig, eller virker det som om han sliter litt med å få tisset? Det kan jo gjøre veldig vondt å ha UVI, slik at det å tisse svir, så en kvier seg for å tisse, strammer musklene, og drypper mer enn det er ren urinstråle. Samt at en ikke får tømt seg skikkelig, og derfor fortere må på do igjen. Klarer du å se om han tisser jevnt eller drypper?

Jeg ville kjøpt et slikt uringlass på apoteket, få tatt en prøve neste gang han tisser, og bestilt time hos veterinær.

Som jeg og Siri har foreslått - kjøp også tranebærpiller, det har jeg hatt god effekt av et par ganger det har virket som om en hund i heimen skal få UVI. Jeg har det alltid i hus

Er urinen helt fin, så har dere i hvert fall fått eliminert sykdom, og kan se på andre ting som sovemønster, fôringsmønster, også videre. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, muxolini skrev:

Nå har vi bestilt time hos dyrlegen i morgen kl 8, forhåpentligvis er det litt morgenurin igjen da. 

Lykke til! Må det være morgenurin, eller kan du fylle koppen når han tisser på natta? Hva er egentlig morgenurin for en valp som tisser flere ganger i løpet av natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Lykke til! Må det være morgenurin, eller kan du fylle koppen når han tisser på natta? Hva er egentlig morgenurin for en valp som tisser flere ganger i løpet av natta?

Dyrlegen mente vi burde prøve å få til at han i hvertfall ikke hadde tisset rett før han kom. De ville ta med sprøyte :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, muxolini skrev:

Dyrlegen mente vi burde prøve å få til at han i hvertfall ikke hadde tisset rett før han kom. De ville ta med sprøyte :/ 

Ah, skjønner - det kan være til valpens fordel at en får tatt ut urin på det viset, så en får sjekket det så nøyaktig som mulig, hvis det ligger grums og bakterier innerst i urinblæra. Det blir en mer detaljert urinprøve på det viset, etter hva jeg har forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Ah, skjønner - det kan være til valpens fordel at en får tatt ut urin på det viset, så en får sjekket det så nøyaktig som mulig, hvis det ligger grums og bakterier innerst i urinblæra. Det blir en mer detaljert urinprøve på det viset, etter hva jeg har forstått. 

Ja, det tenker jeg også. Greit å få bekreftet/avkreftet så grundig som mulig sånn at vi vet litt mer. Jeg er som sagt forberedt på mye tissing, men veldig dumt hvis han har noe medisinsk som gjør at det blir såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, muxolini skrev:

Ja, det tenker jeg også. Greit å få bekreftet/avkreftet så grundig som mulig sånn at vi vet litt mer. Jeg er som sagt forberedt på mye tissing, men veldig dumt hvis han har noe medisinsk som gjør at det blir såpass mye.

Jeg hadde en tispe som fikk ganske kraftig UVI som valp, og det er jo ikke å tenke på å skulle lære en valp å bli stueren når den er syk. Da tisset hun der hun var når hun måtte, uansett hvor det var, stakkars liten. For henne tok det litt tid, hun responderte ikke på første antibiotikakuren, og vi måtte dyrke urinen for å finne ut hva slags medisiner hun trengte. Men bare hun fikk riktig antibiotika, så ble hun frisk - og stueren.

Lykke til og fortsatt god bedring, håper ting løser seg for dere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Pringlen said:

Før valpen forlater oppdretter, vil den holde seg natta gjennom. Men der er den TRYGG, sammen med søsken og mor. Hvor mye den overfører dette til nytt hjem, har dels med psyke å gjøre og dels med hvor godt man tilrettelegger. Ideellt sett er valpen så trygg, at den sover natta gjennom også i nytt hjem, i egen seng. Er den ikke det, må dere som eiere bidra til å gi den trygghet. Ta den opp i senga, sov på madrass på gulvet, el. I det valpen våkner, fordi den evt er ensom, så må den nok ut og tisse. Sover den, så holder den tett. Så enkelt.

I så fall har alle valpekull jeg har hatt erfaring med, både de som er født her, de jeg har besøkt, de jeg har jobbet med, i fra en ti-talls raser, vært utrygge og med dårlig psyke. Det er ikke veldig mange av de valpebingene som har vært rene etter en hel natt med søvn. 

Jeg er ikke uenig i at det er viktig at en valp føler seg trygg, det gjelder forsåvidt voksne hunder også. Men at alt den trenger er litt trygghet så holder den seg hele natta, jeg ser ikke helt koblinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

I så fall har alle valpekull jeg har hatt erfaring med, både de som er født her, de jeg har besøkt, de jeg har jobbet med, i fra en ti-talls raser, vært utrygge og med dårlig psyke. Det er ikke veldig mange av de valpebingene som har vært rene etter en hel natt med søvn. 

Jeg er ikke uenig i at det er viktig at en valp føler seg trygg, det gjelder forsåvidt voksne hunder også. Men at alt den trenger er litt trygghet så holder den seg hele natta, jeg ser ikke helt koblinga. 

Jeg tror det fungerer omtrent slik, litt enkelt sagt;  Trygg valp sover hele natta/utrygg valp våkner flere ganger og vil kanskje tisse da , når den våkner/står opp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

I så fall har alle valpekull jeg har hatt erfaring med, både de som er født her, de jeg har besøkt, de jeg har jobbet med, i fra en ti-talls raser, vært utrygge og med dårlig psyke. Det er ikke veldig mange av de valpebingene som har vært rene etter en hel natt med søvn. 

Jeg er ikke uenig i at det er viktig at en valp føler seg trygg, det gjelder forsåvidt voksne hunder også. Men at alt den trenger er litt trygghet så holder den seg hele natta, jeg ser ikke helt koblinga. 

Takk! Jeg følte meg litt som en dårlig hundemamma her en stund, at det er min feil at han tisser inne om natten fordi han ikke har nok trygghet.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...