Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddelpels?


QUEST
 Share

Recommended Posts

45 minutes ago, QUEST said:

Dere som har litt peiling på puddel, kan man se ved leveringstidspunkt ( 8 uker) hva slags pels den vil få som voksen? Altså ser man om den får myk fjonpels eller den mer praktiske harde pelsen? :) 

Nei, ikke egentlig. Det er linjer der pelsen er mer forutsigbar enn på andre linjer, så noen oppdrettere kan kanskje spå hva slags pels valpen får som voksen, men jeg tror ikke det er noen garanti. 

Leah har f.eks hard pels, Ali har veldig myk. Det er mor og datter. Leah hadde aldri noen spesiell flokealder, altså i overgangen mellom valp og voksenpels. Ali derimot floka for et godt ord da hun kom i den alderen (rundt 1 år, pluss minus), jeg dro kammen gjennom pelsen hennes og det bare floka seg sammen igjen når kammen slapp pelsen :rolleyes: Men nå som hun har voksenpels floker den ikke like lett, heldigvis. Den er fortsatt myk, og hun drar med seg mye rart inn i bukser og beheng, og innimellom ører (å gi hun noe gjærbakst når hun har litt lengde på ørepelsen er å be om å få deig i ørene *sukk*), mens Leah stort sett ikke har så mye rart i pelsen sin, og det lille som er er lett å få ut. 

Monster kommer visst til å få myk pels, fordi det er vanlig på toy. Om oppdretteren veit det fordi alle toyer har myk pels, eller fordi alle fra hennes linjer har myk pels, veit jeg ikke, men jeg kan ikke si at jeg kjenner det på pelsen hennes nå. Hun har valpepels, liksom :lol: Men jeg har begrensa erfaring med dette da. Leah er min første puddel, Ali er fra mitt første kull, så kanskje jeg kan spå etterhvert? Kan jo håpe, jeg vil helst ikke ha en med Ali sin pels igjen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmpf..hadde håpet på at man kunne se det ved leveringsalder..selv om det  ante meg at det kanskje ikke var slik. Min dverg hadde jo hard pels men et  par dverger som jeg kjenner har den myke pelsen som floker veldig lett.

Når man ikke liker pelsarbeid i utgangspunktet, så hadde det jo vært greit å ha en viss 'garanti' for at man ikke endte opp med myk pels :P En stor med myk fjonpels må jo være kjedelige greier.. :ermm:

 

Interessant hvis det skulle stemme det der med større sjanse for myk pels på toy, hvordan forklarer man det med tanke på at toy/dverg parres om hverandre? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Hmpf..hadde håpet på at man kunne se det ved leveringsalder..selv ommdet ante meg at det kanskje ikke var slik. Min dverg hadde jo hard pels men sett par dverger som jeg kjenner har den myke pelsen som floker veldig lett.

Når man ikke liker pelsarbeid i utgangspunktet, så hadde det jo vært greit å ha en viss 'garanti' for at man ikke endte opp med myk pels :P En stor med myk fjonpels må jo være kjedelige greier.. :ermm:

Jeg hadde og satt pris på om jeg visste det ved levering :teehe: Men når det er sagt, skal man ikke stille så trenger man bare en barbermaskin, så er ikke det et problem :P Det er ikke noe verre å holde Ali i kort pels enn det er å holde Leah i kort pels - og stellet av Ali sin pels tar kortere tid pr gang, selv om hun trenger det oftere :P 

Just now, QUEST said:

Interessant hvis det skulle stemme det der med større sjanse for myk pels på toy, hvordan forklarer man det med tanke på at toy/dverg parres om hverandre? :) 

Aner ikke. Kan hende du hadde flaks med dvergen din? Jeg lånte en hvit mellom i mange måneder i 2009, hun er grunnen til at jeg forelska meg i mellompuddelen, og jeg syns hun hadde fin pels - omtrent som Leah sin. Men hvite mellom pleier visst også å ha myk pels, så det må jeg visst belage meg på om jeg skal ha hvit.. 

Eller så kan det være linje-relatert, og at oppdretter veit at hennes har myk pels, og ikke at det gjaldt toy generelt. Da kan dvergen din ha kommet fra linjer med litt hardere pels :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies også at de ulike fargene har ulik kvalitet på pelsen. Sort og brun har generelt "best pels", hvit kan være veldig bra eller som sukkerspinn - jeg kjenner en del hvite og de fleste har sukkerspinnpels. Fawn og sølv har som regel ganske myk pels. Min sølv hadde god pels for en sølvpuddel, men den var mye mykere enn de sorte jeg har/hatt. Og siden sølv blekes innenfra så var pelsskifte/flokealderen evig lang og der han hadde veldig lys pels så floket den ekstremt lett. Nå har jeg aldri stilt ut så jeg holder min puddel i en kort T-60 og synes det er absolutt best  - både for min og hunden sin del. Da får ikke pelsen mulighet til å bli så lang at den floker seg så veldig. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...