Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra Drøbak Hundehotell


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

En venn av en venn skal kjøpe hund, og de har landet på labdradoodle fra Drøbak Hundehotell. Dette er deres første hund og min venninne har prøvd å forklare dem hvorfor dette er en dårlig idé lenge, men de har bestemt seg og velger heller å stole på det de blir fortalt av hundehotellet som skal selge dem valp. Planen har hele tiden vært at de skal ha en tispe på fôr derfra som hundehotellet skulle bruke i avl.

Nå tok denne personen kontakt med min venninne igjen fordi de plutselig, 4 dager før valpen skulle hentes, fikk beskjed om at hun hadde underbitt og navlebrokk. Hen lurte på hva vi som veterinærstudenter tenkte om det og om det kunne skape mye komplikasjoner og bli dyrt mtp veterinærbesøk... DH sa også at hun ikke kunne brukes i avl og at de derfor måtte kjøpe henne til fullpris hvis de ville ha henne. Min venninne frarådet dem selfølgelig igjen å kjøpe valp fra dette stedet, og listet opp alle ulemper og potensielle utfall av dette, i tillegg til å si klart ifra hva hun mente om seriøsiteten og moralen til en slik selger.

De var forståelig nok litt bekymret, men de valgte igjen å heller stole på Drøbak Hundehotell i avgjørelsen og har bestemt seg for at de vil ha henne. Nå fikk min venninne nettopp nyheten om at DH har bestemt at hunden kan brukes i avl likevel, og skal ha to kull. Dette synes de var gode nyheter og nå henter de henne altså for å ha henne på fôr sånn som planen var i utgangspunket.

Er dette greit?? Vi synes jo det høres helt utrolig ut, og skjønner ikke hvordan noen kan tenke at dette er en god idé! Er det vi som overreagerer, eller er det normalt å bruke hunder med brokk og bittfeil i avl? Hva i alle dager kan man si til dem for å prøve å få dem til å se problemet (og er det egentlig ett så stort problem som vi mener at det er)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva mer man skal si til de potensielle kjøperne for å 'se lyset' her.. Hvis folk ikke VIL ta til seg informasjon, så nytter det ikke å tvinge det i dem..

Men jeg skjønner ikke hvorfor de i det hele tatt spør dere, siden de åpenbart tar det som kommer fra DH som god fisk.. 

Hva jeg tenker om DH skal jeg la være å si her.. Fullstendig useriøse er det aller mildeste jeg klarer å komme på.. Og hvis folk er så kørka at de på tross av informasjon og kunnskap om hvalpens mangler , velger å kjøpe valp derfra, ja sorry men da fortjener de ikke bedre.. De eneste det er synd på her, er dyrene fra denne fabrikken. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Men jeg skjønner ikke hvorfor de i det hele tatt spør dere, siden de åpenbart tar det som kommer fra DH som god fisk.. 

Det er nettopp det som er så utrolig frusterende, man får jo en følelse av at de aner de gjør noe dumt innerst inne når de velger å spørre.. For de vet nok hva de får som svar :rolleyes: Men vil tro de kanskje håpet på  "godkjennelse" eller beroligende ord om at bittfeil og brokk ikke er så ille, ikke vet jeg. Men vi har litt samme følelsen av at man kan ikke tvinge noen til å innse noe de selv ikke har lyst til å se når de først har skylappene på og blir beroliget av selger (som vi prøver å forklare er ute etter penger, som selgere ofte er...)

Utroooooolig frustrerende :vegg:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, doodles har jo ingen offisiell rasestandard, så da spiller vel ikke bitt noen rolle? Mange raser har underbitt, uten at det er usunt eller dysfunksjonelt.

Angående brokk, så har jeg selv avlet på tispe som har det. Vi skal gjøre store fremskritt på viktigere felt i rasen før jeg lar et lite navlebrokk ekskludere en ellers bra tispe fra avl. Men det er selvfølgelig forskjell på et lite og et stort, og om det er problematisk eller ei.

Dette skal dog overhode ikke leses som et forsvar av DH eller tommelen opp for å kjøpe den valpen. Men det er ikke nødvendigvis noen praktisk forskjell for dem om valpen hadde hatt saksebitt og vært uten navlebrokk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Tja, doodles har jo ingen offisiell rasestandard, så da spiller vel ikke bitt noen rolle? Mange raser har underbitt, uten at det er usunt eller dysfunksjonelt.

Angående brokk, så har jeg selv avlet på tispe som har det. Vi skal gjøre store fremskritt på viktigere felt i rasen før jeg lar et lite navlebrokk ekskludere en ellers bra tispe fra avl. Men det er selvfølgelig forskjell på et lite og et stort, og om det er problematisk eller ei.

Dette skal dog overhode ikke leses som et forsvar av DH eller tommelen opp for å kjøpe den valpen. Men det er ikke nødvendigvis noen praktisk forskjell for dem om valpen hadde hatt saksebitt og vært uten navlebrokk. 

Med tanke på at DH ikke lenger selger Labradoodler eller andre doodler men Australian Cobberdog, burde de jo følge standarden som MDBA (Master Dog Breeders Association) har satt all den tid de er godkjent oppdretter gjennom disse. I rasestandarden står følgende: 
BITE and Dentition: 
The Bite must be a Scissor with full upper and lower dentition; Miniatures must not have large teeth in a small mouth. A level bite or crowded teeth is a fault, a Sharp triangular lower jaw is a fault, lower dentition between the two canines should be in a neat straight row. 

Alianz har forresten standard for labradoodler.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selger de bare cobberdogs nå da? Dvs, er alle puddelblandingene de selger under cobberdogs? Jeg møtte en 7 mnd gammel drøbakhund her om dagen, litt portis, litt lagotto, puddel, cocker spaniel og labrador.

Er det ikke bare nte generasjons labrador + puddel som er godkjent som cobberdog, eller er det enda verre enn jeg trodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Med tanke på at DH ikke lenger selger Labradoodler eller andre doodler men Australian Cobberdog, burde de jo følge standarden som MDBA (Master Dog Breeders Association) har satt all den tid de er godkjent oppdretter gjennom disse. I rasestandarden står følgende: 
BITE and Dentition: 
The Bite must be a Scissor with full upper and lower dentition; Miniatures must not have large teeth in a small mouth. A level bite or crowded teeth is a fault, a Sharp triangular lower jaw is a fault, lower dentition between the two canines should be in a neat straight row. 

Alianz har forresten standard for labradoodler.


 

Det er mange av disse fashion design-miksene som har rasebeskrivelser, men med få unntak forholder jeg meg til rasebegrepet som en rase anerkjent av FCI-systemet. Det blir ikke rase fordi noen lager en klubb og oppretter en Wikipediaside.

Doodle - som er benevnelsen trådstarter bruker - er en blandingshund, den kan i Norge ikke stilles ut, ergo har den ikke utstillingsfeil. 

Hva som bør refunderes ellet rabatteres i forhold til helse og funksjon er selvfølgelig noe annet. Hva gjør de for eksempel for eiere av doodles som viser seg å røyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket Drøbak sine sider og de har nå ingen informasjon om noe annet enn cobberdog, og at de er de eneste i Norge (med "sine" oppdrettere) som leverer denne rasen. Selv om historiene rundt om omtaler labradoodle som starten på rasen er det ingen klar definisjon for hva som skal til for å få ført opp en hund i den åpne stamboken utover et godt argument for hva den kan tilføre rasen.

Ja, og så insisterer de fortsatt på at du ikke får noen jakthund ved å kjøpe en hund krysset fram fra ulike jakthundraser...

Labradoodle begynner å virke som en uskyldig og fornuftig greie i forhold til en del av denne "krysse alt som er søtt og førerorientert med alt som har krøllete pels"-manien...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av temaet forsåvidt, men tok et mediesøk av DH nå. De har visst blitt gasellebedrift og skal nå ekspandere i Oppegård. Det fordi de nå har økt interesse rundt produktene sine fra sentraleuropa. Får mye skryt også fordi de har god omsetning og profitt ut av en forretningsidè som egentlig ikke skal være lønnsom - altså hund.

Såååååååeh.

Har folk bestemt seg, så har de bestemt seg. Spiller liten rolle med gode argumenter, når alt de vil er å høre andre si hvorfor deres beslutning er en god idé i utgangspunktet. Nå vet jeg ingenting om dette med brokk eller bitt, men det er åpenbart andre ting enn dyra i seg selv som er prioritert i Drøbak. Sånn er det vel jevnt over i bedriftsverdenen, Profitt > Etikk. Oppdretter er vel forøvrig feil ord å bruke om DH også. Mer hundeprodusenter enn oppdretter.

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SFX skrev:

Det er mange av disse fashion design-miksene som har rasebeskrivelser, men med få unntak forholder jeg meg til rasebegrepet som en rase anerkjent av FCI-systemet. Det blir ikke rase fordi noen lager en klubb og oppretter en Wikipediaside.

Doodle - som er benevnelsen trådstarter bruker - er en blandingshund, den kan i Norge ikke stilles ut, ergo har den ikke utstillingsfeil. 

Hva som bør refunderes ellet rabatteres i forhold til helse og funksjon er selvfølgelig noe annet. Hva gjør de for eksempel for eiere av doodles som viser seg å røyte?

Jeg er godt kjent med hva "doodle". Jeg bare sier hva som er saken, at både Labradoodle og Cobberdog har en nedskreven standard i hver sin organisasjon. At du kun forholder deg til raser anerkjent av FCI (med få unntak) endrer ikke det faktum at andre organisasjoner har anerkjent Labradoodle og Copperdog som raser ...

Og all den tid DH er godkjent av MDBA som oppdretter av Copperdog og da (går jeg ut i fra) skal avle etter disses retningslinjer, kan jo valpekjøper/forvert kontakte disse og høre hva de mener om saken. Om det er greit at DH avler utenfor standarden til Copperdogen. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så utrolig at de er så hemmelighetsfulle angående HVA en cobebrdog består av. Hvilke raser som er brukt for å danne rasen. Står bare den samme kopierte teksten på hver eneste side som handler om cobberdog, at den er en kompis som passer til alt og bla bla. Ikke ETT ord om hvilke raser som har blitt brukt for å få dem fram. For det er innlysende at i allefall mer enn bare puddel og labrador har blitt brukt. Har inntrykk av at alt fra pudler til cockere, lagotto og vannhund blir blandet inn. Og vanskelig å si noe ut fra hjemmesidene om hva avlshundene er laget av... Useriøst

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tommy skrev:

Litt på siden av temaet forsåvidt, men tok et mediesøk av DH nå. De har visst blitt gasellebedrift og skal nå ekspandere i Oppegård. Det fordi de nå har økt interesse rundt produktene sine fra sentraleuropa. Får mye skryt også fordi de har god omsetning og profitt ut av en forretningsidè som egentlig ikke skal være lønnsom - altså hund.

Såååååååeh.

Har folk bestemt seg, så har de bestemt seg. Spiller liten rolle med gode argumenter, når alt de vil er å høre andre si hvorfor deres beslutning er en god idé i utgangspunktet. Nå vet jeg ingenting om dette med brokk eller bitt, men det er åpenbart andre ting enn dyra i seg selv som er prioritert i Drøbak. Sånn er det vel jevnt over i bedriftsverdenen, Profitt > Etikk. Oppdretter er vel forøvrig feil ord å bruke om DH også. Mer hundeprodusenter enn oppdretter.

 

Det skulle jo vært interessant å vite hvor mange hvalper DH produserer pr. år..Hvor mange er involvert i driften ? Tydeligvis selger de jo, siden 'produktene' nå også har vekket interesse også utenfor landets grenser. Ikke minst skulle det vært interessant å vite hvilke krav de stiller til kjøperne av sine 'produkter'..Pføy!  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Det skulle jo vært interessant å vite hvor mange hvalper DH produserer pr. år..Hvor mange er involvert i driften ? Tydeligvis selger de jo, siden 'produktene' nå også har vekket interesse også utenfor landets grenser. Ikke minst skulle det vært interessant å vite hvilke krav de stiller til kjøperne av sine 'produkter'..Pføy!  

Wild guess: De må være villige til å betale det som forlanges og akseptere alle vilkår.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

Det skulle jo vært interessant å vite hvor mange hvalper DH produserer pr. år..Hvor mange er involvert i driften ? Tydeligvis selger de jo, siden 'produktene' nå også har vekket interesse også utenfor landets grenser. Ikke minst skulle det vært interessant å vite hvilke krav de stiller til kjøperne av sine 'produkter'..Pføy!  

For noen år siden husker jeg at jeg leste at det året hadde de produsert 17 kull, og det var i mars. Husker ikke hvor jeg leste dette så det kan være jeg tar feil, men tror noen hadde funnet informasjonen om det et eller annet sted. 17 kull på 3 mnd er ganske mange...

For en stund siden utlyste de nye ansatte. Der var noen av arbeidsoppgavene å ta seg av vordene tisper og tisper med kull, og å ta imot kull. Så noe koselig familieoppdrett er det i allefall ikke :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Orca skrev:

For noen år siden husker jeg at jeg leste at det året hadde de produsert 17 kull, og det var i mars. Husker ikke hvor jeg leste dette så det kan være jeg tar feil, men tror noen hadde funnet informasjonen om det et eller annet sted. 17 kull på 3 mnd er ganske mange...

For en stund siden utlyste de nye ansatte. Der var noen av arbeidsoppgavene å ta seg av vordene tisper og tisper med kull, og å ta imot kull. Så noe koselig familieoppdrett er det i allefall ikke :P

Nei, ren storproduksjon kalles det..På samme måte som griseproduksjon.. Med mindre disse folkene er helt overmenneskelige og besitter en menneskekunnskap som er få av oss andre er forunt, så sier det seg selv at utvelgelsen av hvalpekjøperne hovedsaklig , om ikke utelukkenede..er basert på at kjøperne betaler..

Hvis man går ut fra at hver tispe får 6 hvalper , så betyr 17 kull 102 hvalper..Det skal jammen noe til å finne 102 gode hvalpekjøpere i løpet av 3 måneder..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøperne må skrive under på en aldeles vanvittig kontrakt, hvor de forplikter seg til ikke å avle. Gjør de det, får de flere tusen i "bot". Det er DH, og kun DH,som skal ha rett til å avle, og dette er bare en liten del av denne s.k. kontrakten. Folk selger seg med hud og hår til disse svindlerne, helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Line skrev:

DHH viser i alle fall viktigheten av å få en egen kjøpslov beregnet på dyr..

Eller tvertimot? Med alt det de lover burde det være plenty klagemuligheter slik det er i dag også?  Alle kjøpere har vel noe de kan reklamere på 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, yurij said:

Eller tvertimot? Med alt det de lover burde det være plenty klagemuligheter slik det er i dag også?  Alle kjøpere har vel noe de kan reklamere på 

Joda, men havner de i en konflikt så er det jo opp til klagenemdas subjektive skjønn basert på det lovverket som finnes - som overhodet ikke tar høyde for genetikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Line said:

DHH viser i alle fall viktigheten av å få en egen kjøpslov beregnet på dyr..

Jeg synes de viser viktigheten av at folk må opplyses mer om hva som står BAK den valpen de kjøper. Det minner litt om tidsepoken i Amerika hvor det var stuereint å kjøpe valper på dyrebutikk, noe som jo heldigvis går mer og mer tilbake. Det er utelukkende fordi folk blir mer og mer opplyst, og får opp øynene for den kapitalistiske galskapen som står bak. (Trekk gjerne paralleller til nedgangen i interessen hos folk for akvariums med delfiner/hvaler). I Norge - dyrevernshøyborgen i norden... :| - ser det ut til at vi går noe motstrøms i etikkstrømmen. Folk blendes, og kjøper mer og mer hos kyniske valpefabrikker. Jeg tror hverken mattilsynet eller forbrukerrådet kan hjelpe her, for bedrifter kan alltid sleaze seg unna. Kun folkeopplysning hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...