Gå til innhold
Hundesonen.no

Staten vil drepe Rambo


QUEST
 Share

Recommended Posts

https://www.spleis.no/project/21327

Ennå en sak der 'noen' i systemet ikke gir seg før de får drept en hund..

 

Saken med Rambo kom opp i Alstahaug tingrett i desember 2016.  Dommen, som ble avsagt i januar 2017, frikjente Rambo. 

Men Regjeringsadvokaten var ikke fornøyd med avgjørelsen, og anket saken videre til lagmannsretten, hvor saken ble gjennomført i begynnelsen av juni i år. Her ble Rambo dømt til å bli avlivet den 30. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Hva betyr "å støte i armen". Det gir en dårlig beskrivelse av hva som har skjedd. Måtte mannen på sykehus? Hva har skjedd med han?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

Jeg vet ikke mer enn det som står i linken. Men siden hunden ble frikjent i Alstahaug tingrett i 2016, så går jeg ut fra at det neppe dreide seg om skader av betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lest dommen fra Lagmannsretten? https://lovdata.no/dokument/LHSIV/avgjorelse/lh-2017-56395?q=rambo

"For det første vil det være relevant å se hen til alvorligheten av det angrepet som ligger til grunn for vurderingen etter § 18. Som nevnt ble C påført blødende sår på armen som følge av Rambos bitt. Det er enighet om at hundens tenner ikke nådde inn til Cs hud, og at sårene har oppstått som følge av at C vred armen ut av hundens munn. De fremlagte bilder av skadene viser relativt store, blødende sår som det var nødvendig å bandasjere. Lagmannsretten legger etter bevisførselen til grunn at det var Cs tykke bekledning som hindret tennene i å nå frem til huden. Dersom C hadde hatt på seg tynnere klær kunne skadene blitt langt mer omfattende. Dette viser etter lagmannsrettens mening at bitt fra Rambo har stort skadepotensial, hvilket må tillegges vekt i vurderingen.

For det andre må det vektlegges ved vurderingen at Rambo også tidligere, både før og etter innsetting av den omtalte kastreringschipen, har utvist aggressiv adferd overfor andre hunder. Flere vitner, herunder D, E og F har forklart om episoder derRambo tilsynelatende uprovosert har angrepet andre hunder. Ved en anledning hoppet den ned fra verandaen og løp ut i gaten for å angripe en hund i følge med eieren, og den har også ved flere anledninger angrepet hunder som har stått i bånd. Lagmannsrettens legger, etter å ha hørt forklaringene fra flere vitner som bor i området, til grunn at det hersker en ikke ubetydelig kvalifisert frykt forRambo i nabolaget. Særlig fryktes det at Rambo kan angripe eller skade barn. Selv om angrep på andre hunder ikke nødvendigvis kan likestilles med tilsvarende fare for angrep på mennesker, sier disse episodene etter lagmannsrettens oppfatning noe om Rambosgenerelle gemytt, i tillegg til at den frykt angrepene skaper i lokalmiljøet i seg selv er et moment det er relevant å vektlegge i helhetsvurderingen som må foretas."

 

Jeg må si jeg er glad Rambo ikke bor i mitt nabolag..men så har jeg opplevd akkurat hvor grusomt det er når en rottweiler stormer ut av hus og angriper en passerende hund helt uprovosert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en anledning hoppet den ned fra verandaen og løp ut i gaten for å angripe en hund i følge med eieren, og den har også ved flere anledninger angrepet hunder som har stått i bånd.

 

Mao idioteier som ikke evner å holde hunden sin under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så heldig å fått tilbringe mye tid med denne hunden. Både med folk og andre hunder. For meg er dette en hund som enkelt lar seg kontrollere ? Jeg kjenner ikke til saken og hva som skjedde den dagen, men den hunden er i dag en svært sosial og trivelig gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 45 kilo stor hund som biter en voksen mann til blods er ikke bra. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å anmelde dette og krevd avliving dersom jeg var offeret.

Her har vi også 3 vitner som sier at hunden tilsynelatende uprovosert har angrepet andre hunder. Jeg er helt enig med lagmannsretten i at dette må vektlegges. Vi må jo spørre oss, hvor vanskelig skal det være å få avlivet hunder som sprer frykt i nabolaget?

Er Rambo lett å kontrollere? Vel, fasiten er jo at eieren åpenbart ikke hart klart den oppgaven.

Beklager, men Rambo fremstår for meg som en av disse hundene som gir Boxere og andre store hunder dårlig rykte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Nidhugg said:

En 45 kilo stor hund som biter en voksen mann til blods er ikke bra. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å anmelde dette og krevd avliving dersom jeg var offeret.

Her har vi også 3 vitner som sier at hunden tilsynelatende uprovosert har angrepet andre hunder. Jeg er helt enig med lagmannsretten i at dette må vektlegges. Vi må jo spørre oss, hvor vanskelig skal det være å få avlivet hunder som sprer frykt i nabolaget?

Er Rambo lett å kontrollere? Vel, fasiten er jo at eieren åpenbart ikke hart klart den oppgaven.

Beklager, men Rambo fremstår for meg som en av disse hundene som gir Boxere og andre store hunder dårlig rykte.

 

Kult at du gidda å registrere deg på et hundeforum utelukkende for å komme med negativt laddede spekulative påstander om en hund. Skulle tro du hadde en agenda :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

 

Kult at du gidda å registrere deg på et hundeforum utelukkende for å komme med negativt laddede spekulative påstander om en hund. Skulle tro du hadde en agenda :huh:

Du må gjerne si hvilke "spekulative påstander" jeg kom med.

Forøvrig så registrerte jeg denne kontoen i 2014. Hva med en liten unnskyldning og så prøver du å ta ballen fremfor å ta mannen neste gang?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Nidhugg said:

En 45 kilo stor hund som biter en voksen mann til blods er ikke bra. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å anmelde dette og krevd avliving dersom jeg var offeret.

Her har vi også 3 vitner som sier at hunden tilsynelatende uprovosert har angrepet andre hunder. Jeg er helt enig med lagmannsretten i at dette må vektlegges. Vi må jo spørre oss, hvor vanskelig skal det være å få avlivet hunder som sprer frykt i nabolaget?

Er Rambo lett å kontrollere? Vel, fasiten er jo at eieren åpenbart ikke hart klart den oppgaven.

Beklager, men Rambo fremstår for meg som en av disse hundene som gir Boxere og andre store hunder dårlig rykte.

 

Just now, Nidhugg said:

Du må gjerne si hvilke "spekulative påstander" jeg kom med.

Alt som er fetet ut er spekulative påstander. Hunden har ikke bitt noen til blods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

 

Alt som er fetet ut er spekulative påstander. Hunden har ikke bitt noen til blods.

La meg sitere fra dommen som det er linket til tidligere i tråden:

" C og A har gitt en noe ulik forklaring om hva som skjedde før Rambo bet, men det er enighet om at selve bittet fant sted. Videre er det på det rene og uomtvistet at Rambos tenner på grunn av Cs bekledning ikke kom i kontakt med Cs hud, men at han like fullt ble påført blødende sår som følge av episoden."

Det går mao klart frem av lagmannsretten dom at partene er enige i at Rambo har bitt fornærmede (C) slik at vedkommende har fått blødende sår. Jeg spekulerer altså ikke, men refererer til en del av dommen partene ikke ser ut til å bestride.

Det andre du uthever er ingen påstand.

Det tredje du uthever er en påstand, nemlig at eieren åpenbart ikke har klart å kontrollere Rambo. Denne påstanden virker du jo å være enig i, for du skrev nemlig "Mao idioteier som ikke evner å holde hunden sin under kontroll." tidligere i tråden. All den tid det også er enighet om at Rambo har bitt en mann, så kan det da ikke være spekulativt å hevde at eier ikke har hatt kontroll?

Det siste du uthever er igjen ingen påstand. Merk ordene "fremstår for meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, og for å fylle ut med noe mer enn bare "okei" så fyller jeg ut setningen med info om at jeg innser at dette ikke er særlig matnyttig og at jeg fikk akutt mangel på motivasjon til å fortsette diskusjonen så for meg koker det hele ned til et "okei". Nå starter arbeidsuka og det virkelige liv! :sorcerer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...