Gå til innhold
Hundesonen.no

DIY - lager du noe?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hei 

Er det noen som lager ting og tang selv? Kunne vært artig med en tråd for å utveksle erfaringer. 

Jeg lager leppepomade selv av økologiske produkter. Det er ganske enkelt når man kommer inn i det.

Akkurat nå har jeg veldig lyst til å lage lys selv. Noen som har gjort det selv? Er det like enkelt som det ser ut på video?

Andre ting dere lager? Gjerne bilde om man har. 

Jeg kjøper økologiske produkter fra norsk butikk og så har jeg kjøpt beholder og klistremerker på ebay 

Monica Tallhaug sitt bilde.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg lager ting i leire/keramikk når jeg har muligheten. Mamma driver med keramikk og har tilgang på keramikkovn så har blitt litt ting av det. Mest figurer av dyr :) Kan legge ved bilde senere når jeg finner. Elsker å lage dyrefigurer :) 

Ellers har jeg veldig lyst til å kanskje i framtiden drive med å bygge miniatyrhus og innrede dem :P Jeg har helt skikkelig miniatyrdilla... Så var jeg så dum og meldte meg inn i en miniatyrentusiast-gruppe på Facebook som bare gjorde det verre :P Vet ikke hvor sosialt akseptert det er å drive å bygge dukkehus haha. Kanskje en gang når jeg har eget hobbyrom til å få utløp for miniatyrmanien min :P Kan lage mange forskjellige bittesmå rom og innrede, og lage miniatyrhager med bonsaitrær.....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, MonicaT said:

Hei 

Er det noen som lager ting og tang selv? Kunne vært artig med en tråd for å utveksle erfaringer. 

Jeg lager leppepomade selv av økologiske produkter. Det er ganske enkelt når man kommer inn i det.

Akkurat nå har jeg veldig lyst til å lage lys selv. Noen som har gjort det selv? Er det like enkelt som det ser ut på video?

Andre ting dere lager? Gjerne bilde om man har. 

Jeg kjøper økologiske produkter fra norsk butikk og så har jeg kjøpt beholder og klistremerker på ebay 

 

Tenker du å støpe, eller å dyppe lys? Bivokslys? Alt er enkelt, men dyppingen er ganske tidkrevende. Bivokslys er strengt tatt bare å rulle plater rundt veke. Støpingen er egentlig bare å smelte lysmasse i vannbad, få det opp til høy nok temp, for så å tilsette farge og helle i former. Og etterfylle litt lysmasse når massen stivner. Enklest å kjøpe ferdig blanding f eks fra panduro, eller å smelte opp lysstumper. Dypping er å dyppe en lang veke i lysmasse til du får ønsket tykkelse (type kronelys). 

DSC_0009+(2).JPG

Ellers ble denne laget i sommer: 

19511484_10155351179645420_4146024982418374389_n.thumb.jpg.34d148cf6167877a8e81ee2211527220.jpg

Alt annet eg driver på med passer bedre i håndarbeidstråden :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt begynt med såpelaging. Skal ta det helt ut og lage helt fra bunnen. Holder på med litt div med kaninskinn og lager drømmefangere. Har og lyst til å prøve meg på lysstøping etterhvert. Har ikke så mye bilder å vise til enda, men kanskje etterhvert :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ting stadig vekk. oftest fordi jeg har lyst på noe som koster mer enn jeg er villig til å betale. Jeg hadde sinnsykt lyst på Lene Bjerre lys, men hadde slett ikke lyst til å betale  det de kostet. Da kjøpte jeg lys på salg på nille og klistret på noe dill innkjøpt fra ebay, funket helt greit for meg. Sånn holder jeg nå på...

lys.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å være kreativ, men lager ikke noe spesielt :)

Men jeg er ofte kreativ når jeg driver med brevskrivingen min. Ikke til alle jeg skriver med, men til noen få, som jeg vet setter pris på det :)

Ellers er jeg opptatt av manikyr på meg selv, så der er jeg jo litt kreativ innimellom :)

Jeg har riktignok malt en skakk krakk og bruker den som bord til dekorasjon ved inngangen ute og jeg har malt et skatoll og satt på nye knotter...

Kunne godt tenke meg å lære meg å lage noe, men vet ikke helt hva det skulle vært... :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager nok ikke så mye, noe håndarbeid bare. Elsker å fikse opp møbler, bedre å male noen stoler istedet for å kjøpe nye :) har dog mange ideer: lage utemøbler, oppbevaringsløsninger osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så gøy med en tråd om DIY! Jeg elsker å se på kreative mennesker lage så mye flott, men er desverre dårlig på å prøve ut ting selv. Jeg vet ikke helt om dette teller men har planer om å DIY'e pepperkakehus i år, blir mest sannsynlig enten mummitrollhus eller en av de gammeldagse karusellene. Eventuelt begge deler, selv om de absolutt ikke matcher :lol: 

5a0725dc69dc3_BeFunkyCollage.thumb.jpg.ea6057619b858984697b9e3b28d48f08.jpg

Har også veldig lyst å prøve meg på å lage bath bombs, skrubber, og den slags. Samtidig syns jeg det er litt vanskelig i forhold til ingredienser siden jeg har ganske sensitiv og acne-prone hud, så vet ikke hvor glad huden min hadde blitt for det. Mye å sette seg inn i isåfall, men hadde vært veldig gøy og er jo veldig hyggelige gaver å gi hvis det hadde blitt vellykket.

Tror også jeg vil prøve å lage egen krans med mindre moren min har kjøpt en før jeg kommer hjem til jul, det virker jo relativt enkelt og greit å få til :) 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 at 9:21 PM, MonicaT skrev:

Hei 

Er det noen som lager ting og tang selv? Kunne vært artig med en tråd for å utveksle erfaringer. 

Jeg lager leppepomade selv av økologiske produkter. Det er ganske enkelt når man kommer inn i det.

Akkurat nå har jeg veldig lyst til å lage lys selv. Noen som har gjort det selv? Er det like enkelt som det ser ut på video?

Andre ting dere lager? Gjerne bilde om man har. 

Jeg kjøper økologiske produkter fra norsk butikk og så har jeg kjøpt beholder og klistremerker på ebay 

Monica Tallhaug sitt bilde.

Har du en oppskrift på leppepomade?

Har prøvd med på å lage såpe i høst, og så skal jeg lage en leppepomade nå om ikke så lenge. Tanken var å gi i julegaver :)

Ellers så lager jeg endel halsbånd til hunden. Liker å kunne få det jeg vil ha, når jeg vil ha det :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snoffe skrev:

Har du en oppskrift på leppepomade?

Har prøvd med på å lage såpe i høst, og så skal jeg lage en leppepomade nå om ikke så lenge. Tanken var å gi i julegaver :)

Ellers så lager jeg endel halsbånd til hunden. Liker å kunne få det jeg vil ha, når jeg vil ha det :P

 

Det har jeg, men den er hjemme. Minn meg gjerne på det om jeg glemmer det. Har prøvd litt forskjellig oppskrifter, men kan sende den jeg liker best. Innholder bivoks, sheabutter, kokosolje, mandelolje og vitamin A
Men jeg vet at noen bruker kun kokosolje (kjøpes på helsekost - jeg liker den luktfrie best) og bivoks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2017 at 5:39 PM, Mackenzie skrev:

Åh så gøy med en tråd om DIY! Jeg elsker å se på kreative mennesker lage så mye flott, men er desverre dårlig på å prøve ut ting selv. Jeg vet ikke helt om dette teller men har planer om å DIY'e pepperkakehus i år, blir mest sannsynlig enten mummitrollhus eller en av de gammeldagse karusellene. Eventuelt begge deler, selv om de absolutt ikke matcher :lol: 

5a0725dc69dc3_BeFunkyCollage.thumb.jpg.ea6057619b858984697b9e3b28d48f08.jpg

Har også veldig lyst å prøve meg på å lage bath bombs, skrubber, og den slags. Samtidig syns jeg det er litt vanskelig i forhold til ingredienser siden jeg har ganske sensitiv og acne-prone hud, så vet ikke hvor glad huden min hadde blitt for det. Mye å sette seg inn i isåfall, men hadde vært veldig gøy og er jo veldig hyggelige gaver å gi hvis det hadde blitt vellykket.

Tror også jeg vil prøve å lage egen krans med mindre moren min har kjøpt en før jeg kommer hjem til jul, det virker jo relativt enkelt og greit å få til :) 

 

Jeg vurderer også å prøve meg på mummi-pepperkakehus i år! Jeg har jo mummi-pepperkakeformer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, lager en del nøkkelringer og pynt for hånd, med perler og dilldall sånn som her (går det under denne kategorien forresten?)
_MG_4520red.thumb.jpg.12fefc1f27828fd38909df1b53fd8e86.jpg

Ellers skal jeg leke meg litt med bathbombs/toiletbombs framover (endelig funnet en plass som selger natron i større mengde enn 100g :lol: ), og prøve å få "støpt" diverse i betong! To be continued :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spart på masse restelys og glass, vil også prøve med på å lage lys :D 

Vet ikke helt om det er tillatt å dele, men har en eske med diverse utstyr og materialer for scrapbooking/kortlaging til salgs om noen skulle være interessert. Ligger dog til HBO 50kr på Facebook, så om noen vil ha link, bare skrik ut på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmmmm prøvde på lys igjen i dag. Brukt fargestifter for å lage farge. Men farge delen av lyset brenner dårlig, det hvite brenner bra. Er det forskjell på fargestifter og crayon stifter? Alle på YouTube bruker crayon.

9C7D8A66-A9E3-48C6-8C3C-D6D44EF82B29.thumb.jpeg.458a7c315975b4ad407bedaccc271f7d.jpeg

denne brant dårlig mens den under veldig bra. Ikke kommet til det blå midtpartiet enda. Hadde samme problem med lyset jeg viste i annet innlegg. 

BCD0442F-AB22-4CAF-B2E2-25C24D9A95C2.thumb.jpeg.47368fa68798e55bf62eec8ec40cc3b5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i natron! Og sitronsyre! Så nå har jeg forska litt på oppskrifter på toiletbombs, og siden jeg fikk konditorfargene i dag, ble dagens batch fargerik :aww: 

24321822_10155747075201427_1475464322_ored.jpg.da23529ed606343e7d08b6d9399621db.jpg

(Hvis dere vil prøve, så anbefaler jeg denne oppskrifta, den var fantastisk å jobbe med! :D )

Venter forøvrig på formene til bathbombs'ene, og funderer på hvor man får kjøpt epsom salt som er større enn 250g, i butikk.. Jaja, får prøve med det først, det skal holde til 2-3 batch'er, hvis jeg ikke bommer helt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siljus skrev:

Jeg fikk tak i natron! Og sitronsyre! Så nå har jeg forska litt på oppskrifter på toiletbombs, og siden jeg fikk konditorfargene i dag, ble dagens batch fargerik :aww: 

24321822_10155747075201427_1475464322_ored.jpg.da23529ed606343e7d08b6d9399621db.jpg

(Hvis dere vil prøve, så anbefaler jeg denne oppskrifta, den var fantastisk å jobbe med! :D )

Venter forøvrig på formene til bathbombs'ene, og funderer på hvor man får kjøpt epsom salt som er større enn 250g, i butikk.. Jaja, får prøve med det først, det skal holde til 2-3 batch'er, hvis jeg ikke bommer helt! 

Stilig! Epsomsalt, er ikke det magnesiumsalt? Tror de har på Felleskjøpet (bittersalt??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Stilig! Epsomsalt, er ikke det magnesiumsalt? Tror de har på Felleskjøpet (bittersalt??)

Takk! :D Er ganske fornøyd selv :D 
Deeet kan være, jeg googla bare epsom salt, og fant på Life :lol: 
Takk for tips! *sjekkeut*

Edit; Yup, sånn jeg er ute etter tydeligvis :lol: Så da blir det å sjekke ut om FK i området har det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...