Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden vekker meg ikke når hun må tisse


Milius
 Share

Recommended Posts

Mila har blitt 13 mnd gammel og er stueren på dagtid. Men jeg har et problem på morgenen som jeg håper noen har en lur løsning på :)

Saken er at jeg sover tungt og noen dager sover jeg også lenge. Jeg har ikke dør på soverommet, så frem til nå har jeg satt et lite bord på høykant for å sperre henne inne på soverommet om natta. Da våkner jeg av at hun skraper på bordet og slipper henne ut for å tisse. Men hvis jeg ikke sperrer henne inne så vekker hun meg ikke (regner med at hun skraper på ytterdøren, men jeg våkner ikke av det), og det ender med at hun tisser i dusjen. 

Jeg kunne jo tenke meg å slippe å måtte sperre av rommet etter hvert, eller evt. å finne en litt penere måte å stenge for åpningen. 

Inngangen til soverommet er ca 100 cm bred.

Er det noen som har vært borti noe lignende eller kommer på en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Milius skrev:

og det ender med at hun tisser i dusjen. 

Hva skjer om du hindrer tilgang til dusjen? Hvis du ikke har prøvd det så ville jeg forsøkt det i alle fall. Hun tror jo åpenbart det er fritt fram der, men kanskje/forhåpentligvis ikke andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftes hun god før leggetid? Når får hun siste mat? Drikker hun mye før leggetid? En normal hund på 13 mnd som er stueren burde ikke ha noe problem med å holde seg 8 timer eller mer på natt i normale fall ihvertfall. Men okke som så er det jo du som er problemet her, ikke hunden (ikke ment så krast som det kanskje høres ut ?) som du sier så forsøker jo hun å vekke deg men du våkner ikke og da må hun jo antagelig bare finne på noe annet til slutt. 

 

Får hun nok trim? Har du prøvd å gå tur rett før legging? Tenker det kan ha to positive bivirkninger, først og fremst får hun jo tømt systemet skikkelig og vil antagelig holde seg lengre, og hun vil jo også da få ut mer energi og forhåpentligvis sove tyngre/lengre om natten og problemet ditt er løst. Og som med alt annet så blir det jo etterhvert en vane og turen på kvelden kan fades ut. 

Ellers får du jo bare fortsette å ha bordet der så du hører når hun våkner og må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tillien har prøvd, men da tisser hun i gangen istedet :hmm:

@Malamuten ja, det er helt klart meg det står på :ahappy:  jeg pleier å gå en halvtime tur hvor hun får løpt fra seg rundt 19-20, og så luftes hun i hagen rett før vi legger oss. Men det kan være en idé å legge den lengste turen helt sist i stedet, det hadde jeg ikke tenkt på!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milius skrev:

 

@Malamuten ja, det er helt klart meg det står på :ahappy:  jeg pleier å gå en halvtime tur hvor hun får løpt fra seg rundt 19-20, og så luftes hun i hagen rett før vi legger oss. Men det kan være en idé å legge den lengste turen helt sist i stedet, det hadde jeg ikke tenkt på!

Når du lufter henne i hagen før dere legger dere: SER du at hun tisser da, eller bare lar du henne være der ute litt alene? Jeg ser i hvert fall på frøkna her i huset at om jeg ikke følger med på henne, så går hun ut, står i hagen og glor, snuser litt, og kommer inn, uten å tisse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milius skrev:

@tillien har prøvd, men da tisser hun i gangen istedet :hmm:

@Malamuten ja, det er helt klart meg det står på :ahappy:  jeg pleier å gå en halvtime tur hvor hun får løpt fra seg rundt 19-20, og så luftes hun i hagen rett før vi legger oss. Men det kan være en idé å legge den lengste turen helt sist i stedet, det hadde jeg ikke tenkt på!

 

 

Hva skjer hvis du har stengt døren med bordet slik at hun vekker deg, men så bare overser du henne eller ber du henne legge seg/ta henne i sengen eller hva det måtte være? Tisser hun på soverommet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Milius said:

@Malamuten Håper det :)

@Siri Prøver å følge med, men det hender nok hun lurer seg unna. Er lurt å være med henne ut, men ikke alltid det blir sånn :icon_redface:

@tillien Det har jeg ikke prøvd, men hun holder seg stort sett 8 timer på soverommet og det gjør hun ikke ellers.

Du kan jo gå en liten runde istedenfor å slippe henne i hagen. For om hun ikke gjør noe så blir det jo naturlig nok fryktelig mange timer å holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milius skrev:

Det har jeg ikke prøvd, men hun holder seg stort sett 8 timer på soverommet og det gjør hun ikke eller

Kanskje prøve det en periode da? Med to mål: Å bryte en dårlig vane med å tisse i dusjen og å unngå at det er hunden som bestemmer når hun skal tisse på morgenen.

I tillegg: Hvis du anser henne som husren ellers så synes jeg det må være lov å si «nei» dersom du ser hun gjør seg klar på soverommet. Den muligheten har du ikke om du ikke ser henne. Det måtte i alle fall til for min hund helt mot slutten av treningen, og det holdt med 1 gang før lyset gikk oppfor henne (det var en plass hun trodde det var lov bare hun måtte nok på do tydeligvis). Det samme gjaldt da vi dro på ferie og hun trodde alt av tepper et fornuftig sted å tisse på (vi har ikke tepper hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm...valpen er 13 uker og må tisse om morgenen? Det er vel ca, det en kan forvente av en så liten valp. Det må hvert fall mine. Jeg tenker at hun sover lenger på soverommet fordi hun sover bedre og tyngre. Jo mer uro og evt. aktivitet, jo oftere må de tisse. 

Ingen av mine valper har kunnet kommanderes til å gå å legge seg eller ventes ut i den alderen, da må de faktisk på do når de våkner. 

På med alarm sånn at du kan være i forkant, ellers er det jo faktisk ingen krise om valpen får tisse i dusjen om morgenen, om du ikke vil stå opp før. Det vil sannsynligvis gå over når hun blir eldre og fysisk er i stand til å holde seg lenger.

RED: Jeg har lest for fort, my bad! Trodde det sto 13 uker og ikke 13 mnd. Da blir jo saken en annen :innocent: En hund på 13 mnd. burde definitivt holde seg til du står opp om den er husren på dagtid ja :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...