Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdsendring hos valp!


JK9
 Share

Recommended Posts

Hei! :ahappy:

Jeg har en Alaska husky på litt over 4 måneder. Hun har siden vi hentet henne hos oppdretter vært utrolig sjenert, og tilbaketrukken.
Vi har sosialisert henne hver dag, og det har sagte men sikkert blitt bedre, og hun har turt å gjøre mer.
Hun har alltid vært veldig stille, og har aldri laget mye lyd, og har heller aldri vært aggressiv.

I det siste har vi begynt å ha henne i en hundebarnehage, nå som jeg er tilbake i jobb, da hun ikke er trygg nok til å være hjemme alene enda.
Etter dette syntes jeg at hun har blitt mye mer usikker, og oppførselen hennes har forandret seg.
Når vi var hos dyrlegen i går (som sist gikk uten problemer) begynte hun å pipe fryktelig, og beit en gang etter dyrlegen. Denne oppførselen var helt ukjent for oss, og vi fikk nesten litt sjokk. 
Hun har i tillegg begynt å bjeffe veldig på hunder som går forbi, noe hun aldri har gjort før. Og når jeg henter henne i hundebarnehagen er hun helt vill.
Hun hopper og spretter rundt, etter alt og alle, og klarer ikke roe seg før vi setter oss i bilen og kjører.
Det er nesten litt vemmelig å hente henne der, fordi denne "oppførselen" er helt ukjent for meg.

Baktanken var at vi skulle sosialisere henne, å gjøre henne tryggere ved å ha henne i en barnehage med andre hunder, men nå føler jeg nesten at det kan ha motsatt effekt.
Er det noen som kan ha en formening om hva grunnen til dette kan være?
Eller fortelle meg hvordan jeg skal jobbe mot å få¨en tryggere hund.

Hun er veldig rolig hjemme, og oppfører seg ikke sånn med oss, men det er at hun har begynt å oppføre seg sånn ute som bekymrer meg.
Jeg vil ikke ende opp med en aggressiv, usikker hund. 
Jeg vil at hun skal føle seg trygg..

Setter pris på alt av hjelp! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt i fra alle hunder som passer i en hundebarnehage, min kunne for eksempel aldri vært på et sånt sted. Nå vet jeg ikke hvordan opplegget er der din hund er, men for eksempel frislipp med mange andre hunder blir ofte litt mye for myke sjeler. Jeg håper de som jobber der er obs på det dersom din blir utsatt for mobbing, som etter min erfaring er ganske vanlig når man slipper forsiktige hunder inn i en større gruppe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne barnehagen har jeg forstått det som at de går sammen to eller tre, når de er i luftegården. Når de er inne sitter hun som regel med én annen hund.

De fortalte meg at de har hatt henne sammen med en schæfervalp, som de sa gikk veldig fint. Når de derimot hadde prøvd henne sammen med en annen husky, hadde hun stelt seg opp i et hjørne og pipi, akkurat som om noen skadet henne, og de måtte derfor flytte henne med en gang.

Har fått inntrykk av at de tar godt hensyn til at hun er usikker, men jeg vet jo ikke.

Jeg vil jo helst kunne ha henne hjemme hvor hun er mest trygg, men når hun enda ikke er trygg nok til å være alene vil jeg ikke forlate henne hjemme, helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ha blitt henne med deg i bil en stund? Og lufte i lunsjen? Evt se om det finnes noen i litt mindre skala eller noen private som vil passe hende på dagtid. Selv om hun bare er med en eller to hunder så blir det nok alt for voldsomt og kaotisk miljø å være i for en usikker skapning. Lyder, lukter, ny plass, uvant oppstalling kanskje, osv. Uansett hva det er så er det noe, det for hun ikke tydelig uttrykk for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne fint ha blitt i bilen mens jeg jobbet, da dette er noe hun trives med, men da er problemet at jeg jobber i barnehage, og hun er vettaskremt for barn... Allergier osv. spiller også inn mtp barna.

Tok meg en hastetur til mor ikveld, som er 1,5 time unna, sånn at hun kunne få være her mens jeg var på jobb i morgen.

Har bestemt oss for å lete etter et sted hun kan trives i løpet av helgen.

Kan noen kanskje annbefale et sted i Drammen og omegn som har litt mindre plasser, slik at det ikke er så mange hunder og mennesker å forholde seg til. Kanskje dette kunne vært bedre. Evt en "barnepasser"! Bare et sted hun kan sosialiseres og være med andre på en måte hun kan føle seg trygg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget var jo å ha henne der så hun slapp å være hjemme alene, noe hun ikke takler helt enda. Og jeg trodde at det skulle hjelpe med å sosialisere henne litt, men det gjorde det ikke. Men da er det hvertfall prøvd, og nå leter vi etter et annet alternativ for henne mens vi øver på å være hjemme alene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ikke ut som  om det er en god idè å fortsette i hundebarnehagen- det er nå hunden din lærer seg å være hund, og det der høres ikke bra ut. 

Å være med i bil høres lurere ut. Mitt forslag er som følger:  Mht allergi så kjøper du deg enkelt en sånn arbeidskjeledress på felleskjøpet e.l som du tar utenpå klærne dine når du lufter valpen. I bilburet kan du legge et varmt teppe- Og så legger du tyggebein osv i buret. Luft henne litt unna barnehagen. 

 

 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå funnet et privateid sted / hus, som driver med dagpass. Her er det 3 hunder som pleier å være hver dag, og det er plass til max 10 stykker. Her får de også eget "rom", noe som ikke var mulig på det andre stedet, da det var aaaalt for mange hunder. Her går de også turer flere ganger om dagen, og gir hundene bedre oppfølging. Vi skal dit i dag, og la hunden vår lukte, og bli kjent med eiere og stedet. Også skal vi prøve en dag, eller to der, og se hvordan det går. Hvis ikke, blir bilen den eneste muligheten vi har igjen. 

Hun er veldig glad i andre hunder, så lenge de kan leke i et "rolig miljø", noe som ikke var mulig på det andre stedet. Der fikk de heller ikke sitt eget rom, og siden det var ekstremt mange hunder der, var det nok aldri ro å få. Så jeg ser veldig positiv til dette, og tror at det er noe hun kan trives med... Håper jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
    • Har du ikke kapasitet til en jaktlabbe så har du nok ikke kapasitet til en flat heller. Vil vel si det er den mest krevende av standard-variantene, og etter å ha vært nærmeste nabo til en understimulert flat litt for lenge, så vil jeg si at dette ikke er en rase man skaffer seg om man ikke har både høy kapasitet og langt over middels interesse for hundetrening.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...