Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthund eller ikke jakthunder.


Aea
 Share

Recommended Posts

Er det sånn generelt at selvskapshunder i gruppe 9 og gjeterhundene i gruppe 1 og noen få av spisshundene i gruppe 5 (eurasier, Keeshond, tysk spitz, japansk spisshund osv.) og noen få gruppe 2 som feks. er de ekstra store hundene som Berner sennen, nuffe, sant bernard, landseer ol. som har minst jaktinstinkt? De andre gruppene er jo terriere, dachs og drivende sporhunder, stående fuglehunder, apporterende hunder og mynder med mye jaktinstinkt i. Eller er det jeg som er helt på jordet her? Nå tenker jeg kun sånn generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos terriere har du feks westie, cairn, skotte. Hos dachshundgruppa har du i grunn alle rasene utenom kort og strihår normal, i gr 6 finner du jo både dalmatiner og basset hound, i stående er det vel mest de litt odde rasene som bracco og spinone, som skylder jaktlyst. Apporterende inneholder jo mange raser som kun jobber etter skuddet, og i kontakt med fører (alle retriverene) i myndegruppa har vel de fleste en form for jaktlyst. Men hos feks italiensk mynde, er det nok ikke mye igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det kan vel alle bikkjer gjøre :)

Sant nok men det er nok mer uvanlig at italienere gjør det :ahappy: Eller, jeg vil tro at sjansen for at en chihuahua greier å drepe en katt, er heller minimal..

En annen ting er jo at denne italieneren fullførte. Mange hunder , inkludert mine, jakter også på husets katter men de fullfører ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Sant nok men det er nok mer uvanlig at italienere gjør det :ahappy: Eller, jeg vil tro at sjansen for at en chihuahua greier å drepe en katt, er heller minimal..

En annen ting er jo at denne italieneren fullførte. Mange hunder , inkludert mine, jakter også på husets katter men de fullfører ikke. 

Det er jo hyggelig at det finnes individer med byttebevissthet i behold, men det er, som du sier, ikke så vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Tja..si ikke det..Jeg vet om en som drepte en av husets katter..:P

Jeg vet om tibetansk terrier som har drept katt også, det er jo ikke jakthund opprinnelig engang. De var gjetere og varslere, og er ikke SÅ mye større enn en stor huskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pringlen skrev:

Det er jo hyggelig at det finnes individer med byttebevissthet i behold, men det er, som du sier, ikke så vanlig?

Ikke så vanlig at italenere tar katter? Nei, det tror jeg nok ikke. En annen sak er jo at det er vel er relativt få som får  sjansen til å jakte på noe. Mange blir jo holdt omtrent som chihuahua..som pynt til eieren.:getlost:

Noen får gått på bane men det  er jo ikke jakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, QUEST skrev:

Ikke så vanlig at italenere tar katter? Nei, det tror jeg nok ikke. En annen sak er jo at det er vel er relativt få som får  sjansen til å jakte på noe. Mange blir jo holdt omtrent som chihuahua..som pynt til eieren.:getlost:

Noen får gått på bane men det  er jo ikke jakt.

Jeg tror kanskje min eldste whippet kunne vært truendes til å drepe en katt om hun fikk sjansen og ikke var tilvent katten skikkelig først. Hun har hilst på flere katter, men det er med skrekkblandet fryd hos henne at hun gjør det. Foreldrene mine har en gammel katt som nesten bare ligger på trappa og som er sånn tålig vant med hund. Den gidder sjeldent å gå vekk når vi kommer, og begge mine pleier å lukte på den når vi går forbi. Den ene dagen tok min eldste tak i ryggskinnet til pus med tennene, ganske forsiktig da, men likevel. Stoppet henne med en gang. Er dog ikke fremmed for at hun kunne har gjort mer i en faktisk jaktsituasjon, kontra denne gangen når pus sitter i ro på trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg tror kanskje min eldste whippet kunne vært truendes til å drepe en katt om hun fikk sjansen og ikke var tilvent katten skikkelig først. Hun har hilst på flere katter, men det er med skrekkblandet fryd hos henne at hun gjør det. Foreldrene mine har en gammel katt som nesten bare ligger på trappa og som er sånn tålig vant med hund. Den gidder sjeldent å gå vekk når vi kommer, og begge mine pleier å lukte på den når vi går forbi. Den ene dagen tok min eldste tak i ryggskinnet til pus med tennene, ganske forsiktig da, men likevel. Stoppet henne med en gang. Er dog ikke fremmed for at hun kunne har gjort mer i en faktisk jaktsituasjon, kontra denne gangen når pus sitter i ro på trappa.

Spørsmålet er jo om hun ville  fullført hvis hun fikk sjansen til å jage katten? :) Jeg har jo katter selv og mine jakter med iver, også på husets egne. Men ikkno svinn på kattesiden her pga det :P 

Helt OT egentlig men jeg blir litt imponert over hvor tålmodige kattene kan være med hundene og da særlig hvalper. Jeg syns det ser litt voldsomt ut til tider men det ser ut til at kattene har god styring på situasjonene, når de har fått nok, så får hundene en smekk med labben, eventuellt fresing hvis noen ikke tar beskjeden.  Ingen skader på hverken katter eller hunder etter slike herjestunder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

Hos terriere har du feks westie, cairn, skotte. Hos dachshundgruppa har du i grunn alle rasene utenom kort og strihår normal, i gr 6 finner du jo både dalmatiner og basset hound, i stående er det vel mest de litt odde rasene som bracco og spinone, som skylder jaktlyst. Apporterende inneholder jo mange raser som kun jobber etter skuddet, og i kontakt med fører (alle retriverene) i myndegruppa har vel de fleste en form for jaktlyst. Men hos feks italiensk mynde, er det nok ikke mye igjen...

Rettelse, Dalmatineren skal ha jaktinnstinkter ? Noen mer, noen mindre... Men kan ikke regnes som en rase uten jaktinnstinkter. Står til og med i rasestandard under atferd/temperament ?

Screenshot_20171109-091208.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gruppe 1. hund nå, og han har mer jaktinnstinkt og større radius enn det f.eks tollerne mine hadde. Så at det er en gruppe 1. hund betyr ikke nødvendigvis at du får en hund uten jaktlyst, tvert i mot, så er det vel jaktinnstinktet som er grunnlaget for gjeterinnstinktet, om jeg ikke tar helt feil. 

Det som er mer avgjørende for hvordan jaktinnstinktet påvirker f.eks rasevalg, er vel hvordan hunden jakter. Min kan stikke på spor og jakter også til en viss grad med synet, men jeg føler meg relativt sikker på at han ikke ville bitt i eller nedlagt byttet hadde han tatt det igjen. Han har heller ikke spesielt stor radius egentlig, og er aldri ute av syne i mer enn 15-30 sekunder. Han har også alltid full kontroll på hvor jeg er. Ganske mange av rasene som er avlet for jakt, og da spesielt de stående fuglehundene vil nok ha større radius og mindre samarbeid/kontakt med fører om de slippes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MarieR skrev:

Jeg har gruppe 1. hund nå, og han har mer jaktinnstinkt og større radius enn det f.eks tollerne mine hadde. Så at det er en gruppe 1. hund betyr ikke nødvendigvis at du får en hund uten jaktlyst, tvert i mot, så er det vel jaktinnstinktet som er grunnlaget for gjeterinnstinktet, om jeg ikke tar helt feil. 

Det som er mer avgjørende for hvordan jaktinnstinktet påvirker f.eks rasevalg, er vel hvordan hunden jakter. Min kan stikke på spor og jakter også til en viss grad med synet, men jeg føler meg relativt sikker på at han ikke ville bitt i eller nedlagt byttet hadde han tatt det igjen. Han har heller ikke spesielt stor radius egentlig, og er aldri ute av syne i mer enn 15-30 sekunder. Han har også alltid full kontroll på hvor jeg er. Ganske mange av rasene som er avlet for jakt, og da spesielt de stående fuglehundene vil nok ha større radius og mindre samarbeid/kontakt med fører om de slippes. 

Det kan jeg skrive under på :lol: 

 

De har full kontroll på hvor jeg er da, men jeg har ikke full kontroll på hvor de er, spesielt ikke Isak. Han kommer bare innom meg innimellom, mens Bris går litt mer i beina mine etter han har fått løpt fra seg en stund. Men jeg kan aldri slippe de i boligfelt, på parkeringsplasser i sentrum eller liknende, for de har ett gir, full fart. Hvis jeg skal ha de til å holde seg rett ved meg må det være en kommando og at de er "på jobb", men da må jeg passe på hele tiden. Det er naturlig for de å løpe fort, og de kommer langt på noen få sekunder,og de er veldig selvstendige. Ikke alle ES er sånn, men det er rasetypisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pringlen said:

Og så har man nok litt ulikt syn på hva som er mye og lite jaktlyst :lol:

Og lysten til å jage/løpe etter (av nyskjerrighet) blir ofte tolket som jaktlyst. 

Og så er også jaktrasene ofte (dog ikke alltid)  spesifikk på art. Min springer har tydelig jaktlyst på fugl, og kan finne på å blokkere meg ved syn/fert av fugl. Sau, vilt og katter derimot er bare morsomt å løpe etter, og hun blokkerer ikke ved synet av denslags og lar seg lett stoppe og snu om hun løper etter for å undersøke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste urhunder (som blant annet inkludrerer en del av spisshundene i gr. 5) har jo også jaktinstinkt så det holder fordi om de ikke er jakthunder. 
Men de har gjerne et bredt felt av byttedyr som er interessante riktignok. De er har jo noe jeg best kan beskrive som "uforedlet" jaktinstinkt. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, QUEST skrev:

Spørsmålet er jo om hun ville  fullført hvis hun fikk sjansen til å jage katten? :) Jeg har jo katter selv og mine jakter med iver, også på husets egne. Men ikkno svinn på kattesiden her pga det :P 

Nei, det var jo det da. Det håper jeg aldri jeg får svar på :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si en fuglehund med jaktinstinkt, og en Schæfer/"brukshund" med mye jakt, det er jo to ganske forskjellige ting, men begge har jo jaktinstinkt? Eller? Eller må de ha interessen for å spore opp, jakte på og nedlegge byttet? For det har jo flere hunder som ikke blir brukt som jakthund, som f.eks bordercollie blandingen til onkelen min som hadde et par katter på samvittigheten. Min BC "jakta" på katter, fugler osv, men hun stoppa når katten stoppa, altså, hun fullførte ikke, der f.eks en Malle hadde tatt katten uten å nøle. 

 

Jeg har alltid blitt litt forvirra av disse jaktinstinkt greiene:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, giggi skrev:

Si en fuglehund med jaktinstinkt, og en Schæfer/"brukshund" med mye jakt, det er jo to ganske forskjellige ting, men begge har jo jaktinstinkt? Eller? Eller må de ha interessen for å spore opp, jakte på og nedlegge byttet? For det har jo flere hunder som ikke blir brukt som jakthund, som f.eks bordercollie blandingen til onkelen min som hadde et par katter på samvittigheten. Min BC "jakta" på katter, fugler osv, men hun stoppa når katten stoppa, altså, hun fullførte ikke, der f.eks en Malle hadde tatt katten uten å nøle. 

 

Jeg har alltid blitt litt forvirra av disse jaktinstinkt greiene:icon_redface:

Du har rett i det, jaktinstinkt finnes i flere varianter. Begge mine har jaktinstinkt, men den ene er mye lettere å stoppe og han fullfører ikke katte-jakt for eksempel da det ikke stikker så dypt hos han. Whippeten derimot jager for å fullføre og jeg har dessverre fått erfare at han faktisk fullfører (katta til moren min som fikk gjennomgå, men det gikk heldigvis bra da vi var i nærheten og fikk stoppet det).

Man må nesten treffe aktuelle raser og prate med eiere og oppdrettere for å finne ut om rasen har en type jaktinstinkt man synes er ok å leve med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 at 9:27 AM, Shlush skrev:

Rettelse, Dalmatineren skal ha jaktinnstinkter ? Noen mer, noen mindre... Men kan ikke regnes som en rase uten jaktinnstinkter. Står til og med i rasestandard under atferd/temperament ?

I beskrivelsen står det «jakthund-instinkter», noe som kanskje er litt upresist? Jakthund-innstikter kan jo være så mangt (spor-iver, apporteringslyst, ta stand...pluss mye mer) mens jaktinnstinkt i min bok er mer spesifikt å gå etter/jage andre dyr, formodentlig vilt av forskjellig slag.

Det kommer selvsagt an på hvordan man definerer jakthund her. Jeg tenker at alle hunder som brukes til en eller annen funksjon relatert til jakt er jakthunder. Hva skal man ellers kalle dem? Om jakthunden jakter/jager selvstendig selv blir en slags undergruppe av dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hunderasevelgere på nett som feks, kjopehund.no eller dyrebar.no 

--------Hvor har hunderasevelgeren på canis.no blitt av?----------- ny link?

så står det som oftest at alle de hunderasene som er i de andre gruppene haket av med jakthund. Men hvor mye skal man egentlig stole på disse testene egentlig?

Passer rasebeskrivelsene på hunderasen eller hunderasene dine på disse sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, giggi said:

Si en fuglehund med jaktinstinkt, og en Schæfer/"brukshund" med mye jakt, det er jo to ganske forskjellige ting, men begge har jo jaktinstinkt? Eller? Eller må de ha interessen for å spore opp, jakte på og nedlegge byttet? For det har jo flere hunder som ikke blir brukt som jakthund, som f.eks bordercollie blandingen til onkelen min som hadde et par katter på samvittigheten. Min BC "jakta" på katter, fugler osv, men hun stoppa når katten stoppa, altså, hun fullførte ikke, der f.eks en Malle hadde tatt katten uten å nøle. 

 

Jeg har alltid blitt litt forvirra av disse jaktinstinkt greiene:icon_redface:

Begge rasene har jo jakt, men det har blitt foredlet forskjellig gjennom avl. :)

"Uforedlet" jaktinstinkt finner du hos f. eks polarhunder, de har som regel "hele" jaktsekvensen i behold, mens hos de andre rasene har man forsterket de delene av jakten som er forenlig med at de blir brukandes til det man ønsker å bruke det til, dvs modifisert jaktinstinkt. F. eks gjeting hos BC er jo i utgangspunktet jaktatferd. Schäferen er opprinnelig en gjeterhund, og noen få schäfere gjetes med den dag i dag, men det hadde jeg ikke turt med min hund, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når jeg greier å kalle inn schäferen min fra jakt på vilt, der hun gjerne har vært rett i hælene på dyret, så snakker vi ikke reelt jaktinstinkt. Det er kult å løpe etter, men jeg ville blitt overrasket om hun faktisk fullførte jakta om hun skulle fått tak i det hun løp etter. Dette "jaktinstinktet" handler nok i stor grad om at det er spennende å løpe etter og det utnyttes jo i stor grad i lek i trening.  En hund med reelt jaktinstinkt er ikke nødvendigvis så keen på jaktlek, selv om den glatt kunne løpt etter og knerta en kanin eller katt. 

Bikkja til foreldrene mine er harehund, og når hun har rådyr eller hare i nesa, så hører hun i praksis ingenting. Slipper du henne løs da, så ser du ikke den bikkja igjen før den er ferdig med jakta, og det tar fort noen timer. Da snakker man reelt jaktinstinkt, om enn bare en sekvens av det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...