Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomi angående dyr


anonym2323
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Henge ut kjæresten? Skjønner ikke hvorfor det er så mange negative kommenterar som går direkte på trådstarter her. Greit nok at man aldri er anonym på nett hvis noen absolutt er ute etter å finne ut h

Har visst lest med feil briller på...forsto det som at hunder med åpenbare tann/øyeprob ikke fikk tilsyn av vet jeg. Forøvrig vet jeg ikke hvor i landet dette er, navn, raser eller noe så vil påstå an

Å ikke ta med dyrene sine til veterinær hvis man mistenker at de plages er rett og slett veldig dårlig gjort. Du kan jo true han med å kontakte mattilsynet. Ingen dyr skal gå rundt å lide pga eiers øk

Vel, har man ikke råd til å ha hund, så bør man kanskje revurdere hund og om man kan gi hundene det de trenger? Hvis hundene er syke og trenger veterinærhjelp, så kan man jo sende en bekymringsmelding til mattilsynet, selv om det nok ikke er veldig kult å melde sin egen samboer. 

Jeg vet ikke helt hva annet jeg skal foreslå, om dere har så dårlig økonomi som du sier. Nav er vel sjeldent behjelpelig med midler til veterinær. Alternativet er jo at samboeren din får seg mer jobb sånn  at han får tjent mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet nav her. Om helse tilsier at hund er positivt for samboeren din så kan det hende du er heldig og de kan dekke noen utgifter i den forbindelse. (Jeg har slekt som fikk dekket stall leie f.eks til sin hest i en periode hvor vedkommende ikke klarte betale selv og var under utredning ifm egen helse) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sprettballen skrev:

Vel, har man ikke råd til å ha hund, så bør man kanskje revurdere hund og om man kan gi hundene det de trenger? Hvis hundene er syke og trenger veterinærhjelp, så kan man jo sende en bekymringsmelding til mattilsynet, selv om det nok ikke er veldig kult å melde sin egen samboer. 

Jeg vet ikke helt hva annet jeg skal foreslå, om dere har så dårlig økonomi som du sier. Nav er vel sjeldent behjelpelig med midler til veterinær. Alternativet er jo at samboeren din får seg mer jobb sånn  at han får tjent mer penger.

Ja, han prøver og få mer jobb. Det var ikke så lenge siden han startet i ny jobb. Men han sier han skal få mer jobb til neste år nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ta med dyrene sine til veterinær hvis man mistenker at de plages er rett og slett veldig dårlig gjort. Du kan jo true han med å kontakte mattilsynet. Ingen dyr skal gå rundt å lide pga eiers økonomi, da må man finne løsninger.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har et like gjennomtenkt forhold til hva et dyrehold krever.

Jeg har nettopp omplassert min hund fordi jeg og min samboer går fra hverandre. Det knuste hjertet mitt og jeg ville beholdt ham selv på flekken om jeg kunne, men jeg måtte sette ham først. For meg var det to faktorer som avgjorde alt. Det ene var tid, at han ville bli nødt til å være alene mer enn jeg er komfortabel med. Det andre, og viktigste for meg, var økonomi. Det kommer til å bli trangt som pokker å leve alene på begrenset inntekt, og selv om jeg nok ville klart å holde ham med mat og forsikring var jeg livredd for å bli stående i en situasjon der han trengte dyrlegehjelp jeg ikke kunne gi ham. I mitt hode er det slik at om jeg ikke har råd til å ta hunden med til dyrlege så kan jeg ikke ha hund, uansett hva det har å si for min egen mentale helse. 

Nav er generelt lite behjelpelige når det kommer til utgifter til dyr, de ser på det å ha dyr som en luksus på linje med treningssenter og frisørtimer og dermed utgifter man bør velge bort om man har dårlig råd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pixie skrev:

Det er ikke alle som har et like gjennomtenkt forhold til hva et dyrehold krever.

Jeg har nettopp omplassert min hund fordi jeg og min samboer går fra hverandre. Det knuste hjertet mitt og jeg ville beholdt ham selv på flekken om jeg kunne, men jeg måtte sette ham først. For meg var det to faktorer som avgjorde alt. Det ene var tid, at han ville bli nødt til å være alene mer enn jeg er komfortabel med. Det andre, og viktigste for meg, var økonomi. Det kommer til å bli trangt som pokker å leve alene på begrenset inntekt, og selv om jeg nok ville klart å holde ham med mat og forsikring var jeg livredd for å bli stående i en situasjon der han trengte dyrlegehjelp jeg ikke kunne gi ham. I mitt hode er det slik at om jeg ikke har råd til å ta hunden med til dyrlege så kan jeg ikke ha hund, uansett hva det har å si for min egen mentale helse. 

Nav er generelt lite behjelpelige når det kommer til utgifter til dyr, de ser på det å ha dyr som en luksus på linje med treningssenter og frisørtimer og dermed utgifter man bør velge bort om man har dårlig råd. 

Ja, Nav her inne er veldig lite behjelpelig. Han hadde Agria forsikring på 2 av de. Men saksbehandleren hans der sa han måtte kutte det ut, kostet jo sånn 500-600kr i måneden på en av dem. 

Så ja, men han tenker vell at hunder aldri trenger veterinærbesøk. Han vaksinere de da årlig, men det er ikke så stor utgift. 

Men han tenker mer på og skaffe seg mer dyr enn og gjør noe med dette. Er det som er så fortvilende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre er jeg glad ingen av dere negative sjelene fantes i mitt liv da jeg var på my all time low, både økonomisk og helsemessig, for sånn type negativitet klarte jeg meg helt fint uten. 

At man er blakk betyr ikke at bikkjene lider. Det betyr ikke at de ikke får veterinærhjelp om de skulle trenge det heller. Det er ingen av de opplysningene vi har fått som sier noe om det ene eller det andre, vi har fått annenhåndsinformasjon, så brems ned litt på fordommer og antagelsene, shall we? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Videre er jeg glad ingen av dere negative sjelene fantes i mitt liv da jeg var på my all time low, både økonomisk og helsemessig, for sånn type negativitet klarte jeg meg helt fint uten. 

At man er blakk betyr ikke at bikkjene lider. Det betyr ikke at de ikke får veterinærhjelp om de skulle trenge det heller. Det er ingen av de opplysningene vi har fått som sier noe om det ene eller det andre, vi har fått annenhåndsinformasjon, så brems ned litt på fordommer og antagelsene, shall we? 

Men da er det jo ikke noe problem. Det ingen som sier at man ikke kan ha dyr med dårlig økonomi, men da må man ha løsninger i bakhånd når det trengs. Det er når man ikke er istand til å ta vare på dyrene at det blir et problem. Og det er jo det som skisseres i startinnlegget her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Men da er det jo ikke noe problem. Det ingen som sier at man ikke kan ha dyr med dårlig økonomi, men da må man ha løsninger i bakhånd når det trengs. Det er når man ikke er istand til å ta vare på dyrene at det blir et problem. Og det er jo det som skisseres i startinnlegget her.

Det som skisseres i startinnlegget er at hundene er forsikra. NAV har rett nok bedt vedkommende om å kutte ut den utgiften, men NAV kan ikke tvinge han. Det er videre informasjon vi får at kjærsten til eieren av hundene, ikke av eieren av hundene. Det er kjærsten som er bekymra, ikke eier av hundene. Kjærsten tror det er noe med øye og tenner. Kjærsten er ikke veterinær.

Jeg har vært fattig i nesten alle årene jeg har vært hundeeier, som i faktisk fattig, ikke bare "oi, jeg er blakk og det er 4 dager til lønn"-fattig. Det har ALDRI gått utover hverken hunder eller unger. ALDRI. Og jeg har ikke hatt forsikring på mine engang. Så denne tråden irriterer meg langt inn i ryggmargen. Både fordi at noen utleverer en hun liksom skal være glad i og stå sammen med i den grad som gjøres her, OG fordi det sitter en haug med outsidere som mener og syns noe om et hundehold de veit fint lite om.

Jeg syns det er ****** ufint å diskutere en enkeltsak basert på annenhånds informasjon et sted der vedkommende det gjelder ikke har deltatt sjøl. Hadde noen i min omgangskrets gjort noe sånt mot meg, så hadde de vært kutta ut av livet mitt kjappere enn de rakk å angre på at de trykka enter i første omgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 2ne skrev:

Videre er jeg glad ingen av dere negative sjelene fantes i mitt liv da jeg var på my all time low, både økonomisk og helsemessig, for sånn type negativitet klarte jeg meg helt fint uten. 

At man er blakk betyr ikke at bikkjene lider. Det betyr ikke at de ikke får veterinærhjelp om de skulle trenge det heller. Det er ingen av de opplysningene vi har fått som sier noe om det ene eller det andre, vi har fått annenhåndsinformasjon, så brems ned litt på fordommer og antagelsene, shall we? 

Da er jo alt i skjønneste orden. Finner man derimot ikke løsninger og lar dyrene gå rundt med plager så er det ikke greit. De fleste her har vel svart nokså generelt med utgangspunkt i at hundene feiler noe og at eier ikke har økonomi til å ta de med til veterinær, som ts skriver. Da er det lov å være litt negativ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er vel strengt tatt samlivsproblemer. Du trenger ikke være sammen med fyren om det er så problematisk for deg, det er ikke farlig å være singel. Også kan du fint begynne først som sist å lære deg att du ikke kan forandre andre, kun deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

Dette er vel strengt tatt samlivsproblemer. Du trenger ikke være sammen med fyren om det er så problematisk for deg, det er ikke farlig å være singel. Også kan du fint begynne først som sist å lære deg att du ikke kan forandre andre, kun deg selv. 

Hvis hundene ikke får nødvendig veterinærhjelp pga dårlig økonomi, så er det vel et dyrevelferdsproblem, ikke et samlivsproblem..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tonje said:

Da er jo alt i skjønneste orden. Finner man derimot ikke løsninger og lar dyrene gå rundt med plager så er det ikke greit. De fleste her har vel svart nokså generelt med utgangspunkt i at hundene feiler noe og at eier ikke har økonomi til å ta de med til veterinær, som ts skriver. Da er det lov å være litt negativ.

Okay, la oss nå si at TS har rett. Hvordan eksakt hjelper denne tråden på det? Får hun penger pr svar? Blir hundenes evt plager mindre fordi vi fordømmer den slags hundehold? 

Det er en ting å diskutere dårlig økonomi og dyrehold på generelt basis, det er noe helt annet å diskutere en spesifikk fyrs dårlige økonomi, basert på hva en kjærste av denne fyren sier. Det er ufint, samme hvor mye du har lyst til å rettferdiggjøre det for deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henge ut kjæresten? Skjønner ikke hvorfor det er så mange negative kommenterar som går direkte på trådstarter her. Greit nok at man aldri er anonym på nett hvis noen absolutt er ute etter å finne ut hvem man er. Men det er jo ikke nevnt noe som helst av private opplysninger her, ikke engang hvor i landet de holder til. Om jeg så hadde vært typen hennes og sett posten hennes hadde jeg søren meg bare vært glad hun brydde seg. For det er det jeg leser av teksten, hun syns oppriktig det gjør vondt å stå på sidelinjen å se på når hun føler han ikke er økonomisk i stand til å ta vare på hundene dersom uhellet skulle være ute. Ikke at han er udugelig eller fæl, eller ikke tar godt nok vare på hundene i hverdagen. Det må jo være lov å uttrykke bekymring ovenfor det økonomiske i forbindelse med veterinærkostnader hvis det verste skulle skje, uten at hun skal bli beskyldt for å være en dårlig kjæreste vel? 

Og nei, jeg sier ikke at man ikke burde ha hund om man har dårlig råd. Det kommer jo bare an på hvordan man prioriterer ting, med mindre man sliter ekstremt såklart. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst lest med feil briller på...forsto det som at hunder med åpenbare tann/øyeprob ikke fikk tilsyn av vet jeg. Forøvrig vet jeg ikke hvor i landet dette er, navn, raser eller noe så vil påstå anonymitet er ivaretatt greit nok.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Okay, la oss nå si at TS har rett. Hvordan eksakt hjelper denne tråden på det? Får hun penger pr svar? Blir hundenes evt plager mindre fordi vi fordømmer den slags hundehold? 

Det er en ting å diskutere dårlig økonomi og dyrehold på generelt basis, det er noe helt annet å diskutere en spesifikk fyrs dårlige økonomi, basert på hva en kjærste av denne fyren sier. Det er ufint, samme hvor mye du har lyst til å rettferdiggjøre det for deg selv. 

Jeg visste ikke at trådene man svarer i må ha en hjelpe-garanti? Om TS velger å henge ut kjæresten sin på nett får være hennes sak, ja, det er ufint, av henne. At du mener det er ufint å svare i denne tråden er jeg ganske enkelt uenig i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...