Gå til innhold
Hundesonen.no

Best in Show - roten til alt ondt?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Som de fleste har fått med seg- mange av våre hunderaser ( og andre rasedyr for den del også) har blitt mer og mer ekstreme eksteriørmessig med påfølgende helseproblemer og lidelser for dyrene som resultat. 

Så kan man jo spørre seg om hva som er årsaken til disse ekstreme forvandlingene? I en del tilfeller har det rasene endret seg så meget fra opprinnelsen , at de knapt er gjenkjennelige lenger. Disse endringene er nesten alltid med negativt fortegn for hundenes funksjonalitet/helse. 

Man kan vel knapt påstå at det er bare en årsak som ligger bak men.. jeg tror svært meget av skylden kan plasseres på konkurransedelen av hundeholdet og her tenker jeg altså på utstillinger. 

Utstillinger er jo ikke bare en ren bedømmelse av en gitt hunds kvaliteter men også i høy grad en konkurranse og det er her ondets rot gror, mistenker jeg.,

For å komme opp i komkurransen, så er det gjerne en fordel å bli lagt merke til og å være 'flashy' i tillegg til å 'bare' være i henhold til standard. Og det er nok her det har sklidd ut.. Kort nese blir superkort/ikke-eksisterende, lang hals blir svanehals, medium pelslengde blir gulvmopp, godt vinklet blir froskeben, moderate vinkler blir ikke-eksisternede vinkler, elegant blir muskelfri, kraftig blir bælfeit og vi kan fortsette i det uendelige..

Jeg vet ikke men jeg har mistanke om at en del av de 'hormonproblemene' vi ser også kan ha en viss sammenheng med utstillinger. Det er liten  tvil om at en god dose testeteron ofte gir 'brattere' nakke og mer flashy fremferd i ringen.

Så , ønsker jeg å avskaffe all form for utstilling og la oppdretterne selv avgjøre om King, Rex og Lady er i henhold til standard? Nei, på ingen måte. Derimot skulle jeg ønske en form for eksteriørbedømmelse som var fullstendig fri for konkurranse. Det dommere kun bedømte det enkelte individ ut fra standard og thats it. Ingen videre konkurranse, som hundene ( eller eierne..) kunne delta/gå videre i. 

Jeg vil tro at vi ville unngått en del av problemene knyttet til konkurranse-elementet da og jeg tror nok også at en del enten ville ha adskillig færre  hunder eller ikke hund i det hele tatt.. For det er vel ikke å komme vekk fra, at en del er mest opptatt av hva hunden(e) kan gi av oppmerksomhet og prestisje enn hund i seg selv..

 

Glemte bruks/jakthunder her. Hadde det ikke vært noe konkurranselement i det hele, hadde det kanskje vært færre av de nevnte raser som hdde vært ødelagt av utstillingslystne..? 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Absolutt ikke uenig men det problemet blir vel litt vel drastisk for de fleste å løse..? :P

Veit ikke hva slags løsning du ser for deg på problemet, jeg tenkte litt mer i de baner om "utdanning" :P Samt et kurs eller søtti om etikk. Og påtvinge folk å ta ansvar for de valgene de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Veit ikke hva slags løsning du ser for deg på problemet, jeg tenkte litt mer i de baner om "utdanning" :P Samt et kurs eller søtti om etikk. Og påtvinge folk å ta ansvar for de valgene de gjør. 

Aha..den 'snille' løsningen du har sett for deg altså..:P Igjen, ikke uenig hadde det virket  men sånn erfaringsmessig så ser det jo ut til at 'snille' løsninger virker heller dårlig.. På svært mange områder, ikke bare  når det gjelder hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Aha..den 'snille' løsningen du har sett for deg altså..:P Igjen, ikke uenig hadde det virket  men sånn erfaringsmessig så ser det jo ut til at 'snille' løsninger virker heller dårlig.. På svært mange områder, ikke bare  når det gjelder hund. 

Ja. Men jeg er ikke en ekstremist, så det å avlive alle som er uenig med meg er en anelse overreaksjon i min bok :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man ved slike "utstillinger" ikke kan vinne, bare få godkjent hunden ift standarden eller ikke?

Veldig interessant tanke, i utgangspunktet er jeg veldig positiv.

Men i praksis tror jeg neppe det er gjennomførbart. For det første er mennesket slik sammensatt at de gjerne vinner. Konkurranseaspektet er nettopp det som får folk til å delta (mange, i hvert fall). Hvis ti hunder deltar og alle blir bedømt som godkjent (les : like bra) er spenningen borte. Da vil det også være veldig begrenset hvor mange sånne show man kan delta i, enten er hunden godkjent eller ikke, sjelden det forandrer seg over tid.

i tillegg er det det med øyet som ser. Dommerens vil tolke standarden forskjellig, og det igjen kan gi grobunn for avl i den ene eller annen retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, QUEST said:

Pfft..altså..skal man lage eggerøre så må man som kjent knuse noen egg..:P

Det ville ikke vært så mange igjen om jeg skulle knust alle eggene :P 

Men sånn seriøst. Nei. Jeg er så lei av at folk skal unnskyldes med "systemet" og whatever for å gjøre etisk gale valg. Velger man å avle på ekstreme trekk, så bør man ikke bli overrasket over at man får ekstreme trekk, og velger man å avle fra kull til kull fremfor å se en generasjon eller fem fremover, kan du ikke bli overraska over noe som "plutselig" dukker opp. 

Konkurranse-aspektet fritar deg ikke for ansvar og moral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Woola skrev:

Så du mener at man ved slike "utstillinger" ikke kan vinne, bare få godkjent hunden ift standarden eller ikke?

Veldig interessant tanke, i utgangspunktet er jeg veldig positiv.

Men i praksis tror jeg neppe det er gjennomførbart. For det første er mennesket slik sammensatt at de gjerne vinner. Konkurranseaspektet er nettopp det som får folk til å delta (mange, i hvert fall). Hvis ti hunder deltar og alle blir bedømt som godkjent (les : like bra) er spenningen borte. Da vil det også være veldig begrenset hvor mange sånne show man kan delta i, enten er hunden godkjent eller ikke, sjelden det forandrer seg over tid.

i tillegg er det det med øyet som ser. Dommerens vil tolke standarden forskjellig, og det igjen kan gi grobunn for avl i den ene eller annen retning.

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, 2ne skrev:

Det ville ikke vært så mange igjen om jeg skulle knust alle eggene :P 

Men sånn seriøst. Nei. Jeg er så lei av at folk skal unnskyldes med "systemet" og whatever for å gjøre etisk gale valg. Velger man å avle på ekstreme trekk, så bør man ikke bli overrasket over at man får ekstreme trekk, og velger man å avle fra kull til kull fremfor å se en generasjon eller fem fremover, kan du ikke bli overraska over noe som "plutselig" dukker opp. 

Konkurranse-aspektet fritar deg ikke for ansvar og moral. 

 

10 minutter siden, Avani skrev:

Jeg syntes @QUEST absolutt er inne på noe. Jeg har lenge ønsket meg en type KORAD her til lands hvor hunden blir beskrevet, fra topp til tå, både eksteriørt og mentalt.
 

Ja, det er noe sånt jeg tenker meg ja :) 

image.jpgKrøll med siteringen igjen, så denne er svar til 2nes svar over her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært i mot en eksteriørbeskrivelse ala den som er i koraden, snarere tvert i mot. Det har forøvrig vært oppe som forslag i puddelklubben å innføre noe sånt i forhold til avlsgodkjenning, fordi at så mange kvier seg for å melde hundene sine på utstilling pga pelsen og klippen, og tanken bak er at flere hunder går i avl om de slipper å spare pels i et år for å gå i ringen mange nok ganger til å få 2xExcellent. Jeg stiller meg i utgangspunktet helhjertet bak et forslag som det. 

Men, spørsmålet er om det vil gjøre noe fra eller til på hva vi velger for slags avlsdyr. Jeg veit med meg selv at jeg syns at utvalget på raseklubbens hanner til avl-liste er for liten. Pr 9 oktober 2017 står det 14 hanner på den lista, og jeg veit jo at det finnes langt flere mellompuddelhanner som kan være potensielle avlspartnere enn som så. Problemet pr nå er at vi ikke ser dem noe sted. Det stedet vi ser de nå er stort sett i utstillingsringen. Det gjør utvalget snevert. Så om vi fjerner flaskehalsen "utstilling", så vil det kanskje bli flere å velge mellom.

Så gjenstår det å se da, hvor mange som velger en hannhund som står på hannhundlista fordi han har bestått avlskåringa, og ikke har en lang tittelrekke foran seg. En hannhund som er innafor rasestandarden, men som ikke blir stilt ut fordi eieren ikke orker av hverken pelsstellet eller sirkuset utstilling er. 

Om hannhund-eiere vil føre opp hannene sine på lista da, det er flere jeg har snakket med som syns det er et for stort ansvar å ta. Det er og en flaskehals. 

Så det ække så enkelt som det høres ut som, uansett, tenker jeg :P 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg ville ikke vært i mot en eksteriørbeskrivelse ala den som er i koraden, snarere tvert i mot. Det har forøvrig vært oppe som forslag i puddelklubben å innføre noe sånt i forhold til avlsgodkjenning, fordi at så mange kvier seg for å melde hundene sine på utstilling pga pelsen og klippen, og tanken bak er at flere hunder går i avl om de slipper å spare pels i et år for å gå i ringen mange nok ganger til å få 2xExcellent. Jeg stiller meg i utgangspunktet helhjertet bak et forslag som det. 

Men, spørsmålet er om det vil gjøre noe fra eller til på hva vi velger for slags avlsdyr. Jeg veit med meg selv at jeg syns at utvalget på raseklubbens hanner til avl-liste er for liten. Pr 9 oktober 2017 står det 17 hanner på den lista, og jeg veit jo at det finnes langt flere mellompuddelhanner som kan være potensielle avlspartnere enn som så. Problemet pr nå er at vi ikke ser dem noe sted. Det stedet vi ser de nå er stort sett i utstillingsringen. Det gjør utvalget snevert. Så om vi fjerner flaskehalsen "utstilling", så vil det kanskje bli flere å velge mellom.

Så gjenstår det å se da, hvor mange som velger en hannhund som står på hannhundlista fordi han har bestått avlskåringa, og ikke har en lang tittelrekke foran seg. En hannhund som er innafor rasestandarden, men som ikke blir stilt ut fordi eieren ikke orker av hverken pelsstellet eller sirkuset utstilling er. 

Om hannhund-eiere vil føre opp hannene sine på lista da, det er flere jeg har snakket med som syns det er et for stort ansvar å ta. Det er og en flaskehals. 

Så det ække så enkelt som det høres ut som, uansett, tenker jeg :P 

Nei, enkelt og feilfritt vil nok ikke noe system bli,uansett :) 

Men jeg tror fremdeles vi ville fått bort endel uhumskheter både på den ene og den andre måten, hadde hele konkurransedelen vært borte. 

At mange potensielle pudler og andre pelsraser aldri kommer på noen liste pga kravene til pelsmengde/presentasjon er det nok ingen tvil om. 17 mellompuddel hanner hørtes da fryktelig lite ut, i en så pass populær rase f.eks.  Og som du nevner ; utstillingsirkuset..det er en del folk som rett og slett ikke vil delta og det er slett ikke bare folk som ikke vet hva det dreier seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nei, enkelt og feilfritt vil nok ikke noe system bli,uansett :) 

Men jeg tror fremdeles vi ville fått bort endel uhumskheter både på den ene og den andre måten, hadde hele konkurransedelen vært borte. 

At mange potensielle pudler og andre pelsraser aldri kommer på noen liste pga kravene til pelsmengde/presentasjon er det nok ingen tvil om. 17 mellompuddel hanner hørtes da fryktelig lite ut, i en så pass populær rase f.eks.  Og som du nevner ; utstillingsirkuset..det er en del folk som rett og slett ikke vil delta og det er slett ikke bare folk som ikke vet hva det dreier seg om. 

Jeg veit at du gjerne skyver alt over på utstillingssirkuset, men som jeg også skreiv - flere hannhundeiere jeg har snakket med vil ikke ha hannene sine på hannhundlista fordi de ikke vil ha det ansvaret det er å ha en hannhund som går i avl. Da hjelper det fint lite om vi fjerner utstillingsflaskehalsen. 

I Sverige, vårt kjære naboland, kjører veterinærene kastreringskampanjer ala det vi har på katt i Norge, så der er det flere jeg har vært interessert i som har vist seg å være kastrerte, fordi "han skal jo ikke gå i avl allikevel". Det er en annen flaksehals. En hannhund som blir stilt ut må i det minste ha to testikler. 

Jeg oppdaterte forøvrig antallet, det var en liten tellefeil der, det står 14 mellompuddelhanner på lista :) Mellompuddel er den minst populære varianten btw, den bare virker populær her på hundesonen fordi vi som har de skriver om de hele tiden, og fordi vi skriver om de hele tiden blir de foreslått i hytt og pine enten de passer eller ikke også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg veit at du gjerne skyver alt over på utstillingssirkuset, men som jeg også skreiv - flere hannhundeiere jeg har snakket med vil ikke ha hannene sine på hannhundlista fordi de ikke vil ha det ansvaret det er å ha en hannhund som går i avl. Da hjelper det fint lite om vi fjerner utstillingsflaskehalsen. 

I Sverige, vårt kjære naboland, kjører veterinærene kastreringskampanjer ala det vi har på katt i Norge, så der er det flere jeg har vært interessert i som har vist seg å være kastrerte, fordi "han skal jo ikke gå i avl allikevel". Det er en annen flaksehals. En hannhund som blir stilt ut må i det minste ha to testikler. 

Jeg oppdaterte forøvrig antallet, det var en liten tellefeil der, det står 14 mellompuddelhanner på lista :) Mellompuddel er den minst populære varianten btw, den bare virker populær her på hundesonen fordi vi som har de skriver om de hele tiden, og fordi vi skriver om de hele tiden blir de foreslått i hytt og pine enten de passer eller ikke også :P 

Jeg er egentlig ikke motstnder av utstillinger per se. Problemet er at det tiltrekker seg folk som sånn egentlig ikke i hovedsak er interessert i hund.. Eller for å si det på en annen måte; hadde det ikke vært mulig å stille ut, så hadde antagelig disse ikke hatt hund..

Utstillingsbiten medfører dessverre dårligere dyrevelferd også , for en ikke ubetydelig del hunder. Enten fordi de har blitt avlet helt hinsides eksteriørt eller fordi man er så redd for pelsen/at de skal få 'feil type' muskler, at de knapt noen gang får oppleve skog og mark.

 

Nei, det er klart at de som ikke vil låne ut sin hanhund/kastrerer, de vil man ikke få noen nytte av i avlen, uansett. 

 

Mnja..når du nevner det så..så er det vel en grunn til at jeg innbilte meg at mellom var noe mindre utbredt enn man kan få inntrykk av.. :P Ser nesten ut som om mellom har blitt den nye whippet.. En stund syns jeg folk anbefalte whippet uansett, elsker vintersport; whippet! , liker toppturer i alt slags vær; whippet! , enkel familiehund uten jaktinstinkt; whippet! :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase har vi avlsgodkjenning/avlskåring, og der blir hundene vurdert omtrent ala KORAD, og blir enten godkjent eller ikke godkjent. For å kunne stille på avlsgodkjenning/avlskåring må man på forhånd ha stilt ut på utstilling etter tysk mønster (utstilling med skudd) og ha oppnådd minst Gut (tilsvarende Good hos NKK), samt ha bestått K-test, funksjonsanalyse eller ferdselsprøve. Hunden må også ha godkjente hofter og albuer (A-C, 0-1). På avlsgodkjenningen/avlskåringen er det en vesenstest ala den man ser på RIK-prøver, skuddprøven, standmønstring og gangverksprøve i trav og skritt. Hunden blir målt (høyde, brystdybde, brystomfang) og vurdert på alt fra temperament til uttrykk til eksteriør. Dette er selvfølgelig en engangsforeteelse.

Om hunden har vesensmangler, reagerer på skudd eller har diskvalifiserende feil iht rasestandard, vil den ikke bli avlsgodkjent eller avlskåret. Man får også beskjed om hva man evt bør ta hensyn til mtp. avl.

Avlsgodkjenningene/avlskåringene er offisielle, og blir publisert en gang per år i raseklubbens tidsskrift. Det blir også lagt ut lister over godkjente hunder (både tisper og hanner) på raseklubbens hjemmeside.

Er man medlem av raseklubben, så er det da selvfølgelig krav om at hundene man bruker i avl skal være minst avlsgodkjent.

---

Disse kåringene eliminerer i alle fall hunder med store vesensmangler og diskvalifiserende feil fra avl, og det er ikke noe konkurranseaspekt, man får godkjent eller ikke godkjent, og en nøye beskrivelse av hundens eksteriør. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, QUEST said:

Jeg er egentlig ikke motstnder av utstillinger per se. Problemet er at det tiltrekker seg folk som sånn egentlig ikke i hovedsak er interessert i hund.. Eller for å si det på en annen måte; hadde det ikke vært mulig å stille ut, så hadde antagelig disse ikke hatt hund..

Utstillingsbiten medfører dessverre dårligere dyrevelferd også , for en ikke ubetydelig del hunder. Enten fordi de har blitt avlet helt hinsides eksteriørt eller fordi man er så redd for pelsen/at de skal få 'feil type' muskler, at de knapt noen gang får oppleve skog og mark.

Som i all bruk av hund. 

30 minutes ago, QUEST said:

Nei, det er klart at de som ikke vil låne ut sin hanhund/kastrerer, de vil man ikke få noen nytte av i avlen, uansett. 

Nei. Hvilket er synd, vi trenger bredde :) 

30 minutes ago, QUEST said:

Mnja..når du nevner det så..så er det vel en grunn til at jeg innbilte meg at mellom var noe mindre utbredt enn man kan få inntrykk av.. :P Ser nesten ut som om mellom har blitt den nye whippet.. En stund syns jeg folk anbefalte whippet uansett, elsker vintersport; whippet! , liker toppturer i alt slags vær; whippet! , enkel familiehund uten jaktinstinkt; whippet! :huh:

Ja, det er litt interessant syns jeg, at så mange anbefaler mellom, og gjerne i tråder der jeg ikke ville tenkt på rasen engang. Jeg skjønner at folk syns at mine er kule, for det er de jo, og alle burde egentlig ønske seg mellompuddel :P Men de passer nok ikke hos alle allikevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, det er litt interessant syns jeg, at så mange anbefaler mellom, og gjerne i tråder der jeg ikke ville tenkt på rasen engang. Jeg skjønner at folk syns at mine er kule, for det er de jo, og alle burde egentlig ønske seg mellompuddel :P Men de passer nok ikke hos alle allikevel :) 

Jeg ble litt overrasket da jeg var inne og kikket på statistikk ( riktignok fra 2013 ) og så at stor og toy/dverg var omtrent like mange registrerte. Jeg ville ha tippet at toy/dverg og mellom var de mest populære :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...