Gå til innhold
Hundesonen.no

Familiehund for førstegangseiere


Kitsune
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Vi er en familie som har tenkt på å skaffe oss hund i ca ett år, men vi greier ikke å komme frem til noen rase. Jeg leser så mye forskjellig og blir usikker på hva man burde velge. For at dere skal kunne hjelpe oss så godt som mulig kan jeg starte med å fortelle litt om oss. Vi er tre stykker pr. i dag, to voksne og et barn på 5 år (som er hos oss annenhver uke). Vi er glade i å være ute og å gå turer, men er ikke ville etter fjellturer og skitrekk. Vi bor midt i byen, i en passe stor leilighet i 5. etasje. Jeg jobber turnus, så en hund vil ikke måtte være hjemme alene mer enn ett par-tre timer om dagen, i verste fall. Vi er opptatt av å ha en god turkamerat som er tålmodig med barn og tåler litt lyd, gjerne også med forholdsvis lite arbeid med pelsen. Det er også en fordel at hunden er forholdsvis lett å trene lydighetsmessig men som har en god "tabbekvote", altså en som ikke lærer av en eneste repetisjon, da vi kan gjøre feil. Selv om man selvsagt alltid skal passe på at barna behandler hunden godt og aldri la dem være alene, så ønsker vi oss en hun som tåler litt røff behandling og lyd. Da tenker jeg ikke på spark og slag og hyling inn i øret på hunden, men at barn ofte er litt høylytte og at hunden må tåle at barn i lek kommer borti den. Det er også viktig for oss at hunden har en høy terskel for å slå over i aggresjon (type angstbiting, usikkerhet o.s.v.) og høy terskel for jaging, bjeffing, gjeting og vokting da alt dette er egenskaper som jeg har inntrykk av at førstegangseiere kan ha problemer med å takle. Man forbereder seg selvsagt på flere av disse tingene, men vi ønsker oss dette i en helt ideel situasjon. Hvis noen syns det er provoserende med en så lang ønskeliste, så må jeg bare si at dette er ønskedrømmen vår av en hund. Vi forstår at vi kanskje ikke kan få alt dette i en og samme hund, og for å være rettferdig, vi er heller ikke perfekte! :P 

Jeg forstår at disse tingene ikke trenger å være knyttet opp mot rase, kanskje mer mot individ. Men dette trenger jeg også råd om. Hva skal man se etter når man først skal velge seg en valp i kullet? 

 

På forhånd, tusen takk for svar! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Støttes. Jada, det blir litt jobb, men det blir det uansett så lenge man ikke bor i første etasje med fri utgang til sikret uteområde. Og det er det fryktelig mange hundeeiere som ikke gjør. Bor man i

Vi bor i fjerde etasje og får valp om ikke lenge. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Selvfølgelig kommer det til å bli uhell, og selvfølgelig blir det et herk å løpe ned trapper (opp har jeg faktis

Jeg har selv hatt/har flere omplasseringshunder og skulle virkelig ønske at flere virderte å ta omplasseringshund, i stedet for  å kjøpe valp. Det er så mange mer eller mindre voksne hunder som trenge

Det første jeg tenker på her, at å bo i 5.etasje , er ikke ideellt med tanke på renslighetstrening.. En valp som vil tisse , vil tisse NÅ , ikke etter at man har kledt på seg, tatt trapper/heis ned og kommet seg ut på plenen.. Mange hvalper hadde kommet til å tisse/gjøre fra seg  lenge før den tid.. 

Har dere eventuellt vurdert å ta en omplasseringshund? :) 

Ellers så syns jeg at en lang 'ønskeliste' virker mye mer seriøst, enn de som bare ønsker en hund/valp.. Da virker det raskt som om man ikke har tenkt så nøye gjennom anskaffelsen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det første jeg tenker på her, at å bo i 5.etasje , er ikke ideellt med tanke på renslighetstrening.. En valp som vil tisse , vil tisse NÅ , ikke etter at man har kledt på seg, tatt trapper/heis ned og kommet seg ut på plenen.. Mange hvalper hadde kommet til å tisse lenge før den tid.. 

Har dere eventuellt virdert å ta en omplasseringshund? :) 

Tusen takk for tilbakemelding, det med renslighetstrening hadde jeg ikke tenkt på! Selvsagt ville det vært en utfordring.. 

Vi har diskutert omplasseringshund, men vi har opplevd noen ganske dårlige historier fra venner og bekjente som har skaffet hund på den måten og endt opp med en hund som det har vært umulig å få noen "kustus" på og den andre familien endte opp med en svært nervøs hund som kun forholdt seg til ett av familiemedlemmene og ble "nedfor" når hun var bortreist for lenge. 

Men, om man får veiledning så er omplasseringshund absolutt noe å vurdere! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det første jeg tenker på her, at å bo i 5.etasje , er ikke ideellt med tanke på renslighetstrening.. En valp som vil tisse , vil tisse NÅ , ikke etter at man har kledt på seg, tatt trapper/heis ned og kommet seg ut på plenen.. Mange hvalper hadde kommet til å tisse/gjøre fra seg  lenge før den tid.. 

Skriver under på den. Jeg bor i 4 etasje uten heis, og det er grunnen til at jeg jar lagt planer om valp på hylla. Sist jeg hadde valp bodde jeg i enebolig der jeg bare kunne slippe henne rett ut i hagen, og selv det var slitsomt nok når hun måtte tisse en gang i timen natta igjennom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kitsune skrev:

Tusen takk for tilbakemelding, det med renslighetstrening hadde jeg ikke tenkt på! Selvsagt ville det vært en utfordring.. 

Vi har diskutert omplasseringshund, men vi har opplevd noen ganske dårlige historier fra venner og bekjente som har skaffet hund på den måten og endt opp med en hund som det har vært umulig å få noen "kustus" på og den andre familien endte opp med en svært nervøs hund som kun forholdt seg til ett av familiemedlemmene og ble "nedfor" når hun var bortreist for lenge. 

Men, om man får veiledning så er omplasseringshund absolutt noe å vurdere! :) 

Jeg har selv hatt/har flere omplasseringshunder og skulle virkelig ønske at flere virderte å ta omplasseringshund, i stedet for  å kjøpe valp. Det er så mange mer eller mindre voksne hunder som trenger et godt hjem :) 

Nå har jeg den fordelen at jeg har hatt hund i mange år og kan således vurdere om en eventuell omplasseringshund er noe jeg tror vil fungere i vårt hjem. Det skal sies at kun en av de omplasseringshundene jeg har overtatt måtte omplasseres videre og det var fordi det ble full kræsj mellom denne og en av husets andre hunder etter en tid. 

Men det er langt fra umulig for selv ferske hunde-eiere å få tak på en grei hund, mange hunder som omplasseres, er det ikke annet feil på enn at de har vært hos feil eiere..

Det som er viktig er at man ikke bare tar den første og beste men legger ned like mye 'jobb' i undersøkelsene på forhånd som ved kjøp av valp. Det finnes flere omplasseringssentre, jeg har langt fra kjennskap til alle disse og hvor mye kunnskap de besitter men det vil jeg tro man kan få hjelp med her inne. :) De som er seriøse og kunnskapsrike, kan rimelig godt vurdere hvor godt en hund kan passe inn hos hver enkelt familie. 

Dere kan selvsagt også overta en hund direkte fra forrige eier, er man helt fersk som hunde-eier er dette litt mer krevende, siden man nok ikke kan vurdere hunden i like stor grad som en mer erfaren overtager. 

Tenk over det med omplasseringshund, dere kan få en flott hund og så hjelper dere  en som trenger et nytt hjem også :) 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kitsune said:

Tusen takk for tilbakemelding, det med renslighetstrening hadde jeg ikke tenkt på! Selvsagt ville det vært en utfordring.. 

Vi har diskutert omplasseringshund, men vi har opplevd noen ganske dårlige historier fra venner og bekjente som har skaffet hund på den måten og endt opp med en hund som det har vært umulig å få noen "kustus" på og den andre familien endte opp med en svært nervøs hund som kun forholdt seg til ett av familiemedlemmene og ble "nedfor" når hun var bortreist for lenge. 

Men, om man får veiledning så er omplasseringshund absolutt noe å vurdere! :) 

Ikke alle omplasseringshunder er sånn... Når jeg skulle ha hund igjen, så ville jeg ha omplasseringshund, da jeg ikke er så glad i valpeperioden egentlig. Fikk en kjempehund, som selvfølgelig hadde noen unoter, men som raskt ble til den hunden som jeg ønsket meg. Nå fungerer han kjempefint sammen med meg og samboer. 

Jeg tenker også med bosituasjonen deres at det beste hadde vært å få seg en omplasseringshund. Da slipper dere unna renslighetstreningen b.la. Og det er mange fine, voksne hunder, som også trenger et godt hjem. Det er bare å ta en titt på f.eks Finn, så ser man det :)

Så lenge man gjør litt research på forhånd og ikke kjøper den første og beste omplasseringshunden, så kan man få en kjempefin hund. Det er jeg helt sikker på... 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valp blokk i 3.etg og det gikk greit det. Så lenge man er innstilt på det på forhånd, er det utrolig hva man får til. Men helt klart enklere med enebolig og egen hage! Jeg hadde stående frem sko jeg bare kunne hoppe oppi, og droppet å ta på jakken osv. Sov i pysj og tok med valpen på armen og løp ut med jakken i den andre hånden. Kledde på meg ute i steden.

Men omplassering kan og være et fint alternativ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg tror nok at dere kan ha mye rett i at en omplasseringshund kunne vært løsningen for oss. Derfor gikk jeg nettopp inn på FOD sine hjemmesider for å se hva som var der nå. På alle hundene står det enten at de er nervøse, trenger erfarne eiere som er godt vant med hund, at hunden ikke er vant med barn eller at de ikke tåler lyder o.l. Det er akkurat slike ting jeg blir svært skeptisk av, fordi jeg ikke vil gamble med vår eller hundens trivsel. Jeg ønsker at vår første hund skal være en sammenlagt veldig god opplevelse, og at vi ikke skal tenke tilbake på det som et feilskjær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, for å kunne finne en rase å enten kontakte oppdretter eller sette med på omplasseringsliste hos, så må jeg vite hvilken/hvilke rase(r) jeg burde gå for. Noe jeg ikke vet, og som var mitt opprinnelige spørsmål. Jeg er utrolig takknemlig for at dere hjelper oss med å finne en god løsning for vår bosituasjon! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kitsune skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg tror nok at dere kan ha mye rett i at en omplasseringshund kunne vært løsningen for oss. Derfor gikk jeg nettopp inn på FOD sine hjemmesider for å se hva som var der nå. På alle hundene står det enten at de er nervøse, trenger erfarne eiere som er godt vant med hund, at hunden ikke er vant med barn eller at de ikke tåler lyder o.l. Det er akkurat slike ting jeg blir svært skeptisk av, fordi jeg ikke vil gamble med vår eller hundens trivsel. Jeg ønsker at vår første hund skal være en sammenlagt veldig god opplevelse, og at vi ikke skal tenke tilbake på det som et feilskjær. 

Jeg har ingen personlig erfaring med FOD men det er det sikkert andre her inne som har?  Det finnes dog flere andre som driver med omplassering og at 'alle' hunder som er til omplassering er 'problemhunder' stemmer rett og slett ikke :) Nå er det jo selvsagt mange årsaker til at hunder omplasseres, det KAN være hunder som passer til kun meget erfarne eiere men det kan være så mangt ellers, helse( hos eier) , flytting, feil eier/eier skaffet seg rase de ikke skulle hatt , eier gikk lei o.s.v. 

Helt klart finnes det hunder som helst bør havne hos erfarne men jeg våger å påstå at det finnes vel så mange som vil fungere helt utmerket i en 'normal' familie :) 

 

En ting som dere kanskje bør tenke på: Det er muligens lurt å ikke satse på en hund av de aller minste rasene. Barn er jo veldig forskjellige, noen er født snille og forsiktige mens andre igjen er mer hardhendte.  Her vil det jo ikke bare 'henge' på eget barn men også besøkende barn/kamerater. 

En helt liten hund vil jo være mer utsatt enn en litt større hund og vil som regel tåle litt mer uhell i form av, faller/ tråkker på hunden. Selvsagt må man passe på hund/barn og passe på at barn ikke plager hunden men ting kan jo skje veldig fort, også for de som er påpasselige . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, QUEST skrev:

Det første jeg tenker på her, at å bo i 5.etasje , er ikke ideellt med tanke på renslighetstrening.. En valp som vil tisse , vil tisse NÅ , ikke etter at man har kledt på seg, tatt trapper/heis ned og kommet seg ut på plenen.. Mange hvalper hadde kommet til å tisse/gjøre fra seg  lenge før den tid.. 

Har dere eventuellt vurdert å ta en omplasseringshund? :) 

Ellers så syns jeg at en lang 'ønskeliste' virker mye mer seriøst, enn de som bare ønsker en hund/valp.. Da virker det raskt som om man ikke har tenkt så nøye gjennom anskaffelsen.. 

 

23 minutter siden, Kitsune skrev:

Tusen takk for tilbakemelding, det med renslighetstrening hadde jeg ikke tenkt på! Selvsagt ville det vært en utfordring.. 

Vi har diskutert omplasseringshund, men vi har opplevd noen ganske dårlige historier fra venner og bekjente som har skaffet hund på den måten og endt opp med en hund som det har vært umulig å få noen "kustus" på og den andre familien endte opp med en svært nervøs hund som kun forholdt seg til ett av familiemedlemmene og ble "nedfor" når hun var bortreist for lenge. 

Men, om man får veiledning så er omplasseringshund absolutt noe å vurdere! :) 

Det er ikke umulig. Vil man ha valp så burde ikke det være et hinder sånn egentlig. Det skal sies at det vil være et himla ork å fly opp og ned trappene da ;) I starten må jo valpen ut minst en gang i timen. Jeg flyttet fra 5-etasje til 3 etasje nettopp pga dette (og fordi gamlehunden var begynt å bli dårlig til bens), men jeg anså det mer som et latskapsproblem enn at det ville være helt umulig. Jeg bor i 3.etasje uten heis og det har gått helt fint å få valpen stueren, selvom det såklart er mye lettere og behagelig når man bare kan slippe den ut i hagen fra 1.etasje :P 

Det jeg gjorde var å ha sko man kan tråkke rett oppi klar hele tiden, og gikk ut 1-2 ganger i timen i starten. Vi var flere sp vi byttet på det. Så brukte jeg sånne puppy-pads i tilfelle uhell - hadde hun uhell inne plasserte jeg henne på en puppypad, som hun etterhvert lærte seg å tisse på om vi var for trege. Jeg gjorde dette istedenfor å løfte henne opp og bære henne ut når hun hadde uhell inne og det fungerte greit. Det ideelle er om du kalrer å få alt til å skje ute, men det skal mye til for at man greier :P Da hun kunne holde seg litt lenger fjernet vi puppypadene og gikk ut så ofte som hun trengte og det gikk fint :)

Noen naboer der jeg bodde før har to dachser og de bor i 5., de sa det gikk fint, bare at det tok litt ekstra lang tid å få valpen husren.
 

Akkurat nå, Kitsune skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg tror nok at dere kan ha mye rett i at en omplasseringshund kunne vært løsningen for oss. Derfor gikk jeg nettopp inn på FOD sine hjemmesider for å se hva som var der nå. På alle hundene står det enten at de er nervøse, trenger erfarne eiere som er godt vant med hund, at hunden ikke er vant med barn eller at de ikke tåler lyder o.l. Det er akkurat slike ting jeg blir svært skeptisk av, fordi jeg ikke vil gamble med vår eller hundens trivsel. Jeg ønsker at vår første hund skal være en sammenlagt veldig god opplevelse, og at vi ikke skal tenke tilbake på det som et feilskjær. 

Omplasseringshund kan være en fin ting, men man MÅ ta innover seg potensielle problemer hunden kan ha. Det ideelle er en hund som må omplasseres pga eiers livssituasjon , for lite tid osv, ikke pga atferdsproblemer. Unngå alle hvor det står ting som "liker ikke være alene" "ikke vandt til å være alene ennå" osv, dette kan tyde på separasjonsangst feks. Og om dere går for en, avtal prøvetid.

Jeg har en omplasseringshund som har hatt separasjonsangst hele livet, og det er utrolig vanskelig å jobbe med. Vi var naive og tok hunden fordi den var søt og snill og virket frisk. Glemte helt å grave mer om atferd og vaner. Dette er mange år siden, men har lært oss mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kitsune skrev:

Men, for å kunne finne en rase å enten kontakte oppdretter eller sette med på omplasseringsliste hos, så må jeg vite hvilken/hvilke rase(r) jeg burde gå for. Noe jeg ikke vet, og som var mitt opprinnelige spørsmål. Jeg er utrolig takknemlig for at dere hjelper oss med å finne en god løsning for vår bosituasjon! :) 

Nå er jeg fryktelig lite glad i å anbefale rase til folk jeg ikke kjenner  men..staffordshire bull terrier hadde muligens kunnet passe? Vær obs på at rasen kan ha en del helseproblemer og at hunde/samkjønnsaggresivitet ikke er helt ukjent, hvis det er et poeng at hunden enkelt skal kunne omgåes andre hunder? :)  Det er flere med SBT her inne , så kanskje de kunne komme med lit input i så tilfelle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kaisen skrev:

Renslighetstrening i blokk trenger vel ikke å være et problem, så lenge man er innstilt på det? Jeg kjenner flere som har hatt valp i blokk liksom

Jeg ser heller ikke hvorfor det skulle være en dealbreaker for valp. Det er jo bare noen måneder det blir et issue liksom. Man må bare innstille seg på at det blir et ork, og man kommer til å spørre seg selv flere ganger hvorfor man valgte leilighet i blokk uten heis :P Man får trent da! Flere ganger opp og ned trappa daglig i noen mnd er jo bare sunt??

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kaisen skrev:

Renslighetstrening i blokk trenger vel ikke å være et problem, så lenge man er innstilt på det? Jeg kjenner flere som har hatt valp i blokk liksom

 Tja.. Nå er det jo ikke helt sjeldent at hvalper viser at de må tisse akkurat   når de MÅ, altså som i ; med en gang!  Skal man da kle på seg, ta trapper/heis i 5 etasjer for å komme ned på plen, så bør man  ikke bli overrasket over at det kan gå galt..Opptil flere ganger. 

Selvfølgelig, mye er mulig men det vil være en enorm forskjell på å kunne gå rett ut på marka og må ned 5 etasjer.. Nå er det jo en stor fordel å lufte hvalper hver gang de har spist, lekt og sovet i tillegg og det er vel menneskelig å kjenne mindre lyst/motivasjon for å gjøre det, når  det er 5 etasjer ned til plenen..

Hvor lang tid det tar for hvalpen blir renslig, varierer jo også veldig. Noen er rimelig renslige etter en måned ( ganske sjeldent) og andre kan være nærmere året før de blir helt renslige. Mens andre raser igjen blir i mange tilfeller aldri helt renslige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

 Tja.. Nå er det jo ikke helt sjeldent at hvalper viser at de må tisse akkurat   når de MÅ, altså som i ; med en gang!  Skal man da kle på seg, ta trapper/heis i 5 etasjer for å komme ned på plen, så bør man  ikke bli overrasket over at det kan gå galt..Opptil flere ganger. 

Selvfølgelig, mye er mulig men det vil være en enorm forskjell på å kunne gå rett ut på marka og må ned 5 etasjer.. Nå er det jo en stor fordel å lufte hvalper hver gang de har spist, lekt og sovet i tillegg og det er vel menneskelig å kjenne mindre lyst/motivasjon for å gjøre det, når  det er 5 etasjer ned til plenen..

Selfølgelig er det mer tungvindt i blokk, enn hus/leilighet med hage :) uhell må man regne med uansett hvordan man bor. Etter hvert får man jo en rutine på det. At valpen må tisse en gang i timen feks. Da tar man den ut før den viser at den må tisse NÅ.

Og det er jo bare snakk om en periode. Den er ikke valp for alltid liksom. Vi hadde hage når vi fikk valp, og jeg kjente jo flere ganger at jeg hadde mindre lyst til å stå ute i flere minusgrader å vente på at hun skulle tisse. Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å skaffe valp bare fordi jeg bodde i blokk i hvertfall :) mye styr - ja, men det er bare en periode. Så lenge man er innstilt på at det blir litt mer arbeid, så ser jeg ikke problemet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kaisen skrev:

Vi hadde hage når vi fikk valp, og jeg kjente jo flere ganger at jeg hadde mindre lyst til å stå ute i flere minusgrader å vente på at hun skulle tisse.

Og derfor skaffer ikke jeg meg vintervalp heller :lol: Jeg henta valp i juni, attpåtil en meget fin sommer i nord det året, og det var ille nok i massevis :lol:

Neste gang jeg skal ha valp vurderer jeg seriøst å låne meg en campingvogn og bo der til bikkja er renslig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Og derfor skaffer ikke jeg meg vintervalp heller :lol: Jeg henta valp i juni, attpåtil en meget fin sommer i nord det året, og det var ille nok i massevis :lol:

Neste gang jeg skal ha valp vurderer jeg seriøst å låne meg en campingvogn og bo der til bikkja er renslig...

Jeg vil aldri ha vintervalp igjen!!:sleep: det tok 9 måneder å få henne stueren. Aldri mer:lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Og derfor skaffer ikke jeg meg vintervalp heller :lol: Jeg henta valp i juni, attpåtil en meget fin sommer i nord det året, og det var ille nok i massevis :lol:

Neste gang jeg skal ha valp vurderer jeg seriøst å låne meg en campingvogn og bo der til bikkja er renslig...

 

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Jeg vil aldri ha vintervalp igjen!!:sleep: det tok 9 måneder å få henne stueren. Aldri mer:lol: 

Å ha valp er veldig oppskrytt syns jeg.. Gi meg en voksen hund anyday..:) Hvalper er søte ja..men det er mye med hvalper som ikke er så søtt i det hele tatt..:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QUEST skrev:

Det første jeg tenker på her, at å bo i 5.etasje , er ikke ideellt med tanke på renslighetstrening.. En valp som vil tisse , vil tisse NÅ , ikke etter at man har kledt på seg, tatt trapper/heis ned og kommet seg ut på plenen.. Mange hvalper hadde kommet til å tisse/gjøre fra seg  lenge før den tid.. 

Det trenger ikke være noe problem med valp i blokk, selv om det helt klart er mer arbeid. Jeg har oppdratt to valper i blokk, og når det er en rase som ikke er så veldig stor, går det fint. Mine valper har blitt lært opp til å tisse i dusjen om natten og noen ganger om dagen. Har da tisseunderlag i dusjen som jeg setter valpen på når den må på do. Lett å holde renslig i dusjen også, bare bytte matte ofte, og etter en stund så tisser de uten matte, da er det bare å spyle ned. 

Ellers gikk jeg jo også ut mange ganger selvfølgelig. Da hadde jeg valpen på armen mens jeg kledde på meg og gikk ned/tok heis. Hadde valpen på armen helt til jeg kunne sette den ned et egnet sted å tisse, da slipper du uhell på vei ut. 

Begge to slutta å tisse i dusjen når de var store nok til å holde seg til vi gikk ut og ble husrene inne normal tid. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det trenger ikke være noe problem med valp i blokk, selv om det helt klart er mer arbeid. Jeg har oppdratt to valper i blokk, og når det er en rase som ikke er så veldig stor, går det fint. Mine valper har blitt lært opp til å tisse i dusjen om natten og noen ganger om dagen. Har da tisseunderlag i dusjen som jeg setter valpen på når den må på do. Lett å holde renslig i dusjen også, bare bytte matte ofte, og etter en stund så tisser de uten matte, da er det bare å spyle ned. 

Ellers gikk jeg jo også ut mange ganger selvfølgelig. Da hadde jeg valpen på armen mens jeg kledde på meg og gikk ned/tok heis. Hadde valpen på armen helt til jeg kunne sette den ned et egnet sted å tisse, da slipper du uhell på vei ut. 

Begge to slutta å tisse i dusjen når de var store nok til å holde seg til vi gikk ut og ble husrene inne normal tid. 

Det med å legge ut tisseunderlag har både jeg og andre hatt blandet erfaring med.. Og nå snakker jeg ikke om små hvalper før leveringstid. Du kan risikere at de oppfatter matter/pledd på gulvet som tisseunderlag også senere og det er jo litt kjedelig,særdeles hvis det er den type matte som ikke går i vaskemaskinen..:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode raser til det du beskriver her er f.eks, labrador eller golden retriever, eller springer spaniel. Det er enkle, førerorienterte hunder (følger gjerne med og ønsker å gjøre eier til lags) som ikke blir nervevrak av en uheldig opplevelse. Langhåret collie kan også være en fin hund om dere er nøye med oppdretter, det er noen der som kan være litt svake mentalt. Du finner info om rasene under raseleksikonet på forumet her, raseklubber og oppdrettersider. Dere kan jo også ta dere en tur på utstilling (terminliste ligger på nkk.no) og se om det er noen raser som tiltrekker dere.

Det er flere gode forslag over her til renslighetstrening i blokk. Og kanskje passer det å få valp sommerstid, om dere har en hytte eller et sted dere kan være de første par-tre ukene og være mye ute?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kaisen skrev:

Renslighetstrening i blokk trenger vel ikke å være et problem, så lenge man er innstilt på det? Jeg kjenner flere som har hatt valp i blokk liksom

Støttes. Jada, det blir litt jobb, men det blir det uansett så lenge man ikke bor i første etasje med fri utgang til sikret uteområde. Og det er det fryktelig mange hundeeiere som ikke gjør. Bor man i 5. etasje blir det selvsagt mer trapper å gå, men mye mer tid tar det ikke enn om man bor i 2. etasje, for eksempel. Dette er en begrenset periode og man må ikke springe opp og ned trappene en gang i timen i ukesvis. 

Dette med renslighetstrening føler jeg ofte blir hauset opp litt som noe ekstremt viktig. Som at toget går om man ikke får det på plass på kortest mulig tid. Om man senker skuldrene litt og tillater et og annet uhell med både bimmelibim og bommelibom inne så får man en mye mindre stressende valpetid. Hunden vil normalt sett foretrekke å gjøre fra seg ute uansett, så det går seg til når valpen er i stand til å holde seg lengre uansett.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...