Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det greit å behandle dyr slik?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Ja, mer eller mindre alt kjøtt vi spiser (hjemme) vet vi livsforløp til da det er enten er født på gården, født i skogen vår eller født hos en nabo og de har levd et fint fullverdig liv :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

 

Jeg skal ikke uttale meg om deg og din nabos fjøsdyrhold,bare for å ha det sagt. :)

Men på generell basis så kan det vel knappest kalles et tilnærmet 'fullverdig' liv det  livet produksjonsdyr må utstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om deg og din nabos fjøsdyrhold,bare for å ha det sagt. [emoji4]

Men på generell basis så kan det vel knappest kalles et tilnærmet 'fullverdig' liv det  livet produksjonsdyr må utstå..

 

Våre går ute hele året med mulighet til å trekke inn til en lun bygg fylt med ren halm som fylles på to ganger om dagen. De blir ikke stappet i kraftfor for raskest mulig tilvekst, og på sommers tid får de vandre i skogen som de ønsker. De går med kalvene sine til ca 6-7 mnd (pga kjønnsmodning skilles de da.) Og de får gå i familieflokkene sine. De får jevnlig klovstell en gang i året, påfyll av grovfor to ganger i døgnet og tilgang til rent vann hele tiden [emoji16] Grisene vi kjøper av er glade utegriser (de er så like hunder i adferd når de ikke blir passifisert i fjøs at det er nesten skummelt.)

Det er utrolig mange som bygger fjøs nå i forhold til tidligere med fokus på kuas naturlig adferd. På forrige kusignal kurs der det handlet om adferd og hvordan fremme et godt og naturlig miljø til storfe var kurset fylt opp iløpet av et døgn :)

Alle har nok det ikke slikt eller har dette i tankene på videre produksjon men jeg mener at det er en definitivt økning i denne fokusen hos oss produsenter også kontra tidligere. Det som er synd og vanskelig er at vi konstant får beskjed om fra øvre instanser over oss om hvordan vi må kostnadseffektivisere mer, bygge billigere, bruke mindre penger på dyret så det skal lønne seg å drive med det. Det er et konstant press på dette fra feks regjeringen som gjør at kunne fortsette fokusen på det er ikke enkelt.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser okse og sau med god samvittighet, da jeg syntes de har god dyrevelferd. Kjøper gris fra stølsvidda og har i fryseren utover året. Boikottet kylling i mange år, kjøper helst Holte o.l, blir av og til vanlig kylling nå, da med dårlig samvittighet. Oppdrettslaks er også med dårlig samvittighet, så vi skal prøve å bli flinkere til å handle i en fiskebutikk med bedre utvalg. 

Ønsker meg et landbruk med bedre dyrevelferd og at bonden skal slippe å måtte drive "stort og kaldt." Det var også en grunn til at jeg stemte MDG. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil ikke jeg starte noen sånn "det er værre der enn her greie". 

Men dyrevelferden her i Nepal er hvertfall helt ute å kjører. Jeg trodde dyrene var hellige her. Og det er de, men hellige dyr trenger ikke ha det bra tydligvis. Et lite hjertesukk bare. 

Hjemme spiser jeg ikke kylling, svin eller oppdrettslaks, dvs jeg kjøper det ikke. Men jeg spiser det om jeg blir servert det hos andre. Unner meg innimellom kjøtt fra steder dyrene har det godt. Og spiser en del villt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God samvittighet kan jeg ikke si at jeg har, men jeg spiser kjøtt da det er en av de tingene som fungerer for kroppen min å innta. Med masse mageplager så er det litt begrenset hva man faktisk kan spise, og da blir det sånn at man spiser det som fungerer for kroppen, og en av de tingene er kjøtt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, QUEST said:

Jeg skal ikke uttale meg om deg og din nabos fjøsdyrhold,bare for å ha det sagt. :)

Men på generell basis så kan det vel knappest kalles et tilnærmet 'fullverdig' liv det  livet produksjonsdyr må utstå..

Det er vel i det hele tatt få av våre hus- og kjæledyr som lever fullverdige liv, eller naturlige liv.  feks: De fleste hunder holdes jo alene, uten fast sosial kontakt med andre individer av samme art. De er alene hjemme mange timer om dagen, Vi synes det er helt greit, for vi er så glad i Fido. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spiser med god samvittighet. Svin fra lykkelige utegangsgriser, men mest viltkjøtt. Kylling er uaktuelt.(får noen ganger unghaner fra hobbyoppdretter med topp hønsehold)  Det får heller ikke bikkjene ;) En sjelden gang spiser vi oppdrettsfisk, det er ikke noe jeg er glad for, men. I bikkjenes tørrfôr er det også noe oppdrettsfisk, men mest villfisk. Råfôret deres er ren Norsk storfevom, som i likhet med Norsk fårekjøtt er helt innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Mest fordi jeg er vokst opp på gård med produksjonsdyr og vet at dyra våre har hatt det bra - og det har dyrene på alle andre gårdene jeg kjenner til også. Nå driver vi forøvrig lite, har 15 okser på det minste og 30 på det meste og de går ute mer enn halvparten av året, sålenge været tillater det (dvs de er ute sålenge snøen er borte). 
Når jeg bodde i Norge spiste jeg aller mest vilt (hovedsaklig elg), og skulle ønske jeg kunne gjort det her også. For de dyra har søren meg levd et fullverdig liv helt til siste slutt. Utenom det pleide det å være kylling og laks det gikk mest i, og der derimot kunne jeg kjenne litt på samvittigheten. Skulle gjerne hatt egne høns så jeg visste akkurat hvordan de hadde det, men siden det er uaktuelt i en god stund framover prøver jeg heller å kutte ned på forbruket. Per i dag er jeg vel så og si blitt vegetarianer når jeg spiser hjemme - uten at det har vært en bevisst intensjon. Jeg er bare lat og syns det er stress å lage kjøttmiddager :lol: Pluss at her i England er jeg enda mer skeptisk til dyrevelferden. Har enda ikke kjøpt noe kjøtt fra matbutikk siden jeg flyttet hit i midten av september, foruten en skinkepakke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Mackenzie said:

Ja, det gjør jeg. Mest fordi jeg er vokst opp på gård med produksjonsdyr og vet at dyra våre har hatt det bra - og det har dyrene på alle andre gårdene jeg kjenner til også. Nå driver vi forøvrig lite, har 15 okser på det minste og 30 på det meste og de går ute mer enn halvparten av året, sålenge været tillater det (dvs de er ute sålenge snøen er borte). 
Når jeg bodde i Norge spiste jeg aller mest vilt (hovedsaklig elg), og skulle ønske jeg kunne gjort det her også. For de dyra har søren meg levd et fullverdig liv helt til siste slutt. Utenom det pleide det å være kylling og laks det gikk mest i, og der derimot kunne jeg kjenne litt på samvittigheten. Skulle gjerne hatt egne høns så jeg visste akkurat hvordan de hadde det, men siden det er uaktuelt i en god stund framover prøver jeg heller å kutte ned på forbruket. Per i dag er jeg vel så og si blitt vegetarianer når jeg spiser hjemme - uten at det har vært en bevisst intensjon. Jeg er bare lat og syns det er stress å lage kjøttmiddager :lol: Pluss at her i England er jeg enda mer skeptisk til dyrevelferden. Har enda ikke kjøpt noe kjøtt fra matbutikk siden jeg flyttet hit i midten av september, foruten en skinkepakke. 

i England har de jo en ordning med "velferdsmerking" av produkter (little red tractor, osv). For å få merkene, stilles det krav til produksjonen. Du kan lese mer her for eksempel https://www.ciwf.org.uk/your-food/know-your-labels/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil ikke jeg starte noen sånn "det er værre der enn her greie". 
Men dyrevelferden her i Nepal er hvertfall helt ute å kjører. Jeg trodde dyrene var hellige her. Og det er de, men hellige dyr trenger ikke ha det bra tydligvis. Et lite hjertesukk bare. 
Hjemme spiser jeg ikke kylling, svin eller oppdrettslaks, dvs jeg kjøper det ikke. Men jeg spiser det om jeg blir servert det hos andre. Unner meg innimellom kjøtt fra steder dyrene har det godt. Og spiser en del villt. 
Nepalerne er noen merkelige folk når det gjelder dyr og velferd. Så vidt jeg har skjønt er det straffbart selv for en veterinær å avlive syke og skada dyr som ikke skal brukes til mat. I følge en jeg kjenner blir du tiltalt for drap dersom du er uheldig og kjører på et dyr [emoji52]

Kjenner ei fra Nepal som skal redde alt av dyr! Hun slapp løs vingeløse (genetisk vingeløse, ingen som hadde rivd av vingene altså) halvsederte bananfluer fra tredje etasje i pøsregn. Alternativet var å gi overdose med kloroform og avlive de.

Da har man et noe forskrudd syn på dyrevelferd!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Polfarer said:

Nepalerne er noen merkelige folk når det gjelder dyr og velferd. Så vidt jeg har skjønt er det straffbart selv for en veterinær å avlive syke og skada dyr som ikke skal brukes til mat. I følge en jeg kjenner blir du tiltalt for drap dersom du er uheldig og kjører på et dyr emoji52.png

Kjenner ei fra Nepal som skal redde alt av dyr! Hun slapp løs vingeløse (genetisk vingeløse, ingen som hadde rivd av vingene altså) halvsederte bananfluer fra tredje etasje i pøsregn. Alternativet var å gi overdose med kloroform og avlive de.

Da har man et noe forskrudd syn på dyrevelferd!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 

Ja, spesielt hinduene har et skrudd syn på det å drepe dyrene. 

Men hvordan dyrene deres har det mens de lever, er ikke så viktig. 

Jeg vet at de ikke har RÅD til det, mange av de. Og det er dyr mange av de har for å overleve selv. De med penger har ikke dyr virker det som. Men det er ikke så gøy å se. Og man ser MYE av det rundt om kring her. 

Kukjøtt selges omtrent ikke, det er vannbøffel det går i. (Ku er hellig og storfekjøtt importeres). Det er kuer overalt da, på "kjetting". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spiser kjøtt med god samvittighet. Er nært selvberget med kjøtt fra egne dyr, har and, høns, kanin og vaktel, så jeg vet hvordan dyrene har hatt det, og hva de har spist, fra fødsel til død. Jeg slakter selv, så jeg har kontroll på den biten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tuvane skrev:

God samvittighet kan jeg ikke si at jeg har, men jeg spiser kjøtt da det er en av de tingene som fungerer for kroppen min å innta. Med masse mageplager så er det litt begrenset hva man faktisk kan spise, og da blir det sånn at man spiser det som fungerer for kroppen, og en av de tingene er kjøtt.

Som jeg skulle skrevet det sjøl. IBS og lignende er artige saker, og må dessverre gå foran samvittigheten, selv om jeg prøver å være litt bevisst på hva jeg kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mackenzie said:

Ja, det gjør jeg. Mest fordi jeg er vokst opp på gård med produksjonsdyr og vet at dyra våre har hatt det bra - og det har dyrene på alle andre gårdene jeg kjenner til også. Nå driver vi forøvrig lite, har 15 okser på det minste og 30 på det meste og de går ute mer enn halvparten av året, sålenge været tillater det (dvs de er ute sålenge snøen er borte). 
Når jeg bodde i Norge spiste jeg aller mest vilt (hovedsaklig elg), og skulle ønske jeg kunne gjort det her også. For de dyra har søren meg levd et fullverdig liv helt til siste slutt. Utenom det pleide det å være kylling og laks det gikk mest i, og der derimot kunne jeg kjenne litt på samvittigheten. Skulle gjerne hatt egne høns så jeg visste akkurat hvordan de hadde det, men siden det er uaktuelt i en god stund framover prøver jeg heller å kutte ned på forbruket. Per i dag er jeg vel så og si blitt vegetarianer når jeg spiser hjemme - uten at det har vært en bevisst intensjon. Jeg er bare lat og syns det er stress å lage kjøttmiddager :lol: Pluss at her i England er jeg enda mer skeptisk til dyrevelferden. Har enda ikke kjøpt noe kjøtt fra matbutikk siden jeg flyttet hit i midten av september, foruten en skinkepakke. 

Men er det virkelig god dyrevellferd å være ute(inne) "halve året"? Kjempefint det halvåret de er ute selvsagt, men de er jo også sånn ca et halvår inne i fjøset, og ikke bare 6 mnd tilsammen på et år, men 6 mnd i slengen. Det er noe ganske annet enn om de hadde vært ute annenhver dag gjennom hele året, selv om totalen blir det samme.  Ikke kritikk altså, for det er jo sånn det er for de fleste, men interessant å høre hvorfor det sees på som ok, for i mitt hode så har det vært noe av det mest negative med produksjonsdyr flest.

Nja, jeg spiser kjøtt, men samvittigheten er vell ikke helt på topp. Gjennomsnittet av norsk landbruk, om enn bedre enn mye annet, er ikke helt det jeg ser på som god dyrevellferd. Og noen dyr har det jevnt over verre enn andre da. Kylling feks må jo være noe av de verste. Veldig glad for at det blir mer og mer gårdsutsalg med dyr som får leve fritt ute hele året, har bedre plass og får bedre kost å leve på. Og håper å en dag kunne stå for mye av kjøtt og eggproduksjonen min selv om jeg er så heldig å få mulighet til å bo på et småbruk e.l. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Men er det virkelig god dyrevellferd å være ute(inne) "halve året"? Kjempefint det halvåret de er ute selvsagt, men de er jo også sånn ca et halvår inne i fjøset, og ikke bare 6 mnd tilsammen på et år, men 6 mnd i slengen. Det er noe ganske annet enn om de hadde vært ute annenhver dag gjennom hele året, selv om totalen blir det samme.  Ikke kritikk altså, for det er jo sånn det er for de fleste, men interessant å høre hvorfor det sees på som ok, for i mitt hode så har det vært noe av det mest negative med produksjonsdyr flest.

Nja, jeg spiser kjøtt, men samvittigheten er vell ikke helt på topp. Gjennomsnittet av norsk landbruk, om enn bedre enn mye annet, er ikke helt det jeg ser på som god dyrevellferd. Og noen dyr har det jevnt over verre enn andre da. Kylling feks må jo være noe av de verste. Veldig glad for at det blir mer og mer gårdsutsalg med dyr som får leve fritt ute hele året, har bedre plass og får bedre kost å leve på. Og håper å en dag kunne stå for mye av kjøtt og eggproduksjonen min selv om jeg er så heldig å få mulighet til å bo på et småbruk e.l. 

Her feks så står dørene åpen lengre enn kyrne er ute. Ikke fordi VI nekter de å gå ut, men fordi kyrne ikke vil ut pga været. Et par står i ny og ne og myser ut, før de snur og går inn igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Men er det virkelig god dyrevellferd å være ute(inne) "halve året"? Kjempefint det halvåret de er ute selvsagt, men de er jo også sånn ca et halvår inne i fjøset, og ikke bare 6 mnd tilsammen på et år, men 6 mnd i slengen. Det er noe ganske annet enn om de hadde vært ute annenhver dag gjennom hele året, selv om totalen blir det samme.  Ikke kritikk altså, for det er jo sånn det er for de fleste, men interessant å høre hvorfor det sees på som ok, for i mitt hode så har det vært noe av det mest negative med produksjonsdyr flest.

 

Det kommer jo også litt an på hvilken rase man har og hvor i landet man bor. De grovere typene tåler bedre ordentlig kalde vintre, mens vi som har NRF og relativt mange dager med langt over -20 så har vi funnet ut at 100% utegang antakelig ikke ville vært optimalt. Det kunne nok gått (de fleste dyr takler jo kulde sålenge de blir tilvendt det) men det hadde krevd såpass mye tilrettelegging og med en såpass liten bestand vi har så hadde det vært et enormt pengetap. Da passer vi heller på at de har de godt inne, de står ikke i bås, og nettopp fordi vi har så få har de god plass. Så får de heller nyte beitet når det er grønt :) 

Det skal sies at vi er kommet dithen at vi vurderer å legge ned produksjonsdyr-driften fullstendig i og med at det er blitt mye jobb for liten gevinst. Fjøset begynner å bli såpass gammelt at for at den skal ha den standarden vi ønsker for dyra våre, må det snart gjøres noe. Men nettopp fordi det ligger lite penger i gårdsdrift for øyeblikket er det nok en viss sjanse for at vi heller velger å legge ned. Dersom jeg skulle tatt over og fortsatt med produksjonsdyr hadde jeg nok byttet ut NRF'en med en mer hardfør rase og satset på 100% utegang. Men det er en dyr prosess, og så lenge det er såpass lite penger i selve driften akkurat nå så tror jeg det hadde vært vanskelig å få til. Syns det hadde vært fryktelig trist dersom vi ender opp med å legge ned, det føles ikke riktig med gård uten dyr, men sånn er det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Malamuten skrev:

Det blir noe annet :) @Krutsi Men det er jo mange som går ute hele året og trives med det så det er vell ikke bare sånn at dyra ikke vil ut at det er derfor de fleste fjøs er stengt i sen høst/vinter/tidlig vår mnd.

Jeg personlig håper jo på sikt at vi får til utegang året rundt (unntatt for okser), men det er stor forskjell på klima. Her er det ofte mye vind og regn på vintrene, og det er nesten værre enn ren kulde og snø. Så det er ikke sikkert det blir så mye brukt ??

men Neida, det er mange årsaker til at dyrene er innendørs hele vinteren. Det er faktisk en del som er litt sløv med å ha de ut på sommeren også. I sommer feks har det gått kviger her som ikke har tilhørt oss fordi de fikk pålegg om at kvigene måtte ut, men de hadde ikke noe området ferdig til de. Så da havnet de i en havning her. 

Jeg tror at veldig ofte prøver bøndene så godt de kan å ta seg av dyrene så godt som forutsetningene tilsier. Men så er det mange variabler ute å går på hva hver anser som god dyrevelferd, hvilke muligheter, hvor mye arbeidskraft, osv.. 

Dessuten er det også forskjell om man prøver å gjøre det lille ekstra, akkurat som i alle andre yrker.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Jeg personlig håper jo på sikt at vi får til utegang året rundt (unntatt for okser), men det er stor forskjell på klima. Her er det ofte mye vind og regn på vintrene, og det er nesten værre enn ren kulde og snø. Så det er ikke sikkert det blir så mye brukt ??

men Neida, det er mange årsaker til at dyrene er innendørs hele vinteren. Det er faktisk en del som er litt sløv med å ha de ut på sommeren også. I sommer feks har det gått kviger her som ikke har tilhørt oss fordi de fikk pålegg om at kvigene måtte ut, men de hadde ikke noe området ferdig til de. Så da havnet de i en havning her. 

Jeg tror at veldig ofte prøver bøndene så godt de kan å ta seg av dyrene så godt som forutsetningene tilsier. Men så er det mange variabler ute å går på hva hver anser som god dyrevelferd, hvilke muligheter, hvor mye arbeidskraft, osv.. 

Dessuten er det også forskjell om man prøver å gjøre det lille ekstra, akkurat som i alle andre yrker.. 

 

Helt sikkert. Og jeg skjønner at mye av greia skyldes forholdene rundt, økonomi feks. Krav utenfra som gjør at man må satse større og være "hardere" for å få det til å være lønnsomt osv. 

Og som du skisserer synes jeg høres helt supert ut, jeg tror heller ikke nødvendigvis det beste er å tvinge de ut hver eneste dag uansett vær og temperatur, men jeg tenker at å slippe de ut de dagene forholdene ligger tilrette feks er så mye bedre enn å ikke få ut på mange mnd. Og sånn generelle tanker da, om dyra rett og slett ikke kan ut en eneste dag på hele vinteren pga at de ikke tåler klima så bør man kanskje se på alternative raser. Og her og skjønner jeg at det kanskje ikke er så enkelt som å bare bytte ut alt uten noe mer hokus pokus, men samtidig må man (synes jeg) vurdere dyrevellferden oppe i det hele. For at dyra ikke vil ut pga været på en hel vinter er jo ikke det samme som at de vil være inne heller, nødvendigvis. 

Men ja, det blir vell ingen store endringer for de fleste så lenge dagligvarekjedene er de som sitter igjen med størstedelen av fortjenesten, og det er synd, og ikke bøndenes feil selvsagt. 

Edit: Endret noe som ble formulert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Malamuten skrev:

Helt sikkert. Og jeg skjønner at mye av greia skyldes forholdene rundt, økonomi feks. Krav utenfra som gjør at man må satse større og være "hardere" for å få det til å være lønnsomt osv. 

Og som du skisserer synes jeg høres helt supert ut, jeg tror heller ikke nødvendigvis det beste er å tvinge de ut hver eneste dag uansett vær og temperatur, men jeg tenker at å slippe de ut de dagene forholdene ligger tilrette feks er så mye bedre enn å ikke få ut på mange mnd. Og sånn generelle tanker da, om dyra rett og slett ikke kan ut en eneste dag på hele vinteren pga at de ikke tåler klima så bør man kanskje se på alternative raser. Og her og skjønner jeg at det kanskje ikke er så enkelt som å bare bytte ut alt uten noe mer hokus pokus, men samtidig må man (synes jeg) vurdere dyrevellferden oppe i det hele. For at dyra ikke vil ut pga været på en hel vinter er jo ikke det samme som at de vil være inne heller, nødvendigvis. 

Men ja, det blir vell ingen store endringer for de fleste så lenge dagligvarekjedene er de som sitter igjen med størstedelen av fortjenesten, og det er synd, og ikke bøndenes feil selvsagt. 

Edit: Endret noe som ble formulert feil.

Hvis man driver med melkeproduksjon, som oss, så er det ikke så mange raser vi har å velge imellom ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi har 3 rene NRF kuer fra samboers melkeproduksjonstid som henger igjen her, og på det kaldeste vinterstid er det opptil -35 her vi bor. De tåler det uten noe problem, fy for en pelsmanke de setter seg :P Fantastiske "tanter" til andre kalver. Så lenge de har et lunt trekkfritt område med tørt underlag så liker jeg vinteren bra med kuer. Kalvehelsen er på topp hos oss, og det tror jeg er mye nettopp pga den friske luften- MEN vi har tørr vinterluft, ikke fuktig så det har nok bra betydning. Vi har hatt 1 antibiotika bruk (på en kalv født for tidlig som ikke fikk nok råmelk og fikk diare) de siste 7 årene, med kuer gående ute hele året.  Men en ting som er viktig å tenke på er nok drikkekar adskilt fra hverandre, foringsplasser fra hverandre og nok gode lune og tørre liggeplasser fra hverandre. Fordi kuer er noen j**** når det kommer til rangen og mobbing, og du kan ha en stakkar som da knapt får drikke vann, aldri får legge seg lunt og som må spise restene som faller rundt forhekken... Itillegg blir det fort bløtt og opptråkket, så det gjelder å tenke på underlag på foringsplassene feks, der det blir tråkket mest. Er mye å ta hensyn til når man driver ute, så jeg gleder meg til den dagen vi får fjøs tror jeg- Men vi bygger da med tre store lufteområder på ene langsiden, og "lekeplass" til kalvene på den andre langsiden. Kuer er morsomme dyr, våre leker masse med hverandre, selv de voksne. Spesielt når vi legger ut ny halm, burde filme en dag hvordan de holder på da. Pur glede :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Meg skrev:

Det er vel i det hele tatt få av våre hus- og kjæledyr som lever fullverdige liv, eller naturlige liv.  feks: De fleste hunder holdes jo alene, uten fast sosial kontakt med andre individer av samme art. De er alene hjemme mange timer om dagen, Vi synes det er helt greit, for vi er så glad i Fido. 

 

Forsåvidt helt enig med deg og når det kommer til 'inne' husdyr så har jeg vel vært i diskusjon om det tidligere :). Dog vil jeg påstå at på generell basis , så lever familiehunder vesentlig bedre liv enn f.eks en melkeku på bås. Melkekyr står jo ikke rent sjeldent fastlenket i en liten bås, 10 måneder i året.  Okser kommer i mange tilfeller ikke ut av båsen/bingen  før de skal på slakteriet.. At det ikke er hverken fullverdig eller levelig, er vel ikke noe å diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...