Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som rir


Rocky1
 Share

Recommended Posts

Hei beklager om dette er feil forum.

Har en ung hund 10mnd, veldig aktiv og elsker å trene. Fra eg fikk han sosialiserte eg han med forskjellige dyr og hunder i alle aldrer. Trener lydighet hver dag i ca 90 min. Og andre øvelser under tur. 

 For 1 mnd siden skulle vi møte et vennepar som har samme rase. Dei lekte fint i ca 10 min til min hund begynte å ri på han andre. Han viste ikkje tegn til at han stresset eller var agressiv. Tok han vekk fra den andre hunden, roa han ned og når eg såg han va avslappet gikk vi rolig til han. Han gjor de igjen og igjen. Eg korigerte og korigerte til slutt reiste vi bare hjem igjen. 

  Noen dager etterpå møtte vi ei tispe og de samme skjedde igjen. Uansett kjønn så rir han. Jeg aksepterer ikke det så jeg tar han vekk fra situasjonen og gir klar beskjed at de der liker jeg ikke. 

  Vi hadde en time hos dyrelegen og der sa de at vi burde vurdere kastrering (hun vi var til holdt et kurs noen uker før dette skjedde, så hun hadde møtt og sett hvordan han var ellers) 

 Tenkte eg skulle høre med dere om hva som kan ha skjedd ell e entuelt trening av det, han er ikke agressiv, rir bare. Og er kastrering den eneste veien ut? NEKTER å ta kjemisk kastrering siden jeg har sett hunder i familien som har blitt værre i oppførsel etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet får hunden hver dag? Sosialisering, tur og halvannentimes lydighetstrening høres mye ut, og min første tanke er at hunden er stresset fordi den er overstimulert. Selv om det er en aktiv rase.

Nå synes jeg ikke dette virker som grunnlag for kastrering, og synes det er svært useriøst av en veterinær å foreslå dette på en så ung hund som bare viser unghundadferd. Men om dere skal vurdere kastrering på sikt er kjemisk chip definitivt å anbefale. Effekten skal være den samme som kirurgisk kastrering, forskjellen er at chipen går ut etter en tid og ikke er en permanent løsning.

Men i dette tilfelle vil jeg nok først og fremst anbefale oppdragelse og tilpassing av aktivitetsnivå.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 10 mnd - hunden er hormonell og det er bare å venne seg til å holde ham unna andre hunder.

Kastrering - foreslått av veterinær - så tidlig? Det er jeg særdeles skeptisk til. Alle unge hannhunder er hormonelle i en kortere eller lengre periode. Det er bare å jobbe seg gjennom det. Hold ham i bånd så han ikke plager andre hunder. Da slipper du også å mase på ham med nei og fy og styr. Det stresser bare han og deg. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en unghund! Jeg stemmer for løpske hormoner. Kanskje roer han seg når han får litt tid på seg, kanskje ikke. Uansett er det i mine øyne alt for tidlig å kastrere.

La ikke hunden leke med andre hunder hvis han ikke kan oppføre seg. En rolig stabil eldre hannhund med godt språk kan være greit.

Det finnes mange tråder her inne om umulige pubertethunder med drital oppførsel. Gjør ett søk i forumet og ta til deg de tips og råd du synes høres fornuftige ut [emoji4]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 min trening med pause på 15 min til snusing og leking, sover myee ellers og rolig turer fordelt på 1t til sammen + do turene da. Lørdagene går vi lengre men rolige så han får snuse, se og lytte på omgivelsene. Kan hende de er mye men merker ikke stress på han. Det sosiale e jo fra 8 uker til 9mnd perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Pringlen her - ut på tur - mye mer enn dere gjør. Gjerne med sykkel.

Fjortiser trenger mer fysisk enn psykisk trening, er min erfaring. Også ville jeg kanskje ikke latt ham drive med all denne snusingen. De ruser seg jo gjerne på tispetiss, og det blir neppe noe bedre om han får lov til å holde på med det. Nei - opp med farta sånn at han må bruke kroppen sin skikkelig. Dropp heller alle disse småturene, men gå en real og god tur med ham i løpet av dagen. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...