Gå til innhold
Hundesonen.no

Sutring om natten.


xsunnix
 Share

Recommended Posts

Hei. Har en rottweiler hann på 10 mnd som plutselig har begynt å sutre og bjeffe på nettene. Han har alltid sovet igjennom hele natten siden han var liten valp og helt frem til for fem dager siden. Det har ikke skjedd noe nytt eller spesielt for at dette skulle skje.

Kan å legge til at han får mye fysisk og mental stimuli om dagen så han er godt sliten før sengetid og vil bare sove før vi legger oss, men når vi har gjort det så bryter dette ut enten like etter eller timer senere.

 

Vi blir enten vekt av sutring midt på natten eller før vi rekker å sovne og dette pågår ut i noe som føles en evighet. Det har ingen ende. 

 

Hvorfor han har begynt slik det skjønner ikke vi men det nytter ikke at det skal fortsette slik. Trenger desperat råd for hva vi kan gjøre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt stille vært om nettene nå så tror problemet er løst ??

Da har vi fått satt opp grinden. Pledd i senga kommer til kvelds, og nå håper jeg problemet er borte.. men vi får se

Om han er stiv når han reiser seg så hadde jeg tenkt i mot smerter. Det er vondt å ligge stille om en har ubehag og ikke finner riktig stilling. Uoffisielle bilder kan tas som ledd i diagnostisering

Posted Images

5 timer siden, QUEST skrev:

Hvis hunden har sovet gjennom natten før og det er en så plutselig endring, så er det helt opplagt noe som har skjedd/ endring. 

Ligger hunden i bur? Er det løpetid i nabolaget? Hva skjer hvis du/dere står opp når han sutrer, vil han ut? Virker han redd/urolig eller stresset? 

Han ligger i bur da han alltid legger seg der selv på kvelden. 

Finnes ingen hunder rundt oss som vi har sett så det vet vi ikke.  Vi tok han med ut første gangen siden vi trodde han måtte på do, men det må han ikke. Ender opp med å stå å se dumt på meg fordi jeg har tatt han med ut.

virker helt normal synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Vet ikke hvor du bor men; mørketid? Min er litt døgnvill på denne tida av året, hun kan fint finne ut at det er morgen klokka 3...

Vi bor i Trøndelag. Men synes ikke det henger på greip å begynne sånn etter alle disse månedene han har sovet full natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder kan merke løpetid på veldig lang avstand. I tidligere bosted fikk jeg besøk av hannhund jeg aldri hadde sett før da tispa hadde løpetid. 

Kan det være buret? At det har blitt for lite i lengden, eller at det ligger noe i buret som gir ham ubehag (dratt inn grus eller whatever)? Har dere forsøkt å la ham sove et annet sted, for å teste? Jeg tenker elimineringsmetoden.

Er det løpetid, vil han gi seg snart. Slår han seg til ro utenfor buret, så var det problemet. Hvis ikke kan en vurdere veterinærbesøk - atferdsendring er ofte et tegn på smerter.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Hannhunder kan merke løpetid på veldig lang avstand. I tidligere bosted fikk jeg besøk av hannhund jeg aldri hadde sett før da tispa hadde løpetid. 

Kan det være buret? At det har blitt for lite i lengden, eller at det ligger noe i buret som gir ham ubehag (dratt inn grus eller whatever)? Har dere forsøkt å la ham sove et annet sted, for å teste? Jeg tenker elimineringsmetoden.

Er det løpetid, vil han gi seg snart. Slår han seg til ro utenfor buret, så var det problemet. Hvis ikke kan en vurdere veterinærbesøk - atferdsendring er ofte et tegn på smerter.

Buret tror jeg ikke det er. Jeg kjøpte inn ett bur som er beregnet på mye større raser enn han for at han skulle få god plass. Han har alltid likt å ligge der inne og ligger der på dagtid også helt frivillig. 

 

Om det er løpetid vet ikke vi, siden vi ikke vet av noen tisper i nærheten. 

 

Vi har vurdert veterinærbesøk da vi har følt å kunne utelukke alle andre logiske forklaringer. Skulle tro han ser spøkelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xsunnix skrev:

Buret tror jeg ikke det er. Jeg kjøpte inn ett bur som er beregnet på mye større raser enn han for at han skulle få god plass. Han har alltid likt å ligge der inne og ligger der på dagtid også helt frivillig. 

Jeg foreslo det fordi det er enkelt å teste, men det er selvfølgelig opp til deg hva du ønsker å eliminere bort etter hvilken metode :-) 

Akkurat nå, xsunnix skrev:

Om det er løpetid vet ikke vi, siden vi ikke vet av noen tisper i nærheten. 

Og derfor sa jeg at vi fikk besøk av hund jeg aldri hadde sett før - din hannhund kan være tispe langt unna, så det er en mulighet selv om dere ikke vet om tispe i nærheten. En skal bo ganske øde for at det ikke befinner seg en tispe i en eksempelvis fem kilometers radius. 

Akkurat nå, xsunnix skrev:

Vi har vurdert veterinærbesøk da vi har følt å kunne utelukke alle andre logiske forklaringer. Skulle tro han ser spøkelser...

Nja, dere har jo ikke utelukket stedet han faktisk ligger på når han er urolig. Tisper har løpetid på dagtid også, så det er litt underlig om han er helt rolig hele dagen, med mindre han får brukt seg så mye at han ikke rekker å tenke på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg foreslo det fordi det er enkelt å teste, men det er selvfølgelig opp til deg hva du ønsker å eliminere bort etter hvilken metode :-) 

Og derfor sa jeg at vi fikk besøk av hund jeg aldri hadde sett før - din hannhund kan være tispe langt unna, så det er en mulighet selv om dere ikke vet om tispe i nærheten. En skal bo ganske øde for at det ikke befinner seg en tispe i en eksempelvis fem kilometers radius. 

Nja, dere har jo ikke utelukket stedet han faktisk ligger på når han er urolig. Tisper har løpetid på dagtid også, så det er litt underlig om han er helt rolig hele dagen, med mindre han får brukt seg så mye at han ikke rekker å tenke på det? 

På dagtid er han helt normal ja. Vi har jo pauser på dagen i mellom aktivitetene og han er seg selv, helt avslappet og ikke noe uvanlig å se. 

Synes bare det er rart at det plutselig skal være noe galt med soveplassen han har brukt så lenge vi har hatt han, men kan selvfølgelig prøve. 

Men mener du at han skal få sove i ett annet rom eller uten bur?  Vi er ikke særlig komfortabel med at han skal få gå løs da han ødelegger ting. 

Kan få sperret av ett området til han i rundt hundesenga hans å se om det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xsunnix skrev:

På dagtid er han helt normal ja. Vi har jo pauser på dagen i mellom aktivitetene og han er seg selv, helt avslappet og ikke noe uvanlig å se. 

Synes bare det er rart at det plutselig skal være noe galt med soveplassen han har brukt så lenge vi har hatt han, men kan selvfølgelig prøve. 

Men mener du at han skal få sove i ett annet rom eller uten bur?  Vi er ikke særlig komfortabel med at han skal få gå løs da han ødelegger ting. 

Kan få sperret av ett området til han i rundt hundesenga hans å se om det hjelper

Ødelegger han ting, eller er du bekymret for at han skal gjøre det?

Jeg aner jo ikke hvordan du bor, hva som er praktisk å få til. Har du buret på soverommet ditt, så han er vant til å sove der du er, kan du jo starte der. Det er vel ikke så mye som kan ødelegges på et soverom sammenlignet med andre rom, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Ødelegger han ting, eller er du bekymret for at han skal gjøre det?

Jeg aner jo ikke hvordan du bor, hva som er praktisk å få til. Har du buret på soverommet ditt, så han er vant til å sove der du er, kan du jo starte der. Det er vel ikke så mye som kan ødelegges på et soverom sammenlignet med andre rom, kanskje? 

Vi har prøvd å hatt han løs i gangen når vi har vært på små runder som butikktur osv, og så fort man snur ryggen til han ødelegger han noe selvom han har leker og bein tilgjengelig.

 

Buret hans er på kjøkkenet, og der har det stått hele tiden. Det er jo ikke så mye å ødelegge på kjøkkenet i den forstand, men jeg har tatt han engang i å gnagd på kjøkkenskapet. Heldigvis ble ingenting ødelagt. Kan ikke la noe sånt skje da vi bare leier her vi bor 

Vi har ikke plass på soverommet og ønsker heller ikke å ha dyr der inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Han ligger jo ikke like lenge i ro på dagen som på nattestid, og siden det er da han er mest urolig så tenker jeg smerter. Løpetid burde han reagert på hele dagen om han hadde vært så ekstrem på det. Ubehag ved selve soveplassen burde jo også gjort utslag på dagtid selv for kortere perioder. 

Jeg tenker at det enten har med alder å gjøre, eller så er det smerter. Han er jo i en alder hvor det er mye som skjer mentalt og han er vel også på vei inn i en kjønnsmodning som kan gi rare utslag. 
Smerter tenker jeg fordi han ligger i bur gjennom natten, og jeg tenker stivhet. Papillonen vår begynte å ule i løpet av natta fordi han fikk vondt etter å ha ligget i ro på samme sted over tid. På dagtid flyttet han seg rundt, men på natta ble han liggende på samme plassen selv om han stod fritt til å flytte seg. 

Jeg ville sett etter hvordan han beveger seg etter å ha ligget i ro over tid. Se etter om han har noe stivere bevegelser enn normalt når han har vært i ro lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Han ligger jo ikke like lenge i ro på dagen som på nattestid, og siden det er da han er mest urolig så tenker jeg smerter. Løpetid burde han reagert på hele dagen om han hadde vært så ekstrem på det. Ubehag ved selve soveplassen burde jo også gjort utslag på dagtid selv for kortere perioder. 

Jeg tenker at det enten har med alder å gjøre, eller så er det smerter. Han er jo i en alder hvor det er mye som skjer mentalt og han er vel også på vei inn i en kjønnsmodning som kan gi rare utslag. 
Smerter tenker jeg fordi han ligger i bur gjennom natten, og jeg tenker stivhet. Papillonen vår begynte å ule i løpet av natta fordi han fikk vondt etter å ha ligget i ro på samme sted over tid. På dagtid flyttet han seg rundt, men på natta ble han liggende på samme plassen selv om han stod fritt til å flytte seg. 

Jeg ville sett etter hvordan han beveger seg etter å ha ligget i ro over tid. Se etter om han har noe stivere bevegelser enn normalt når han har vært i ro lenge. 

Takk for svar.

Har nå fått lånt en babygrind så vi skal lage ett område til han hvor han kan være på natten å se om det er det som er problemet. Han skal da få kunne velge mellom bur, hundeseng og gulv så får vi se om det blir noe bedre av det. 

Om vi ikke ser noe bedring så vurderer vi veterinær undersøkelse bare for å få utelukket det også. 

Det kan jo også som du sier være løpske hormoner.. han er en stor hormonbombe og har vært det over lang tid så det kan utvilsomt spille en rolle. Men jeg tenker at han må jo sove han også. Han sover ikke mye på dagtid, og nå sover han plutselig ikke på natten heller

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, xsunnix skrev:

Takk for svar.

Har nå fått lånt en babygrind så vi skal lage ett område til han hvor han kan være på natten å se om det er det som er problemet. Han skal da få kunne velge mellom bur, hundeseng og gulv så får vi se om det blir noe bedre av det. 

Om vi ikke ser noe bedring så vurderer vi veterinær undersøkelse bare for å få utelukket det også. 

Det kan jo også som du sier være løpske hormoner.. han er en stor hormonbombe og har vært det over lang tid så det kan utvilsomt spille en rolle. Men jeg tenker at han må jo sove han også. Han sover ikke mye på dagtid, og nå sover han plutselig ikke på natten heller

Hvis han har vært skikkelig hormonbombe en stund så kan det absolutt være grunnen. Men du skal vel røntge for HD og AD når han er over året likevel, så da finner du jo ut av det. Det beste er så klart å utelukke alt, men HD røntgen på valp som ikke er ferdig utvokst enda kan gi feil resultat, så bare ha det i bakhodet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Hvis han har vært skikkelig hormonbombe en stund så kan det absolutt være grunnen. Men du skal vel røntge for HD og AD når han er over året likevel, så da finner du jo ut av det. Det beste er så klart å utelukke alt, men HD røntgen på valp som ikke er ferdig utvokst enda kan gi feil resultat, så bare ha det i bakhodet :) 

Han skal røntges ved 16 mnds alder så er en god stund til enda ja.. 

Har vel kanskje sett han har virket litt stiv i bakparten om han har lugget i ro en god stund på dagtid men nå skal jeg ikke begynne å tro at det er noe alvorlig uten å vite det med sikkerhet. 

Vi skal i første omgang få prøvd en annen løsning om natten og hjelper ikke det må vi bare ta det derifra.. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, xsunnix skrev:

Han skal røntges ved 16 mnds alder så er en god stund til enda ja.. 

Har vel kanskje sett han har virket litt stiv i bakparten om han har lugget i ro en god stund på dagtid men nå skal jeg ikke begynne å tro at det er noe alvorlig uten å vite det med sikkerhet. 

Vi skal i første omgang få prøvd en annen løsning om natten og hjelper ikke det må vi bare ta det derifra.. :-) 

Nei for all del, ikke stress og bli paranoid! Vi er vel alle litt stive før vi får myknet opp kroppen. Men hvis det er noe som blir bemerkelsesverdig så følg med :) 
Men prøv ut alt annet først. Du har jo god tid til å finne ut av dette :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Nei for all del, ikke stress og bli paranoid! Vi er vel alle litt stive før vi får myknet opp kroppen. Men hvis det er noe som blir bemerkelsesverdig så følg med :) 
Men prøv ut alt annet først. Du har jo god tid til å finne ut av dette :)  

 

Prøver å satse på at alt er bra med han, men man blir jo litt skeptisk når HD er så utberedt på rasen. Men vi skal iallefall prøve en annen løsning nå på natta, og fungerer ikke det så vet ikke jeg nei.. ? Begynner å bli utrolig frustrert over hele situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er stiv når han reiser seg så hadde jeg tenkt i mot smerter. Det er vondt å ligge stille om en har ubehag og ikke finner riktig stilling.

Uoffisielle bilder kan tas som ledd i diagnostisering. Noe jeg definitivt hadde tenkt på om hunden ikke finner roen med de tiltakene som er gjort!

Det er lenge å vente til hunden er 16 mnd dersom det skulle vise seg å være smerter i forbindelsen med HD eller andre problemer som lett kan avdekkes.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, xsunnix skrev:

Da har vi fått satt opp grinden. Pledd i senga kommer til kvelds, og nå håper jeg problemet er borte.. men vi får se :)

23283349_10203530086610606_1003768052_n.jpg

Heia :) 

Hadde en rottweiler tispe som

ble urolig på natten. Vi gikk til veterinær og de fant ut at hun hadde vondt i foten, så fikk behandlig og smertestillende. 

Men ja, du kan jo prøve og se om

buret er problemet. Ellers så kan du vell høre med veterinær som de andre sier :) 

Ha en fin kveld videre, og håper det ordner seg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Linni skrev:

Heia :) 

Hadde en rottweiler tispe som

ble urolig på natten. Vi gikk til veterinær og de fant ut at hun hadde vondt i foten, så fikk behandlig og smertestillende. 

Men ja, du kan jo prøve og se om

buret er problemet. Ellers så kan du vell høre med veterinær som de andre sier :) 

Ha en fin kveld videre, og håper det ordner seg :D 

Sier du det! Ja man vet aldri hva som plutselig kan skje.. Vi skal iallefall prøve dette nå å se om det er buret som er problemet. Visst ikke må vi begynne å eliminere andre grunner. 

Ha en fin kveld du også, det håper vi og!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

For all del; Jeg mente absolutt ikke at røntgen skal utsettes helt til 16 mnd uansett altså. Men observer og se i hvilke situasjoner og etter hvor lang tid han begynner å virke stiv. Så når dere ser et mønster om det er det, så ta det opp med veterinær :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

For all del; Jeg mente absolutt ikke at røntgen skal utsettes helt til 16 mnd uansett altså. Men observer og se i hvilke situasjoner og etter hvor lang tid han begynner å virke stiv. Så når dere ser et mønster om det er det, så ta det opp med veterinær :) 

Man bør vente så lenge så skjelettet er godt utviklet. Røntger man så tidlig som nå så kan man få ett helt feil svar. Oppdretter sier også at man skal vente til de er minst 15 mnd og utover. Er sikkert forskjellig fra rase til rase, men har man en sterk mistanke så kan man selvfølgelig gjøre en uoffisiell sjekk tidligere. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, xsunnix skrev:

Man bør vente så lenge så skjelettet er godt utviklet. Røntger man så tidlig som nå så kan man få ett helt feil svar. Oppdretter sier også at man skal vente til de er minst 15 mnd og utover. Er sikkert forskjellig fra rase til rase, men har man en sterk mistanke så kan man selvfølgelig gjøre en uoffisiell sjekk tidligere. ?

Ja det vet jeg :) Men jeg mente så klart for å sjekke om det er et problem som ligger der, ikke for å få en offisiell HD diagnose ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...