Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund ble skremt og falt ned fra 3. etasje


Justisia
 Share

Recommended Posts

Tja, fint at man får straff for å være et rævvhøl, men man kunne jo med fordel vært en mer ansvarlig hundeeier med *kontroll over sin hund*. Slike situasjoner kunne jo i sin helhet vært unngått om man ikke lot sine dyr sose rundt uten tilsyn, folk må gjerne kalle meg kontrollfrik men jeg lar aldri min hund eller dyr/barn under mitt ansvar sose rundt alene. Jeg har alltid et halvt øye på dyret/barnet/mennesket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne saken virker ganske merkelig... har dama innrømmet at hun skremte hunden med vilje? Eller er det straffbart å bli redd og dermed dunker på vinduet fordi naboens hund har klatret over på verandaen og er så lettskremt at den stuper over et rettverk og 8 meter ned?

Om en rømt hest står i hagen min, jeg starter gressklipperen og den blir redd og løper utfor stupet i bakhagen, er det da straffbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuvane said:

Jeg synes denne saken virker ganske merkelig... har dama innrømmet at hun skremte hunden med vilje? Eller er det straffbart å bli redd og dermed dunker på vinduet fordi naboens hund har klatret over på verandaen og er så lettskremt at den stuper over et rettverk og 8 meter ned?

Om en rømt hest står i hagen min, jeg starter gressklipperen og den blir redd og løper utfor stupet i bakhagen, er det da straffbart?

Oppfatter det som at det er observert.

Det er jo relativt åpenbart at man ikke surrer i gang en gressklipper når det står en hest i hagen, altså... Noen ting gjør man bare ikke. Man tar heller ikke på seg halloween-maske når et forskremt barn står i hagen, man forsøker jo å imøtekomme og bidra til noe bedre i samfunnet. Ikke bli helt Amerikanske tilstander med at "DET ER MIN EIENDOM OG JEG SKAL HA RETTEN TIL Å VÆRE ET BETENT RÆVVHÅL OM JEG VIL" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Oppfatter det som at det er observert.

Det er jo relativt åpenbart at man ikke surrer i gang en gressklipper når det står en hest i hagen, altså... Noen ting gjør man bare ikke. Man tar heller ikke på seg halloween-maske når et forskremt barn står i hagen, man forsøker jo å imøtekomme og bidra til noe bedre i samfunnet. Ikke bli helt Amerikanske tilstander med at "DET ER MIN EIENDOM OG JEG SKAL HA RETTEN TIL Å VÆRE ET BETENT RÆVVHÅL OM JEG VIL" :P 

Neida, men la oss si at jeg ikke kan noe om hest, og ikke vet at hester er lettskremte fluktdyr som kan bli fullstendig loco av en plastpose på avveie, så kan jo ikke det være kriminelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Tuvane said:

Jeg synes denne saken virker ganske merkelig... har dama innrømmet at hun skremte hunden med vilje? Eller er det straffbart å bli redd og dermed dunker på vinduet fordi naboens hund har klatret over på verandaen og er så lettskremt at den stuper over et rettverk og 8 meter ned?

Om en rømt hest står i hagen min, jeg starter gressklipperen og den blir redd og løper utfor stupet i bakhagen, er det da straffbart?

Om jeg leser saken rett så står hunden og balanserer på rekkverket rett utenfor vinduet hun dunker på. uten mulighet for å snu og gå vekk. 8 meter over bakken. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Om jeg leser saken rett så står hunden og balanserer på rekkverket rett utenfor vinduet hun dunker på. uten mulighet for å snu og gå vekk. 8 meter over bakken. 

Skulle hun vite at hunder ikke kan fly og nå, liksom? :icon_confused:

Men sånn seriøst. Dama var redd hunder, og plutselig ser hun en på rekkverket utenfor vinduet sitt.. Det kan jo være at hun fikk panikk? Nå har ikke jeg noen fobier av noe slag, men jeg har observert hvordan enkelte reagerer på bittesmå vepser og edderkopper, det er ikke nødvendigvis saklig og gjennomtenkt. Kan jo være at hun har samme reaksjon på hund som de har? 

Sånn utover det, så ville ikke jeg gått fra mine hunder 8 meter over bakken med et rekkverk de kunne hoppe på eller over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Om jeg leser saken rett så står hunden og balanserer på rekkverket rett utenfor vinduet hun dunker på. uten mulighet for å snu og gå vekk. 8 meter over bakken. 

Ja, det er godt mulig at den sto oppå rekkverket, men da var det jo i utgangspunktet ganske stor risiko for at den skulle falle ned sånn i utgangspunktet.

Som @2ne sier, enkelte får panikk av edderkopper og veps, så jeg kan godt skjønne at folk som er redd for hund blir rett av at det står en staff på verandarekkverket deres, og at man da ikke kan forventes å handle helt rasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevroser er nå en ting, men når det gjelder levende individer (sånne ting som har et følelsesliv, som er et individ) så er det vel generell konsensus at man som medlem av vårt samfunn påtar seg enkelte plikter. Som foreksempel å opptre rasjonelt i situasjoner hvor det står om liv og død, selv om man har fobier. Som foreksempel at jeg IKKE vifter med armene om en veps kommer inn i bilen mens jeg kjører, selv om jeg friker 110% ut når jeg møter veps i hverdagen, som at man tar seg sammen og bruker nødhjelp hvis barnet ditt blør akutt selv om du vanligvis besvimer av synet av blod, og at du ikke utsetter andre liv for fare på bekostning av at du ikke klarer å kontrollere dine alvorlige nevroser. Og om de er så sterke at du ikke kan kontrollere de, så burde du antakeligvis IKKE bo i ei blokk hvor du forholde deg til et samfunn rundt deg. Slik ansvarsfraskrivelse for grunnleggende fornuft ødelegger vårt samfunn, og bygger også opp en overømfintlig putegenerasjon som på død og liv skal være både krenket og ha rett til å være krenket for stort sett det meste. Irrelevant om man sogar putter andre levende individer i dødsfare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Nevroser er nå en ting, men når det gjelder levende individer (sånne ting som har et følelsesliv, som er et individ) så er det vel generell konsensus at man som medlem av vårt samfunn påtar seg enkelte plikter. Som foreksempel å opptre rasjonelt i situasjoner hvor det står om liv og død, selv om man har fobier. Som foreksempel at jeg IKKE vifter med armene om en veps kommer inn i bilen mens jeg kjører, selv om jeg friker 110% ut når jeg møter veps i hverdagen, som at man tar seg sammen og bruker nødhjelp hvis barnet ditt blør akutt selv om du vanligvis besvimer av synet av blod, og at du ikke utsetter andre liv for fare på bekostning av at du ikke klarer å kontrollere dine alvorlige nevroser. Og om de er så sterke at du ikke kan kontrollere de, så burde du antakeligvis IKKE bo i ei blokk hvor du forholde deg til et samfunn rundt deg. Slik ansvarsfraskrivelse for grunnleggende fornuft ødelegger vårt samfunn, og bygger også opp en overømfintlig putegenerasjon som på død og liv skal være både krenket og ha rett til å være krenket for stort sett det meste. Irrelevant om man sogar putter andre levende individer i dødsfare...

Jeg tror ikke nevroser tar hensyn til sånne ting. ;) Enkelte personer fryser helt i nødsituasjoner, og enkelte reagerer helt irrasjonelt ved katastrofer. Det er omtrent som å si til en person med angst at de bare skal slutte å ha angst. Eller å si til en deprimert person at de skal slutte å være deprimerte. It doesn't work that way.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Tuvane said:

Jeg tror ikke nevroser tar hensyn til sånne ting. ;) Enkelte personer fryser helt i nødsituasjoner, og enkelte reagerer helt irrasjonelt ved katastrofer. Det er omtrent som å si til en person med angst at de bare skal slutte å ha angst. Eller å si til en deprimert person at de skal slutte å være deprimerte. It doesn't work that way.

Takk for leksjonen, hyggelig at du går ut i fra at jeg ikke forstår eller vet hva det innebærer å ha en sterk nevrose for noe. Det er og blir ingen unnskyldning for å agere irrasjonelt når det står om liv og død. Jeg vil heller si du ikke forstår hva vi snakker om, siden du plutselig drar inn noe helt annet og urelatert (nemlig handlingslammelse og irrasjonell atferd i katastrofesituasjoner). Det er en helt annen (mental)diskusjon, enn hva vi snakker om her. Dette var ikke en krisesituasjon, dette var en hund forvillet ut på et farlig sted. Kvinnen hadde mulighet til å trekke seg unna, til å lukke døra, hun kunne sogar bare ha gått ut av leiligheten sin og ringt. I stedet valgte hun å SKREMME hunden vekk. Hvis du er så dypt, alvorlig, nevrotisk at selv med mulighet for retrett så går du rett i angrep, så stiller jeg spørsmål til hvorvidt vedkommende i det hele tatt er skikket til å være i samfunnet. (Og det er det heller ikke snakk om, men du fører her en argumentasjon som jeg oppfatter innebærer at du mener "redsel for levende individer = man har lov til å være irrasjonell irrelevant av rammebetingelser"). Jeg har en fundamental grunnforståelse for hvor forjævlig redd man kan bli noe, jeg er det av veps, og jeg slipper alt jeg har og flykter med panikkangst om en veps kommer i nærheten. Jeg har ingen sjanse til å kontrollere det eller en gang forsøke være fornuftig. Jeg har strøket på hele eksamener fordi jeg har løpt unna en veps selv om man ikke har lov til å bevege seg på skriftligeksamen (pga mulighet for juks). Men holder jeg en baby så slipper jeg ikke babyen i gulvet og flykter med panikkangst om en veps kommer, fordi jeg er skikket til å være i samfunnet og forstår at selv om jeg har angst og er redd så er ett liv mer betydningsfullt. Da har jeg sogar ingen steder å flykte, i motsetning til denne damen som var i sitt eget hjem og hunden var utenfor bak et vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er interessant av tre årsaker; 1: damen ble dømt til å betale ca 8000,-( forslaget var opprinnelig 10 tusen)  i bot for at en hund kom inn på hennes verandarekkverk og faller ned, muligens fordi hun skremte den. Det er jo faktisk mulig at hunden hadde falt ned, uansett. Så det kan jo faktisk diskuteres her om hun hadde noen reell skyld i fallet, i det hele tatt.

2; Mannen som torturerte ihjel 8 dachsvalper fikk 3 uker betinget og forbud mot å holde hund i fem år.. ( fritt frem for andre dyr da) Er det bare jeg som syns dette er helt bort i staur og vegger?  Isolert sett er jo dommen dette krapylet fikk helt hinsides latterlig lav men jeg undrer da virkelig over dommen til damen ovenfor.. Hun kan vel f.eks neppe beskyldes for med viten og vilje å utsette hunden for smerte/fare, i alle fall har hun ikke skaffet seg dyr for å torturere de.

3: Hvor kontrollerbart er redsler/fobier? Jeg kjenner til flere som er hysterisk redde edderkopper, veps , fugler mm. Ingen av disse har så vidt jeg vet noen gang utsatt seg selv eller andre for fare som følge av disse fobiene ( tenker her på bilkjøring f.eks ) Da er det jo åpenbart at i visse situasjoner så kan fobikeren 'overstyre' fobien. Dvs , redde blir de fortsatt men de hyler ikke opp med flaksende armer og slipper rattet. Så da kan man jo spørre seg hva som styrer overstyringen ..Skjer denne overstyringen bevisst eller ubevisst? Det vil jo faktisk være av interesse på flere områder, f.eks som i denne saken over. Svaret på det vil jo kunne påvirke straffeutmålingen. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar fra mine hunder alene hjemme hver dag. Og før Toddy kom i hus var det noen ganger vinduer oppe.  Spesielt når jeg bodde i blokk i 11 etasje med glassvinduer, det blir kokende hett i sånne leiligheter.  Jeg lot vinduer stå på gløtt for bikkjenes skyld .

Kjekt å vite at det er uansvarlig og noe sonenfolket aldri hadde gjort..

Og nabodama kunne strengt tatt bare gått inn i egen leilighet og lukket døra. Er man redd noe så er vel første instinkt å flykte stort sett? Jeg har i hvertfall aldri opplevd at de som er redd hunder har prøvd å skremme hundene mine vekk. De flytter seg heller selv. Jeg har sterk fobi for gresshopper og min reaksjon er uten unntak å fjerne meg så langt fra den stygge gresshoppa som mulig. Det er det som er en normal reaksjon.. 

Å heller prøve å skremme en hund som er i en desperat situasjon fremfor å hjelpe den kan ikke forklares med redsel så lenge damen hadde fluktmuligheter.  

Så ja. Merkelig sak. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mud skrev:

Jeg drar fra mine hunder alene hjemme hver dag. Og før Toddy kom i hus var det noen ganger vinduer oppe.  Spesielt når jeg bodde i blokk i 11 etasje med glassvinduer, det blir kokende hett i sånne leiligheter.  Jeg lot vinduer stå på gløtt for bikkjenes skyld .

Kjekt å vite at det er uansvarlig og noe sonenfolket aldri hadde gjort..

Og nabodama kunne strengt tatt bare gått inn i egen leilighet og lukket døra. Er man redd noe så er vel første instinkt å flykte stort sett? Jeg har i hvertfall aldri opplevd at de som er redd hunder har prøvd å skremme hundene mine vekk. De flytter seg heller selv. Jeg har sterk fobi for gresshopper og min reaksjon er uten unntak å fjerne meg så langt fra den stygge gresshoppa som mulig. Det er det som er en normal reaksjon.. 

Å heller prøve å skremme en hund som er i en desperat situasjon fremfor å hjelpe den kan ikke forklares med redsel så lenge damen hadde fluktmuligheter.  

Så ja. Merkelig sak. 

Det kan bli temmelig hett i et trehus også på en varm sommerdag, hvis man ikke lufter, så jeg forstår at eieren luftet. Det er mulig at  døren burde vært sikret ( om mulig) så hunden ikke hadde kunnet ta seg ut på verandaen.

Nå vet jeg ikke om ditt innlegg var rettet til meg ? Jeg forsvarer ikke damen som skremte hunden, selv om det muligens kan virke slik? Jeg mener også at det hadde vært mest naturlig og trekke inn i leiligheten om mulig inn på et annet rom i leiligheten, eller ut i gangen og tilkalle hjelp.  

Det jeg syns var interessant her var forskjellen i straffeutmåling når man sammenligner med f.eks han som torturerte ihjel 8 hvalper. Det må jo uten noen som helst tvil sies å være overlagt mens denne damen ble satt i en uventet og overraskende situasjon. At hun kunne ha håndtert det på en annen måte, er jeg ikke uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det kan bli temmelig hett i et trehus også på en varm sommerdag, hvis man ikke lufter, så jeg forstår at eieren luftet. Det er mulig at  døren burde vært sikret ( om mulig) så hunden ikke hadde kunnet ta seg ut på verandaen.

Nå vet jeg ikke om ditt innlegg var rettet til meg ? Jeg forsvarer ikke damen som skremte hunden, selv om det muligens kan virke slik? Jeg mener også at det hadde vært mest naturlig og trekke inn i leiligheten om mulig inn på et annet rom i leiligheten, eller ut i gangen og tilkalle hjelp.  

Det jeg syns var interessant her var forskjellen i straffeutmåling når man sammenligner med f.eks han som torturerte ihjel 8 hvalper. Det må jo uten noen som helst tvil sies å være overlagt mens denne damen ble satt i en uventet og overraskende situasjon. At hun kunne ha håndtert det på en annen måte, er jeg ikke uenig i. 

Det var ikke rettet til deg nei , jeg skreiv det på generelt grunnlag

 Straffeutmålingen i forhold til andre saker har jeg rett og slett ikke brydd meg så mye om. Jeg har gitt opp for lenge siden å forstå grunnlaget for straffeutmålinger. Ikke bare i dyrevernsaker.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Det var ikke rettet til deg nei , jeg skreiv det på generelt grunnlag

 Straffeutmålingen i forhold til andre saker har jeg rett og slett ikke brydd meg så mye om. Jeg har gitt opp for lenge siden å forstå grunnlaget for straffeutmålinger. Ikke bare i dyrevernsaker.  

Da er vi to..for det henger jo rett og slett ikke på greip i mange tilfeller..:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et uhell vel? Jeg tror ikke jeg hadde krevd noe som helst av damen med mindre det var å dytte hunden over kanten. 

Hunden min ble nylig påkjørt av en som kjørte for fort i 30-sone. Kunne ikke falt meg inn å kreve erstatning, det var også et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mud said:

Jeg drar fra mine hunder alene hjemme hver dag. Og før Toddy kom i hus var det noen ganger vinduer oppe.  Spesielt når jeg bodde i blokk i 11 etasje med glassvinduer, det blir kokende hett i sånne leiligheter.  Jeg lot vinduer stå på gløtt for bikkjenes skyld .

Kjekt å vite at det er uansvarlig og noe sonenfolket aldri hadde gjort..

Jeg har lås på vinduene mine, jeg. 2 stk. Jeg hadde ikke satt opp vinduene på vidt gap i 2 etasje og reist fra de. Jeg veit at bikkjer hoppet ut av vinduer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mara skrev:

Det var et uhell vel? Jeg tror ikke jeg hadde krevd noe som helst av damen med mindre det var å dytte hunden over kanten. 

Hunden min ble nylig påkjørt av en som kjørte for fort i 30-sone. Kunne ikke falt meg inn å kreve erstatning, det var også et uhell.

Oi det er jo ikke et uhell når personen bryter fartsgrensen som nettopp er så lav fordi det er et område med mye folk, dyr og barn. Ikke en menneskerett å kjøre bil, man skal forholde seg til reglene. Hadde h*n drept noen hadde h*n blitt dømt for uaktsomt drap. 

 

Sånn ellers måtte jeg le av at hundeeieren ble undersøkt av veterinær etter ulykken. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har lås på vinduene mine, jeg. 2 stk. Jeg hadde ikke satt opp vinduene på vidt gap i 2 etasje og reist fra de. Jeg veit at bikkjer hoppet ut av vinduer.. 

Så bra for deg , men de aller fleste hunder hopper ikke ut av høye  vinduer, så de fleste hundeeiere tenker ikke på å låse vinduene hvis bikkja ikke er under konstant oppsyn. Jeg synes ikke det er uansvarlig.  

Toddy er den første hunden jeg har hatt som har kunnet finne på noe sånt. Og jeg tror neppe han heller hadde begynt å balansere 8 meter over bakken.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mud said:

Så bra for deg , men de aller fleste hunder hopper ikke ut av høye  vinduer, så de fleste hundeeiere tenker ikke på å låse vinduene hvis bikkja ikke er under konstant oppsyn. Jeg synes ikke det er uansvarlig.  

Toddy er den første hunden jeg har hatt som har kunnet finne på noe sånt. Og jeg tror neppe han heller hadde begynt å balansere 8 meter over bakken.. 

Jeg veit om flere hunder som har hoppa ut av vinduer jeg (samt balkonger og verandaer), også fra annen etasje, så jeg er litt usikker på om påstanden din holder vann. Det er uansett ikke naboen din sitt ansvar å påse at bikkja di holder seg innendørs selv om du har reist fra den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg veit om flere hunder som har hoppa ut av vinduer jeg (samt balkonger og verandaer), også fra annen etasje, så jeg er litt usikker på om påstanden din holder vann. Det er uansett ikke naboen din sitt ansvar å påse at bikkja di holder seg innendørs selv om du har reist fra den. 

Det gjør jeg også... jeg ble litt paff da alaskahuskyen jeg passet en gang plutselig forsvant ut det halvåpne soveromsvinduet mitt :o 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...